Czy od uzyskanego dochodu ze sprzedaży części wspólnych nieruchomości, który to dochód przeznaczono (...)

Czy od uzyskanego dochodu ze sprzedaży części wspólnych nieruchomości, który to dochód przeznaczono na fundusz remontowy, Wspólnota Mieszkaniowa ma obowiązek zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2009 r. (data wpływu 18 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży strychu ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży strychu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wspólnota Mieszkaniowa, w imieniu której działa Jej organ (art. 21 ust. 1 w zw. z art. 18 ust. 2a ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali) ? osoba prawna X Spółka z o.o. z siedzibą w mieście W., zarządza nieruchomością wspólną w budynku stanowiącym własność Wnioskodawców.

Wspólnota Mieszkaniowa, na podstawie uchwały podjętej w trybie art. 22 ust. 3 powołanej powyżej ustawy, zdecydowała o zmianie przeznaczenia nieruchomości wspólnej, powierzchni strychu z przeznaczeniem jej na adaptację na cele mieszkalne, w celu powiększenia lokalu mieszkalnego, zmianę wysokości udziałów procentowych w częściach wspólnych nieruchomości oraz wieczystym użytkowaniu działki gruntu pod budynkiem.

W konsekwencji dokonanych prac budowlanych, powstała powierzchnia mieszkalna. Wykonawca prac adaptacyjnych wystąpił do Wspólnoty o ustanowienie na jego rzecz prawa własności powierzchni przeznaczonej na adaptację. Środki uzyskane ze sprzedaży tej części wspólnej, Wnioskodawca przeznaczył na konto funduszu remontowego, z przeznaczeniem tych środków na remont części wspólnych nieruchomości znajdujących się w budynku.

Czynności prawne w imieniu Wnioskodawcy, tj. Wspólnoty Mieszkaniowej wykonuje Jej organ. Nie działa on w imieniu własnym, a z mocy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali ? podstawa prawna art. 21 ust. 1 powołanej ustawy, organ reprezentuje Wnioskodawcę na zewnątrz.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od uzyskanego dochodu ze sprzedaży części wspólnych nieruchomości, który to dochód przeznaczono na fundusz remontowy, Wspólnota Mieszkaniowa ma obowiązek zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, Wspólnota Mieszkaniowa, w imieniu której działa Jej organ ? osoba prawna X Sp. z o.o., dochód uzyskany ze sprzedaży części strychu przeznaczonego na cele mieszkalne jest zwolniony z podatku dochodowego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pomieszczenie strychowe stanowiło część wspólną nieruchomości, a uzyskany ze sprzedaży dochód jest dochodem z gospodarki zasobem mieszkaniowym. Dochód ze sprzedaży w całości został przeznaczony na utrzymanie zasobu mieszkaniowego (na fundusz remontowy).

Zgodnie z interpretacją ogólną nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82, przedstawioną przez Ministerstwo Finansów w dniu 05.03.2008 r., w skład zasobów mieszkaniowych wchodzą między innymi strychy, tym samym dochód uzyskany ze sprzedaży części strychu na cele mieszkalne i przeznaczony na utrzymanie zasobu mieszkaniowego jest zwolniony z podatku dochodowego, a zatem nie istnieje obowiązek podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi ? w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści tego przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  • dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi;
  • dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.


Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Powyższe oznacza, iż nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Aby dokonać prawidłowej wykładni powyższego przepisu, należy odwołać się do definicji gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zasobów mieszkaniowych.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, składają się wpływy z opłat (zaliczek) pobieranych od właścicieli oraz pokrywane z nich koszty.

Uwzględniając charakter opłat (zaliczek) oraz pokrywanych z nich kosztów uzasadnione jest rozumienie pojęcia ?zasoby mieszkaniowe? nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Przez pojęcie ?zasoby mieszkaniowe? należy rozumieć:

  1. budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
  2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno ? remontowe,
  3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki ? doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo ? kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).


Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, zaliczki) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy).

Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 powyższej ustawy, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Natomiast opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Pod pojęciem ?utrzymanie zasobów mieszkaniowych? rozumie się ogół działań mających na celu utrzymanie istniejącej substancji mieszkaniowej, co przejawia się w ponoszeniu kosztów (wydatków), mających związek z utrzymaniem istniejących zasobów mieszkaniowych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Wspólnota Mieszkaniowa sprzedała inwestorowi część strychu, w celu powiększenia lokalu mieszkalnego. Uzyskane z tego tytułu środki, Wspólnota Mieszkaniowa przeznaczyła na fundusz remontowy.

Jak wynika z powyższego, na zasoby mieszkaniowe składają się nie tylko lokale mieszkalne, ale także znajdujące się w budynku mieszkalnym tego rodzaju pomieszczenia jak piwnice, sutereny, strychy, suszarnie. Zatem źródłem powstania przychodu ze sprzedaży części strychu są posiadane przez Wspólnotę zasoby mieszkaniowe. Natomiast przeznaczenie uzyskanych środków na fundusz remontowy Wspólnoty mieści się także w pojęciu ?gospodarka zasobami mieszkaniowymi?.

Reasumując, dochód osiągnięty z tytułu sprzedaży części strychu w celu zaadaptowania go na lokal mieszkalny jest dochodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i w związku z tym, że został przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tych zasobów (fundusz remontowy), podlega zwolnieniu z opodatkowania zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82, interpretacja ogólna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika