Czy, w sytuacji, gdy Spółdzielnia zaliczyła wydatki związane z działalnością do kosztów uzyskania (...)

Czy, w sytuacji, gdy Spółdzielnia zaliczyła wydatki związane z działalnością do kosztów uzyskania przychodów, środki finansowe z tytułu pomocy finansowej są przychodem podlegającym opodatkowaniu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2009 r. (data wpływu 11.12.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podatkowej kwalifikacji pomocy finansowej objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony pismem z dnia 02 lutego 2010 r. (data wpływu 03.02.2010 r.) ? o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podatkowej kwalifikacji pomocy finansowej objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest grupą producentów rolnych, forma prawna ? spółdzielnia. W bieżącym roku Spółdzielnia, na podstawie art. 20 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427), § 6 ust. 3 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania ?Grup producentów rolnych? objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. z 2007 r. Nr 81, poz. 550 z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. ? Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), otrzymała środki finansowe z tytułu pomocy finansowej w ramach działania ?Grupy producentów rolnych? objętej Programem Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 w wysokości 172.888,14 PLN, z czego pomoc budżetu UE wynosi 129.666,10 PLN. Wydatki związane z działalnością Grupy zaliczono do kosztów podatkowych.

W piśmie uzupełniającym z dnia 02 lutego 2010 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku wskazano, iż:

  1. Spółdzielnia otrzymała dotację z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
  2. Środki zostały przekazana na rachunek bankowy jednorazowo w dniu 03.08.2009 r., w kwocie 172.888,14 PLN. Kwota dofinansowania wynosiła 5% sprzedaży netto towarów zakupionych od swoich członków w roku 2008 r.
  3. Wydatki obejmują koszty prowadzenia Grupy, tj. szkolenia dla członków Grupy, wynajem lokalu, księgowość, wynagrodzenia pracowników itp.
  4. Środki dofinansowania nie miały przeznaczenia na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jeżeli Spółdzielnia zaliczyła wydatki związane z działalnością do kosztów uzyskania przychodów, to czy środki finansowe z tytułu pomocy finansowej są przychodem podlegającym opodatkowaniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone na działalność Grupy są kosztami uzyskania przychodów, a środki finansowe uzyskane z tytułu pomocy finansowej nie są przychodami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych

Rozdział 4 Zwolnienia przedmiotowe

Art. 17

  1. Wolne od podatku są:

21) dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a - 16m.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady organizowania się producentów rolnych w grupy producentów i ich związki oraz zasady i warunki udzielania ze środków publicznych pomocy finansowej związanej z ich organizowaniem i funkcjonowaniem określone zostały w ustawie z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z 2000 r. Nr 88, poz. 983 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ww. ustawy, osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży produktów rolnych, a także ochrony środowiska naturalnego.

Na podstawie art. 3 ust. 1 powołanej ustawy, grupa producentów rolnych prowadzi działalność jako przedsiębiorca mający osobowość prawną, pod warunkiem że:

  1. została utworzona przez producentów jednego produktu rolnego, zwanego dalej ?produktem?, lub grupy produktów w celach określonych w art. 2,
  2. działa na podstawie statutu lub umowy, zwanych dalej ?aktem założycielskim?, spełniających wymagania określone w art. 4,
  3. składa się z członków, udziałowców lub akcjonariuszy, zwanych dalej ?członkami grupy?, z których żaden nie może mieć więcej niż 20% głosów na walnym zgromadzeniu lub zgromadzeniu wspólników,
  4. przychody ze sprzedaży produktów lub grup produktów wytworzonych w gospodarstwach członków grupy stanowią więcej niż połowę przychodów grupy ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona,
  5. określi obowiązujące członków grupy zasady produkcji, w tym dotyczące jakości i ilości produktów lub grup produktów oraz sposoby przygotowania produktów do sprzedaży.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Spółdzielnia otrzymała środki finansowe z tytułu pomocy finansowej w ramach działania ?Grupy producentów rolnych? objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013.

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż rozważając kwestię zastosowania przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych do przychodów (dochodów) uzyskiwanych przez grupy producentów rolnych ze środków pomocowych, należy uwzględnić obowiązujący stan prawny w roku, w którym uzyskano pomoc.

Na tle powyższego, wskazać należy, iż od 2007 r. ? w wyniku nowelizacji przepisów ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.) ? środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, jak również środki:

  • Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej ?Sekcja Gwarancji?,
  • Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji oraz
  • Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich

stanowią, na podstawie art. 96 pkt 16 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2009 r.), dochód budżetu państwa.

W myśl art. 212 ustawy o finansach publicznych, środki budżetu państwa przeznaczone na realizację Wspólnej Polityki Rolnej, w tym także środki Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, są wydatkowane przez agencje płatnicze, o których mowa w odrębnych przepisach, zgodnie z ustalonymi procedurami.

W przedmiotowej sprawie, środki pieniężne zostały przekazane Spółdzielni przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, którą ustanowiono agencją płatniczą realizującą obsługę pomocy finansowej w ramach działania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Ww. środki wpłynęły na rachunek bankowy Spółdzielni w sierpniu 2009 r.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na wypłacone grupie producentów rolnych środki pomocowe wydatkowała otrzymane na ten cel środki z budżetu państwa.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zatem, w świetle ww. przepisu, otrzymana przez Spółdzielnię pomoc finansowa, co do zasady, stanowi Jej przychód podatkowy.

Jednakże, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2009 r.), wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Reasumując, środki finansowe, które Spółdzielnia otrzymała od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa tytułem pomocy finansowej w ramach działania ?Grupy producentów rolnych? objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013, stanowią przychód podatkowy, który na mocy art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlega zwolnieniu od podatku.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (?).

Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami bądź służą zabezpieczeniu lub zachowaniu źródła przychodów.

Kosztem uzyskania przychodów będzie zatem taki koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania, ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód) oraz inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie). Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie związane jest z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Jednakże, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 (?).

Zatem, wydatki sfinansowane z przychodów uzyskanych tytułem pomocy finansowej objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013, tzn. jako wolnych od podatku, nie są zaliczane do kosztów podatkowych.

Powyższej interpretacji udzielono na podstawie stanu faktycznego przedstawionego w złożonym w dniu 11 grudnia 2009 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika