Czy planowane do wypłacenia w ramach projektu w latach 2014-2015 stypendia celowe dla doktorantów i (...)

Czy planowane do wypłacenia w ramach projektu w latach 2014-2015 stypendia celowe dla doktorantów i młodych doktorów podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 21 lipca 2014 r. (data wpływu 25 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

Politechnika realizuje projekt ?Inżynier Przyszłości (?)? współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IV ?Szkolnictwo wyższe i nauka? Działanie 4.3. ?Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni w obszarach kluczowych w kontekście celów strategii Europa 2020?.

Jednym z zadań ww. projektu jest przyznanie stypendiów celowych w latach 2014-2015 dla uczestników projektu tj.:

  • doktorantów Politechniki (uczestnik stacjonarnych i niestacjonarnych studiów doktoranckich w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. ? Prawo o szkolnictwie wyższym, którzy nie ukończyli 35 roku życia),
  • młodych doktorów ? pracowników Politechniki (zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, posiadających stopień naukowy doktora nie dłużej niż 5 lat, którzy nie ukończyli 35 roku życia).

Głównym celem przyznania stypendiów celowych jest podniesienie potencjału doktorantów oraz młodych doktorów w zakresie dydaktyki i/lub badań naukowych oraz zwiększenie ich mobilności zawodowej.

Stypendia wypłacane są uczestnikom projektu na podstawie umowy zawartej pomiędzy Politechniką a doktorantem lub młodym doktorem, określającej szczegółowe zasady przyznawania Stypendium.

Dodatkowo doktoranci oraz młodzi doktorzy wypełniają deklarację przystąpienia do projektu potwierdzającą status beneficjenta projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Do czasu złożenia wniosku stypendia nie zostały jeszcze wypłacone.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy planowane do wypłacenia w ramach projektu w latach 2014-2015 stypendia celowe dla doktorantów i młodych doktorów podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęcie środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Program Operacyjny Kapitał Ludzki (w ramach którego realizowany jest przedmiotowy projekt) obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w Polsce. FFS jest funduszem strukturalnym wykazanym w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Doktoranci oraz młodzi doktorzy, którzy otrzymają stypendium finansowane z projektu w celu podniesienia potencjału w zakresie dydaktyki i/lub badań naukowych oraz zwiększenia mobilności zawodowej są osobami, do których faktycznie jest kierowana pomoc udzielona w ramach projektu. Wynika z tego, że spełnione są oba kryteria warunkujące zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynikające z wyżej przytoczonych artykułów.

W związku z powyższym Politechnika zastosuje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendiów celowych wypłacanych w ramach projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku w drodze rozporządzenia.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle art. 20 ust. 1 cyt. ustawy ? za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy o finansach publicznych ? przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

W świetle tego przepisu, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego).

Środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u uczestnika projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Natomiast użyte w tym przepisie sformułowanie ?z udziałem środków europejskich? należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca realizuje projekt (na podstawie stosownej umowy), którego jednym z zadań jest przyznanie stypendiów celowych, w latach 2014-2015 dla doktorantów Politechniki (uczestników stacjonarnych i niestacjonarnych studiów doktoranckich w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. ? Prawo o szkolnictwie wyższym, którzy nie ukończyli 35 roku życia) oraz dla młodych doktorów (pracowników Uczelni ? zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, posiadających stopień naukowy doktora nie dłużej niż 5 lat, którzy nie ukończyli 35 roku życia). Stypendia wypłacane są uczestnikom projektu, czyli doktorantom oraz młodym doktorom na podstawie umowy zawartej pomiędzy Politechniką a uczestnikami projektu. Ponadto Wnioskodawca nadmienił, że doktoranci oraz młodzi doktorzy wypełniają deklarację przystąpienia do projektu potwierdzającą status beneficjenta projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zauważyć jednak należy, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W przedmiotowej sprawie − jak wskazano wyżej − uczestnikami projektu są doktoranci oraz młodzi doktorzy, do nich bowiem skierowana jest pomoc w postaci stypendiów celowych. Tym samym skoro środki finansowe wypłacane przez Wnioskodawcę przekazywane są jako pomoc przyznawana w ramach projektu i współfinansowane są ze środków europejskich, to korzystają one ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze ww. okoliczności rzeczonej sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że planowane do wypłacenia w ramach projektu w latach 2014-2015 finansowanego z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego, stypendia celowe dla doktorantów i młodych doktorów ? korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto należy zaznaczyć, że w świetle przywołanych powyżej przepisów Politechnika, jako płatnik, nie będzie zobowiązana do naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od stypendiów dla doktorantów i młodych doktorów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika