Wspólne rozliczenie dochodów z pełnoletnim synem (łączenie dochodów).

Wspólne rozliczenie dochodów z pełnoletnim synem (łączenie dochodów).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2010 r. (data wpływu 7 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 marca 2010 r. (data wpływu 19 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych jest:

  • prawidłowe ? w zakresie możliwości rozliczenia się w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko oraz skorzystania z ulgi prorodzinnej,
  • nieprawidłowe ? w zakresie możliwości zsumowania dochodu syna z renty rodzinnej ze swoimi dochodami i wspólnego ich rozliczenia.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia się w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko, skorzystania z ulgi prorodzinnej oraz możliwości zsumowania dochodu syna z renty rodzinnej ze swoimi dochodami i wspólnego ich rozliczenia.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym, wezwano Wnioskodawczynię do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 9 marca 2010 r., skutecznie doręczono dnia 15 marca 2010 r., zaś w dniu 19 marca 2010 r. do tut. organu wpłynęła odpowiedź, w której Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek (data nadania 16 marca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest wdową samotnie wychowującą syna od 1996 r. Oboje otrzymywali rentę rodzinną, która przesyłana była przez ZUS na imię i nazwisko Zainteresowanej. Syn Wnioskodawczyni w 2007 r. skończył 18 lat, w związku z tym renta po zmarłym ojcu przysyłana jest na jego imię nazwisko. Syn jest uczniem technikum i nadal się uczy. Wnioskodawczyni jest osobą pracującą. w 2008 r. syn pracował i zarobił 1 300,00 zł. w stosunku do Zainteresowanej nie mają zastosowania przepisy z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym. Syn Wnioskodawczyni nie prowadził, ani nie prowadzi żadnej działalności. Zainteresowana złożyła w terminie zeznanie podatkowe za 2008 r. i rozliczyła się z synem nie wliczając jego renty rodzinnej tylko swój dochód.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni, rozliczając się jako matka samotnie wychowująca pełnoletnie dziecko, które uczy się, posiada rentę rodzinną po zmarłym ojcu i zarobiło w 2008 r. 1 300,00 zł, może wspólnie się z nim rozliczyć, korzystając z ulgi prorodzinnej i łącząc wszystkie dochody (renta rodzinna, dochód Wnioskodawczyni, zarobek syna). Czy raczej Zainteresowana powinna rozliczyć się ze swojego dochodu i renty syna, natomiast syn ze swojego zarobku ? 1 300,00 zł...

Zdaniem Wnioskodawczyni, renta rodzinna nie jest dochodem syna, ponieważ on tych pieniędzy nie zarabia, ale otrzymuje z ZUS-u. Gdyby żył ojciec, małżonkowie mogliby zsumować swoje dochody. Natomiast dochodem dla Zainteresowanej nie jest kwota 1 300,00 zł, które syn zarobił podczas wakacji. w opinii Wnioskodawczyni powinna Ona rozliczyć się razem z synem, korzystając z ulgi prorodzinnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe ? w zakresie możliwości rozliczenia się w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko oraz skorzystania z ulgi prorodzinnej,
  • nieprawidłowe ? w zakresie możliwości zsumowania dochodu syna z renty rodzinnej ze swoimi dochodami i wspólnego ich rozliczenia.

Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2008 r. - z uwagi na to, iż pytanie Wnioskodawczyni dotyczy możliwości rozliczenia podatku za 2008 r. - dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców lub dochodów osób, o których mowa w art. 6 ust. 4, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Powyższy przepis wprowadza obowiązek doliczania dochodów małoletnich dzieci (w wieku do 18 lat) własnych i przysposobionych, do dochodów rodziców lub osób samotnie wychowujących te dzieci. Wyjątek stanowi dochód uzyskany przez dziecko z własnej pracy, stypendium oraz dochód z przedmiotów oddanych mu do swobodnego użytku. Dochodów małoletnich dzieci nie dolicza się do dochodów rodziców także wówczas, gdy rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Natomiast w sytuacji, gdy dziecko uzyska pełnoletność, wówczas jest ono zobowiązane rozliczyć samodzielnie wszystkie uzyskiwane przez siebie dochody w danym roku podatkowym. w związku z powyższym, jeśli pełnoletnie dziecko otrzymuje rentę rodzinną na swoje imię i nazwisko, to renta ta jest dochodem tego dziecka, a nie rodzica.

W tej sytuacji rodzic wykazuje w zeznaniu rocznym wyłącznie swoje dochody, natomiast dziecko składa odrębne zeznanie, w którym rozlicza własne dochody uzyskane w danym roku podatkowym, w tym także dochody z renty rodzinnej otrzymywanej na swoje imię i nazwisko.

Uzyskiwanie przez pełnoletnie dziecko renty rodzinnej i obowiązek samodzielnego jej wykazania w zeznaniu rocznym nie pozbawia rodzica możliwości rozliczenia się w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko oraz skorzystania z tzw. ulgi prorodzinnej, po spełnieniu określonych w ustawie warunków.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w 2008 r.) od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, samotnie wychowujących w roku podatkowym dzieci:

  1. małoletnie,
  2. bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
  3. do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 (tj. kwoty 3 088, 68 zł.), z wyjątkiem renty rodzinnej

   - podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.

W myśl art. 6 ust. 5 ww. ustawy, za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się jednego z rodziców albo opiekuna prawnego, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów. Za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się również osobę pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności.

Ponadto zgodnie z art. 6 ust. 8 i 10 ww. ustawy sposób opodatkowania, o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy do osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym oraz w przypadku, gdy podatnik wniosek wyrażony w zeznaniu podatkowym, określony w art. 6 ust. 4, złoży po terminie, o którym mowa w art. 45 ust. 1 tejże ustawy.

Przepis art. 6 ust. 5 ustawy wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci. Biorąc pod uwagę wyżej cytowany przepis ustawodawca uznał za osobę samotną również wdowę.

Należy podkreślić, iż wszelkiego rodzaju ulgi podatkowe są odstępstwem od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania. Zatem oceniając, czy w danej sytuacji przysługuje prawo do skorzystania z ulgi podatkowej, należy przepisy stosować w sposób ścisły tj. nie należy stosować ani wykładni rozszerzającej, ani też zawężającej.

W konsekwencji, aby móc rozliczyć się jako osoba samotnie wychowująca dziecko (dzieci) należy spełniać wszystkie warunki określone w stosownych przepisach.

Określając warunki uprawniające do preferencyjnego rozliczenia ustawodawca odwołuje się zarówno do stanu cywilno-prawnego osoby wychowującej dzieci, jak również do tego, że osoba ta musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie. Zaznaczyć należy, iż warunki te muszą zostać spełnione łącznie. Dopiero bowiem wtedy osoba wskazana w art. 6 ust. 5, która faktycznie w roku podatkowym samotnie wychowywała dziecko, czyli sprawowała nad nim stałą opiekę, zamieszkując z nim, po zgłoszeniu swojej woli we wniosku zawartym w zeznaniu rocznym, złożonym w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, ma prawo do opodatkowania swoich dochodów w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci.

Ponadto, zgodnie z art. 27f ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w 2008 r.), od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć rocznie kwotę, obliczoną zgodnie z ust. 2, jeżeli w roku podatkowym wychowywał własne lub przysposobione dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4. Odliczeniu podlega kwota stanowiąca iloczyn liczby wychowywanych dzieci i dwukrotności kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Na mocy art. 27f ust. 3 ww. ustawy, odliczenie powyższej kwoty dotyczy łącznie obojga rodziców, z zastrzeżeniem ust. 4. Kwotę tę odlicza się od podatku jednego z rodziców lub od podatku obojga.

Zatem, aby móc skorzystać z ulgi należy:

  • osiągać dochody opodatkowane według skali podatkowej,
  • wychowywać w roku podatkowym dzieci własne lub przysposobione, o których mowa w art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • wykazać podatek (po odliczeniu składki na ubezpieczenia zdrowotne).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest wdową, wychowującą pełnoletniego syna, który nie ukończył 25 roku życia, uczy się w technikum i uzyskał w 2008 r. ? poza rentą rodzinną ? dochód w wysokości 1 300,00 zł., a więc nie przekraczający kwoty 3 088,68 zł. (stanowiącej iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej).

W związku z powyższym w rozliczeniu podatkowym za 2008 r. Zainteresowanej przysługiwało prawo do rozliczenia się w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko oraz do skorzystania z ulgi prorodzinnej.

Reasumując, w rocznym zeznaniu podatkowym Zainteresowana powinna uwzględnić tylko swoje dochody, mając jednocześnie możliwość rozliczenia się w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko oraz skorzystania z ulgi prorodzinnej. Natomiast syn Wnioskodawczyni po uzyskaniu pełnoletności zobowiązany jest rozliczyć się samodzielnie z uzyskanych przez siebie dochodów, w tym z dochodu z renty rodzinnej otrzymywanej na swoje imię i nazwisko.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika