1. Czy wypłacony zryczałtowany dodatek energetyczny podlegał będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym (...)

1. Czy wypłacony zryczałtowany dodatek energetyczny podlegał będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych? 2. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do wystawienia PIT-8C?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2013 r. (data wpływu 15 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy ? Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 894) prawodawca nałożył na organy wykonawcze gmin ? wójtów, burmistrzów i prezydentów miast obowiązek wypłaty, od dnia 1 stycznia 2014 r. tzw. odbiorcom wrażliwym energii elektrycznej, zryczałtowanych dodatków energetycznych.

Zgodnie z definicją zawartą w powołanej ustawie odbiorcą wrażliwym jest osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy, w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 966). Ustalanie i wypłata wspomnianych dodatków mieszkaniowych należy do statutowych zadań realizowanych przez Wnioskodawcę - jednostkę budżetową miasta.

Ponadto, do zadań Wnioskodawcy od dnia 1 stycznia 2014 r. należeć będzie również wypłata dodatków energetycznych. Nastąpi to w wyniku wprowadzenia stosownych zmian w statucie jednostki oraz przekazania kompetencji w zakresie przyznawania zryczałtowanych dodatków energetycznych, na podstawie art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst. jedn. Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), Dyrektorowi Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy wypłacony zryczałtowany dodatek energetyczny podlegał będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do wystawienia PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na to, że w katalogu zwolnień przedmiotowych zamieszczonych w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca nie przewidział zmian polegających na zamieszczeniu w nim zryczałtowanych dodatków energetycznych ? wypłacony zryczałtowany dodatek energetyczny będzie stanowił źródło przychodu określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegające opodatkowaniu przez odbiorców wrażliwych energii elektrycznej w rocznym zeznaniu podatkowym jako przychód z innych źródeł, na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę informacji PIT-8C.

Zatem na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek poboru podatku, a jedynie obowiązek sporządzenia ww. informacji i jej przekazania, w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Pod pojęciem przychodu kryją się więc wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Również ? zgodnie z utrwalonym orzecznictwem ? przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 9 ust. 1) są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są inne źródła.

Równocześnie, przepis art. 20 ust. 1 przytoczonej ustawy stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Katalog świadczeń określonych w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest katalogiem otwartym, dlatego też do tego rodzaju źródła przychodu należy zaliczyć wszystkie świadczenia, których ustawodawca nie zaliczył do innych kategorii źródła przychodu wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy. Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść), tzn. zarówno pieniężna, jak i niepieniężna.

Nadmienić należy, że w myśl art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z analizy wniosku wynika, że Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2014 r. zobowiązany został do wypłaty na rzecz tzw. odbiorców wrażliwych energii elektrycznej zryczałtowanych dodatków energetycznych. Powyższy obowiązek wynika z ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy ? Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r. poz. 894), która odwołuje się w przedmiotowej kwestii do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 966 ze zm.).

Stosownie do art. 3 pkt 13c ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. ? Prawo energetyczne (t.j. z dnia 15 czerwca 2012 r. (Dz.U. z 2012 r. poz. 1059 ze zm.) użyte w ustawie określenie ?odbiorca wrażliwy energii elektrycznej? ? oznacza osobę, której przyznano dodatek mieszkaniowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 966), która jest stroną umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym i zamieszkuje w miejscu dostarczania energii elektrycznej.

Zgodnie z art. 5c ust. 1 ww. ustawy, odbiorcy wrażliwemu energii elektrycznej przysługuje zryczałtowany dodatek energetyczny.

W myśl ust. 2 artykułu 5c ww. ustawy, dodatek energetyczny wynosi rocznie nie więcej niż 30% iloczynu limitu zużycia energii elektrycznej oraz średniej ceny energii elektrycznej dla odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, ogłaszanej na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 18 lit. d.

Stosownie do art. 5c ust. 3 ww. ustawy, wysokość limitu, o którym mowa w ust. 2, wynosi:

  1. 900 kWh w roku kalendarzowym - dla gospodarstwa domowego prowadzonego przez osobę samotną;
  2. 1250 kWh w roku kalendarzowym - dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 4 osób;
  3. 1500 kWh w roku kalendarzowym - dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 5 osób.

Minister właściwy do spraw gospodarki ogłasza, w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej ?Monitor Polski?, wysokość dodatku energetycznego na kolejne 12 miesięcy, biorąc pod uwagę środki przewidziane na ten cel w ustawie budżetowej (art. 5c ust. 4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 5d ww. ustawy, dodatek energetyczny przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w drodze decyzji, na wniosek odbiorcy wrażliwego energii elektrycznej. Do wniosku dołącza się kopię umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej.

W myśl art. 5f ust. 1 ustawy ? Prawo energetyczne wypłata dodatku energetycznego jest zadaniem z zakresu administracji rządowej. Dodatek energetyczny wypłacają gminy.

Zgodnie z art. 5f ust. 2 ww. ustawy, gminy otrzymują dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie wypłat dodatku energetycznego, w granicach kwot określonych na ten cel w ustawie budżetowej.

Przy ustalaniu wysokości dotacji celowej na realizację wypłat dodatku energetycznego, uwzględnia się koszty wypłacania odbiorcom wrażliwym energii elektrycznej dodatku energetycznego, w wysokości 2% łącznej kwoty dotacji wypłaconych w gminie (art. 5f ust. 3 ww. ustawy).

Reasumując, stwierdzić należy, że dodatki energetyczne wypłacane przez Wnioskodawcę stanowić będą dla tzw. odbiorców wrażliwych energii elektrycznych przychód z innych źródeł w rozumieniu art. art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegający opodatkowaniu na zasadach art. 27 ww. ustawy podatkowej.

Jednocześnie, stwierdzić należy, że w katalogu zwolnień przedmiotowych wyartykułowanym w art. 21 ust. 1 ww. ustawy podatkowej brak jest przepisów konstytuujących zwolnienie od podatku z tytułu wypłaty przedmiotowych dodatków energetycznych.

W konsekwencji powyższego, z tytułu wypłaty ww. świadczenia na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek poboru podatku, a jedynie sporządzenia według ustalonego wzoru ? w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego ? informacji PIT-8C i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika