Czy brak aktu notarialnego pomimo wszystko może pozbawić Wnioskodawczynię uprawnienia do skorzystania (...)

Czy brak aktu notarialnego pomimo wszystko może pozbawić Wnioskodawczynię uprawnienia do skorzystania z ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych od przychodu ze sprzedaży poprzedniego, przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2012 r. (data wpływu 23 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 24 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 12 października 2012 r., nr ILPB2/415-700/12-2/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowaną, iż nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.

Ponadto, pouczono Wnioskodawczynię, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Zainteresowaną nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 12 października 2012 r., skutecznie doręczono w dniu 16 października 2012 r., natomiast w dniu 24 października 2012 r. (data nadania 22 października 2012 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 25 stycznia 1999 r. Wnioskodawczyni nabyła mieszkanie lokatorskie, które w dniu 23 listopada 2005 r. na podstawie umowy zawartej z Spółdzielnią Mieszkaniową przekształcone zostało w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, po dokonaniu wpłaty uzupełnienia wkładu budowlanego w wysokości 5 940 zł.

Ponadto Wnioskodawczyni wyjaśniła, iż na tzw. wykup tego mieszkania nie zaciągnęła w żadnym banku kredytu, dlatego też nie odliczała odsetek od kredytu na podstawie art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dnia 3 listopada 2010 r. Zainteresowana sprzedała własnościowe prawo do lokalu przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano zakupu. Jednocześnie złożyła do urzędu skarbowego stosowne oświadczenie, że pieniądze ze sprzedaży ww. mieszkania, w ciągu 2 lat przeznaczy na kupno większego mieszkania.

Wnioskodawczyni wskazała, iż na podstawie aktu notarialnego ? umowa przedwstępna i wpłaty (przelew zapłaty za lokal) nabyła mieszkanie od dewelopera w bloku mieszkalnym będącym w budowie.

Dnia 15 grudnia 2010 r. został sporządzony protokół odbioru końcowego lokalu i przekazano go Wnioskodawczyni w celu kontynuowania robót wykończeniowych. Termin przeniesienia własności ustalono do 31 lipca 2011 r.

Dnia 14 lutego 2012 r. Zainteresowana dokonała wpłaty za ww. lokal, w części ze środków własnych, pozostałą kwotę z zaciągniętego kredytu hipotecznego.

Wnioskodawczyni wskazała, iż prawdopodobnie do dnia 2 listopada 2012 r. nie zostanie dokonane przeniesienie własności na podstawie aktu notarialnego. Nadmieniła, że do chwili obecnej nie posiada aktu notarialnego o nabyciu mieszkania z winy dewelopera (sprawa toczy się w sądzie w związku z nieścisłościami w odniesieniu do działki pod budowę domu, chodzi o wywłaszczenie .. m² gruntu pod przejściem w bloku) pomimo, że w mieszkaniu tym zamieszkuje i jest zameldowana. Ponadto Zainteresowana uzyskała informację w urzędzie skarbowym, iż w celu skorzystania ze zwolnienia od zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, od zbytego lokalu ? winna przedłożyć akt notarialny o nabyciu drugiego lokalu mieszkalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy brak aktu notarialnego pomimo wszystko może pozbawić Wnioskodawczynię uprawnienia do skorzystania z ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych od przychodu ze sprzedaży poprzedniego mieszkania, przed upływem pięciu lat od jego nabycia?

Zdaniem Wnioskodawczyni, poniżej wymienione dowody, które Ona posiada są wystarczające do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zgodnie z kartą informacyjną K-023/1 Systemu Zarządzania Jakością W/G PN - EN ISO 9001 : 2001 str. 3-7 dział VIII pkt 3 obowiązującą od 31 grudnia 2010 r.

Dowodami tymi są:

  • przydział mieszkania,
  • umowa o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na prawo własnościowe,
  • wpłata za wykup tego mieszkania,
  • akt notarialny - umowa sprzedaży mieszkania,
  • wpłata za kupno mieszkania,
  • zestawienie wydatków wraz z rachunkami za wykończenie mieszkania,
  • zaświadczenia o wysokości spłaty kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup mieszkania.

W ocenie Zainteresowanej - według dokumentów, które przedłożyła składając wniosek o wydanie niniejszej interpretacji - jest właścicielem nowego większego mieszkania, które zamieszkuje przed upływem 2 lat od sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment i forma jej nabycia.

Z analizy opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Zainteresowana nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dnia 23 listopada 2005 r.

Zatem, w niniejszej sprawie mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie bowiem z art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w tej ustawie w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Na mocy art. 28 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania zbycia złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Natomiast, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak wynika z powołanego przepisu, ww. zwolnienie podatkowe jest uzależnione od wydatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości (lokalu) na cel wskazany w tym przepisie i dokonania tej czynności najpóźniej przed upływem dwóch lat od dnia sprzedaży.

Tut. Organ pragnie zauważyć, iż pojęcie ?nabycie?, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zostało zdefiniowane, co nie oznacza, że może być rozumiane inaczej niż jako uzyskanie własności, np. nieruchomości lub lokalu mieszkalnego. Należy zatem odwołać się do przepisów prawa cywilnego, które stanowią, że ?nabycie? obejmuje każde uzyskanie własności.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, że zarówno zawarcie umowy przedwstępnej, jak też dokonanie, stosownie do tej umowy, wpłat na poczet ceny, bez wątpienia mogą prowadzić do nabycia własności nieruchomości lub praw, ale nie są z nim równoważne. Treścią umowy przedwstępnej jest jedynie zobowiązanie się stron do zawarcia umowy przyrzeczonej (przenoszącej własność), lecz tej własności sama umowa nie przenosi. Brak zawartej w formie aktu notarialnego umowy przeniesienia własności nieruchomości lub lokalu mieszkalnego ma oczywisty skutek w postaci braku nabycia własności tych rzeczy lub praw, a tym samym powoduje utratę warunku do skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Analiza treści normy prawnej sformułowanej w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności użyte w nim słowa ?? w części wydatkowanej na nabycie ?? prowadzi do jednoznacznego wniosku, że wolny od podatku jest przychód wydatkowany w części na definitywne nabycie nieruchomości bądź lokalu mieszkalnego to znaczy skutkujące przeniesieniem własności.

Powyższa interpretacja przepisu znajduje potwierdzenie w utrwalonej linii orzeczniczej sądów administracyjnych, np.: wyrok z dnia 24 września 2008 r. sygn. I SA/Kr 539/08, wyrok z dnia 3 lutego 2009 r. sygn. I SA/Po 1430/08, wyrok z dnia 1 października 2010 r. sygn. II FSK 903/09, zgodnie z którą ?(?) nabycie w okresie dwóch lat, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) u.p.d.f., oznacza przeniesienie na nabywcę, w tym okresie prawa własności (?)? oraz, że ?(?) wydatkowanie środków pieniężnych na zakup nieruchomości w celach mieszkaniowych w oparciu o umowę przedwstępną (w postaci zaliczki) może być uznane za wydatek w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy tylko wówczas, gdy przed upływem dwóch lat od dnia zbycia nieruchomości podatnik nabędzie nieruchomość?.

Z analizy wniosku wynika, iż nabyty dnia 23 listopada 2005 r. lokal mieszkalny został sprzedany dnia 3 listopada 2010 r. Wnioskodawczyni wskazała, iż na podstawie aktu notarialnego ? umowa przedwstępna i wpłaty (przelew zapłaty za lokal) nabyła mieszkanie. W dniu 15 grudnia 2010 r. został sporządzony protokół odbioru końcowego mieszkania i przekazania do jego wykończenia. Jednakże jak wskazała Wnioskodawczyni nie zostało dokonane przeniesienie nieruchomości na własność potwierdzone aktem notarialnym. Ponadto nadmieniła, że w tym mieszkaniu mieszka i jest w nim zameldowana.

Reasumując poczynione wyżej spostrzeżenia, stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni nie będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli bowiem do 2 listopada 2012 r. przeniesienie własności nieruchomości nie zostanie potwierdzone aktem notarialnym.

Podkreślić należy, iż sam fakt wydatkowania środków ze sprzedaży lokalu mieszkalnego na nabycie mieszkania oraz zawarcie umowy przedwstępnej ? bez zaistnienia faktu nabycia tego mieszkania na własność w ww. terminie ? nie przesądza jeszcze o prawie do zwolnienia podatkowego.

W konsekwencji, Zainteresowana zobligowana będzie do zapłaty zryczałtowanego podatku w wysokości 10% uzyskanego przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, na zasadach wskazanych w cytowanym wyżej art. 28 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tut. Organ pragnie nadmienić, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowaną i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika