Skutki podatkowe przejścia pracowników na nowego pracodawcę w myśl przepisów art. 23 par. 1 Kodeksu (...)

Skutki podatkowe przejścia pracowników na nowego pracodawcę w myśl przepisów art. 23 par. 1 Kodeksu pracy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2008 r. (data wpływu 30 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przejęciem pracowników przez innego pracodawcę ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 30 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przejęciem pracowników przez innego pracodawcę.


W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

S.A. X jest wewnętrzną jednostką organizacyjną Spółki. Dla zatrudnionych w Oddziale pracowników jest pracodawcą w rozumieniu art. 3 ustawy Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.), w związku z czym dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych posiada odrębny numer identyfikacji podatkowej i jest płatnikiem tego podatku w rozumieniu art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie z obowiązującym w X regulaminem pracy wypłata wynagrodzenia ze stosunku pracy dokonywana jest w terminie do 10-tego dnia miesiąca następnego.

W związku z wdrażanym procesem integracji oddziałów górniczych X ulegnie likwidacji, a zatrudnieni pracownicy zostaną przeniesieni do nowo tworzonego oddziału tej samej spółki w trybie art. 231 Kodeksu pracy. W wyniku przejęcia, nowy Y stanie się stroną w dotychczasowym stosunku pracy dla tych pracowników. Data przejęcia nie została jeszcze określona. Możliwe są dwa warianty przeprowadzenia planowanych zmian organizacyjnych:


Wariant 1:

Przejście wszystkich pracowników X do Y nastąpi z początkiem roku ? 1 stycznia 2009 roku. Wypłaty należności ze stosunku pracy oraz zasiłków za ostatni miesiąc zatrudnienia, tj. za grudzień 2008 rok dokona w dniu 10 stycznia 2009 roku X. Kwoty pobranych z tego wynagrodzenia zaliczek na podatek przekaże do urzędu skarbowego już nowy płatnik Y.


Wariant 2:

Przejście wszystkich pracowników X do Y nastąpi w ciągu roku, np. 1 czerwca 2009 roku. Wypłaty należności ze stosunku pracy oraz zasiłków za ostatni miesiąc zatrudnienia, tj. za maj 2009 roku dokona w dniu 10 czerwca 2009 roku X. Kwoty pobranych z tego wynagrodzenia zaliczek na podatek przekaże do urzędu skarbowego nowy płatnik Y.

W związku z opisanym stanem powstały wątpliwości dotyczące obowiązków likwidowanego i mającego powstać nowego płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Jeżeli przejście pracowników do nowego Y nastąpi w ciągu roku, to czy nowy płatnik Y ustalając stopę % zaliczek na podatek od dokonywanych przez siebie w trakcie 2009 roku wypłat będzie miał obowiązek uwzględnić dochody uzyskane przez przejętych pracowników w X...
  2. Czyje dane identyfikacyjne powinien umieścić płatnik Y sporządzając polecenie wpłaty zaliczki na podatek oraz Deklarację roczną PIT-4R, za okres w którym zaliczki pobrał zlikwidowany płatnik X. Czy winny to być dane X, czy dane Y, który przejął pracowników...
  3. Czy płatnik Y obliczając zaliczki na podatek od wypłat dokonywanych przejętym pracownikom będzie mógł zmniejszać je o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek (art. 31 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) na podstawie oświadczeń PIT-2 złożonych płatnikowi X, czy też podstawą zmniejszenia będą mogły być wyłącznie oświadczenia złożone przez przejętych pracowników płatnikowi Y...
  4. Czy płatnik Y obliczając zaliczki na podatek będzie mógł stosować podwyższone koszty uzyskania przychodu (art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) na podstawie oświadczeń złożonych przez przejętych pracowników płatnikowi X, jeżeli miejsce wykonywania pracy nie ulegnie zmianie, czy też podstawą zastosowania podwyższonych kosztów będą mogły być wyłącznie oświadczenia złożone płatnikowi Y...
  5. Czy wszelkie inne oświadczenia złożone przez przejętych pracowników płatnikowi X, np. wnioski o podwyższenie progu podatkowego, wnioski o pobór zaliczki na podatek w ratach, będą mogły być zastosowane przy poborze zaliczek przez płatnika Y jako nowego pracodawcę...
  6. Czy płatnik Y sporządzając przejętym pracownikom informacje podatkowe PIT za 2009 rok winien sporządzić każdemu pracownikowi jeden łączny PIT obejmujący zarówno należności wypłacone przez zlikwidowanego płatnika X jak i przez płatnika Y...
  7. Czy płatnik Y będzie mógł na wniosek przejętych pracowników dokonać rocznego obliczenia podatku za rok, w którym wypłat dokonywał zarówno płatnik X jak i płatnik Y...


Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 231 § 1 Kodeksu pracy w razie przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa, stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Oznacza to, że z chwilą wystąpienia zdarzenia, nazwanego w przepisie, przejściem zakładu lub jego części, nowy pracodawca staje się ?automatycznie? stroną w istniejących stosunkach pracy. Z mocy tego przepisu stosunki pracy z pracownikami zatrudnionymi w zakładzie pracy lub jego części w chwili przejęcia przez innego pracodawcę trwają nadal, z tą różnicą, że w miejsce dotychczasowego pracodawcy wstępuje jako strona nowy podmiot posiadający zdolność zatrudniania pracowników jako pracodawca. Tym samym nowy podmiot przejmuje z dniem przejścia obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w stosunku do przejętych pracowników, co wynika z zapisów art. 8 i art. 93 § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

Zmiana pracodawcy w sytuacji określonej w art. 231 § 1 Kodeksu pracy powoduje przejęcie przez nabywcę wszystkich, zarówno majątkowych, jak i niemajątkowych, praw i obowiązków wynikających ze stosunku pracy.

W przypadku przejścia zakładu pracy w całości, nowy pracodawca odpowiada w całości za zobowiązania powstałe przed przejściem (nawet, gdy stały się one wymagalne jeszcze przed przejściem zakładu). Wstępuje bowiem z mocy prawa we wszystkie obowiązki wynikające ze stosunku pracy. Ponieważ jednocześnie z przejściem całości X, nastąpi przekazanie majątku i zadań na nowy Y ? podmiot ten stanie się również stroną dotychczasowych umów cywilnoprawnych, w tym również umów zlecenia albo innych umów o świadczenie usług, do których zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia. Tym samym, w przypadku przejścia X na nowego pracodawcę, nowy płatnik ? Y ? nabędzie na zasadzie następstwa prawnego wszelkie prawa wynikające z nawiązanych stosunków pracy z poprzednim pracodawcą, a także przejdą nań wszystkie obowiązki, jakie ciążyły na poprzednim pracodawcy, w tym również obowiązki płatnika podatku dochodowego wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy ? Ordynacja podatkowa.


W związku z powyższym Spółka stwierdza, że:


Ad. 1.

Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej ?zakładami pracy?, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy ? wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zaliczki winny być ustalane zgodnie z zasadami określonymi w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie natomiast z art. 38 ust. 1 i art. 42 ust. 1 powołanej ustawy, płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy od łącznej kwoty dokonanych wypłat do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczkę na rachunek urzędu skarbowego właściwego dla płatnika. Y z dniem przejęcia pracowników, wchodzi w obowiązki płatnika, dlatego z mocy powołanych artykułów zobowiązany jest obliczać, pobierać i odprowadzać na rachunek urzędu skarbowego kwoty pobranych zaliczek. Zgodnie z art. 231 § 1 Kodeksu pracy w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Jest on zatem zobowiązany do dopełnienia wszystkich obowiązków nałożonych na pracodawcę, w tym także obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. Z tego wynika, iż obowiązek poboru nie ustaje, lecz przechodzi na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru podatku dochodowego od osób fizycznych. Tak więc, jeżeli przejście pracowników do nowego Y nastąpi w ciągu roku, to płatnik Y ustalając stopę % zaliczek na podatek od dokonywanych przez siebie w trakcie 2009 roku wypłat będzie miał obowiązek uwzględnić dochody uzyskane przez przejętych pracowników w 2009 roku w X.


Ad. 2.

W sytuacji, gdy płatnik X wypłacił wynagrodzenia i inne należności, obliczył i pobrał zaliczki podatku, ale zaprzestał prowadzenia działalności (uległ likwidacji) i nie przekazał kwot pobranych zaliczek na rachunek urzędu skarbowego, nowo powstały Y zobowiązany będzie jako podmiot, który wszedł w ogół praw i obowiązków przekazać je do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczkę, na rachunek urzędu skarbowego właściwego dla Y. Ponadto płatnik Y zobowiązany będzie na podstawie art. 38 ust. 1a sporządzić do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym deklarację roczną PIT-4R i przekazać ją do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, gdyż jako podmiot, który przejął na podstawie art. 231 § 1 Kodeksu pracy pracowników zlikwidowanego oddziału stanie się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Tak więc Y sporządzając polecenie wpłaty zaliczki na podatek, którą pobrał zlikwidowany płatnik X w danych płatnika winien wykazać własne dane identyfikacyjne. Ponadto Y winien sporządzić jedną łączną deklarację roczną PIT-4R za 2009 rok, wykazując w części ?C. Wykaz należnych zaliczek na podatek dochodowy za poszczególne miesiące roku podatkowego? zarówno kwoty zaliczek na podatek pobrane przez zlikwidowanego płatnika X jak i kwoty zaliczek pobrane przez siebie. W deklaracji tej w części ?B. Dane płatnika? winny zostać umieszczone dane Y.


Ad. 3, 4 i 5.

Przy ustalaniu dochodu opodatkowanego i wysokości zaliczek podatku dochodowego od osób fizycznych przez nowego płatnika Y zastosowanie będą miały wszystkie uprzednio złożone w X przez przejętych pracowników oświadczenia i wnioski mające wpływ na obliczenie zaliczek podatku, tj. np. oświadczenia PIT-2, wnioski o podwyższenie progu podatkowego, oświadczenia o spełnieniu warunków do zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodu (dla podatników, u których miejsce wykonywania pracy nie uległo zmianie).

Płatnik Y nie będzie musiał wzywać przejętych pracowników do złożenia nowych oświadczeń.


Ad. 6.

Płatnik Y zobowiązany będzie zgodnie z art. 42 ust. 2 w terminie do końca lutego 2010 roku sporządzić i przekazać podatnikom i urzędom skarbowym imienne informacje PIT za 2009 rok z uwzględnieniem uzyskanych u zlikwidowanego płatnika X dochodów oraz pobranych przez niego zaliczek, gdyż jako podmiot, który przejął zgodnie z art. 231 § 1 Kodeksu pracy pracowników zlikwidowanego oddziału stał się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Będzie zatem zobowiązany do dopełnienia wszystkich obowiązków nałożonych na pracodawcę, w tym także obowiązków płatnika wynikających z ustawy ? Ordynacja podatkowa. Płatnik Y winien więc sporządzić przejętym pracownikom jeden łączny PIT za 2009 rok, obejmujący zarówno należności wypłacone przez zlikwidowanego płatnika X jak i wypłacone przez siebie. W informacjach imiennych PIT za 2009 rok w polach przeznaczonych do wpisania danych płatnika winny zostać umieszczone dane płatnika X.


Ad. 7.

Płatnik Y zgodnie z art. 37 ust. 1 będzie miał obowiązek dokonać rocznego obliczenia podatku dla podatników, którzy w terminie do 10 stycznia roku następującego po roku podatkowym złożą oświadczenie traktowane na równi z zeznaniem (PIT-12) i spełniają wymagane ustawą warunki do rozliczenia przez płatnika, gdyż w przypadku przejęcia pracowników na podstawie art. 231 Kodeksu pracy nie dochodzi do sytuacji gdy podatnik otrzymywał dochody w dwóch zakładach pracy. Przejmujący Y będzie kontynuował pełnione przez przekazujący X obowiązki płatnika.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika