Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2010 r. (data wpływu: 23 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 listopada 2010 r. (data wpływu: 15 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 8 listopada 2010 r., nr ILPB2/415-989/10-2/TR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 8 listopada 2010 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 10 listopada 2010 r.), zaś w dniu 15 listopada 2010 r. (data nadania: 10 listopada 2010 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, będący stowarzyszeniem, w dniu 28 kwietnia 2010 r. podpisał umowę dotacji z Akademią X w Polsce, działającą w imieniu Fundacji. Przedmiotem umowy jest: Realizacja lokalnego konkursu grantowego w ramach Programu ?Działaj Lokalnie?.

Środki z dotacji udzielonej przez darczyńcę pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanej na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.

W uzupełnieniu przedmiotowego wniosku Zainteresowany wskazał, iż umowa przekazania środków bezzwrotnej pomocy została zawarta z Akademią X w Polsce, działającą w imieniu Fundacji. Fundacja nie zawiera umów z dotowanymi samodzielnie; w jego imieniu działa Akademia X w Polsce.

Środki na wynagrodzenia pracowników i osób wykonujących czynności na podstawie umowy zlecenia i o dzieło pochodzą bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy pracowników Wnioskodawcy i osoby wykonujące czynności na podstawie umowy zlecenia o dzieło, realizujących bezpośrednio cele umowy dotacji, obowiązuje zwolnienie od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, Akademia X w Polsce realizuje program ?Działaj Lokalnie? i jest podmiotem upoważnionym do rozdzielania środków z bezzwrotnej pomocy. Wnioskodawca otrzymał środki z bezzwrotnej pomocy od podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków na podstawie umowy dotacji. Pracownicy oraz osoby wykonujące czynności na podstawie umowy zlecenia i o dzieło bezpośrednio realizujący cele programu są zwolnieni z opodatkowania dochodów otrzymanych z bezzwrotnej pomocy na podstawie art. 21 ust. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie tut. Organ zauważa, że ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 ze zm.) nie zawiera przepisu określonego przez Wnioskodawcę jako art. 21 ust. 46. Jednakże mając na uwadze kontekst zawartych informacji tut. Organ zrozumiał, iż Wnioskodawca określając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do zadanego we wniosku pytania podatkowego miał na uwadze przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (?), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Powołany przepis wprowadza przedmiotowo-podmiotowe przesłanki zwolnienia, które muszą być spełnione łącznie, a mianowicie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych i podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy.

Zgodnie z powyższym istotne jest zarówno pochodzenie dochodów z określonych źródeł jak i bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z tych źródeł. Przedmiotowe zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, jeżeli umowa na podstawie której podatnicy bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy została zawarta z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki objęte tym zwolnieniem.

Z tego względu dla ustalenia podmiotów korzystających ze zwolnienia istotna jest treść dokumentów, przyznających stronie polskiej bezzwrotne środki pomocowe oraz treść umów, na podstawie których podatnik otrzymuje przedmiotowe przychody. Ze zwolnienia korzystają bowiem dochody uzyskane przez osoby fizyczne, które zawarły umowę z instytucją otrzymującą pomoc finansową (beneficjent pomocy), a przedmiot tej umowy służy bezpośrednio realizacji programu, na który przyznana została pomoc finansowa. Jest jednak oczywistym, że prace przewidziane programem pomocowym realizują określone osoby fizyczne wykonujące konkretne zadania.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna ? nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podmiotami, których świadczenia mogą zostać uznane za bezzwrotną pomoc, są rządy państw obcych, organizacje międzynarodowe lub międzynarodowe instytucje finansowe. Określony w tym przepisie katalog ma charakter zamknięty. Oznacza to, że jedynie środki uzyskane od wymienionych w nim podmiotów mogą ? przy zachowaniu pozostałych warunków określonych w ustawie ? być wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu opisu stanu faktycznego Wnioskodawca zawarł z Akademią X w Polsce, działającą w imieniu Fundacji umowę o przyznanie dotacji. Przedmiotem umowy jest: Realizacja lokalnego konkursu grantowego w ramach Programu ?Działaj Lokalnie ?. Akademia X w Polsce jest podmiotem upoważnionym do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Dotacja, której dotyczy zawarta umowa pochodzi ze środków Fundacji przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Do realizacji zadań objętych projektem Wnioskodawca zatrudnia pracowników oraz osoby wykonujące czynności na podstawie umowy zlecenia i o dzieło. Środki na wynagrodzenia pracowników i osób wykonujących czynności na podstawie umowy zlecenia i o dzieło pochodzą bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Z powyższego opisu stanu faktycznego wynika zatem, iż dochody otrzymane przez Wnioskodawcę będą przyznane ze środków bezzwrotnej pomocy na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych. Jednakże to nie Wnioskodawca będzie ich bezpośrednim odbiorcą (beneficjentem bezpośrednim), bowiem Zainteresowany otrzymuje dotacje na podstawie umowy dotacji zawartej z Akademią X w Polsce, która ? jak z tego wynika ? jest bezpośrednim beneficjentem owych środków, a nie Wnioskodawca. Jak wskazano w uzupełnieniu wniosku, Fundacja nie zawiera umów z dotowanymi samodzielnie, a jedynie z Akademią X w Polsce. Dalszą realizację zadań w ramach projektu, którego dotyczy dotacja ? poprzedzoną zawarciem umowy z Akademią X w Polsce ? dokonuje już Zainteresowany, który w tym celu zleca wykonanie określonych czynności pracownikom oraz osobom wykonującym czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż nie zostało spełnione kryterium podmiotu zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że nie została spełniona jedna z przesłanek wynikających z powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.

Wobec tego, bez znaczenia jest charakter czynności (bezpośredni, czy pośredni; merytoryczny, czy pomocniczy) wykonywany przez osoby zatrudnione przy realizacji przedmiotowego projektu. W konsekwencji, w opisanym stanie faktycznym nie będzie miał zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, w przedmiotowej sprawie, nawet w sytuacji, gdy czynności i prace wykonywane w ramach wskazanego programu przez osoby fizyczne będą służyły bezpośredniej realizacji celu tego programu, wynagrodzenia tych osób uzyskiwane na podstawie umów zawartych z Wnioskodawcą (umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło) wypłacane ze środków Fundacji nie będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynagrodzenia te będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika