Zeznanie podatkowe za 2007 r. matki samotnie wychowującej małoletnie dziecko w kontekście prawomocnego (...)

Zeznanie podatkowe za 2007 r. matki samotnie wychowującej małoletnie dziecko w kontekście prawomocnego wyroku Sądu Apelacyjnego w 2008 r.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu ? 13 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 lipca 2009 r. (data wpływu ? 28 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia przewidzianego dla osoby samotnie wychowującej dzieci ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia przewidzianego dla osoby samotnie wychowującej dzieci.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 9 lipca 2009 r. nr ILPB2/415-498/09-2/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku.

Jednocześnie poinformowano, iż stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Zainteresowaną nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 9 lipca 2009 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 22 lipca 2009 r.), natomiast w dniu 28 lipca 2009 r. (data nadania ? 27 lipca 2009 r.) do tut. organu wpłynęła odpowiedź na wezwanie, w której Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W październiku 2007 r. sąd rodzinny orzekł rozwód małżeństwa Wnioskodawczyni. W związku z krzywdzącym dla Zainteresowanej wyrokiem, odwołała się do Sądu II-ej instancji, który w lutym 2008 r. zmienił wyrok na zadawalający, nie kwestionując rozkładu małżeństwa i utrzymał w mocy wyrok z października 2007 r. Wnioskodawczyni wyjaśniła, iż sąd zmienił jedynie jeden punkt wyroku, który był krzywdzący i był powodem apelacji.

Ponadto nadmieniła, iż wg informacji otrzymanej wcześniej z urzędu skarbowego mogła rozliczyć się za rok 2007 w sposób przewidziany dla ?osób samotnie wychowującej dziecko?, co uczyniła. Zainteresowana z rozliczenia rocznego otrzymała część nadpłaconego podatku, który bardzo pomógł Jej w budżecie domowym. Poinformowała również, iż samotnie wychowuje małoletniego syna. Alimenty na syna w kwocie 450 zł otrzymuje za pośrednictwem komornika. Były małżonek nie ponosi kosztów utrzymania wspólnego mieszkania od maja 2006 r. Wnioskodawczyni sama ponosi wszystkie wydatki finansowe związane z tym mieszkaniem. Dodała, że w związku z zaistniałą sytuacją rodzinną, syn musi korzystać z dodatkowych odpłatnych lekcji nauczania. Ponadto poinformowała, że sama leczy się na nadciśnienie tętnicze i depresję.

W miesiącu styczniu 2009 r. Zainteresowana osobiście zgłosiła się do urzędu skarbowego, celem wyjaśnienia ulgi na dziecko - który z rodziców dziecka i w jakiej części powinien korzystać z ulgi.

W trakcie wyjaśniania Wnioskodawczyni dowiedziała się, że dokonała złego rozliczenia za rok 2007 i nakazano zwrócić Jej wypłacony podatek wraz z odsetkami.

Ponadto Zainteresowana wyjaśniła, że oczekiwanie na wyrok w kwestii rozwodu trwało od października 2005 r., natomiast wyrok zapadł w październiku 2007 r., przy czym dramat rodzinny trwa od 2003 r.

W uzupełnieniu do przedmiotowej sprawy Zainteresowana wskazała, że wyrok o rozwodzie został wydany 17 października 2007 r. Do wyroku została zgłoszona apelacja, w związku z ograniczeniem praw rodzicielskich, co w Jej odczuciu było wysoce krzywdzące. Drugi i ostateczny wyrok weryfikujący prawo do wychowania dziecka został wydany 20 lutego 2008 r. Kserokopię obu wyroków Wnioskodawczyni załączyła do niniejszej sprawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionej sytuacji Wnioskodawczyni musi zwrócić podatek wraz z odsetkami...

Zdaniem Wnioskodawczyni, zwrot wypłaconego podatku wraz z odsetkami będzie dla Niej podwójnie krzywdzący. W ocenie Zainteresowanej Ona i dziecko ponieśli już wystarczająco wysoką karę. Uważa, że Wyrok Sądu II Instancji nie zmienił nic na Jej niekorzyść. Ponadto to Zainteresowana złożyła apelację. Wnioskodawczyni wskazuje, że wychowanie małoletniego syna (gimnazjalisty) - wymaga szczególnie dużego nakładu finansowego.

Według Wnioskodawczyni o rozwodzie zdecydował już wyrok z 17 października 2007 r. Apelacja do wyroku dotyczyła jedynie ograniczenia praw rodzicielskich. Ponadto od 2003 r. Zainteresowana prowadzi osobne gospodarstwo i w związku z tym sama rozlicza się z urzędem skarbowym. Większość wydatków na utrzymanie syna ponosi sama. Były mąż płaci jedynie alimenty w wysokości 450 zł miesięcznie. Są one egzekwowane przez komornika.

Zatem uważa, że podstawą do rozliczeń z urzędem skarbowym powinien być wyrok z 17 października 2007 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) od osób samotnie wychowujących w roku podatkowym:

  1. dzieci małoletnie,
  2. dzieci, bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek pielęgnacyjny,
  3. dzieci do ukończenia 25 lat uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku

- podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7; z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.

Natomiast stosownie do art. 6 ust. 5 ww. ustawy za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się jednego z rodziców albo opiekuna prawnego, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów. Za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się również osobę pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności.

Zgodnie z art. 6 ust. 8 powołanej ustawy sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Stosownie do art. 6 ust. 9 zasada określona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c, albo w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, albo w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Ponadto art. 6 ust. 10 ww. ustawy określa, że sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i ust. 4, nie ma zastosowania do podatników, którzy wniosek, wyrażony w zeznaniu podatkowym, określony w ust. 2 i ust. 4, złożą po terminie, o którym mowa w art. 45 ust. 1.

Cytowane przepisy wprowadzają wyjątek od zasady dokonywania indywidualnego rozliczenia zobowiązania podatkowego podatników poprzez możliwość skorzystania z preferencyjnego sposobu rozliczenia. W konsekwencji, aby móc rozliczyć się jako osoba samotnie wychowująca dziecko należy spełniać wszystkie warunki określone w przytoczonych przepisach.

Odnosząc powyższe do przedstawionej we wniosku sytuacji należy wskazać, iż Wnioskodawczyni ma status osoby samotnie wychowującej małoletnie dziecko dopiero od 2008 r. w związku z wyrokiem Sądu Apelacyjnego z dnia 20 lutego 2008 r., który ostatecznie przesądził o rozwodzie jak i o sprawowaniu władzy rodzicielskiej.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależniają prawo podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego, czy m.in. w danym roku podatkowym jeden z rodziców albo opiekun prawny jest panną, rozwódką, itd. Wystarczające jest zatem, aby taki stan zaistniał w ciągu roku podatkowego (nie musi trwać cały rok).

W świetle powyżej przytoczonych przepisów prawnych oraz stanu faktycznego opisanego we wniosku, w związku z prawomocnym wyrokiem Sądu Apelacyjnego Wnioskodawczyni stała się rozwódką w 2008 roku.

Zatem Zainteresowanej nie przysługuje prawo do skorzystania z preferencyjnego rozliczenia dochodów osiągniętych w 2007 r. jako osoby samotnie wychowującej małoletniego syna. Tak więc ma obowiązek zwrotu nienależnie otrzymanego podatku za 2007 r. wraz z odsetkami.

Ponadto tutejszy organ informuje, że dokumenty (wyroki sądów) dołączone przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowaną i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika