1. Czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu (...)

1. Czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE w ramach Zezwoleń posiadanych obecnie oraz ewentualnych dalszych, później uzyskanych zezwoleń, Spółka może prowadzić jedną ewidencję dla działalności podlegającej zwolnieniu (wspólną dla wszystkich posiadanych zezwoleń) oraz odrębną ewidencję dla działalności podlegającej opodatkowaniu?2. Czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach posiadanych Zezwoleń, Spółka może objąć zwolnieniem dochód z całej Działalności Podstawowej prowadzonej na terenie Strefy, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwoleń uzyskanych chronologicznie najwcześniej, tj. w ramach kolejno Zezwolenia I, a po jego wyczerpaniu lub po jego wygaśnięciu - limit wynikający chronologicznie z Zezwolenia II oraz następnie ewentualnych dalszych, później uzyskanych, zezwoleń Spółki?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z 18 lutego 2014 r. (data wpływu 24 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE w ramach Zezwoleń posiadanych obecnie oraz ewentualnych dalszych, później uzyskanych zezwoleń, Spółka może prowadzić jedną ewidencję dla działalności podlegającej zwolnieniu (wspólną dla wszystkich posiadanych zezwoleń) oraz odrębną ewidencję dla działalności podlegającej opodatkowaniu (pytanie nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE w ramach Zezwoleń posiadanych obecnie oraz ewentualnych dalszych, później uzyskanych zezwoleń, Spółka może prowadzić jedną ewidencję dla działalności podlegającej zwolnieniu (wspólną dla wszystkich posiadanych zezwoleń) oraz odrębną ewidencję dla działalności podlegającej opodatkowaniu (pytanie nr 1);
  • czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach posiadanych Zezwoleń, Spółka może objąć zwolnieniem dochód z całej Działalności podstawowej prowadzonej na terenie Strefy, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwoleń uzyskanych chronologicznie najwcześniej, tj. w ramach kolejno Zezwolenia I, a po jego wyczerpaniu lub po jego wygaśnięciu - limit wynikający chronologicznie z Zezwolenia II oraz następnie ewentualnych dalszych, później uzyskanych, zezwoleń Spółki (pytanie nr 2).

We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

S.A. (dalej ?Wnioskodawca? lub ?Spółka?) powstała w wyniku przekształcenia w dniu 21 listopada 2011 r. podmiotu Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: ?SSE? lub ?Strefa?) w oparciu o:

  • Zezwolenie z dnia 24 maja 2000 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej: ?Zezwolenie I?),
  • Zezwolenie z dnia 4 marca 2005 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE podstrefa (dalej: ?Zezwolenie II?)
    (dalej łącznie również: ?Zezwolenia?).

Zezwolenia posiadane przez Spółkę określają rodzaje prowadzonej przez nią działalności objętej zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: ?CIT?), które w przypadku Zezwoleń są tożsame, jak również warunki uprawniające Spółkę do korzystania ze zwolnienia.

Zgodnie z Zezwoleniem I, przedmiotem działalności gospodarczej w Strefie, wykonywanej przez Spółkę jest działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy określonych w następujących podsekcjach/kategoriach/klasach sekcji D Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 1997 r. (dalej: ?PKWiU?) Głównego Urzędu Statystycznego:

  • podsekcji DM, kategorii 34.30.2 - części i akcesoria do pojazdów mechanicznych pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • podsekcji DN, klasie 36.11 - krzesła i meble do siedzenia.

Zezwolenie udzielone zostało na okres do dnia 28 maja 2017 r.

Treść Zezwolenia I była zmieniana dwukrotnie na wniosek Spółki:

  • W zakresie skreślenia postanowienia dotyczącego definicji wyrobu wytworzonego na terenie Strefy.
  • Drugą ze zmian była decyzja Ministra Gospodarki i Pracy z 13 maja 2004 r., obejmująca tzw. konwersję zezwolenia, na podstawie której do Spółki korzystającej ze skonwertowanego Zezwolenia I stosuje się przepisy ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 ze zm.; dalej: ?ustawa o SSE?) i aktów wykonawczych do tej ustawy w brzmieniu obowiązującym po 1 maja 2004 r., a więc tak jak dla przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie strefowe po tej dacie.

Zezwolenie II określa rodzaje działalności gospodarczej, które mogą być prowadzone na terenie Strefy, jako działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy określonych w następujących podsekcjach/kategoriach/klasach sekcji D PKWiU z 2004 r.:

  • podsekcji DM, kategorii 34.30.2 - części i akcesoria do pojazdów mechanicznych pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • podsekcji DN, klasie 36.11 - meble do siedzenia.

Odpowiednikami powyższych pozycji PKWiU z 1997 r./2004 r. na gruncie PKWiU z 2008 r. są następujące pozycje tej PKWiU:

  • sekcja C, dział 29, grupa 29.3, klasa 29.32, kategoria 29.32.3 - części i akcesoria do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • sekcja C, dział 31, grupa 31.0, klasa 31.00 - meble do siedzenia i ich części; części pozostałych mebli.

Zezwolenie udzielone zostało na okres do dnia 29 maja 2017 r.

Treść Zezwolenia II została zmieniona na wniosek Spółki w zakresie terminów zatrudnienia nowych pracowników i okresu utrzymania nowo utworzonych miejsc pracy decyzją z dnia 19 maja 2011 r.

Obydwa zakłady produkcyjne (tj. zakład, o którym mowa w Zezwoleniu I i zakład, o którym mowa w Zezwoleniu II) należą do tego samego podmiotu - Wnioskodawcy i są zlokalizowane na terenie tej samej strefy - SSE.

Z punku widzenia profilu faktycznej działalności operacyjnej Spółki oraz w świetle PKWiU zarówno Zezwolenie I, jak i Zezwolenie II dotyczą tej samej działalności (dalej: ?Działalność podstawowa?). Przedmiot tej działalności jest także spójny pod względem organizacyjnym. Zezwolenia zaś zostały wydane w związku z rozwojem Spółki, zwiększaniem wolumenu produkcji oraz rozszerzeniem asortymentu produktów.

Spółka nie wyklucza, że w przyszłości może ubiegać się o kolejne zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE w związku z realizacją dalszego procesu inwestycyjnego. Przedmiot działalności wskazany w takim przyszłym zezwoleniu obejmowałby co najmniej Działalność Podstawową.

Oprócz dochodów z działalności objętej Zezwoleniami, Spółka osiąga również dochody z działalności nieobjętej zwolnieniem podatkowym na podstawie Zezwoleń.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z art. 12 ustawy SSE, Spółka kwalifikuje dochody z działalności gospodarczej objętej Zezwoleniami i prowadzonej na terenie SSE jako wolne od podatku.

W związku z prowadzeniem działalności na podstawie Zezwoleń, Spółka prowadzi ewidencję w sposób umożliwiający jednoznaczne przyporządkowanie wydatków inwestycyjnych oraz utworzonych nowych miejsc pracy do każdego Zezwolenia. Ewidencja umożliwia zatem wyodrębnienie środków trwałych oraz utworzonych nowych miejsc pracy związanych z projektami inwestycyjnymi objętymi Zezwoleniami. Ewidencja umożliwia rozliczenie wszystkich projektów pod kątem wypełnienia warunków określonych w Zezwoleniach oraz ustalenia kosztów kwalifikowanych poniesionych w związku z realizacją tych projektów dla celów kalkulacji przysługującego Spółce limitu ulgi podatkowej.

Spółka kalkuluje dostępną pulę zwolnienia podatkowego, uwzględniając poziom wydatków kwalifikowanych oraz intensywności pomocy publicznej dla każdego z Zezwoleń odrębnie.

Spółka jest dużym przedsiębiorcą w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. (Dz.U. UE L 214 z 9 sierpnia 2008 r., s. 3).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE w ramach Zezwoleń posiadanych obecnie oraz ewentualnych dalszych, później uzyskanych zezwoleń, Spółka może prowadzić jedną ewidencję dla działalności podlegającej zwolnieniu (wspólną dla wszystkich posiadanych zezwoleń) oraz odrębną ewidencję dla działalności podlegającej opodatkowaniu?
  2. Czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach posiadanych Zezwoleń, Spółka może objąć zwolnieniem dochód z całej Działalności podstawowej prowadzonej na terenie Strefy, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwoleń uzyskanych chronologicznie najwcześniej, tj. w ramach kolejno Zezwolenia I, a po jego wyczerpaniu lub po jego wygaśnięciu - limit wynikający chronologicznie z Zezwolenia II oraz następnie ewentualnych dalszych, później uzyskanych, zezwoleń Spółki?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 2 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 22 maja 2014 r. sygn. ILPB3/423-101/14-3/KS.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę posiadane przez Spółkę Zezwolenia, wystarczające będzie prowadzenie dla działalności prowadzonej na terenie SSE jednej ewidencji rachunkowej dla działalności podlegającej zwolnieniu (wspólnej dla wszystkich posiadanych Zezwoleń) oraz odrębnej ewidencji dla działalności podlegającej opodatkowaniu, ponieważ na tej podstawie możliwe będzie określenie łącznego dochodu (straty) z działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, tj. działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE (objętej Zezwoleniami).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów ze źródeł położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych albo są wolne od podatku. Ponadto, w myśl art. 7 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 3 tego artykułu.

Art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na mocy art. 12 ustawy o SSE, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 232, poz. 1548) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Zdaniem Spółki, z powyższego wynika, że wszelkie dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, w zakresie określonym w zezwoleniu, objęte są zwolnieniem z opodatkowania.

Takie stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji z 1 lutego 2008 r. wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IP-PB3-423-426/07-3/KB). W piśmie tym stwierdza się, że: ?wykładnia gramatyczna powyższych przepisów wskazuje, że poza kryteriami określającymi wielkość pomocy publicznej, udzielanej w formie zwolnienia, wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest każdy dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu i prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej?.

Takie stanowisko podtrzymują również inne organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 2 sierpnia 2011 r. (sygn. IBPBI/2/423-506/11/AP), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 29 czerwca 2011 r. (sygn. IPTPB3/423-127/12-2/KJ) oraz interpretacji indywidualnej z 18 listopada 2011 r. (sygn. IBPBI/2/423-1036/11/AK).

W świetle powyższego, wszystkie dochody Spółki uzyskane na terenie SSE z Działalności podstawowej podlegać będą zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka zobowiązana jest przy tym zapewnić - na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - możliwość wyodrębnienia dochodów uzyskiwanych z działalności podlegającej zwolnieniu oraz z działalności nieobjętej zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (pozostającej poza zakresem określonym w Zezwoleniach lub poza terytorialnym obszarem SSE).

Należy zaznaczyć, że w przepisach podatkowych oraz w przepisach o specjalnych strefach ekonomicznych brak jest regulacji nakazujących prowadzenie odrębnej ewidencji podatkowej dla każdego z zezwoleń. Zatem, brak jest obowiązku prowadzenia odrębnej kalkulacji dochodu (straty) z działalności prowadzonej w ramach każdego z zezwoleń. Zarówno wykładnia literalna, jak i celowościowa przepisów wskazuje, że obowiązkiem korzystającego ze zwolnienia jest jedynie prowadzenie odrębnej ewidencji rachunkowej dla działalności zwolnionej oraz działalności nieobjętej zwolnieniem. Wobec tego, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie kilku zezwoleń nie występuje obowiązek odrębnego ustalenia dochodu strefowego uzyskanego w wyniku realizacji poszczególnych projektów.

Powyższe podejście zostało potwierdzone przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską z 19 kwietnia 2006 r. (znak SPS-023-2267/06): ?Organizacyjne wyodrębnienie z osoby prawnej - prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jak i poza nią - jednostki, której wypracowany dochód korzysta ze zwolnienia podatkowego, służy przede wszystkim prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu. W związku z tym przedsiębiorca musi zapewnić, by na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych możliwe było ustalenie wysokości dochodu podlegającego zwolnieniu. A zatem wyodrębnienie organizacyjne służące prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu polega na wyodrębnieniu rachunkowym (w tym majątkowym) oraz kadrowym?. Wcześniej Ministerstwo Finansów zajęło podobne stanowisko w piśmie z 31 października 2003 r. (znak: PB4/KGK-8214-2434-319/03) skierowanym do Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, zgodnie z którym: ?Zdaniem Ministerstwa Finansów organizacyjne wyodrębnienie, służące prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, polega na wyodrębnieniu rachunkowym (w tym majątkowym) oraz kadrowym?.

Jak wynika z powyższego, wymogi dotyczące prowadzenia stosownej ewidencji rachunkowej oraz wyodrębnienia organizacyjnego mają na celu prawidłowe ustalenie dochodu opodatkowanego oraz dochodu zwolnionego z opodatkowania i pod kątem realizacji tych celów należy oceniać prawidłowość prowadzonej przez podatników ewidencji.

Zdaniem Spółki, prowadzona przez Spółkę ewidencja rachunkowa umożliwi potwierdzenie, że limit przysługującej pomocy publicznej nie zostanie przekroczony. Spółka, działając na terenie SSE, będzie prowadzić taką ewidencję rachunkową, która umożliwi:

  • obliczenie dochodu (straty) z działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, łącznie dla wszystkich Zezwoleń,
  • obliczenie dochodu (straty) opodatkowanego, z tytułu działalności opodatkowanej.

Wobec powyższego, w odniesieniu do dochodu, Spółka zobowiązana będzie jedynie do odrębnego ewidencjonowania dochodu opodatkowanego (osiąganego poza Zezwoleniami lub poza terenem SSE, o ile taki się pojawi) oraz dochodu zwolnionego (osiąganego w ramach posiadanych przez Spółkę wszystkich Zezwoleń na terenie SSE). Nie będzie natomiast konieczne wyodrębnianie dochodu osiąganego w ramach poszczególnych Zezwoleń (jako że dochód ten korzysta w całości ze zwolnienia podatkowego). Ze względu na specyfikę działalności gospodarczej prowadzonej w ramach wszystkich Zezwoleń (obu posiadanych i ewentualnych przyszłych), w sytuacji, gdy Zezwolenia dotyczą analogicznej przedmiotowo działalności, wyodrębnienie takie mogłoby nie być możliwe. Ustawodawca unika zaś nakładania na podatników obowiązków, które są z założenia niemożliwe do wykonania. Co więcej, na uwagę zasługuje fakt, że przepisy nie zawierają wskazania co do dokonywania wydzielenia w obrębie działalności zwolnionej w ramach każdego zezwolenia. Obowiązek taki powinien (aby można było wymagać jego dopełnienia) wynikać wprost z przepisów w sposób podobny do ustalonego przez ustawodawcę obowiązku wydzielenia działalności prowadzonej poza terytorium strefy (który został bezpośrednio wskazany w przepisach).

Stanowisko Spółki potwierdza m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 2 marca 2011 r. (sygn. ILPB3/423-946/10-2/MM), który uznał za prawidłowe stanowisko spółki mówiące, że: ?brak jest podstawy prawnej, która nakładałaby na podatnika obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji celem ustalenia dochodu zwolnionego spod opodatkowania, przypadającego na każde z zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie strefy? oraz Dyrektor Katowickiej Izby Skarbowej w interpretacji z 24 lutego 2012 r. (sygn. IBPBI/2/423-20/12/SD, w której organ wskazał, że: ?Ustawodawca nie zdefiniował, o jak dalekie wyodrębnienie organizacyjne działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej chodzi. Organizacyjne wyodrębnienie z osoby prawnej - prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jak i poza nią - jednostki, której wypracowany dochód korzysta ze zwolnienia podatkowego, służy przede wszystkim prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu. W związku z tym przedsiębiorca musi zapewnić, by na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych możliwe było ustalenie wysokości dochodu podlegającego zwolnieniu. Zatem, wyodrębnienie organizacyjne służące prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu polega na wyodrębnieniu rachunkowym (w tym majątkowym) oraz kadrowym. W konsekwencji, zdaniem tut. Organu, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie dwóch zezwoleń, Spółka będzie zobowiązana do prowadzenia jednej ewidencji rachunkowej pozwalającej na obliczenie dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy dla posiadanych zezwoleń, jak również dochodu (straty) z działalności nieobjętej zezwoleniem?.

Powyższych konstatacji nie zmienia, zdaniem Spółki, okoliczność, że Zwolnienie I i Zwolnienie II dotyczą dwóch różnych zakładów (prowadzonych jednak w obrębie tej samej strefy - SSE). Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 5 listopada 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-1016/10/MS) w stanowisku wnioskodawcy (którego prawidłowość potwierdził organ) wskazano: ?Należy podkreślić, iż również w obrębie jednej specjalnej strefy ekonomicznej podatnik może funkcjonować w dwóch, niejednokrotnie znacząco od siebie oddalonych, lokalizacjach (przykładowo dwóch różnych podstrefach). Powyższa sytuacja nie wyklucza jednakże prowadzenia przez przedsiębiorców jednej ewidencji rachunkowej dla działalności prowadzonej na terenie tejże strefy?. Również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 lutego 2013 r. (sygn. IBPBI/2/423-1427/12/MO), wydanej w odniesieniu do stanu faktycznego, zgodnie z którym część zezwoleń otrzymanych przez wnioskodawcę dotyczyła jednego zakładu, a część - innego (w obrębie tej samej specjalnej strefy ekonomicznej) organ wskazał, że ?Spółka - podobnie jak to czyni obecnie w stosunku do trzech zezwoleń - przez cały okres prowadzenia działalności na terenie stref (wynikający łącznie z Zezwoleń), będzie prowadzić dwie odrębne ewidencje dochodów: jedną dla działalności opodatkowanej oraz jedną dla działalności zwolnionej z CIT. Na jej podstawie ustalać będzie łączny dochód Spółki uzyskany na terenie SSE w ramach wszystkich posiadanych ważnych zezwoleń (korzystający ze zwolnienia podatkowego) oraz odrębnie dochód Spółki, który nie jest objęty zwolnieniem w SSE (podlegający opodatkowaniu)?.

Podsumowując, należy stwierdzić, że na potrzeby działalności objętej Zezwoleniami (jak również ewentualnymi przyznanymi w przyszłości dodatkowymi zezwoleniami) Spółka będzie zobowiązana do prowadzenia odrębnej ewidencji rachunkowej dochodów, które podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz dochodów zwolnionych z opodatkowania łącznie na podstawie wszystkich Zezwoleń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika