Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu ze sprzedaży nieruchomości gruntowych (...)

Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu ze sprzedaży nieruchomości gruntowych (na jednej z działek rolnych położone są przejazdowe silosy do produkcji kiszonki dla zwierząt. Zostały one zakupione przez Wnioskodawcę w 2000 r. wraz z gruntami rolnymi). Przez analogię podobnie jak budynki posadowione na gruncie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana X, przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2008 r. (data wpływu ? 18 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.


Przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym pismem z dnia 25 lipca 2008 r.

znak: ILPP2/443-559/08-2/GZ
          ILPB2/415-419/08-2/ES

  • wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia złożonego wniosku.


Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 6 sierpnia 2008 r. a w dniu 12 sierpnia 2008 r. (data nadania) - wniosek uzupełniono o brakujące informacje.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W grudniu 2000 r. Wnioskodawca zakupił siedem działek rolnych do siebie przylegających, o powierzchni około 5,5 ha. Każda z tych działek posiada swoją księgę wieczystą, każda z nich była zakupiona oddzielnym aktem notarialnym od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa. Podziału działek dokonała Agencja Rolna Skarbu Państwa przed ich sprzedażą. Przedmiotowe grunty stanowiły i stanowią część gospodarstwa Zainteresowanego. Zgłoszone są do Agencji Rolnej(?), w związku z dopłatami do upraw. W gminie, w której leżą przedmiotowe grunty został uchwalony plan zagospodarowania terenu, który nie wszedł jeszcze w życie lecz jest w trakcie legislacji. W planie zagospodarowania terenu przedmiotowe działki zostały przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe. Wnioskodawca zamierza je sprzedać jednemu nabywcy.

Ponadto w tym samym roku Zainteresowany nabył od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa w innej gminie dwie działki do siebie przylegające o łącznej powierzchni 1,6 ha. Zakup nastąpił na podstawie jednego aktu notarialnego. Działki stanowiły i stanowią cześć gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy. W planie zagospodarowania terenu grunty zostały zakwalifikowane ze wskazaniem na nieuciążliwą działalność gospodarczą. Zainteresowany zamierza sprzedaż obie działki jednemu nabywcy, innemu jednak niż ten, który zamierza kupić wcześniej wymienione 7 działek. Działki te nie były wykorzystywane do działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z posiadanym gospodarstwem rolnym nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług.

Na jednej z działek położone są przejazdowe silosy do produkcji kiszonki dla zwierząt. Zostały one zakupione przez Wnioskodawcę w 2000 r. wraz z gruntami rolnymi. Zainteresowany nie prowadził ich budowy oraz nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, które by przekroczyły 30% wartości początkowej silosów.

Wszystkie ww. działki zostały zakupione przez Wnioskodawcę od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa bez podatku od towarów i usług. Sprzedaż przedmiotowych działek odbyłaby się jako sprzedaż nieruchomości osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej, nadto działki (grunty i silosy) nie stanowiły i nie stanowią środków trwałych w działalności.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.


Czy sprzedając ww. działki wraz z silosami w tym roku kalendarzowym Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty od uzyskanego dochodu podatku dochodowego od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane ze sprzedaży przedmiotowych działek nie podlegają podatkowi dochodowemu od osób fizycznych, ponieważ odpłatne zbycie nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości ? art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
        - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.


Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.


Z uwagi na treść przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. do odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Na mocy art. 28 ust. 2 i 2a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.), podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Stosownie do przepisów art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.


Art. 48 ustawy Kodeks cywilny stanowi, że - z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych - do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane.


Natomiast, zgodnie z art. 47 § 1 tej ustawy, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Z przepisów Kodeksu cywilnego wynika zatem, że grunty stanowiące odrębny przedmiot własności są z natury swej nieruchomościami, natomiast inne urządzenia trwale z gruntem związane są częścią składową nieruchomości. W konsekwencji, urządzenia trwale związane z gruntem, jako część składowa gruntu, nie może być przedmiotem odrębnej własności.

Dlatego sprzedaż nieruchomości obejmuje zarówno zbycie gruntu, jak i znajdujących się na nim urządzeń, trwale z nim związanych.

Także dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do takiej nieruchomości nie rozdziela się sprzedaży gruntu oraz sprzedaży znajdujących się na nim innych urządzeń trwale z nim związanych. Przyjmuje się, że wyznacznikiem upływu biegu terminu pięcioletniego, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest data nabycia gruntu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości gruntowych (wielu działek rolnych). Sprzedaż przedmiotowych działek odbyłaby się jako sprzedaż nieruchomości osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej. Na jednej z działek położone są przejazdowe silosy do produkcji kiszonki dla zwierząt. Zostały one zakupione przez Wnioskodawcę w 2000 r. wraz z przedmiotowymi gruntami rolnymi. W świetle prawnopodatkowym należy zakwalifikować je do tzw. innych urządzeń trwale związanych z gruntem (np. budowli). Tym samym pięcioletni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości gruntowych tj. od 2000 r.


Wobec powyższego stwierdzić należy, że sprzedaż przedmiotowych nieruchomości gruntowych nie stanowi źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, a tym samym nie podlega obowiązkowi zapłaty podatku określonego w art. 28 ust. 2.


Jednocześnie dodaje się, że w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie dostawy nieruchomości niezabudowanej i zabudowanej została wydana odrębna interpretacja w dniu 15 września 2008 r., nr ILPP2/443-559/08-4/GZ.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP2/443-559/08-4/GZ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika