Czy od dopłat wniesionych w 2011 r. na kapitał rezerwowy Spółki istniej obowiązek zapłaty podatku (...)

Czy od dopłat wniesionych w 2011 r. na kapitał rezerwowy Spółki istniej obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2011 r. (data wpływu 28 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania dopłat do kapitału rezerwowego ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania dopłat do kapitału rezerwowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Uchwałą nr (?) z dnia 19 sierpnia 2011 r. Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników nałożyło na wspólników spółki obowiązek dokonania dopłat do kapitału rezerwowego w wysokości nieprzekraczającej dwukrotności wartości nominalnej posiadanych udziałów. Uchwała została podjęta na podstawie par. 8 ust. 1 umowy spółki i nie spowodowała konieczności jej zmiany. Zgodnie z brzmieniem par. 8 ust. 1 umowy spółki wspólnicy mogą zostać zobowiązani do dokonywania w każdym roku obrachunkowym dopłat w wysokości nie przekraczającej jednak ? dwukrotności wartości nominalnej posiadanych udziałów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od dopłat wniesionych w 2011 r. na kapitał rezerwowy spółki istnieje obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649) obowiązujących w 2011 r. podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy spółki (art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k). Podatkowi podlegają także zmiany umów wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) - a więc również zmiany umowy spółki. Jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych ? art. 1 ust. 1 pkt 2, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4 za zmianę umowy spółki ? w odniesieniu do spółki kapitałowej ? uważa się (art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy): podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.


W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają tylko i wyłącznie dopłaty powodujące podwyższenie kapitału zakładowego lub/oraz zmianę umowy spółki. Dopłaty wnoszone do kapitału zapasowego lub rezerwowego mające charakter zwrotny ? nie powodują zwiększenia kapitału zakładowego i co do zasady konieczności jednoczesnej zmiany umowy spółki, tym samym ? w opinii Wnioskodawcy ? nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) w zw. z pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.), podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 1a pkt 2 ww. ustawy, użyte w ustawie określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską.

Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w przypadku umowy spółki kapitałowej za zmianę umowy uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Z powyższego wynika, że za zmianę umowy spółki kapitałowej ustawodawca uważa dwie odrębne czynności, tj. podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz jako odrębną czynność dopłaty. O takim właśnie znaczeniu analizowanego przepisu przesądza posłużenie się przez normodawcę alternatywą łączną, tj. zwrotem ?lub? pomiędzy wyrażeniami ?z wkładów?, ?ze środków spółki? i użycie spójnika ?oraz? który poprzedza wyrażenie ?dopłaty?. W rezultacie należy przyjąć, że opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają dopłaty bez względu na to jaki kapitał spółki zasilają.

Zatem, w sytuacji gdy - tak jak to ma miejsce w niniejszej sprawie - interpretacja konkretnego przepisu dokonana w oparciu o wykładnię gramatyczną prowadzi do jasnych i nie budzących wątpliwości wyników, które jednocześnie nie stoją w opozycji do innych przepisów - należy poprzestać na wynikach właśnie tej wykładni. Ponadto, mając na uwadze fakt, że polem badawczym wykładni językowej jest tekst ustawy podatkowej wskazać należy, że jest to wykładnia bezpieczna dla podatników (w tym Wnioskodawcy) ponieważ jest ona obiektywna.

Zgodnie z art. 177 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału. Dopłaty powinny być nakładane i uiszczane przez wspólników równomiernie w stosunku do ich udziałów.

Wskazana ustawa reguluje również termin i wysokość dopłat, wskazując w art. 178 § 1, że wysokość i terminy dopłat oznaczane są w miarę potrzeby uchwałą wspólników. Jeżeli umowa spółki nie stanowi inaczej, do dopłat tych stosuje się przepisy § 2 oraz art. 179.

W myśl art. 179 § 1 ww. ustawy, dopłaty mogą być zwracane wspólnikom, jeżeli nie są wymagane na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym.

Jak wskazuje się w literaturze przedmiotu (Anna Bryńska, Aldona Kowalczyk - Sposoby dofinansowania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez jej zagranicznego wspólnika [w:] Monitor Prawniczy 2001, nr 20 ? System Informacji Prawnej Legalis) ?Dopłaty są instytucją charakterystyczną dla spółki z o.o. KSH posługuje się wprawdzie pojęciem ?dopłaty? również w odniesieniu do spółek akcyjnych (por. zwłaszcza: art. 396 § 3, art. 443 § 2 pkt 1, art. 492 § 2 i § 3, art. 499 § 1 pkt 2 KSH), jednakże na określenie wpłat o zupełnie innym charakterze prawnym. Nałożenie na wspólników dopłat zmierza do zaspokojenia potrzeb spółki i poprawy jej płynności finansowej bez potrzeby podwyższania kapitału zakładowego lub ma na celu pokrycie straty bilansowej. W doktrynie dopłaty określa się jako instytucję pośrednią pomiędzy wpłatą przez wspólników na udziały w kapitale zakładowym a pożyczką, mającą niektóre cechy zarówno jednej, jak i drugiej instytucji.?

W konsekwencji, w świetle poczynionych do tej pory uwag stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dopłaty wnoszone do kapitału rezerwowego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych ponieważ nie zasilają kapitału zakładowego Spółki należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika