Przekształcenie sp. z o.o. w spółkę komandytowo-akcyjną.

Przekształcenie sp. z o.o. w spółkę komandytowo-akcyjną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2012 r. (data wpływu 10 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku podatkowego ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce (dalej: Wnioskodawca). W przyszłości planowane jest przekształcenie Wnioskodawcy w spółkę osobową (komandytową lub komandytowo-akcyjną; dalej: Spółka osobowa). W momencie przekształcenia majątek Wnioskodawcy stanie się majątkiem Spółki osobowej, która będzie prowadziła działalność tożsamą co do rodzaju i rozmiarów z działalnością Wnioskodawcy. Przekształcenie nastąpi zgodnie z odpowiednimi przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r.  Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.; dalej: KSH). Nie będzie ono przy tym nosiło znamion likwidacji Wnioskodawcy. Jednocześnie wszystkie kapitały własne przekształcanego Wnioskodawcy (w tym kapitał zakładowy oraz kapitał zapasowy) zostaną zamienione na wkłady w powstałej z przekształcenia Spółce osobowej. W konsekwencji, w następstwie przekształcenia zarówno kwoty odpowiadające kapitałowi zakładowemu, jak też kwoty odpowiadające kapitałowi zapasowemu Wnioskodawcy będą wykazywane jako wkłady w Spółce osobowej.

Wnioskodawca pragnie przy tym wskazać, że część kapitału zapasowego Wnioskodawcy na moment przekształcenia w Spółkę osobową może stanowić nadwyżka kwoty faktycznie wpłaconej do Wnioskodawcy ponad wartość nominalną dokonanego podwyższenia kapitału zakładowego (tzw. agio). Jednocześnie część kapitału zapasowego przekształcanego Wnioskodawcy mogą stanowić zyski z lat ubiegłych wygenerowane przez Wnioskodawcę. W wyniku przekształcenia Wnioskodawcy w Spółkę osobową nie dojdzie do zwiększenia majątku Spółki osobowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przekształceniem Wnioskodawcy w spółkę osobową wystąpi obowiązek zapłaty PCC?

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie obowiązujące przepisy ustawy o PCC, należy uznać, iż planowane przekształcenie Wnioskodawcy w spółkę osobową nie będzie się wiązać z obowiązkiem zapłaty PCC.

W opinii Wnioskodawcy planowane przekształcenie nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu PCC.

Jednocześnie jednak, nawet gdyby uznać, że wskazane przekształcenie podlega opodatkowaniu PCC, obowiązek podatkowy w PCC nie powstanie, bowiem wartość wkładów do Spółki osobowej będzie w całości zwolniona z PCC jako wartość uprzednio opodatkowana w przekształcanej spółce kapitałowej lub jako wartość od której PCC nie był naliczany.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o PCC opodatkowaniu PCC podlega umowa spółki lub jej zmiana. Jednocześnie, zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o PCC za zmianę umowy spółki uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego.

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż planowane przekształcenie Wnioskodawcy w spółkę osobową nie będzie w żaden sposób wiązać się ze zwiększeniem majątku Spółki osobowej. W szczególności należy wskazać, iż majątek Spółki osobowej powstałej z przekształcenia Wnioskodawcy powstanie wyłącznie z majątku (kapitałów własnych) Wnioskodawcy (będzie w pełni odpowiadać majątkowi Wnioskodawcy), przy czym nie ulegnie on zwiększeniu na skutek wnoszenia do Spółki osobowej, w związku z przekształceniem, dodatkowych składników majątkowych.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, iż planowane przekształcenie Wnioskodawcy w Spółkę osobową nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu PCC.

Jednocześnie, w opinii Wnioskodawcy, nawet gdyby przyjąć, że wbrew argumentom wskazanym powyżej opisane w stanie faktycznym przekształcenie podlega opodatkowaniu PCC, obowiązek podatkowy w PCC z tego tytułu nie powstanie.

Zgodnie bowiem z art. 6 ust 1 pkt 8 lit. f) ustawy o PCC podstawą opodatkowania w przypadku przekształcenia spółki jest wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia. Jednocześnie, zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. a) ustawy o PCC zwolnione od podatku są umowy spółki i ich zmiany związane z przekształcaniem lub łączeniem spółek w części wkładów do spółki albo kapitału zakładowego, których wartość była uprzednio opodatkowana PCC lub podatkiem od wkładów kapitałowych do spółek kapitałowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż Rzeczpospolita Polska albo od których zgodnie z prawem państwa członkowskiego podatek nie był naliczany.

W stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację wartością wkładów, która została uprzednio opodatkowana PCC jest wartość równa kapitałowi zakładowemu Wnioskodawcy, który podlegał opodatkowaniu w momencie jego utworzenia lub podwyższenia. W konsekwencji, wartość wkładu w Spółce osobowej odpowiadająca wartości kapitału zakładowego przekształcanego Wnioskodawcy będzie zwolniona od opodatkowania na mocy art. 9 pkt 11 lit. a) ustawy o PCC.

Jednocześnie na mocy wskazanych powyżej przepisów, wartością wkładów od której PCC nie został naliczony, była wartość tzw. agio - nadwyżki kwoty faktycznie wpłaconej do Wnioskodawcy ponad wartość nominalną dokonanego podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy. W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy, wartość odpowiadająca nadwyżce wkładów wniesionych pierwotnie do Wnioskodawcy ponad wartość kapitału zakładowego Wnioskodawcy również będzie zwolniona od opodatkowania na mocy art. 9 pkt 11 lit. a) ustawy o PCC.

W świetle powyższych przepisów, zdaniem Wnioskodawcy, nawet gdyby uznać, że przekształcenie Wnioskodawcy w Spółkę osobową podlega opodatkowaniu PCC, obowiązek podatkowy w PCC nie powstanie w związku z omawianym przekształceniem, bowiem wartość wkładów do Spółki osobowej będzie w całości zwolniona z PCC  albo jako wartość uprzednio opodatkowana PCC (do wartości odpowiadającej kwocie kapitału zakładowego Wnioskodawcy) albo jako wartość, od której PCC nie był naliczany (w wysokości odpowiadającej nadwyżce wkładów ponad wartość kapitału zakładowego Wnioskodawcy).

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że powyższe stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia 23 sierpnia 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPB2/436-104/11-2/MK), w której organ uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym: ?na mocy powołanych wyżej przepisów, wartością wkładów od której podatek od czynności cywilnoprawnych nie został naliczony, była wartość tzw. agio - nadwyżki wartości wkładów wniesionych do spółki kapitałowej nad wartością kapitału zakładowego tej spółki. Oznacza to, iż wartość równa nadwyżce wkładów wniesionych pierwotnie do spółki kapitałowej nad kapitałem zakładowym tej spółki będzie również zwolniona od opodatkowania na mocy art. 9 pkt 11 lit. a) ustawy o pcc. W konsekwencji cała wartość wkładów przejętych przez SKA będzie zwolniona na mocy art. 9 pkt 11 lit. a) ustawy o pcc, gdyż albo wartość ta była uprzednio opodatkowana (do wartości równej kapitałowi zakładowemu spółki kapitałowej), albo od wartości tej nie naliczano podatku pcc (w wysokości wartości równej nadwyżce wkładów nad kapitałem zakładowym)?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi podlegają umowy spółki. Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zakresem przedmiotowym ustawy objęte są również zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. Stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy, w przypadku umowy spółki, za zmianę umowy spółki uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego.

Z kolei według art. 1a pkt 1 ww. ustawy, użyte w ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę: cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną. Natomiast państwo członkowskie, to państwo członkowskie Unii Europejskiej lub państwo członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strona umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (art. 1a pkt 5 ustawy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i ciąży na spółce.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ww. ustawy, podstawę opodatkowania przy przekształceniu lub łączeniu spółek stanowi wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia. Stawka pobieranego w takim przypadku podatku od czynności cywilnoprawnych wynosi 0,5% podstawy opodatkowania (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy).

Zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. a), ww. ustawy zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany związane z przekształceniem lub łączeniem spółek w części wkładów do spółki albo kapitału zakładowego, których wartość była uprzednio opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych lub podatkiem od wkładów kapitałowych do spółek kapitałowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż Rzeczpospolita Polska albo od których zgodnie z prawem państwa członkowskiego podatek nie był naliczany.

W tym miejscu wskazać należy, że powyższy przepis w obecnie obowiązującym brzmieniu wprowadzono do ustawy z dniem 1 stycznia 2009 r. na mocy art. 1 pkt 5 lit. b) ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1319). Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Sejm RP VI kadencji druk nr 748) ?projektowane przepisy art. 9 pkt 11 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych realizują zasadę jednokrotnego podatkowania wkładów do spółek?.

W rezultacie posiłkując się wykładnią celowością, twierdzenie Spółki, zgodnie z którym ?wartość odpowiadająca nadwyżce wkładów wniesionych pierwotnie do Wnioskodawcy ponad wartość kapitału zakładowego Wnioskodawcy również będzie zwolniona od opodatkowania na mocy art. 9 pkt 11 lit. a) ustawy o PCC?, należy uznać za chybione.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że planowane jest przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytowo-akcyjną. W momencie przekształcenia majątek Wnioskodawcy stanie się majątkiem Spółki osobowej. Wszystkie kapitały własne przekształcanego Wnioskodawcy (w tym kapitał zakładowy oraz kapitał zapasowy) zostaną zamienione na wkłady w powstałej z przekształcenia Spółce osobowej. Ponadto, wskazano, że część kapitału zapasowego Spółki na moment przekształcenia w Spółkę osobową może stanowić nadwyżka kwoty faktycznie wpłaconej do Wnioskodawcy ponad wartość nominalną dokonanego podwyższenia kapitału zakładowego (tzw. agio). Natomiast część kapitału zapasowego przekształcanego Wnioskodawcy mogą stanowić zyski z lat ubiegłych wygenerowane przez Spółkę. W wyniku przekształcenia Wnioskodawcy w Spółkę osobową nie dojdzie do zwiększenia majątku Spółki osobowej.

Na tle powyższego wyjaśnić należy co następuje.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych za zmianę umowy spółki mogącą podlegać opodatkowaniu uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego. Brzmienie powyższego przepisu w żaden sposób nie daje podstawy do wniosku, że o podleganiu podatkowi, w przypadku spółki komandytowej decydować będzie wyłącznie podwyższenie lub nie kapitału zakładowego. Bezspornym jest, że ustawodawca nie dodał w treści tego przepisu, iż chodzi o kapitał zakładowy spółek kapitałowych, podobnie jednak jak bezspornym jest, że stanowiąc zapis o zwiększeniu majątku spółki osobowej nie wyłączył z niego żadnego rodzaju spółki osobowej. To oznacza, że w przypadku spółki osobowej ? a do takiej niewątpliwie należy spółka komandytowo-akcyjna ? opodatkowaniu może podlegać zmiana umowy spółki, jeżeli wynikiem przekształcenia jest zwiększenie majątku spółki osobowej. Znajduje to potwierdzenie w treści art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ustawy, który stanowi o tym, co jest podstawą opodatkowania przy umowie spółki. Z powołanego przepisu wprost wynika, że przy przekształceniu lub łączeniu spółek podstawę opodatkowania stanowi wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia.

Powyższe wyraźnie wskazuje, że ustawodawca pojęcie kapitału zakładowego łączy ze spółką kapitałową, spółce osobowej pozostawiając zaś wartość wkładów, jako podstawę opodatkowania. Nie ma zatem żadnego uzasadnienia prawnego, aby zmianę umowy spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wiązać w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej wyłącznie z podwyższeniem jej kapitału zakładowego wykluczając badanie czy w wyniku zawartej umowy nie doszło do zwiększenia majątku spółki.

Analizując specyfikę spółki komandytowo-akcyjnej należy pamiętać, że majątek tej spółki stanowią zarówno wkłady wnoszone przez komplementariuszy, jak i wkłady wnoszone przez akcjonariuszy, przy czym wkłady wnoszone przez akcjonariuszy tworzą kapitał zakładowy. Komplementariusz również może wnieść wkład na kapitał zakładowy uzyskując wówczas status akcjonariusza. Stąd podstawą opodatkowania będzie suma wszystkich wkładów w spółce osobowej ? zarówno tych tworzących kapitał zakładowy, jak i pozostałych ? o jaką ulega zwiększeniu majątek spółki. Ustawodawca wprowadził bowiem mechanizm jednokrotnego opodatkowania wkładów do spółek poprzez zwolnienie z opodatkowania części wkładu, którego wartość była uprzednio opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych (art. 9 pkt 11 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych ustawodawca nie dokonuje rozróżnienia pomiędzy wkładem a kapitałem zakładowym spółki komandytowo-akcyjnej. Zatem zmianą umowy spółki jest takie przekształcenie spółki, którego wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej ? w tym komandytowo-akcyjnej. Podstawą opodatkowania zaś ? co jasno wynika z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ustawy ? wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia, przy czym zwolnieniu podlega część wkładu odpowiadająca opodatkowanemu wcześniej kapitałowi zakładowemu w spółce przekształcanej.

W świetle powyższego fakt, iż w powstałej w wyniku przekształcenia spółce komandytowo -akcyjnej zarówno kwoty odpowiadające kapitałowi zakładowemu, jak też kwoty odpowiadające kapitałowi zapasowemu Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będą wykazywane jako wkłady w Spółce osobowej nie przesądza o braku obowiązku podatkowego. Dla ustalenia, czy zmiana umowy spółki, polegająca na przekształceniu spółki kapitałowej w spółkę komandytowo-akcyjną podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych niezbędna jest ocena, czy w wyniku tej zmiany doszło do zwiększenia majątku spółki osobowej, pochodzącego ze wszystkich wkładów wspólników. W przedmiotowej sprawie dojdzie do zwiększenia majątku spółki poprzez kapitał zapasowy spółki kapitałowej.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż opisane we wniosku przekształcenie spółki kapitałowej w spółkę osobą stanowi na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zmianę umowy spółki. W konsekwencji, podstawą opodatkowania stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ustawy jest wartość wszystkich wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia, przy czym zwolnieniu podlega część wkładu odpowiadająca opodatkowanemu wcześniej kapitałowi zakładowemu w spółce przekształcanej.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do powołanej przez Spółkę interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 sierpnia 2011 r. nr ILPB2/436-104/11-2/MK w pierwszej kolejności wyjaśnić należy, iż wydana ona została w indywidualnej sprawie co oznacza, że z formalnoprawnego punktu widzenia nie ma zastosowania, ani konsekwencji wiążących, w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego. Powyższe wprost wynika z postanowień art. 14b i nast. Rozdziału 1a. Interpretacje przepisów prawa podatkowego Ordynacji podatkowej.

Poza tym, wskazać należy, iż opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku inicjującym postępowanie interpretacyjne w sprawie rzeczonej interpretacji nie jest tożsamy z tym zaprezentowanym we wniosku Spółki, wskazuje na to już ich pobieżna lektura. Nie ulega wątpliwości, że zarówno jeden jak i drugi wniosek dotyczy konsekwencji podatkowych przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Jednakże na tym kończą się podobieństwa ww. wniosków i opisanych w nich przekształceń. W konsekwencji, mając na uwadze całokształt regulacji prawnych odnoszących się do instytucji interpretacji indywidualnych, a w szczególności treść art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego, a także powszechnie reprezentowany w orzecznictwie pogląd, wedle którego ?postępowanie ?interpretacyjne? opiera się (?) wyłącznie na stanie faktycznym przedstawionym przez wnioskodawcę. Tylko w stosunku do tak określonego stanu faktycznego lub hipotetycznego wyrażana jest ocena prawna, tak przez samego podatnika, jak i przez organ podatkowy.? (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 15 marca 2012 r. I SA/Kr 128/12), tut. Organ nie odniósł się w powołanej przez Spółkę interpretacji indywidualnej do zacytowanego przez Nią fragmentu własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika