1. Czy niewykorzystana dotacja przechodząca na kolejne lata podlega opodatkowaniu?2. Czy wydatki pokrywane (...)

1. Czy niewykorzystana dotacja przechodząca na kolejne lata podlega opodatkowaniu?
2. Czy wydatki pokrywane ze środków finansowych pochodzących z ARiMR mogą być rozliczane przed wpływem środków na rachunek bankowy?


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2008 r. (data wpływu 23.12.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony pismem z dnia 02 marca 2009 r. (data wpływu 04.03.2009 r.) ? o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Na podstawie decyzji Marszałka Województwa Wnioskodawca został wpisany do rejestru grup producentów rolnych. Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 28.11.2003 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, § 5 ust. 4 pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19.10.2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie grup producentów rolnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich oraz art. 104 ustawy z dnia 14.06.1960 r. ? Kodeks postępowania administracyjnego, przyznano pomoc finansową na wspieranie grupy.

Środki pochodzące z budżetu UE oraz współfinansowane ze środków krajowych wpłynęły na rachunek bankowy Wnioskodawcy dnia 9 maja 2008 r. Pieniądze te są i będą wydatkowane na opłaty, zakupy, inwestycje oraz udziały Wnioskodawcy w grupie zrzeszającej wiele grup, która będzie udziałowcem przetwórni. Koszty podstawowej działalności to m. in. opłaty, wyposażenie, materiały, środki trwałe związane z prowadzoną działalnością. Natomiast udział Wnioskodawcy w przetwórni zrzeszającej inne grupy dotyczy przyszłych wydatków ze środków pochodzących z dotacji. Wydatki te są ujmowane w dodatkowej ewidencji oraz odliczane od ogólnej sumy dotacji.

Zakupy i opłaty ze środków dotacji będą przechodzić do wykorzystania na kolejny rok, a nawet na kolejne lata, gdyż w 2009 r. i w następnych latach wpłyną środki za kolejne lata działalności. W przypadku ulokowania środków w udziały kwota dotacji też pozostawać będzie do rozliczenia. Wnioskodawca będzie wydawać i lokować otrzymane środki stosownie do poczynionych decyzji dotyczących bieżącej działalności oraz inwestować środki w udziały czy inne zakupy pozwalające rozwijać się Spółdzielni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

  1. Czy niewykorzystana dotacja przechodząca na kolejne lata podlega opodatkowaniu...
  2. Czy wydatki pokrywane ze środków finansowych pochodzących z ARiMR mogą być rozliczane przed wpływem środków na rachunek bankowy...


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zgodnie z pismem Podsekretarza Stanu Ministerstwa Finansów z dnia 15.06.2007 r. (DD6-8213-178/DZ/07/234), przychody grupy producentów rolnych pochodzące ze środków pomocowych są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Natomiast wydatki sfinansowane z przychodów uzyskanych z tej pomocy, jako wolnych od podatku, nie będą zaliczane do kosztów podatkowych (art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Zgodnie z powyższym, zastosowanie ww. uregulowań wywołuje neutralne skutki podatkowe, a więc zasadnym jest stwierdzenie, że środki nierozliczone w danym roku, a więc jeszcze nie wydane, nie powodują opodatkowania pozostałej kwoty do rozliczenia w kolejnych latach.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Pomoc dla grup producentów rolnych jest przeznaczona na pokrycie kosztów działalności administracyjnej grupy. Jednocześnie pozostawia się grupom, którym wypłacono środki pomocowe, możliwość podjęcia decyzji, co do ich przeznaczenia, w zależności od bieżących potrzeb i celów realizowanych przez grupę. Grupa pokrywa koszty rozpoczęcia i prowadzenia działalności przez cały pierwszy rok (koszty administracyjne), natomiast pomoc na pokrycie tych kosztów jest wypłacona po roku. Możliwość pokrycia kosztów z dotacji ?wstecz? pozwoliłaby wyłączyć z kosztów podatkowych w miesiącu wpływu dotacji kosztów związanych z prowadzoną działalnością za cały rok działalności, na którą otrzymano dotację (dot. pierwszego roku działalności).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Odpowiedź na pytanie nr 1.

W wyniku nowelizacji przepisów ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.), środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, jak również środki:

  • Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej ?Sekcja Gwarancji?,
  • Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji oraz
  • Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich

stanowią dochód budżetu państwa, na podstawie art. 96 pkt 16 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r.

Środki budżetu państwa przeznaczone na realizację Wspólnej Polityki Rolnej, w tym także środki z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, zgodnie z art. 212 powołanej ustawy, są wydatkowane przez agencje płatnicze.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na wypłacane środki pomocowe grupom producentów rolnych będzie wydatkowała otrzymane na ten cel środki z budżetu państwa.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż Spółka uzyskała pomoc finansową na wspieranie grupy producentów rolnych, pochodzącą ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej ?Sekcja Gwarancji?. Ponadto wskazano, iż środki te wpłynęły na rachunek bankowy Spółdzielni w dniu 09 maja 2008 r.

W związku z powyższym, otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe, pochodzące z pomocy finansowanej z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, stanowią przychód podatkowy w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Powołany w zdaniu poprzednim przepis stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Jednakże przychód ten będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, zgodnie z którym, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Należy również wskazać, iż z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58, który stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Tym samym, środki finansowe, które Wnioskodawca otrzymał z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na wspieranie grup producentów rolnych, stanowią przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, lecz ich wartość jest jednocześnie zwolniona od podatku. Natomiast wydatki sfinansowane z przychodów uzyskanych z tej pomocy, nie będą zaliczane do kosztów podatkowych, zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż niewykorzystanie w danym roku podatkowym środków otrzymanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, z których dochód wolny jest od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie spowoduje powstania obowiązku opodatkowania pozostałej do rozliczenia w kolejnych latach kwoty dotacji.

Odpowiedź na pytanie nr 2.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (?).

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Zatem za koszty uzyskania przychodów należy uznać wszelkie wydatki ? po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, tj. wymienionych w negatywnym katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów ? o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami. Mowa tu zarówno o kosztach bezpośrednio związanych z uzyskiwanym przychodem, jak i o kosztach dotyczących całokształtu działalności podatnika, czyli związanych z funkcjonowaniem firmy.

Z analizy sprawy wynika, iż koszty rozpoczęcia i prowadzenia działalności przez pierwszy rok (koszty administracyjne) pokrywał Wnioskodawca, natomiast pomoc na pokrycie tych kosztów została wypłacona po roku.

W świetle powyższego, wydatki związane z rozpoczęciem oraz prowadzeniem działalności Wnioskodawcy, ponoszone do momentu otrzymania dotacji ze środków własnych, a jednocześnie nie ujęte w katalogu negatywnym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowią koszty uzyskania przychodów.

Jednocześnie, w momencie otrzymania dotacji na pokrycie kosztów administracyjnych związanych z działalnością Wnioskodawcy (sfinansowanych wcześniej z jego środków własnych), jest On zobowiązany wyłączyć przedmiotowe wydatki z kosztów podatkowych, bowiem stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią one kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, iż rozstrzygnięcie przedstawionego we wniosku pytania odnoszącego się do:

  • opisanego zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 19 marca 2009 r. nr ILPB3/423-14/09-5/EK,
  • zaistniałego stanu faktycznego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego, zawarto w interpretacji z dnia 06 marca 2009 r. nr ILPP2/443-1153/08-4/GZ,
  • opisanego zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego, zawarto w interpretacji z dnia 06 marca 2009 r. nr ILPP2/443-1153/08-5/GZ.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB3/423-14/09-5/EK, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-1153/08-4/GZ, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-1153/08-5/GZ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika