Czy odsetki od lokat założonych przez Spółkę z powierzonych środków na inwestycje, a także dochodów (...)

Czy odsetki od lokat założonych przez Spółkę z powierzonych środków na inwestycje, a także dochodów Spółki osiągniętych z działalności zgodnej z wyżej przytoczonym Aktem Założycielskim, podlegają opodatkowaniu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 02 grudnia 2009 r. (data wpływu 04 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego, w części dotyczącej:

  • odsetek od lokat bankowych ? jest nieprawidłowe,
  • dochodu uzyskanego z zarządzania zasobami mieszkaniowymi własnymi ? jest prawidłowe,
  • dochodu uzyskanego z zarządzania zasobami powierzonymi ? jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 04 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony pismami z dnia 16 lutego 2010 r. i 22 marca 2010 r. ? o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W dniu 22 lutego 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów, w oparciu o art. 169 § 1 w zw. z art. 14g § 1 i § 3 oraz art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770), wydał postanowienie nr ILPB3/423-1110/09-4/JG o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.

Na powyższe postanowienie, Spółka wniosła w dniu 04 marca 2010 r. zażalenie (data nadania w Urzędzie Poczta Polska w dniu 01 marca 2010 r.).

Po ponownym rozpoznaniu sprawy, na skutek ww. zażalenia, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów, uchylił zaskarżone postanowienie w części dotyczącej pytania nr 2 w zakresie opodatkowania odsetek od lokat bankowych oraz dochodów osiągniętych z działalności Spółki.

W związku z powyższym, niezbędne stało się wydanie interpretacji indywidualnej w powyższym zakresie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. u. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070 ze zm.), ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie kodeksu cywilnego (Dz. u. z 2001 r. Nr 71, poz. 733 ze zm.), przepisów Kodeksu spółek handlowych oraz Aktu Założycielskiego.

Paragraf 8 Aktu Założycielskiego brzmi:

Zadaniem Spółki jest rozszerzenie możliwości zaspokajania potrzeb mieszkaniowych rodzin, których nie stać na budowę lub kupno własnego mieszkania, poprzez budowę dla nich mieszkań na wynajem o umiarkowanych czynszach. w działalności tej, Spółka będzie miała na uwadze społeczną i finansową sytuację rodzin ubiegających się o mieszkania w Jej zasobach, jak również ułatwienie możliwości uzyskania mieszkania rodzinom poszukującym pracy. To zadanie, Spółka będzie realizować w uzgodnieniu z Gminą, na terenie której prowadzi swoją działalność.

Paragraf 9

  1. Przedmiotem działalności Spółki jest budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu.
  2. Spółka może również:
    1. nabywać budynki mieszkalne,
    2. przeprowadzać remonty i modernizację obiektów przeznaczonych na zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu,
    3. wynajmować lokale użytkowe znajdujące się w budynkach Spółki,
    4. sprawować na podstawie umów zlecenia zarząd budynkami mieszkalnymi nie stanowiącymi własności Spółki,
    5. prowadzić inną działalność związaną z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą polegającą na:
      1. sprawowaniu funkcji inwestora zastępczego w zakresie inwestycji mieszkaniowych oraz infrastruktury związanej z budownictwem mieszkaniowym,
      2. budowaniu budynków wielorodzinnych oraz domów jednorodzinnych ze środków przyszłych właścicieli,
      3. budowaniu budowli i urządzeń infrastruktury technicznej związanych z funkcjonowaniem zasobu mieszkaniowego,
      4. przeprowadzaniu remontów i modernizacji domów mieszkalnych niebędących własnością Spółki,
      5. zarządzanie nieruchomościami niemieszkalnymi takimi jak: obiekty służby zdrowia, oświaty i wychowania, kulturalno ? oświatowe, handlowe lub inne, jeżeli w obiektach tych świadczone są usługi przede wszystkim na rzecz mieszkańców tych budynków lub osiedli.

Paragraf 10

Dochody Spółki nie mogą być przeznaczone do podziału między wspólników. Przeznacza się je w całości na działalność Spółki określoną w § 9 Aktu Założycielskiego.

Dopuszczalne jest inwestowanie uzyskanych dochodów Spółki w inne przedsięwzięcia określone w Akcie Założycielskim Spółki w celu gromadzenia funduszu inwestycyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 2).

Czy odsetki od lokat założonych przez Spółkę z powierzonych środków na inwestycje, a także dochodów Spółki osiągniętych z działalności zgodnej z wyżej przytoczonym Aktem Założycielskim, podlegają opodatkowaniu...

W piśmie uzupełniającym z dnia 22 marca 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż zakres powyższego pytania odnosi się do opodatkowania odsetek od lokat bankowych, na których gromadzone są środki na inwestycję powierzane przez przyszłych właścicieli oraz dochodów Spółki pochodzących z prowadzonej przez Nią działalności, tj. zarządzania zasobami mieszkaniowymi własnymi i powierzonymi.

Wnioskodawca wyjaśnił, że:

  1. Powierzanie środków na inwestycję przez przyszłych właścicieli mieszkań odbywało się na podstawie zawartych umów przedwstępnych. w zawartych umowach jest określona indywidualnie na każde mieszkanie powierzchnia oraz kalkulacja wartości mieszkania (metry x cena netto + 7% podatek VAT), a także ogółem brutto. Są również podane terminy wpłat i wysokości poszczególnych rat. Na każdą wpłaconą kwotę były wystawiane faktury VAT, które były ujmowane terminowo do comiesięcznych rozliczeń w deklaracji VAT-7. Wpłaty były dokonywane w trakcie postępowania prac budowy bloku. Warunkiem zawarcia aktu notarialnego było dokonanie całkowitej wpłaty należności zgodnie z ww. umowami. Budowa dotyczyła jednego bloku wielorodzinnego (24 mieszkania). Ostatni akt notarialny został zawarty w grudniu 2009 r. Jest to drugi blok wybudowany i oddany do użytku przez Spółkę. Pierwszy blok (plomba między blokami), w którym mieści się 8 mieszkań został pobudowany na wynajem przy udziale kredytu z Krajowego Funduszu Mieszkalnictwa. Od czasu powstania Spółki, do tej pory wybudowała Ona tylko wymienione 2 bloki (32 mieszkania) i nie realizuje innych inwestycji z powodu braku środków.
  2. Zgodnie z Aktem Założycielskim, Spółka głównie zajmuje się zarządzaniem zasobami mieszkaniowymi własnymi i w przeważającej części powierzonymi (gminne, komunalne i socjalne), a także 26 wspólnotami mieszkaniowymi. w niektórych zasobach mieszkaniowych powierzonych znajdują się lokale użytkowe. Ogółem zarządzane metry wynoszą 24.663,71 m2, w tym 1.534,93 m2 to lokale użytkowe. Struktura procentowa powierzchni mieszkalnej wynosi 93,77%, natomiast powierzchni użytkowej wynosi 6,23%. Przyjęty procentowy wskaźnik struktury z tytułu VAT za 2009 r. do rozliczania przychodów opodatkowanych i zwolnionych wynosił 14%.


Zdaniem Wnioskodawcy, powołując się na ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych art. 17 ust. 1 pkt 44, gdzie ustawodawca zwalnia dochody m.in. towarzystw budownictwa społecznego prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, Spółka uważa, że spełnia wszelkie wymogi pozwalające skorzystać z ww. przepisów.

Osiągnięty zysk z rozliczenia inwestycji prowadzonej zgodnie z § 9 ust. 2 pkt 5/b Aktu Założycielskiego, jak również odsetki od środków pieniężnych uzyskanych z działalności zgodnej z ww. Aktem, a złożonych na lokatach bankowych, będą w pełni przeznaczone na działalność Spółki (§ 10), czyli realizację zadań statutowych.

Powołując się na § 10 Aktu Założycielskiego, który mówi, że dochody Spółki nie mogą być przeznaczane do podziału między wspólników (w przypadku Spółki 100% Gmina), a także że przeznacza się je w całości na dalszą działalność Spółki określoną w § 9 Aktu Założycielskiego, wypracowany zysk pozwoli w większym stopniu realizować zadania statutowe Spółki i w dobie kryzysu mieszkaniowego służyć w większym stopniu społeczeństwu lokalnemu. Mając na uwadze, że działalność Spółki w przeważającej części korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych ? art. 17 ust. 1 pkt 44, gdzie ustawodawca zwalnia dochody między innymi towarzystw budownictwa społecznego prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Wnioskodawca w pełni przeznacza wypracowany zysk na działalność statutową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe ? w części dotyczącej odsetek od lokat bankowych,
  • prawidłowe ? w części dotyczącej dochodu uzyskanego z zarządzania zasobami mieszkaniowymi własnymi,
  • nieprawidłowe ? w części dotyczącej dochodu uzyskanego z zarządzania zasobami powierzonymi.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi ? w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści tego przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  • dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
  • dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.


Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel na jaki ma być przeznaczony dochód (jest to cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. a zatem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Aby dokonać prawidłowej wykładni art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy odwołać się do definicji zasobów mieszkaniowych, zgodnie z którą przez pojęcie ?zasoby mieszkaniowe? należy rozumieć:

  1. budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
  2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno ? remontowe,
  3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww.

    budynki: zbiorniki ? doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo ? kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).


Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym wskazał, że osiąga On dochód w postaci odsetek od lokat bankowych, na których gromadzone są środki finansowe na inwestycje od przyszłych właścicieli mieszkań oraz dochody z tytułu zarządzania zasobami mieszkaniowymi własnymi oraz zasobami powierzonymi. Dochody te Spółka przeznacza w całości na cele statutowe.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan prawny do stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę stwierdzić należy, że tylko dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi własnymi korzystają ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem przeznaczenia ich na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.

Natomiast zarządzania zasobami powierzonymi nie można uznać za gospodarkę zasobami mieszkaniowymi, o jakiej mowa w artykule cytowanym powyżej. Jest to bowiem działalność usługowa o innym charakterze.

Z kolei dochody uzyskane z odsetek od lokat bankowych zaliczane są do kategorii przychodów finansowych i nie mogą zostać uznane za dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dochody te są dochodami z działalności, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnieniu przedmiotowemu podlegają dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi własnymi, które przeznaczone zostaną na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.

Natomiast dochody uzyskane z tytułu odsetek od lokat bankowych oraz z tytułu zarządzania zasobami mieszkaniowymi powierzonymi, nie korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, bowiem nie został spełniony warunek, co do źródła ich pochodzenia i w konsekwencji, podlegają opodatkowaniu stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto wskazać należy, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości oraz powszechności opodatkowania i tym samym powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że odnośnie zakresu pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1, wydane zostało w dniu 22 lutego 2010 r. postanowienie nr ILPB3/423-1110/09-4/JG o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika