Czy w przyszłych latach Wnioskodawczyni jest zobowiązana do składania zeznania podatkowego PIT-36 (...)

Czy w przyszłych latach Wnioskodawczyni jest zobowiązana do składania zeznania podatkowego PIT-36 z tytułu pobierania renty wdowiej przyznanej przez ?Bundesversicherungsanstalt? i wypłacanej przez Deutsche Rentenversicherung Bund?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2010 r. (data wpływu 1 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 lipca 2011 r. (data wpływu 26 lipca 2011 r.) oraz pismem z dnia 31 sierpnia 2011 r. (data wpływu 1 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku złożenia w następnych latach zeznania podatkowego PIT-36 ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2011 r. Zainteresowana złożyła do Izby Skarbowej wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty otrzymywanej z Niemiec.

W dniu 6 czerwca 2011 r. ww. wniosek wpłynął do Izby Skarbowej w Warszawie Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku.

Pismem z dnia 2011 r. nr Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz stosownie do § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) - przekazał wniosek do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wyjaśnić bowiem należy, że zgodnie ze znowelizowanym art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, z dniem 1 lipca 2007 r. organem właściwym do dokonywania interpretacji przepisów prawa podatkowego został Minister Finansów.

Natomiast, stosownie do art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej Minister Finansów upoważnił ? w drodze ww. rozporządzenia ? dyrektorów pięciu izb skarbowych do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów.

W analizowanym przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji jest ? w związku z § 6 ww. rozporządzenia ? Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3, art. 14b § 4 oraz art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 15 lipca 2011 r. nr ILPB2/415-687/11-2/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Zainteresowaną do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, iż nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.

Pouczono również Zainteresowaną, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 15 lipca 2011 r., (skutecznie doręczono dnia 18 lipca 2011 r.), zaś w dniu 26 lipca 2011 r. Zainteresowana uzupełniła ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego ? 25 lipca 2011 r.).

W wyniku szczegółowej analizy sprawy, tut. Organ stwierdził, iż w uzupełnieniu wniosku z dnia 24 lipca 2011 r. Wnioskodawczyni rozszerzyła złożony wniosek dotyczący stanu faktycznego odnoszącego się opodatkowania renty wdowiej o nowe zagadnienie zawarte w pytaniu nr 3, a dotyczące zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie obowiązku złożenia w następnych latach zeznania podatkowego PIT-36.

Wobec powyższego pismem z dnia 26 sierpnia 2011 r. nr ILPB2/415-687/11-5/AJ na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h Ordynacji podatkowej ponownie wezwano Wnioskodawczynię do uiszczenia dodatkowej opłaty w wysokości 40 zł w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia podania dotyczącego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie obowiązku złożenia w następnych latach zeznania podatkowego PIT-36 bez rozpatrzenia.

Pouczono również Zainteresowaną, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 26 sierpnia 2011 r., (skutecznie doręczono dnia 30 sierpnia 2011 r.), zaś w dniu 31 sierpnia 2011 r. na konto Izby Skarbowej w Poznaniu wpłynęła brakująca kwota w wysokości 40 zł.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie decyzji z dnia 28 października 1997 r. Wnioskodawczyni otrzymuje po mężu rentę wdowią. Renta ta została Zainteresowanej przyznana przez ?Bundesversicherungsanstalt? i jest ona naliczona i przesyłana przez Zakład ? Deutsche Rentenversicherung Bund.

Przyznana Zainteresowanej renta jest co roku waloryzowana, obecnie nie przekracza 370 euro. Jest ona zawsze wypłacana w ?czystej postaci?, czyli bez potrąceń, w wysokości opiewającej na decyzji. Świadczenie to jest zwolnione w Niemczech z podatku.

Renta ta jest wypłacana Wnioskodawczyni za pośrednictwem banku, początkowo był to bank A, obecnie - bank B. Od renty tej banki potrącały i potrącają podatek dochodowy.

Zainteresowana wskazała, iż w myśl Umowy z dnia 14 maja 2003 r. podpisanej w Berlinie między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90), emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Jednakże, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. Umowy, świadczenia wypłacane z niemieckiego systemu ubezpieczeń, podlegają opodatkowaniu tylko państwie źródła, w tym przypadku, w Niemczech.

Zainteresowana i Jej mąż nigdy nie mieszkali w Niemczech, a po śmierci męża zamieszkała ponownie w Polsce. Zainteresowana ma obywatelstwo polskie, Jej mąż również miał obywatelstwo polskie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawczyni powinna płacić podatek dochodowy w Polsce od renty wdowiej wypłacanej przez Instytucję Ubezpieczeń Rentowych w Niemczech...
  2. Czy Zainteresowana powinna złożyć korektę zeznania podatkowego PIT-36 za lata 2006-2010...
  3. Czy w przyszłych latach Wnioskodawczyni jest zobowiązana do składania zeznania podatkowego PIT-36 z tytułu pobierania renty wdowiej przyznanej przez ?Bundesversicherungsanstalt? i wypłacanej przez Deutsche Rentenversicherung Bund...


Tut. Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 3. Natomiast w zakresie pytań nr 1 i nr 2 w dniu 26 sierpnia 2011 r. została wydana interpretacja indywidualna nr ILPB2/415-687/11-4/AJ.

Zdaniem Wnioskodawczyni, jeśli wysokość renty wdowiej nie przekroczy 370 euro w latach następnych, to nie jest zobowiązana do składania zeznania podatkowego PIT-36 z tytułu pobierania renty wdowiej z Niemiec.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Powołany przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy).

W myśl art. 18 ust. 1 umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90), emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Ogólną zasadą jest więc opodatkowanie rent uzyskiwanych z Niemiec, przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, w kraju miejsca zamieszkania, tj. w Polsce. Wyjątek dotyczy sytuacji, gdy renta jest wypłacana z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

W interpretacji indywidualnej z dnia 26 sierpnia 2011 r. nr ILPB2/415-687/11-4/AJ Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał, iż otrzymywana przez Wnioskodawczynię renta wdowia jako świadczenie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych państwa niemieckiego podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech. Zatem, renta ta nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż w latach następnych (o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny), Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do składania zeznań podatkowych PIT-36 z tytułu pobierania renty wdowiej przyznanej przez ?Bundesversicherungsanstalt? i wypłacanej przez Deutsche Rentenversicherung Bund. Jednocześnie wskazać należy, że wysokość renty otrzymywanej przez Zainteresowaną nie ma wpływu na obowiązek złożenia ww. zeznań podatkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB2/415-687/11-4/AJ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika