Czy jeśli spełnione zostaną przesłanki przewidziane przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku (...)

Czy jeśli spełnione zostaną przesłanki przewidziane przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, sprzedaż nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z podatku dochodowego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2007 r. (data wpływu 01.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego sprzedaży nieruchomości ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 01 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego sprzedaży nieruchomości. Pismem z dnia 04 grudnia 2007 r. wezwano Spółkę o dodatkową opłatę, która została uiszczona w dniu 13 grudnia 2007 r.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi gospodarstwo rolne. Zamierza nabyć od jednostki samorządu terytorialnego ze środków własnych 4 nieruchomości gruntowe, działki budowlane, a następnie z własnych środków wybudować na każdej działce po jednym budynku mieszkalnym, jednorodzinnym. Budynki będą następnie sprzedane po cenie rynkowej pracownikom Spółki. Sprzedaż nastąpi w terminie wybranym przez pracowników, najpóźniej w okresie 5 lat od dnia wybudowania budynków. Niezwłocznie po wybudowaniu domów, zostaną one przekazane (na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego) w posiadanie pracownikom ? przyszłym nabywcom. Przed przekazaniem budynków, zostanie zawarta przedwstępna umowa sprzedaży, przewidująca, że kupujący nabędzie nieruchomość w terminie 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy przedwstępnej, ale w przypadku uiszczania przez pracownika na rzecz spółki tytułem zaliczki (lub zadatku) określonych kwot, termin zawarcia umowy przyrzeczonej może być odroczony maksymalnie do 5 lat od dnia zawarcia umowy przedwstępnej. Zatem w okresie od podpisania umowy przedwstępnej do dnia zawarcia umowy przyrzeczonej, pracownik będzie posiadał budynek, będzie mógł z niego korzystać, nie uiszczając opłat za korzystanie z budynku (dokonywane przez niego wpłaty traktowane będą jako zaliczki lub zadatek na poczet ceny nabycia zajmowanego domu). Spółka rozważa także możliwość zawarcia z pracownikami umów dzierżawy budynków.


W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych:

  1. Czy uzyskiwane przez Spółkę po zawarciu umowy przedwstępnej zadatek lub zaliczki podlegają regulacji z art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy w przypadku zawarcia przez Spółkę z pracownikami umowy dzierżawy na okres od dnia zawarcia umowy przedwstępnej do dnia zawarcia umowy przyrzeczonej kwota czynszu podlegać będzie regulacji z art. 13 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  3. Czy w przypadku nieodpłatnego przekazania pracownikom budynków, ale w związku z zawarciem umowy przyrzeczonej, Spółka będzie miała możliwość amortyzowania wartości nieruchomości...
  4. Czy jeśli spełnione zostaną przesłanki przewidziane przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, sprzedaż nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z podatku dochodowego...


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie czwarte. Wniosek Spółki w zakresie pozostałych pytań dot. podatku dochodowego od osób prawnych, został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami wydanymi w dniu 03 stycznia 2008 r., nr ILPB3/423/132/07-3/ŁM, ILPB3/423/132/07-4/ŁM, ILPB3/423/132/07-5/ŁM.


Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym stanie prawnym nie ma przeszkód do zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej ? w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności ? w pierwszym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12-14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

Działalnością rolniczą zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folia, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc ? w przypadku roślin,
  2. 16 dni ? w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
  3. 6 tygodni ? w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące ? w przypadku zwierząt ? licząc od dnia nabycia.


Dodatkowym ograniczeniem przy ustalaniu udziału procentowego przychodów osiągniętych z działalności rolniczej w ogólnej wysokości przychodów podatnika jest art. 17 ust. 1d ww. ustawy. Stanowi on, iż przy ustalaniu udziału, o którym mowa w ust. 1 pkt 4e, w kwocie przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności nie uwzględnia się przychodów uzyskanych:

  1. w związku z regulowaniem zobowiązań wobec Agencji Nieruchomości Rolnych wierzytelnościami nabytymi od wierzycieli tej Agencji,
  2. ze sprzedaży produktów produkcji rolnej nabytych przez spółdzielnie zajmujące się produkcją rolną od członków tych spółdzielni ? w części odpowiadającej cenie nabycia tych produktów.


W świetle powyższego, jeżeli Spółka spełni ww. wymagania, dochód ze sprzedaży nieruchomości będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie dodaje się, że w zakresie zdarzeń przyszłych dotyczących podatku od towarów i usług zostały wydane odrębne interpretacje w dniu 31 grudnia 2007 r., nr ILPP2/443-49/07-3/ISN oraz nr ILPP2/443-49/07-4/ISN, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydana odrębna interpretacja.


Ponadto informuje się, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB2/415-240/07-3/AJ, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-49/07-3/ISN, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-49/07-4/ISN, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika