Czy dochody uzyskiwane przez Wojewódzką Stację Ratownictwa Medycznego mogą korzystać ze zwolnienia (...)

Czy dochody uzyskiwane przez Wojewódzką Stację Ratownictwa Medycznego mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu 15.12.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Podstawowym źródłem finansowania działalności Wnioskodawcy są środki publiczne. Większość działalności medycznej Wnioskodawcy realizowana jest w ramach kontraktów zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia (73% przychodów). z ogólnej kwoty umów zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia największą pozycję stanowią kontrakty związane bezpośrednio z podstawowym celem funkcjonowania Wnioskodawcy (ratownictwo medyczne) i wynoszą 77%.

Usługi przewozowe, radiołączności, transportowe świadczone na rzecz Zakładów Opieki Zdrowotnej realizowane są na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z jednostkami ochrony zdrowia. Wymienione usługi wraz z pozostałymi medycznymi świadczonymi przez w na rzecz ochrony zdrowia, a niepodlegającymi kontraktacji z Narodowym Funduszem Zdrowia, stanowią około 19% wszystkich przychodów.

W ramach działalności gospodarczej, Wnioskodawca wypracowuje środki, które przeznacza na dofinansowanie działalności podstawowej. Do tej pomocniczej działalności - stanowiącej około 4% przychodów ? Wnioskodawca zalicza usługi świadczone dla klientów indywidualnych i podmiotów gospodarczych przez zaplecze techniczne Wnioskodawcy (naprawy samochodów, usługi diagnostyki pojazdów, usługi parkingowe, mycie pojazdów, naprawy klimatyzacji, serwis radiołączności). Pozostałe 4% stanowią przychody ze sprzedaży towarów i materiałów.

Wnioskodawca nadmienia, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako samodzielny publiczny zakład ochrony zdrowia prowadzi działalność w zakresie ochrony zdrowia, która jest zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług (zał. 4 poz. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

Zgodnie ze statutem, w prowadzi również działalność pomocniczą obejmującą czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, prowadząc tzw. działalność mieszaną w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania tej działalności, odrębnie określana jest kwota podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Ponieważ w prowadzonych przez Wnioskodawcę działalnościach nie można jednoznacznie przyporządkować dokonywanych zakupów wyłącznie do sprzedaży opodatkowanej lub zwolnionej z podatku od towarów i usług, odliczenie podatku następuje na podstawie ustalonej na każdy rok proporcji.

Ustalony procentowo na 2009 rok i stosowany w tym roku wskaźnik wynosi 8% (przy ogólnym obrocie 75.716 tys. zł, obrót z tytułu sprzedaży opodatkowanej wynosi 6.076 tys. zł, natomiast obrót z tytułu sprzedaży zwolnionej 69.640 tys. zł).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w obowiązującym stanie prawnym Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego i swoje dochody traktować jako wolne od podatku od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, przeznaczając pozyskiwane środki finansowe na działalność podstawową, związaną z ochroną zdrowia na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, ma prawo do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, co w konsekwencji zwalnia Go z odprowadzania podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W jako zakład opieki zdrowotnej, zgodnie z art. 28 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. (t. j. Dz. u. z 2007 nr 14, poz. 89 ze zm.), o zakładach opieki zdrowotnej, udziela świadczeń zdrowotnych w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia, powodujących zagrożenie życia. w może udzielać świadczeń zdrowotnych, o których mowa w ust. 1, w ramach systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego jako zespół ratownictwa medycznego lub lotniczy zespół ratownictwa medycznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. u. Nr 191, poz. 1410) ? art. 28 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (?) - art. 7 ust. 2 ww. ustawy.

Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten, zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego ? w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 tej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym. w celu skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w ww. przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  2. uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin ? wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.


Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Należy wskazać, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej, ze składek członkowskich.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania ?w części przeznaczonej na te cele? oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie ? to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych ?innych celów? nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia tego dochodu od opodatkowania.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego omawianą regulacją jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów w niej wymienionych.

Z uwagi na powyższe, dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe.

A zatem, istota problemu polega na stwierdzeniu, czy cele statutowe (wyszczególnione w opisanym zdarzeniu przyszłym) realizowane przez Wnioskodawcę mają znamiona działalności z zakresu ochrony zdrowia.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęć wymienionych w art. 17. Wg Encyklopedii Powszechnej PWN, ?ochronę zdrowia? definiuje się jako wszelką społeczną działalność, której celem jest zapobieganie chorobom i ich leczenie, utrzymanie rozwoju psychicznego, fizycznego i społecznego człowieka, przedłużanie życia, zapewnienie zdrowego rozwoju następnych pokoleń; podstawowe metody współczesnej ochrony zdrowia to: umacnianie zdrowia, zapobieganie chorobom, wczesne wykrywanie chorób, leczenie zapobiegające ich rozwojowi oraz ograniczające ich skutki, rehabilitacja, opieka medyczno - społeczne nad ludźmi upośledzonymi fizycznie lub psychicznie, opieka nad nieuleczalnie chorymi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że podstawowym celem funkcjonowania Wnioskodawcy jest ratownictwo medyczne. w ramach działalności zawiera On kontrakty z Narodowym Funduszem Zdrowia na finansowanie celów związanych z ochroną zdrowia.

Ponadto, aby realizować cele statutowe Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, świadcząc usługi:

  • przewozowe, transportowe, radiołączności na podstawie umów cywilno - prawnych z Zakładami Opieki Zdrowotnej,
  • naprawy samochodów, diagnostyki pojazdów, parkingowe, mycia pojazdów, naprawy klimatyzacji, serwisu radiołączności - przez swoje zaplecze techniczne, na rzecz klientów indywidualnych i podmiotów gospodarczych oraz dokonując sprzedaży towarów i materiałów.

Wnioskodawca wskazał, że wypracowane środki w ramach działalności gospodarczej przeznacza na dofinansowanie działalności podstawowej (tj. w zakresie ochrony zdrowia).

Odnosząc powyższe przepisy do opisu zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, iż dochód przeznaczony przez Wnioskodawcę na cel preferowany przez ustawodawcę ? w tym przypadku na ochronę zdrowia ? niezależnie od źródeł jego pochodzenia korzysta ze zwolnienia przedmiotowego.

Reasumując, dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę z działalności statutowej korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. dochód ten jest wolny od podatku dochodowego w takiej części, w jakiej zostanie przeznaczony, a następnie wydatkowany na wskazane cele statutowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika