Czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie posiadał 100% bezpośredniego udziału w kapitale zakładowym (...)

Czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie posiadał 100% bezpośredniego udziału w kapitale zakładowym spółki zależnej spełnione zostaną przesłanki do utrzymania statusu podatkowej grupy kapitałowej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2011 r. (data wpływu 21.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podatkowej grupy kapitałowej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podatkowej grupy kapitałowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca, Spółka) zamierza utworzyć podatkową grupę kapitałową (dalej: PGK). W celu realizacji zamierzonego planu, w pierwszym etapie Spółka nabyła w marcu 2011 r. 95% udziałów w spółce A. Następnie zostanie zawarta w formie aktu notarialnego umowa o zawiązaniu PGK.

W kolejnym kroku, zgodnie z warunkami dotyczącymi utworzenia podatkowej grupy kapitałowej nałożonymi przez ustawodawcę w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych umowa o utworzeniu PGK zostanie zgłoszona do zarejestrowania przez naczelnika urzędu skarbowego właściwego miejscowo dla spółki będącej reprezentantem PGK. Zgłoszenie to nastąpi najpóźniej do 31.03.2011 r., czyli 3 miesiące przed planowanym rozpoczęciem roku podatkowego PGK. Ponadto, po zarejestrowaniu PGK przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego, Spółka rozważa nabycie kolejnych 5% udziałów w spółce A, w związku z czym byłaby posiadaczem bezpośredniego udziału w spółce zależnej w wysokości 100%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie posiadał 100% bezpośredniego udziału w kapitale zakładowym spółki zależnej spełnione zostaną przesłanki do utrzymania statusu podatkowej grupy kapitałowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 1a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatkowa grupa kapitałowa jest podatnikiem, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. podatkową grupę kapitałową mogą tworzyć wyłącznie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli:
    1. przeciętny kapitał zakładowy, określony w sposób, o którym mowa w art. 16 ust. 7, przypadający na każdą z tych spółek, jest nie niższy niż 1 000 000 zł,
    2. jedna ze spółek, zwana dalej ?spółką dominującą? posiada bezpośredni 95% udział w kapitale zakładowym lub w tej części kapitału zakładowego pozostałych spółek, zwanych dalej ?spółkami zależnymi?, która na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji nie została nieodpłatnie lub na zasadach preferencyjnych nabyta przez pracowników, rolników lub rybaków albo która nie stanowi rezerwy mienia Skarbu Państwa na cele reprywatyzacji,
    3. spółki zależne nie posiadają udziałów w kapitale zakładowym innych spółek tworzących tę grupę,
    4. w spółkach tych nie występują zaległości we wpłatach podatków stanowiących dochód budżetu państwa,
  2. spółka dominująca i spółki zależne zawarły, w formie aktu notarialnego, umowę o utworzeniu, na okres co najmniej 3 lat podatkowych, podatkowej grupy kapitałowej i umowa ta, zwana dalej ?umową? została zarejestrowana przez naczelnika urzędu skarbowego,
  3. po utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej spółki tworzące tę grupę spełniają warunki wymienione w pkt 1 lit. a)-c), a ponadto:
    1. nie korzystają ze zwolnień od podatku dochodowego na podstawie odrębnych ustaw,
    2. nie pozostają w związkach powodujących zaistnienie okoliczności, o których mowa w art. 11, z podatnikami podatku dochodowego niewchodzącymi w skład podatkowej grupy kapitałowej,
  4. podatkowa grupa kapitałowa osiągnie za każdy rok podatkowy udział dochodów w przychodach, określony zgodnie z art. 7a ust. 1, w wysokości co najmniej 3%.

Z powyższego wynika, że jednym z warunków utworzenia podatkowej grupy kapitałowej jest posiadanie przez spółkę dominującą 95% bezpośredniego udziału w kapitale zakładowym spółek zależnych lub w tej jego części, która na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji nie została nieodpłatnie lub na zasadach preferencyjnych nabyta przez pracowników, rolników lub rybaków, albo nie stanowi rezerwy mienia Skarbu Państwa na cele reprywatyzacji.

Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że spółka dominująca powinna posiadać bezpośredni udział w kapitale zakładowym spółek zależnych w wysokości 95%. Biorąc jednak pod uwagę wykładnię celowościową i zmianę przepisów w tym zakresie, która miała miejsce 1.1.2001 r. można domniemywać, iż redagując powyższy przepis Ustawodawca miał na myśli posiadanie przez spółkę dominującą bezpośredniego udziału w kapitale zakładowym spółek zależnych w wysokości nie dokładnie 95%, lecz co najmniej 95%.

Głównym argumentem przemawiającym za słusznością takiego toku myślenia jest wspomniana powyżej zmiana regulacji zawartych w art. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W brzmieniu art. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązującym do 31.12.2000 r. jednym z warunków utworzenia PGK był bezpośredni udział w kapitale spółek zależnych w wysokości 100%. Zmieniając treść wspomnianego przepisu celem Ustawodawcy było zliberalizowanie zasad tworzenia podatkowych grup kapitałowych. Osiągnięte to zostało właśnie poprzez złagodzenie warunku dotyczącego bezpośredniego udziału w kapitale zakładowym spółek zależnych. Faktycznym udogodnieniem byłoby jednak zezwolenie na utworzenie PGK w sytuacji posiadania przez spółkę dominującą bezpośredniego udziału w kapitale zakładowym spółek zależnych w przedziale 95% - 100%. Z kolei, ustalenie wysokości udziału na poziomie dokładnie 95% byłoby w pewnym sensie tworzeniem dodatkowych utrudnień. W związku z tym, zamierzona liberalizacja przepisów dot. tworzenia podatkowych grup kapitałowych ponownie ograniczałaby możliwość tworzenia podatkowych grup kapitałowych, tym razem poprzez nałożenie kolejnego rygorystycznego warunku określającego wysokość bezpośredniego udziału na konkretnym poziomie, a nie w określonym przedziale. Swoistym udogodnieniem jest dopiero określenie warunku dotyczącego wielkości bezpośredniego udziału w kapitale zakładowym spółek zależnych w określonym przedziale.

W związku z powyższym Spółka uważa, że celem Ustawodawcy było wskazanie na konieczność utrzymania bardzo ścisłego związku w podatkowej grupie kapitałowej z maksymalnym wpływem na prawa głosu spoza grupy na poziomie 5%. Zamiarem Ustawodawcy, mimo nieprecyzyjnego sformułowania art. 1a ust. 2 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, było wprowadzenie konieczności posiadania przez spółkę dominującą bezpośredniego udziału w kapitale zakładowym spółek zależnych w wysokości co najmniej 95%.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, posiadanie przez Niego 100% udziałów w spółce zależnej ? Spółce A ? będzie wiązało się ze spełnieniem przez Niego warunku określonego w art. 1a ust. 2 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym nie doprowadzi do utraty przez podatnika statusu podatkowej grupy kapitałowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika