1. Czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu (...)

1. Czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE w ramach Zezwoleń posiadanych obecnie oraz ewentualnych dalszych, później uzyskanych zezwoleń, Spółka może prowadzić jedną ewidencję dla działalności podlegającej zwolnieniu (wspólną dla wszystkich posiadanych zezwoleń) oraz odrębną ewidencję dla działalności podlegającej opodatkowaniu?2. Czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach posiadanych Zezwoleń, Spółka może objąć zwolnieniem dochód z całej Działalności Podstawowej prowadzonej na terenie Strefy, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwoleń uzyskanych chronologicznie najwcześniej, tj. w ramach kolejno Zezwolenia I, a po jego wyczerpaniu lub po jego wygaśnięciu - limit wynikający chronologicznie z Zezwolenia II oraz następnie ewentualnych dalszych, później uzyskanych, zezwoleń Spółki?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z 18 lutego 2014 r. (data wpływu 24 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach posiadanych Zezwoleń, Spółka może objąć zwolnieniem dochód z całej Działalności Podstawowej prowadzonej na terenie Strefy, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwoleń uzyskanych chronologicznie najwcześniej, tj. w ramach kolejno Zezwolenia I, a po jego wyczerpaniu lub po jego wygaśnięciu - limit wynikający chronologicznie z Zezwolenia II oraz następnie ewentualnych dalszych, później uzyskanych, zezwoleń Spółki (pytanie nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE w ramach Zezwoleń posiadanych obecnie oraz ewentualnych dalszych, później uzyskanych zezwoleń, Spółka może prowadzić jedną ewidencję dla działalności podlegającej zwolnieniu (wspólną dla wszystkich posiadanych zezwoleń) oraz odrębną ewidencję dla działalności podlegającej opodatkowaniu (pytanie nr 1);
  • czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach posiadanych Zezwoleń, Spółka może objąć zwolnieniem dochód z całej Działalności Podstawowej prowadzonej na terenie Strefy, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwoleń uzyskanych chronologicznie najwcześniej, tj. w ramach kolejno Zezwolenia I, a po jego wyczerpaniu lub po jego wygaśnięciu - limit wynikający chronologicznie z Zezwolenia II oraz następnie ewentualnych dalszych, później uzyskanych, zezwoleń Spółki (pytanie nr 2).

We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

S.A. (dalej ?Wnioskodawca? lub ?Spółka?) powstała w wyniku przekształcenia w dniu 21 listopada 2011 r. podmiotu Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: ?SSE? lub ?Strefa?) w oparciu o:

  • Zezwolenie z dnia 24 maja 2000 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej: ?Zezwolenie I?),
  • Zezwolenie z dnia 4 marca 2005 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE podstrefa (dalej: ?Zezwolenie II?)
    (dalej łącznie również: ?Zezwolenia?).

Zezwolenia posiadane przez Spółkę określają rodzaje prowadzonej przez nią działalności objętej zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: ?CIT?), które w przypadku Zezwoleń są tożsame, jak również warunki uprawniające Spółkę do korzystania ze zwolnienia.

Zgodnie z Zezwoleniem I, przedmiotem działalności gospodarczej w Strefie, wykonywanej przez Spółkę jest działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy określonych w następujących podsekcjach/kategoriach/klasach sekcji D Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 1997 r. (dalej: ?PKWiU?) Głównego Urzędu Statystycznego:

  • podsekcji DM, kategorii 34.30.2 - części i akcesoria do pojazdów mechanicznych pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • podsekcji DN, klasie 36.11 - krzesła i meble do siedzenia.

Zezwolenie udzielone zostało na okres do dnia 28 maja 2017 r.

Treść Zezwolenia I była zmieniana dwukrotnie na wniosek Spółki:

  • W zakresie skreślenia postanowienia dotyczącego definicji wyrobu wytworzonego na terenie Strefy.
  • Drugą ze zmian była decyzja Ministra Gospodarki i Pracy z 13 maja 2004 r., obejmująca tzw. konwersję zezwolenia, na podstawie której do Spółki korzystającej ze skonwertowanego Zezwolenia I stosuje się przepisy ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 ze zm.; dalej: ?ustawa o SSE?) i aktów wykonawczych do tej ustawy w brzmieniu obowiązującym po 1 maja 2004 r., a więc tak jak dla przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie strefowe po tej dacie.

Zezwolenie II określa rodzaje działalności gospodarczej, które mogą być prowadzone na terenie Strefy, jako działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy określonych w następujących podsekcjach/kategoriach/klasach sekcji D PKWiU z 2004 r.:

  • podsekcji DM, kategorii 34.30.2 - części i akcesoria do pojazdów mechanicznych pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • podsekcji DN, klasie 36.11 - meble do siedzenia.

Odpowiednikami powyższych pozycji PKWiU z 1997 r./2004 r. na gruncie PKWiU z 2008 r. są następujące pozycje tej PKWiU:

  • sekcja C, dział 29, grupa 29.3, klasa 29.32, kategoria 29.32.3 - części i akcesoria do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • sekcja C, dział 31, grupa 31.0, klasa 31.00 - meble do siedzenia i ich części; części pozostałych mebli.

Zezwolenie udzielone zostało na okres do dnia 29 maja 2017 r.

Treść Zezwolenia II została zmieniona na wniosek Spółki w zakresie terminów zatrudnienia nowych pracowników i okresu utrzymania nowo utworzonych miejsc pracy decyzją z dnia 19 maja 2011 r.

Obydwa zakłady produkcyjne (tj. zakład, o którym mowa w Zezwoleniu I i zakład, o którym mowa w Zezwoleniu II) należą do tego samego podmiotu - Wnioskodawcy i są zlokalizowane na terenie tej samej strefy - SSE.

Z punku widzenia profilu faktycznej działalności operacyjnej Spółki oraz w świetle PKWiU zarówno Zezwolenie I, jak i Zezwolenie II dotyczą tej samej działalności (dalej: ?Działalność podstawowa?). Przedmiot tej działalności jest także spójny pod względem organizacyjnym. Zezwolenia zaś zostały wydane w związku z rozwojem Spółki, zwiększaniem wolumenu produkcji oraz rozszerzeniem asortymentu produktów.

Spółka nie wyklucza, że w przyszłości może ubiegać się o kolejne zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE w związku z realizacją dalszego procesu inwestycyjnego. Przedmiot działalności wskazany w takim przyszłym zezwoleniu obejmowałby co najmniej Działalność Podstawową.

Oprócz dochodów z działalności objętej Zezwoleniami, Spółka osiąga również dochody z działalności nieobjętej zwolnieniem podatkowym na podstawie Zezwoleń.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z art. 12 ustawy SSE, Spółka kwalifikuje dochody z działalności gospodarczej objętej Zezwoleniami i prowadzonej na terenie SSE jako wolne od podatku.

W związku z prowadzeniem działalności na podstawie Zezwoleń, Spółka prowadzi ewidencję w sposób umożliwiający jednoznaczne przyporządkowanie wydatków inwestycyjnych oraz utworzonych nowych miejsc pracy do każdego Zezwolenia. Ewidencja umożliwia zatem wyodrębnienie środków trwałych oraz utworzonych nowych miejsc pracy związanych z projektami inwestycyjnymi objętymi Zezwoleniami. Ewidencja umożliwia rozliczenie wszystkich projektów pod kątem wypełnienia warunków określonych w Zezwoleniach oraz ustalenia kosztów kwalifikowanych poniesionych w związku z realizacją tych projektów dla celów kalkulacji przysługującego Spółce limitu ulgi podatkowej.

Spółka kalkuluje dostępną pulę zwolnienia podatkowego, uwzględniając poziom wydatków kwalifikowanych oraz intensywności pomocy publicznej dla każdego z Zezwoleń odrębnie.

Spółka jest dużym przedsiębiorcą w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. (Dz.U. UE L 214 z 9 sierpnia 2008 r., s. 3).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE w ramach Zezwoleń posiadanych obecnie oraz ewentualnych dalszych, później uzyskanych zezwoleń, Spółka może prowadzić jedną ewidencję dla działalności podlegającej zwolnieniu (wspólną dla wszystkich posiadanych zezwoleń) oraz odrębną ewidencję dla działalności podlegającej opodatkowaniu?
  2. Czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach posiadanych Zezwoleń, Spółka może objąć zwolnieniem dochód z całej Działalności Podstawowej prowadzonej na terenie Strefy, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwoleń uzyskanych chronologicznie najwcześniej, tj. w ramach kolejno Zezwolenia I, a po jego wyczerpaniu lub po jego wygaśnięciu - limit wynikający chronologicznie z Zezwolenia II oraz następnie ewentualnych dalszych, później uzyskanych, zezwoleń Spółki?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 2. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 22 maja 2014 r. sygn. ILPB3/423-101/14-2/KS.

Zdaniem Wnioskodawcy, po wyczerpaniu limitu zwolnienia dostępnego w ramach najwcześniej wydanych Zezwoleń (lub po ich wygaśnięciu), tj. kolejno Zezwolenia I, Zezwolenia II oraz następnie ewentualnych dalszych, później uzyskanych zezwoleń, zwolnieniu podlegać będzie dochód z całej Działalności podstawowej prowadzonej na terenie SSE do momentu wyczerpania puli zwolnienia dostępnej w ramach chronologicznie ostatniego zezwolenia posiadanego przez Spółkę lub do jego wygaśnięcia.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Jak wskazano w stanie faktycznym, Spółka posiada dwa Zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSE.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

W ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z powyższym przepisem, wszelkie dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, w zakresie określonym w zezwoleniu, objęte są zwolnieniem z opodatkowania.

Zdaniem Spółki, w powiązaniu ze spełnieniem warunków określonych w każdym z posiadanych Zezwoleń, Spółce będzie przysługiwało prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu osiąganego na terenie SSE w ramach Zezwoleń. Kwota tego zwolnienia odpowiadać będzie sumie iloczynów dostępnej intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla poszczególnych Zezwoleń, z uwzględnieniem dyskontowania. Obliczona zgodnie z powyższymi zasadami pula pomocy przysługująca Spółce będzie konsumowana przez dochód wolny od podatku, osiągany w zakresie określonym w Zezwoleniach na terenie SSE. Spółka prowadzi odpowiednią ewidencję umożliwiającą bieżące monitorowanie wykorzystania dostępnej puli pomocy, co w konsekwencji pozwala zagwarantować, że limit dopuszczalnej wysokości pomocy publicznej określony w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zostanie przekroczony.

Z uwagi na to, że uprawnienia wynikające z Zezwolenia I są wcześniejsze, pierwotne w stosunku do uprawnień wynikających z Zezwolenia II i ewentualnych zezwoleń uzyskanych w późniejszym okresie, w ocenie Spółki, należy przyjąć, że do momentu wyczerpania puli pomocy publicznej dostępnej na podstawie tego Zezwolenia, jednak nie dłużej niż do 28 maja 2017 r., tj. do momentu jego wygaśnięcia, Spółka będzie korzystała ze zwolnienia dla całej Działalności podstawowej w ramach limitu pomocy wynikającego z inwestycji, w związku z którą udzielone zostało Zezwolenie I.

Wraz z wygaśnięciem Zezwolenia I, lub po wykorzystaniu puli pomocy publicznej wynikającej z tego Zezwolenia, Spółka będzie mogła w ramach prowadzonej Działalności podstawowej nadal korzystać z puli zwolnienia podatkowego dostępnej na podstawie Zezwolenia II, a następnie ewentualnych przyszłych zezwoleń, jednak nie dłużej niż do momentu wykorzystania dostępnej puli pomocy publicznej wynikającej z danego zezwolenia lub jego wygaśnięcia. W konsekwencji, dopóki Spółka będzie miała prawo do korzystania z ulgi podatkowej w ramach któregokolwiek z zezwoleń, będzie również uprawniona do zwolnienia z opodatkowania dochodów pochodzących z całej Działalności Podstawowej (jako prowadzonej na terenie SSE w ramach wszystkich posiadanych zezwoleń).

Oznacza to, że przez cały okres prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności na terenie SSE (wynikający łącznie ze wszystkich zezwoleń, w tym zezwoleń otrzymanych w przyszłości), Spółka będzie prowadzić jedną, wspólną ewidencję dochodów dla działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz drugą, wspólną ewidencję dla dochodów z działalności opodatkowanej podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Na poparcie przedstawionych powyżej argumentów Wnioskodawca pragnie wskazać, że podejście Spółki znajduje potwierdzenie w dotychczasowej linii interpretacyjnej organów podatkowych, przykładowo w:

  • interpretacjach wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 1 lutego 2013 r. (sygn. ITPB3/423-665/12/MK oraz ITPB3/423-665a/12/MK);
  • interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 29 czerwca 2012 r. (sygn. IPTPB3/423-127/12-3/KJ);
  • interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 24 lutego 2012 r. (sygn. IBPBI/2/423-20/12/SD);
  • interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 listopada 2010 r. (sygn. ILPB3/423-664/10-2/GC);
  • interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 31 października 2008 r. (sygn. ITPB3/423-414/08/MK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika