Ulga odsetkowa. sygn: ILPB2/415-329/12-4/WM

Ulga odsetkowa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2012 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 28 marca 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia 26 i 27 czerwca 2012 r. (data wpływu 28 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi odsetkowej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2012 r. Wnioskodawczyni złożyła do Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie ulgi odsetkowej. Pismem z dnia 26 marca 2012 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego ? działając zgodnie z art. 170 w zw. z art. 14b Ordynacji podatkowej, jak również § 6 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. ? przekazał wniosek do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wyjaśnić bowiem należy, że zgodnie ze znowelizowanym art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, z dniem 1 lipca 2007 r. organem właściwym do dokonywania interpretacji przepisów prawa podatkowego został Minister Finansów.

Natomiast, stosownie do art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej Minister Finansów upoważnił ? w drodze ww. rozporządzenia ? dyrektorów pięciu izb skarbowych do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów.

W analizowanym przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji od dnia 1 lipca 2007 r. jest ? w związku z § 6 ww. rozporządzenia ? Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14f § 1 oraz art. 14b § 3 i § 4 ustawy ? Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 19 czerwca 2012 r. nr ILPB2/415-329/12-2/WM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia ? w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania ? braków formalnych wniosku.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.


Wezwanie wysłano w dniu 19 czerwca 2012 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 21 czerwca 2012 r.), zaś w dniu 28 czerwca 2012 r. Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego ? 27 czerwca 2012 r.). Nadmienić należy, iż brakująca opłata od wniosku została uiszczona dnia 27 czerwca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni wskazuje, iż wybudowany dom o powierzchni mieszkalnej 174,5 m2m stanowi dwa odrębne mieszkania. Jest zamieszkiwany przez dwie rodziny. Jedno z nich zajmuje Zainteresowana z mężem, a drugie ? córka z rodziną.

Zgodnie z zawartą umową kredytową z dnia 30 listopada 2005 r. Wnioskodawczyni uzyskała 110 000 zł kredytu z okresem spłaty ustalonym na 12 lat, tj. 139 miesięcznych rat. Termin ostatniej raty przypada na dzień 15 listopada 2017 r.

Zainteresowana podaje, iż jeszcze przez 6 lat będzie spłacała przedmiotowy kredyt.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, co następuje.

  1. Kredyt na budowę domu mieszkaniowego został zaciągnięty wspólnie z mężem i córką.
  2. Z umowy kredytowej wynika, że kredytobiorcy odpowiedzialni są za spłatę kredytu solidarnie.
  3. Spłat zaciągniętego kredytu wraz z odsetki dokonywała i w dalszym ciągu dokonuje Wnioskodawczyni.
  4. Współwłaścicielami przedmiotowego domu są Zainteresowana, Jej mąż oraz córka.
  5. Kredyt, o którym mowa we wniosku, był udzielony przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego.
  6. Środki pochodzące z przedmiotowego kredytu zostały przeznaczone wyłącznie na budowę domu.
  7. Z umowy kredytowej wynika, że dotyczy on budowy domu.
  8. Przedmiotowa inwestycja dotyczy budynku mieszkalnego położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
  9. Zakończenie budowy nastąpiło przed upływem trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę. Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego wydał zaświadczenie z 18 stycznia 2007 r. dotyczące zakończenia ww. budowy.
  10. Kredyt oraz odsetki od niego są spłacane systematycznie i terminowo każdego 15-go dnia miesiąca. Są one udokumentowane wyciągami bankowymi. Odsetki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jak również nie zostały odliczone od przychodów na podstawie art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zainteresowana podała, iż oboje z mężem są emerytami i nie prowadzą żadnej działalności gospodarczej.
  11. Przyznany kredyt został wykorzystany wyłącznie na budowę domu. Grunt został zakupiony z własnych środków dnia 10 września 2004 r., tj. wcześniej niż uzyskano przedmiotowy kredyt.
  12. Wnioskodawczyni, jak również Jej mąż nie korzystali, jak również nie korzystają obecnie, z odliczenia od dochodu (przychodu) lub podatku wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe, przeznaczonych na:
    • zakup gruntu lub odpłatne przeniesienie prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego,
    • budowę budynku mieszkalnego,
    • wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej,
    • zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej,
    • nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne,
    • przebudowę strychu, suszarni albo przystosowanie innego pomieszczenia na cele mieszkalne oraz wykończenie lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym, do dnia zasiedlenia lokali,
    • systematyczne gromadzenie oszczędności na rachunku oszczędnościowo-kredytowym w banku prowadzącym kasę mieszkaniową, według zasad określonych w odrębnych przepisach.

Ponadto, Zainteresowana podała, iż dnia 30 kwietnia 2008 r. złożyła w urzędzie skarbowym oświadczenie o wysokości wydatków związanych z inwestycją służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z przepisami Wnioskodawczyni będzie mogła odliczać wydatki poniesione na spłatę odsetek od kredytu pobranego w dniu 30 listopada 2005 r. w kwocie 110 000 zł z okresem spłaty na 12 lat, tj. do dnia 15 listopada 2017 r.?

Zdaniem Wnioskodawczyni, od zaciągniętego kredytu na budowę domu mieszkalnego przysługuje ulga odsetkowa. W opinii Zainteresowanej, przedmiotowa ulga przysługuje Jej na zasadzie praw nabytych od dnia 1 stycznia 2007 r. aż do całkowitej spłaty kredytu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 ze zm.) podatnikowi, któremu w latach 2002-2006 został udzielony kredyt (pożyczka), o którym mowa w art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r., zwany dalej ?kredytem mieszkaniowym?, przysługuje na zasadach określonych w tej ustawie oraz w ustawie o podatku ryczałtowym w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r., prawo do odliczania wydatków na spłatę odsetek:

  1. od kredytu mieszkaniowego,
  2. od kredytu (pożyczki) zaciągniętego na spłatę kredytu mieszkaniowego,
  3. od każdego kolejnego kredytu (pożyczki) zaciągniętego na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w pkt 1 lub 2

? do upływu terminu spłaty określonego w umowie o kredyt mieszkaniowy zawartej przed dniem 1 stycznia 2007 r., nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.

Zasady i warunki skorzystania z ulgi na spłatę odsetek od zaciągniętego kredytu, wykorzystanego przez podatnika na cele mieszkaniowe zostały uregulowane w art. 26b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. Zgodnie z art. 26b ust. 1 odliczeniu od podstawy opodatkowania podlegają faktycznie poniesione w roku podatkowym wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi mającemu miejsce zamieszkania w Polsce (nieograniczony obowiązek podatkowy), na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej m.in. z budową budynku mieszkalnego.

Zgodnie z art. 26b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odliczenie, o którym mowa wyżej stosuje się jeżeli:

  1. kredyt (pożyczka) został udzielony podatnikowi po dniu 1 stycznia 2002 r.,
  2. kredyt (pożyczka) był udzielony przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego albo przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo ? kredytowych do udzielania kredytów (pożyczek), a z umowy kredytu (pożyczki) wynika, że dotyczy on jednej z inwestycji wymienionych w ust. 1,
  3. inwestycja dotyczy budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przeznaczonym pod budownictwo mieszkaniowe w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w razie braku tego planu ? określonym w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wydanej na podstawie obowiązujących ustaw,
  4. inwestycja dotyczy budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego którego budowa została zakończona nie wcześniej niż w 2002 r., a ponadto w przypadku inwestycji,
    1. o których mowa w ust. 1 pkt 1 albo pkt 4 zakończenie nastąpiło przed upływem trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę, nadbudowę oraz rozbudowę budynku na cele mieszkalne lub przebudowę (przystosowanie) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne i zostało potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania - zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego budynku,
    2. o których mowa w ust. 1 pkt 2 albo pkt 3 została zawarta umowa (?) w formie aktu notarialnego o ustanowieniu odrębnej własności lokalu, o przeniesieniu na podatnika własności budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, której jedną ze stron jest podatnik.
  5. do zeznania podatkowego, składanego za rok, w którym po raz pierwszy dokonuje się odliczenia, podatnik dołączy oświadczenie, według określonego wzoru, o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją, w tym o wysokości wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku,
  6. odsetki zostały faktycznie zapłacone, a ich wysokość i termin zapłaty są udokumentowane dowodem wystawionym przez podmiot wymieniony w pkt 2, nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone odsetki zwiększyły podstawę obliczenia podatku, oraz nie zostały odliczone od przychodów na podstawie art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
  7. podatnik lub jego małżonek nie korzystał lub nie korzysta z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe, przeznaczonych na:
    1. zakup gruntu lub odpłatne przeniesienie prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego,
    2. budowę budynku mieszkalnego,
    3. wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej,
    4. zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej,
    5. nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne,
    6. przebudowę strychu, suszarni albo przystosowanie innego pomieszczenia na cele mieszkalne oraz wykończenie lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym, do dnia zasiedlenia tego lokalu,
    7. systematyczne gromadzenie oszczędności na rachunku oszczędnościowo - kredytowym w banku prowadzącym kasę mieszkaniową, według zasad określonych w odrębnych przepisach.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 26b ust. 3 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli przyznany kredyt wykorzystywany jest na inwestycję mieszkaniową oraz nabycie gruntu albo prawa wieczystego użytkowania gruntu, odliczeniu nie podlegają odsetki od części kredytu ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostają wydatki na nabycie tego gruntu albo prawa wieczystego użytkowania gruntu w łącznych wydatkach mieszkaniowych.

Jednocześnie w przepisie art. 26b ust. 4 pkt 1-2 cytowanej ustawy, ustawodawca zawarł ograniczenie odliczania do odsetek naliczonych za okres począwszy od dnia 1 stycznia 2002 r. i zapłaconych do tego dnia i tylko od tej części kredytu, która nie przekracza kwoty stanowiącej iloczyn 70 m² powierzchni użytkowej i wskaźnika przeliczeniowego 1 m² powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do celów obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał roku poprzedzającego rok podatkowy, określonej na rok zakończenia inwestycji.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych określa także terminy dokonywania odliczenia z tytułu spłaty odsetek od kredytu (pożyczki). Tak więc zgodnie z art. 26b ust. 5 ww. ustawy, pierwszego odliczenia odsetek można dokonać dopiero w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym inwestycja została zakończona. Odsetki zapłacone przed rokiem podatkowym, w którym została zakończona inwestycja mogą być odliczone od podstawy obliczenia podatku również za rok podatkowy, w którym podatnik po raz pierwszy odlicza odsetki (art. 26 ust. 6 ww. ustawy) oraz w roku podatkowym bezpośrednio następującym po roku, w którym podatnik po raz pierwszy odliczył odsetki; w tym przypadku odliczeniu podlega wyłącznie różnica między sumą odsetek przypadających do odliczenia a kwotą odsetek faktycznie odliczonych w roku, w którym podatnik dokonał pierwszego odliczenia (art. 26 ust. 7 ww. ustawy).

Ponadto nadmienia się, iż zgodnie z art. 26b ust. 2 pkt 5 cytowanej ustawy, do zeznania składanego za rok, w którym po raz pierwszy dokonuje się odliczenia z tytułu omawianej ulgi, należy dołączyć oświadczenie (PIT-2K), o wysokości poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją.

Podnieść należy, że wysokość dokonywanych odliczeń jest limitowana. Zauważyć należy, iż ww. limit na 2007 r. wynosi 189 000 zł, zatem kredyt w wysokości 110 000 zł zaciągnięty przez Zainteresowaną mieści się w tym limicie.

Należy jednocześnie wskazać, iż poprzez wydatki na sfinansowanie inwestycji określonej w art. 26b ww. ustawy, należy rozumieć zarówno te które zostały udokumentowane fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług, jak również te, które zostały potwierdzone innymi dokumentami.

Ponadto, podkreślenia wymaga, iż prawo do odliczenia ? na zasadach określonych w wyżej przytoczonych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? przysługuje podatnikowi, który faktycznie w roku podatkowym dokonał spłaty odsetek od kredytu mieszkaniowego. Tak więc, w przypadku omawianej ulgi istotne znaczenie ma to, kto faktycznie dokonał spłaty przedmiotowych odsetek.

Jednocześnie należy wskazać, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? w zakresie ulgi odsetkowej ? nie zawierają regulacji, zgodnie z która kwotę odliczeń przysługującą każdemu ze współkredytobiorców w ogólnej kwocie spłaconych odsetek należy ustalać proporcjonalnie do udziału w kredycie, a w razie braku dowodu określającego wysokość udziałów współkredytobiorców należy przyjąć, że udziały są równe.

Zatem, jeżeli z umowy kredytowej wynika, iż kredytobiorcą jest więcej niż jedna osoba i każda z tych osób odpowiada solidarnie za spłatę zadłużenia (w tym odsetek), to prawo do odliczeń ? na podstawie art. 26b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? przysługuje temu kredytobiorcy (współkredytobiorcy), który faktycznie dokonał spłaty odsetek od udzielonego kredytu, o ile spełnia pozostałe warunki określone przez ustawodawcę. Przenosząc powyższe ustalenia na grunt analizowanej sprawy wskazać należy, iż okoliczności przedstawione we wniosku pozwalają na to, by odliczeń z tytułu tzw. ulgi odsetkowej dokonywała Zainteresowana, będą współkredytobiorcą, który faktycznie spłaca zaciągnięty przez jeszcze dwoje kredytobiorców kredyt.

Odliczeń tych ww. kredytobiorca dokonuje w kwocie faktycznie spłaconych odsetek, w ramach limitu, o którym mowa w art. 26b ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 26b ust. 2 pkt 6 ww. ustawy wysokość i termin zapłaty odsetek powinien być udokumentowany dowodem wystawionym przez podmiot wymieniony w pkt 2.

Jeżeli z zaświadczenia banku (lub innego uprawnionego podmiotu) nie wynika, w jakiej części poszczególni kredytobiorcy ponosili faktycznie wydatki na spłatę odsetek, należy przyjąć, że każdy z nich ponosił je w częściach równych, niezależnie od udziału we współwłasności ? chyba że podatnicy wykażą, w jakiej wysokości zostały faktycznie poniesione przez nich wydatki. Każdy też z kredytobiorców ma wówczas prawo do odliczeń w ramach limitu, o którym mowa w art. 26b ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku, gdy spłata kredytu i odsetek następuje z rachunku bankowego, którego podatnik jest posiadaczem (współposiadaczem) przyjmuje się, iż to podatnik faktycznie dokonał spłaty odsetek ? o ile zaświadczenie, o którym mowa w art. 26b ust. 2 pkt 6 ww. ustawy ? wydane jest na jego imię i nazwisko.

Z analizy stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni w 2005 r., wraz z mężem i córką, zaciągnęła kredyt na budowę domu położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Z umowy zawartej z bankiem wynika, że spłatą kredytu obciążeni są solidarnie wszyscy kredytobiorcy. Faktycznie to Zainteresowana dokonywała i nadal dokonuje spłaty przedmiotowego kredytu wraz z odsetkami, co potwierdzają wyciągi bankowe. Środki uzyskane z ww. kredytu zostały przeznaczone wyłącznie na budowę domu. Przedmiotowa inwestycja została zakończona w 2007 r. Następnie, w 2008 r. zostało złożone w urzędzie skarbowym oświadczenie o wysokości wydatków związanych z inwestycją służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych. Zarówno Wnioskodawczyni, jak i Jej małżonek, nie korzystali, jak również nie korzystają, z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 26b ust. 2 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto, odsetki od przedmiotowego kredytu nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jak również nie były odliczone od przychodów na podstawie art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zainteresowana wskazała, iż przedmiotowy kredyt będzie spłacać do 2017 r.

Jednocześnie tut. Organ zastrzega, iż rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie, czy faktycznie to Wnioskodawczyni dokonywała spłaty odsetek, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Nadmienić należy, iż skorzystanie przez podatnika z odliczeń w ramach ulgi odsetkowej jest jego uprawnieniem, zatem to na podatniku ciąży ciężar udowodnienia, w jakiej wysokości poniósł on faktycznie wydatki na spłatę odsetek. Należy przy tym mieć na uwadze naczelną zasadę postępowania dowodowego określoną w art. 180 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którą jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. W przypadku omawianej ulgi istotne znaczenie ma bowiem to, kto faktycznie dokonał spłaty przedmiotowych odsetek.

Zatem poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki związane ze spłatą odsetek od kredytu winny być dla celów podatkowych udokumentowane rzetelnymi i wiarygodnymi dowodami.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, jak również przywołane powyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, iż Zainteresowana uprawniona jest w ramach tzw. ulgi odsetkowej do odliczenia odsetek od kredytu zaciągniętego w 2005 r. na budowę domu. Ww. odliczeniu podlegają wszystkie odsetki, które zostały przez Nią faktycznie zapłacone. Tut. Organ pragnie podkreślić, iż Wnioskodawczyni może korzystać z tzw. ulgi odsetkowej na zasadzie praw nabytych do upływu terminu spłaty określonego w umowie o kredyt mieszkaniowy, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.

Ponadto, tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, został złożony przez Wnioskodawczynię, tj. jednego ze współkredytobiorców zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla pozostałych współkredytobiorców.

W przypadku, gdy pozostali współkredytobiorcy będą zainteresowani uzyskaniem interpretacji indywidualnej powinni wystąpić ? każdy z odrębnym wnioskiem ? o jej udzielenie.

Końcowo, wskazać należy, iż dokumenty dołączone przez Zainteresowaną do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika