Opodatkowanie umowy sprzedaży nieruchomości. sygn: ILPB2/436-150/11-3/TR

Opodatkowanie umowy sprzedaży nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu: 19 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej:

  1. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości,
  2. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości,
  3. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek gruntowych.


Z uwagi na fakt, że w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości oraz w przedmiocie podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek gruntowych, rzeczony wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14f § 2 oraz 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 7 października 2011 r., nr ILPB2/436-150/11-2/TR, ILPB2/415-771/11-2/TR, ILPP1/443-1006/11-2/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Wezwanie wysłano w dniu 7 października 2011 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 11 października 2011 r.).

Mając na uwadze powyższe, przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na przedstawione poniżej pytanie w przedmiocie podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości. Jednocześnie informuje się, że w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości oraz w przedmiocie podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek gruntowych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Dnia 23 marca 2011 r. aktem notarialnym, na podstawie umowy przeniesienia własności nieruchomości w celu zwolnienia się ze zobowiązania (datio in solutum) Wnioskodawca nabył nieruchomość rolną w rozumieniu przepisów ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, dla której nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy, a działka może być wykorzystywana do prowadzenia działalności wytwórczej w rolnictwie. W ewidencji gruntów sklasyfikowana jest pod symbolami: R, B-R, W-R, oznaczającymi odpowiednio: grunty orne, użytki rolne zabudowane, rowy ? co wynika z rejestru gruntów.

Nieruchomość miała częściowo utrudniony dostęp do drogi publicznej, ponieważ przecinała ją działka numer 346/6 (dawniej pas techniczny) należąca do gminy. Zatem, aby polepszyć komunikację należałoby odkupić od gminy ww. działkę.

Dnia 15 czerwca 2011 r. aktem notarialnym na podstawie umowy sprzedaży Zainteresowany nabył działkę numer geodezyjny 346/6 o obszarze 272 m2, oznaczony jako ?grunt orny?, gdzie zostało dołączone zarządzenie burmistrza miasta i gminy z dnia 24 listopada 2010 r., z którego wynika że: (cyt.) ?działka ta ma polepszyć zagospodarowanie sąsiedniej nieruchomości, a działka ta nie może stanowić odrębnej jednostki budowlanej?.

Zainteresowany otrzymał ofertę sprzedaży całej nieruchomości rolnej spółce. Spółka chce zakupić grunt Wnioskodawcy w celu wykorzystywania do prowadzenia działalności wytwórczej w rolnictwie.

Z postanowienia z dnia 29 kwietnia 2011 r. burmistrza miasta i gminy wynika, że gmina odmawia wydania zaświadczenia o przeznaczeniu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, ze względu na brak planu zagospodarowania. Zatem nie można otrzymać zaświadczenia o przeznaczeniu nieruchomości.

Natomiast w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego działki 345/4, 349 znajdują się na terenach aktywizacji gospodarczej, działki 347/3, 348 w części południowej stanowią tereny zarezerwowane pod aktywizację gospodarczą, a w części północnej pod tereny rolnicze, natomiast działka 352 leży na terenach rolniczych.

Ponadto gmina poinformowała, że studium nie stanowi prawa miejscowego, a jedynie określa planowane kierunki zagospodarowania przestrzennego gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z planowaną przez Wnioskodawcę sprzedażą całej nieruchomości rolnej przed upływem 5 lat od dnia zakupu, zachodzi podatek od czynności cywilnoprawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie zachodzi podatek od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.), podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają także ? na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy ? zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Stosownie do postanowień art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym. Ponadto, w myśl art. 5 ust. 1 przedmiotowej ustawy, obowiązek zapłaty podatku ciąży na podatnikach tego podatku.

Art. 6 ust. 1 pkt 1 oraz art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, wskazują, że podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, a stawka podatku wynosi 2%.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomość.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca będzie stroną sprzedającą, nie będzie na Nim ciążył obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jednocześnie, informuje się, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony, do oceny dokumentów załączonych do wniosku; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego, przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika