Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej a montaż (...)

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej a montaż elementów wyprodukowanych na terenie strefy poza strefą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2009 r. (data wpływu 19.11.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego dochodów uzyskanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej z tytułu montażu poza strefą:

  • wyrobów z tworzyw sztucznych ? jest nieprawidłowe,
  • wyrobów z metalu ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego dochodów uzyskanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej z tytułu montażu poza strefą wyrobów z tworzyw sztucznych i metalu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka posiada zezwolenie z dnia 01.09.2006 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (...)S.A., rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy, określonych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:

sekcja D

  • podsekcja DH. dział 25 wyroby z gumy i tworzyw sztucznych,
  • podsekcja DJ. dział 28 wyroby metalowe gotowe, z wyłączeniem maszyn i urządzeń,
  • podsekcja DK. dział 29 maszyny i urządzenia, gdzie indziej niesklasyfikowane.


W związku z powyższym, Spółka korzysta z pomocy publicznej, udzielonej w formie zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka podpisała z kontrahentem zagranicznym umowę na wykonanie: brakujących elementów (są to wyroby z tworzyw sztucznych i metalu) do linii produkcyjnej do chromowania. Podkreślić należy, iż częściami składowymi wyprodukowania takich elementów mających wpływ na cenę jest: zaprojektowanie ich, wykonanie pod wymiar, stworzenie odpowiedniej dokumentacji technicznej oraz sprawdzenie poprawności wykonania poprzez wmontowanie w linię produkcyjną (wszystkie wymienione czynniki wpływają na cenę wyrobu).

Biorąc powyższe pod uwagę, po wykonaniu przedmiotowych elementów na terenie strefy ekonomicznej, integralną częścią sprzedawanego produktu stało się wmontowanie w linię, która znajduje się w siedzibie klienta.

Usługa montażu jest ostatnim etapem produkcji elementów z tworzyw sztucznych i metalu i jest gwarantem w poprawnym uruchomieniu i działaniu linii produkcyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód z tytułu montażu elementów (wykonanych z tworzyw sztucznych i metalu) linii produkcyjnej do chromowania u klienta, który jest integralną częścią sprzedawanego produktu wytworzonego na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, będzie podlegał zwolnieniu podatkowemu...

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód powstały w wyniku świadczenia usługi montażu brakujących elementów linii produkcyjnej do chromowania, wykonanej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, może podlegać zwolnieniu z opodatkowania, ponieważ jest wynikiem działań niezbędnych do realizacji działalności podstawowej określonej w zwolnieniu. Dochód powstały z tytułu świadczenia usługi montażu ma akcesoryjny charakter w stosunku do dochodu z działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Usługa montażu nie może być świadczona odłącznie od wykonania elementów linii produkcyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego dochodów uzyskanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej z tytułu montażu poza strefą:

  • za nieprawidłowe ? w części dotyczącej wyrobów z tworzyw sztucznych,
  • za prawidłowe ? w części dotyczącej wyrobów z metali.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jednocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Z wykładni gramatycznej, którą należy stosować przy ocenie zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, rozumianej jako działalność usługowa, handlowa, produkcyjna w zakresie:

Sekcja D:

  • podsekcja DH dział 25 ? wyroby z gumy i tworzyw sztucznych,
  • podsekcja DJ dział 28 ? wyroby metalowe gotowe, z wyłączeniem maszyn i urządzeń,
  • podsekcja DK dział 29 ? maszyny i urządzenia gdzie indziej niesklasyfikowane.

Spółka podpisała umowę z kontrahentem zagranicznym na wykonanie brakujących elementów do linii produkcyjnej do chromowania z tworzyw sztucznych i metalu. W związku z powyższym, wskazuje, że wykonanie produkcji tych elementów polega na zaprojektowaniu, wykonaniu pod wymiar, stworzeniu odpowiedniej dokumentacji technicznej oraz sprawdzeniu poprawności wykonania tych elementów, poprzez ich zamontowanie do linii produkcyjnej.

Usługa montażu jest ostatnim etapem produkcji elementów z tworzyw sztucznych i metalu, które w celu całkowitego wykonania usługi muszą być zamontowane w siedzibie kontrahenta (poza strefą).

Wobec tego, że w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, Sekcja D, Podsekcja DJ, Dział 28 (litera ?e?) wymienione zostały usługi instalowania, napraw i konserwacji wyrobów metalowych objętych tym działem. Zatem dochody uzyskane z tychże tytułów podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast Podsekcja DH, Dział 25 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług takiego zapisu dotyczącego montażu wyrobów z gumy oraz tworzyw sztucznych nie zawiera.

Skoro zatem Spółka otrzymała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej, zgodnie z zapisami zawartymi w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, to dopiero łączne rozpatrywanie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych wraz z powołaną Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług pozwalają na prawidłowe określenie zakresu i warunków korzystania ze zwolnienia.

Bowiem, przy ocenie zakresu zwolnień podatkowych należy uwzględnić, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej określony w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej.

Reasumując, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnieniu z podatku dochodowego podlega dochód z tytułu montażu wykonanych z metalu elementów linii produkcyjnej do chromowania u klienta (poza strefą). Natomiast dochód uzyskany z tytułu montażu elementów wykonanych z tworzyw sztucznych nie podlega przedmiotowemu zwolnieniu od podatku dochodowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB3/423-902/10-4/MM, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika