Zwrot osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie złożenia (...)

Zwrot osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie złożenia wniosku VZM-1.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2010 r. (data wpływu 15 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie złożenia wniosku VZM-1 ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie złożenia wniosku VZM-1.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 5 września 1981 r. Wnioskodawczyni zawarła związek małżeński. Mąż jednak, po kilku latach małżeństwa przestał interesować się rodziną. Nie pracował, nie dbał o dom, zadłużał się za plecami Zainteresowanej, zaciągając długi, gdzie to było możliwe. W 2006 r. Wnioskodawczyni wyprowadziła się ze wspólnego mieszkania. Zainteresowana, by nie odpowiadać za długi męża wystąpiła do Sądu o zniesienie wspólności majątkowej małżeńskiej. W dniu 25 listopada 1988 r. Sąd wydał wyrok znoszący współwłasność majątkową małżeńską z dniem 1 lutego 1988 r.

Ponadto Zainteresowana wyjaśniła, iż po wyprowadzeniu się ze wspólnego mieszkania do 2009 r. mieszkała w mieszkaniu po rodzicach. Dorabiała się wszystkiego od nowa. W dniu 19 maja 2009 r. Wnioskodawczyni doszła do porozumienia z mężem i postanowili sprzedać wspólne mieszkanie. Pieniędzmi ze sprzedaży podzielili się z mężem po połowie. Za część Jej przynależną Zainteresowana postanowiła kupić własne mieszkanie. Ponieważ zabrakło Jej środków na remont nowo zakupionego mieszkania, zaciągnęła kredyt hipoteczny. Wystarczyło Jej na wykonanie większej części remontu. Wnioskodawczyni była przekonana, że remont dokończy, gdy otrzyma zwrot środków z Urzędu Skarbowego z tytułu zwrotu części VAT z wydatków mieszkaniowych. W związku z powyższym chciała złożyć wniosek VZM-1, jednakże otrzymała informację z Urzędu Skarbowego, iż z powodu braku danych i podpisu małżonka Jej wniosek nie zostanie przyjęty i rozpatrzony, chyba, że posiada wyrok sądowy o orzeczonej separacji lub rozwodzie. Poinformowała pracownika Urzędu Skarbowego, że z mężem, mimo braku rozwodu, czy orzeczonej sądownie separacji, nie prowadzi wspólnego gospodarstwa domowego. Dodała Ona, ze kontakty z mężem ogranicza do koniecznego minimum. Ma wyrok orzekający rozdzielność majątkową małżeńską, wydatki na remont mieszkania, którego jest jedynym właścicielem i stanowi ono Jej odrębny majątek, pokryła z własnych środków. Małżonek nie mieszka z Nią, nie poniósł żadnych wydatków, ani na zakup Jej mieszkania, ani na jego remont. W związku z powyższym sama składa wniosek VZM-1, a Jej mężowi zwrot wydatków mieszkaniowych, których nie poniósł, nie należy się. Jednakże Wnioskodawczyni odmówiono przyjęcia do rozpatrzenia wniosku VZM-1.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej powyżej sytuacji istnieje możliwość złożenia i rozpatrzenia wniosku VZM-1 indywidualnie, bez podawania danych małżonka i jego podpisu...

Zdaniem Wnioskodawczyni, w sytuacji, kiedy zakup i remont mieszkania został sfinansowany z Jej środków finansowych, po ustanowieniu sądownie rozdzielności majątkowej, a mąż nie poniósł żadnych wydatków związanych z przedmiotową inwestycją, Jej indywidualny wniosek o zwrot wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym bez podpisu małżonka i jego danych osobowych powinien zostać uznany i pozytywnie rozpatrzony przez Urząd Skarbowy. W ocenie Zainteresowanej powinna Ona otrzymać zwrot części wydatków poniesionych na remont mieszkania. Jednocześnie Wnioskodawczyni poinformowała, że swoje stanowisko opiera także na indywidualnych interpretacjach wydanych przez WSA w Bydgoszczy i Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, rozpatrujących identyczne przypadki, w których wydano rozstrzygnięcia korzystne dla podatnika, dopuszczając możliwość złożenia i rozpatrzenia wniosku bez danych osobowych i podpisu współmałżonka.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Przepis art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 177, poz. 1468 ze zm.) stanowi, że osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

  1. budową budynku mieszkalnego;
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
  3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Zwrot, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wydatków:

  • poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004r. (art. 3 ust. 2 ustawy),
  • poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (art. 3 ust. 3 ustawy).

Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej (art. 3 ust. 4 ustawy).

Z przepisu art. 3 ust.

5 pkt 2 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym wynika, iż kwota zwrotu, o której mowa w ust. 4, jest równa, z zastrzeżeniem ust. 6, 68,18% kwoty podatku VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 12,295% kwoty stanowiącej iloczyn 30 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ostatnio ogłoszonej przed kwartałem złożenia wniosku o dokonanie zwrotu, w przypadku inwestycji związanych z wydatkami, o których mowa w ust. 1, niewymagających pozwolenia na budowę.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Z przepisu art. 4 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy wynika, iż prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3.

Przepis art. 4 ust. 3 ww. ustawy stanowi, iż w przypadku osoby fizycznej pozostającej w związku małżeńskim w dniu poniesienia wydatków, o których mowa w art. 3 ust. 1, kwota zwrotu, obliczona zgodnie z art. 3 ust. 5-7, dotyczy łącznie obojga małżonków.

Jeżeli:

  1. przed zawarciem związku małżeńskiego, osoba fizyczna otrzymała kwotę zwrotu, to kwotę zwrotu obliczoną zgodnie z art. 3 ust. 5-7 pomniejsza się o kwoty uprzednio otrzymane;
  2. w czasie trwania związku małżeńskiego lub do momentu orzeczenia przez sąd separacji, osoba fizyczna otrzymała kwotę zwrotu, a następnie związek małżeński ustał lub sąd orzekł separację, przysługującą jej kwotę zwrotu pomniejsza się o 50% kwoty uprzednio otrzymanej, jeżeli składany był wspólny wniosek małżonków, lub o kwotę otrzymanego zwrotu, jeżeli składany był odrębny wniosek.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym.

Jeżeli osoba fizyczna pozostaje w związku małżeńskim, wniosek może być złożony wspólnie z małżonkiem lub odrębnie przez każdego z małżonków. Jeżeli małżonkowie składają odrębne wnioski, do różnych urzędów skarbowych, są jednocześnie obowiązani zawiadomić o złożeniu wniosku urząd skarbowy właściwy dla złożenia wniosku przez małżonka (art. 5 ust. 2 ww. ustawy).

Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może być składany nie częściej niż raz w roku (art. 5 ust. 3 ww. ustawy).

Z przepisu art. 5 ust. 4 ww. ustawy wynika, iż wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać co najmniej:

  1. imię i nazwisko, numer NIP albo numer PESEL w przypadku gdy osoba fizyczna nie posiada numeru NIP, a w przypadku gdy osobie fizycznej składającej wniosek nie nadano żadnego z tych numerów - rodzaj i numer dokumentu tożsamości tej osoby, w tym również wystawionego w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska, adres zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżonków - obojga małżonków;
  2. wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek;
  3. rodzaj poniesionych wydatków, zgodnie z art. 3 ust. 1;
  4. rok rozpoczęcia inwestycji;
  5. wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków na cele, o których mowa w art. 3 ust. 1;
  6. kwotę zwrotu, obliczoną zgodnie z art. 3 ust. 5-7;
  7. oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę;
  8. wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu; jeżeli wypłata ma nastąpić na rachunek bankowy - wskazanie numeru rachunku osoby fizycznej składającej wniosek, a w przypadku wspólnego wniosku małżonków - numeru rachunku obojga lub jednego z nich, na który ma być dokonany zwrot;
  9. podpis osoby fizycznej ubiegającej się o zwrot wydatków, a w przypadku małżonków - podpisy obojga małżonków bez względu na sposób złożenia wniosku: wspólnie z małżonkiem albo odrębnie przez każdego z małżonków.

Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, iż Urząd Skarbowy może dokonać zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z remontem lokalu mieszkalnego osobie fizycznej, jeżeli m.in. osoba ta złoży do właściwego Urzędu Skarbowego odpowiedni wniosek o zwrot; przy czym jeżeli pozostaje w związku małżeńskim, wniosek może być złożony wspólnie z małżonkiem lub oddzielnie przez każdego z małżonków, może również złożyć go sama.

Podkreślić jednakże należy, iż w przypadku małżonków, bez względu na sposób złożenia wniosku, (tj. wspólnie, przez każdego z małżonków osobno czy też tylko przez jednego z nich) wniosek musi być podpisany przez obojga małżonków.

Powołany przepis art. 5 ust. 4 pkt 9 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym jednoznacznie bowiem wymaga, aby podpis pod wnioskiem był złożony przez obojga małżonków. Ustawa w tym zakresie nie czyni żadnych odstępstw, niezależnie od sytuacji osobistej (życiowej) podatników.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż w związku z faktem, że Wnioskodawczyni mimo zniesienia wspólności ustawowej małżeńskiej, na dzień złożenia wniosku pozostaje w związku małżeńskim - nie ma prawa do złożenia wniosku VZM-1 indywidualnie, bez podawania danych małżonka i jego podpisu, bowiem powyżej wymieniony przepis wymaga złożenia podpisów przez obojga małżonków.

Jednocześnie należy podkreślić, że interpretacje są wydawane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Ponadto należy wskazać, iż wyroki sądów nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika