Czy Wnioskodawca ma prawo ubiegać się o zwrot podatku dochodowego od osób fizycznych, jeżeli WAM (...)

Czy Wnioskodawca ma prawo ubiegać się o zwrot podatku dochodowego od osób fizycznych, jeżeli WAM bezpodstawnie pobrała zaliczkę na podatek dochodowy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku (data wpływu 15 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem zwrotu kosztów remontu mieszkania służbowego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem zwrotu kosztów remontu mieszkania służbowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym w służbie stałej. Zgodnie z ustawą z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sil Zbrojnych RP (Dz. U. z 2005 r., Nr 41, poz. 398 z późn. zm.), w oparciu o decyzję z dnia . lutego 2008 r., wydaną przez Dyrektora Oddziału Regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w (?), przyznano Mu prawo do zakwaterowania w lokalu mieszkalnym w (?), który należy do zasobów mieszkaniowych WAM.

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2005 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez WAM, przekazanie lokalu mieszkalnego następuje po wykonaniu napraw obciążających Agencję.

W dniu .. lutego 2008 r. Zainteresowany zawarł z WAM umowę na wykonanie robót remontowych ww. lokalu obciążających Agencję Mieszkaniową zgodnie z § 8 Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2005 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez WAM (Dz. U. Nr 116, poz. 975). Do umowy dołączono kosztorys inwestorski oraz specyfikację techniczną wykonania i odbioru robót. Załączniki te ściśle określały minimalne wymagania w odniesieniu do jakości materiałów, parametrów technicznych i cech użytkowych sprzętu i urządzeń podlegających wymianie. Zwrot kosztów na wykonanie remontu określono na kwotę . (?) zł (koszty te obejmowały również podatek VAT) płatne w dwóch ratach:

  • pierwsza kwota . (?) zł stanowiąca połowę kwoty, w terminie 5 dni roboczych od daty podpisania umowy, . (..) zł, w terminie 14 dni roboczych od daty podpisania protokołu odbioru.

Od ww. należności (dochodu) został odliczony przez WAM podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu innych źródeł. Agencja Mieszkaniowa wystawiła informację PIT-11, zaliczając przedmiotową kwotę do rocznego dochodu Wnioskodawcy, zobowiązując Go tym samym do wykazania tej kwoty jako dochodu w zeznaniu rocznym PIT-37.

Ponadto Zainteresowany wyjaśnił, iż lokal mieszkalny, w którym dokonał prac remontowych, jest własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, a On jest jedynie najemcą tego lokalu na czas pełnienia służby w Garnizonie. W momencie ustania stosunku służbowego Wnioskodawca będzie zmuszony opuścić zamieszkały lokal.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo ubiegać się o zwrot podatku dochodowego, jeżeli bezpodstawnie pobrano zaliczkę na podatek dochodowy?

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota wypłacona żołnierzowi na wykonanie w mieszkaniu służbowym robót remontowych nie stanowi przychodu, gdyż zakres prac w całości obciąża WAM i to ona, zgodnie z przepisami, powinna wykonać remont mieszkania. Przekazana Mu przez WAM kwota na wykonanie remontu obciążającego Agencję nie stanowi dla Niego przysporzenia majątkowego. Zainteresowany wyraził pogląd, iż nie wystąpiły u Niego z tego tytułu żadne korzyści majątkowe oraz że majątek Jego nie został powiększony. Mieszkanie i wyposażenie zainstalowane podczas remontu stanowią własność Skarbu Państwa (WAM). Wnioskodawca nie uważa zatem, że jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych od czegoś, co nie jest Jego własnością. Dokonując remontu we własnym zakresie, Zainteresowany uważa, że wyręczył organ do tego do czego jest powołany na podstawie stosownych przepisów.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż poświęcając własny czas i energię zainstalował w remontowanym lokalu nowe elementy i urządzenia i ?de facto? zapłacił jeszcze podatek dochodowy od osób fizycznych od ich wartości, a w przypadku zniszczenia lub nadmiernego zużycia któregokolwiek elementu, będzie zobowiązany na własny koszt wymienić go na nowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361, ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym w służbie stałej. Zainteresowanemu, na podstawie przepisów ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w oparciu o stosowną decyzję wydaną przez WAM, przyznano prawo do zakwaterowania w lokalu mieszkalnym, należącym do zasobów mieszkaniowych WAM. W 2008 r. Wnioskodawca zawarł z WAM umowę na wykonanie robót remontowych ww. lokalu obciążających Agencję Mieszkaniową zgodnie z § 8 Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2005 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez WAM. Do umowy dołączono kosztorys inwestorski oraz specyfikację techniczną wykonania i odbioru robót, przy czym zwrot kosztów na wykonanie remontu określono na kwotę (?) zł. Od ww. należności został pobrany przez WAM podatek dochodowy i wystawiony PIT-11.

Stosownie do art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej (t. j. z dnia 8 października 2010 r.; Dz. U. Nr 206, poz. 1367) Dyrektor jest obowiązany przekazać lokal mieszkalny wyremontowany, z pomieszczeniami przynależnymi oraz ze sprawnie działającymi instalacjami i urządzeniami technicznymi należącymi do ich wyposażenia. Koszty remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do ich wyposażenia są pokrywane z dotacji budżetowej. Remont kwatery może być przeprowadzony przez żołnierza zawodowego, na jego wniosek, po zawarciu umowy z właściwym dyrektorem oddziału regionalnego (art. 32 ust. 2 ustawy).

W myśl § 2 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Agencję (Dz. U. z 2010 r. Nr 116, poz. 777) gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, o których mowa w ust. 1, polega w szczególności na wykonywaniu kontroli stanu technicznego i przydatności do użytkowania, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych stanowiących własność Skarbu Państwa, przekazanych Agencji przez Ministra Obrony Narodowej, pozyskanych w drodze realizacji inwestycji własnych oraz umów sprzedaży, a także pozyskanych w drodze darowizny, spadku albo zapisu - w zakresie obciążającym Agencję.

W myśl § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia, koszt remontu kwatery, o którym mowa w art. 32 ust. 1 i 2 ustawy, uwzględniający podatek od towarów i usług, ustala dyrektor oddziału regionalnego Agencji w formie pisemnej, na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389). Termin wykonania remontu oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac pomiędzy dyrektorem oddziału regionalnego Agencji a żołnierzem zawodowym.


Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powyżej wskazane przepisy prawa, stwierdzić należy, iż otrzymanie przez Wnioskodawcę zwrotu kosztów z tytułu remontu lokalu służbowego nie będzie stanowiło dla Niego przysporzenia, gdyż nie doszło do powiększenia Jego majątku.


Zgodnie bowiem z przywołanymi powyżej przepisami, to Agencja powinna wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana żołnierzowi kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowiła jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązana była Agencja.


W konsekwencji wypłacenie żołnierzowi zawodowemu należności z tytułu zwrotu kosztów remontu nie stanowi dla niego przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym.


Zatem należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie był zobligowany do wykazania przedmiotowego zwrotu w zeznaniu rocznym.


Ponadto, z opisu stanu faktycznego rozpatrywanej sprawy wynika, iż Agencja Mieszkaniowa wystawiła Zainteresowanemu informację PIT-11 tytułem zwrotu kosztów remontu lokalu służbowego.


W związku z powyższym tut. Organ przedstawia co następuje.

Stosownie do art. 75 § 1 ustawy ? Ordynacja podatkowa, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku. Ponadto z § 2 pkt 1 lit. a) powyższego przepisu wynika, iż uprawnienie to przysługuje również podatnikom, których zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania, jeżeli w zeznaniach (deklaracjach) rocznych, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej.


Zgodnie natomiast z art. 75 § 3 ww. ustawy podatnik równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty obowiązany jest złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).


Art. 81 § 2 cyt. ustawy stanowi, że skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.


Należy również wskazać, iż zgodnie z art. 79 § 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Natomiast, zgodnie z art. 70 § 1 tej ustawy, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.


Mając na uwadze unormowania prawne w tym zakresie oraz przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo ubiegać się o zwrot nadpłaconego podatku dochodowego, poprzez złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty oraz skorygowanego zeznania (deklaracji) wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty, bowiem otrzymany przez Niego zwrot kosztów z tytułu remontu lokalu służbowego nie stanowił przysporzenia majątkowego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika