Opodatkowanie przychodów z kapitałów pieniężnych.

Opodatkowanie przychodów z kapitałów pieniężnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2009 r. (data wpływu 8 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 13 listopada 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z kapitałów pieniężnych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z kapitałów pieniężnych.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, o których mowa w art. 14b § 4 ustawy ? Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 6 listopada 2009 r. nr ILPB2/415-865/09-2/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 6 listopada 2009 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 10 listopada 2009 r.), zaś w dniu 13 listopada 2009 r. (data nadania 12 listopada 2009 r.) do tut. organu wpłynęła odpowiedź na wezwanie, w której Zainteresowany uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Rachunek w Domu Maklerskim został założony w 1996 roku. Żona Zainteresowanego była właścicielem rachunku, natomiast On był pełnomocnikiem. W 2001 roku zostały zakupione akcje różnych firm na Giełdzie Papierów Wartościowych.

Z uwagi na chorobę żony Wnioskodawcy została dokonana zmiana: właścicielem rachunku został Zainteresowany, natomiast pełnomocnikiem Jego małżonka.

Wolumen papierów wartościowych został przeksięgowany na nowy rachunek. Dom Maklerski dokonał transferu w dniu 18 maja 2004 roku. Stopniowe kupowanie akcji w miarę posiadanych środków finansowych miało zabezpieczyć przyszłość Zainteresowanego i Jego żony.

W chwili obecnej pojawiają się pewne problemy przy sprzedaży akcji, z uwagi na częste zmiany przepisów. Od 2004 roku obowiązywała zasada, że akcje zakupione przed tym rokiem nie podlegają opodatkowaniu. Nastąpiły zmiany wypełniania PIT-8C poz. F. W 2004 roku w poz. F wykazywane były łącznie papiery nieopodatkowane oraz walory nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 roku niezależnie od statusu podatkowego.

W 2005 roku ustawodawca zmienił zasady wykazywania przychodów i kosztów w taki sposób, iż od tego roku w części F wykazywany jest jedynie dochód z papierów nieznanego pochodzenia, czyli co do których biuro maklerskie nie posiada danych o dacie i cenie nabycia. Problem pojawia się przy sprzedaży takich akcji z uwagi na brak dokumentów ich zakupu, ponieważ ustawodawca nie wymagał ich gromadzenia zarówno przez nabywcę jak i Dom Maklerski. Jedynym dowodem posiadania akcji są otrzymywane z Domu Maklerskiego stany rachunku finansowego i papierów wartościowych od 2001 roku, gdzie są wyszczególnione nazwy akcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dla Urzędu Skarbowego wystarczającym dowodem posiadania akcji sprzed 2004 roku, czyli akcji o statusie nieopodatkowanym może być wydruk zestawienia papierów wartościowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, od akcji zakupionych przed 2004 rokiem, mimo iż nie posiada On dowodu ich zakupu nie powinien płacić podatku. Dowodem potwierdzającym fakt posiadania akcji jest wyciąg z konta w 2001 roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - wyrażającym zasadę powszechności opodatkowania - opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 7 tejże ustawy są kapitały pieniężne, do których na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 zalicza się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych (są nimi również akcje).

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 cytowanej ustawy, dochodem z tytułu odpłatnego zbycia akcji jest różnica pomiędzy przychodami z tego zbycia a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 ? osiągnięta w roku podatkowym.

Dochód uzyskany z odpłatnego zbycia papierów wartościowych podlega opodatkowaniu zryczałtowaną stawką w wysokości 19% - art. 30b ust. 1 ww. ustawy i na podstawie ust. 5 tego artykułu nie może być łączony z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych oraz dochodami opodatkowanymi według 19% stawki, o której mowa w art. 30c cytowanej ustawy.

Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy).

W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2).

Wskazać należy, iż na mocy z art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2003 r. dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 ze zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.), przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy podatkowej, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Na tej podstawie, zwolnienie z opodatkowania dochodu ze sprzedaży akcji nabytych przed 2004 r. zostało uzależnione od spełnienia łącznie dwóch warunków:

  • dopuszczenia tych akcji do obrotu publicznego, oraz
  • nabycia ich na podstawie oferty publicznej lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy ? Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

Powołane wyżej przepisy oznaczają, że jeżeli akcje zbyte przez Wnioskodawcę spełniałyby przesłanki określone w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r. w związku z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 listopada 2003 r., to do opodatkowania dochodu osiągniętego z tego tytułu nie miałyby zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym także powoływane wyżej przepisy art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a), art. 30b ust.1 i ust.2 pkt 1 oraz art. 45 ust. 1a pkt 1 tej ustawy.

Powyższe zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych papierów wartościowych jest przedmiotem działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego opisu stanu faktycznego wynika, że problem Wnioskodawcy sprowadza się do sposobu udokumentowania faktu nabycia zbywanych akcji przed 2004 rokiem, czyli akcji o statusie nieopodatkowanym.

W tym miejscu należy podkreślić, że wskazywany wyżej przepis art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wymogu udokumentowania nabycia akcji, w warunkach uprawniających do zwolnienia, określonym dokumentem.

W myśl art. 180 § 1 ustawy ? Ordynacja podatkowa, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dowodami w postępowaniu podatkowym ? w myśl art. 181 ww. ustawy ? mogą być w szczególności księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków, opinie biegłych, materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin, informacje podatkowe oraz inne dokumenty zgromadzone w toku czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej, z zastrzeżeniem art. 284a § 3. art. 284b § 3 i art. 288 § 2, oraz materiały zgromadzone w toku postępowania karnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe.

Oznacza to, że - zgodnie z zasadami postępowania dowodowego ? wynikającymi z wskazanych wyżej przepisów Ordynacji podatkowej ? nie przewidującymi formalnej teorii dowodów ? w przypadku wszczęcia postępowania podatkowego, strona może wykazywać okoliczności faktyczne sprawy wszystkimi rodzajami dowodów, a organ podatkowy zobligowany jest do ich przeprowadzenia i oceny. Tak więc w myśl art. 180 § 1 ustawy ? Ordynacja podatkowa za dowód zakupu akcji przed dniem 1 stycznia 2004 roku można uznać wydruk stanu rachunku otrzymywany z Domu Maklerskiego.

W tym miejscu tut. organ poczuwa się jednak do obowiązku poinformowania Wnioskodawcy o specyficznym charakterze tzw. postępowania interpretacyjnego, prowadzonego na podstawie art. 14b i następnych Ordynacji podatkowej.

Interpretacje stanowią ocenę prawną stanowiska pytającego (podatnika, płatnika, inkasenta, następcy prawnego podatnika, osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe podatnika) w jego indywidualnej sprawie, która nie toczy się jeszcze w ramach postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej albo postępowania przed sądem administracyjnym. Pytający jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. W ramach interpretacji organ podatkowy ma dokonać oceny tego stanowiska na podstawie przytoczonych przepisów prawa.

Postępowanie interpretacyjne nie jest zatem w istocie postępowaniem podatkowym, nie może też zastępować postępowania podatkowego. Artykuł 14h Ordynacji podatkowej nakazuje do załatwienia wniosku o interpretację stosować tylko niektóre przepisy działu IV Ordynacji podatkowej (Postępowanie podatkowe). Są to między innymi art. 169 § 1 i 2 oraz art. 170 § 1. Fakt dokonania przez ustawodawcę fragmentarycznego odesłania do stosowania wprost tylko niektórych przepisów działu IV Ordynacji podatkowej, wskazuje że postępowanie prowadzone na podstawie art. 14 ma charakter autonomiczny w stosunku do postępowania podatkowego ? jurysdykcyjnego.

Konsekwencją owej specyfiki postępowania interpretacyjnego są obowiązki organu, zasadniczo inne niż w postępowaniu podatkowym. O ile w postępowaniu podatkowym organ ? stosownie chociażby do dyrektyw wynikających z art. 122 i 187 § 1 Ordynacji podatkowej ? obowiązany jest do wszechstronnego ustalenia wszystkich okoliczności sprawy, ustalenia obiektywnie istniejącego stanu faktycznego, to w postępowaniu interpretacyjnym ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego, podanych przez stronę.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu na etapie postępowania interpretacyjnego nie może dokonywać analizy wartości prezentowanych przez Wnioskodawcę dowodów i opierania treści interpretacji na ich ocenie. Oznacza to ? w związku ze wskazaną wyżej autonomicznością postępowania interpretacyjnego ? iż organ podatkowy w drodze interpretacji indywidualnej nie może zagwarantować Zainteresowanemu, iż wydruki z Domu Maklerskiego będą wystarczającym dowodem zakupu akcji w ramach prowadzonego ewentualnie postępowania podatkowego przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Reasumując stwierdzić należy, iż jako dowód zakupu akcji przed dniem 1 stycznia 2004 roku można dopuścić wydruki otrzymywane przez Zainteresowanego z Domu Maklerskiego. Jednak to naczelnik właściwego urzędu skarbowego w ramach prowadzonego ewentualnie postępowania podatkowego ? a nie Minister Finansów w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego ? zobowiązany jest do oceny dopuszczalności i skuteczności przedłożonych przez stronę dowodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika