Czy powyższa transakcja zamiany podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jeżeli (...)

Czy powyższa transakcja zamiany podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jeżeli odpowiedź byłaby twierdząca, to od jakich wartości (różnic w wartości ww. nieruchomości)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy - Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011 r. (data wpływu 04.04.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego o osób prawnych w zakresie opodatkowania transakcji zamiany nieruchomości ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego o osób prawnych w zakresie opodatkowania transakcji zamiany nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

W dniu 27 października 2010 r. Rada Miejska (?) podjęła Uchwałę nr (?) w sprawie zamiany prawa własności nieruchomości należących do Gminy Miasta (?) na prawo własności nieruchomości należących do (?) Towarzystwa Budownictwa Społecznego położonych w (?).

Zakres zamiany obejmuje prawo własności nieruchomości należących do Gminy Miasta położonych przy: ul. (?) działka ozn. nr ewid. (?) o pow. 2549 m2, ul. (?) działka ozn. nr ewid. (?) o pow. 2853 m2, ul. (?) działka ozn. nr ewid. (?) o pow. 2684 m2, przy czym działka (?) jest zabudowana, a pozostałe są nieruchomościami gruntowymi oraz prawo własności nieruchomości gruntowej należącej do (?) Towarzystwa Budownictwa Społecznego położonej w (?) oznaczonej w ewid. gruntów nr (?) o pow. 6840 m2. Powyższa działka położona jest na terenach objętych projektem rewitalizacji centrum miasta. Przedmiotowe nieruchomości mają uregulowany stan prawny i mają urządzone księgi wieczyste.

Działki komunalne, oznaczone nr (?), (?), (?) położone w (?) przy ul. (?) o łącznej pow. 8086 m2, zgodnie ze zmianą w miejscowym planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego Miasta (?), terenu położonego między ulicami (?) leżą w jednostce urbanistycznej (?) ? tereny administracji i usług publicznych pozostała część to (?) ? tereny zieleni izolacyjnej. Działka położona przy ul. (?) zabudowana jest budynkiem mieszkalnym wybudowanym ok. 1920 r., w którym znajdują się lokale mieszkalne (26 szt.) o pow. 1051,74 m2 i lokal handlowy (sklep) oraz budynkami gospodarczymi na tyłach nieruchomości. Wszystkie lokale obciążone są prawem najmu.

Działka będąca własnością (?) Towarzystwa Budownictwa Społecznego oznaczona nr (?) położona w (?) przy ul. (?) zgodnie ze szczegółowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru funkcjonalnego ?CENTRUM? miasta (?) znajduje się w jednostce urbanistycznej o symbolu MW ? teren budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego, w części przy rzece (?) ? teren zieleni urządzonej ok. 1200 m2.

Wartość wyżej opisanych nieruchomości została ustalona na podstawie operatów szacunkowych sporządzonych przez rzeczoznawcę majątkowego z 17 września 2010 r. Prawo własności działek komunalnych (?), (?) i (?) zostało ustalone w wysokości 1.865.000 zł (słownie: jedenmilionosiemsetsześćdziesiątpięćtysięcyzłotych), przy czym wartość ta została pomniejszona o wartość praw najmu lokali mieszkalnych w wysokości 930.000 zł (słownie: dziewięćsettrzydzieścitysięcyzłotych), natomiast prawo własności nieruchomość o nr ewid. (?) w wysokości 1.874.000 zł (słownie: jedenmilionosiemsetsiedemdziesiątczterytysiącezłotych). Okres wykorzystania opinii rzeczoznawcy został ustalony na 12 miesięcy od daty sporządzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy powyższa transakcja zamiany podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jeżeli odpowiedź byłaby twierdząca, to od jakich wartości (różnic w wartości ww. nieruchomości)...

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższa sytuacja nie podlega opodatkowaniu, gdyż jej przedmiot stanowi zamiana a nie sprzedaż. W przypadku gdyby jednak zachodziła ewentualność opodatkowania, to jedynie od wartości stanowiącej różnicę wynikającą z wartości działek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W celu określenia skutków podatkowych umowy zamiany należy przeanalizować treść umowy zawartej pomiędzy stronami w kontekście przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) i ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397).

Kwestie dotyczące umów zamiany zostały uregulowane w przepisach art. 603 - 604 Kodeksu cywilnego. Pierwszy przepis stanowi, iż przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie do przeniesienia własności innej rzeczy. Natomiast w drugim z przepisów zaznaczono, że do zamiany stosuje się przepisy o sprzedaży. Charakterystyczne dla umowy zamiany jest to, że podstawowe obowiązki obu stron i treść ich świadczeń są identyczne, różny jest jedynie przedmiot świadczeń każdej z nich. Przedmiotem zamiany, podobnie jak sprzedaży, mogą być rzeczy i ich zbiory, a także inne prawa majątkowe, jednakże nie pieniądze.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji umowy zamiany, dlatego też należy w tym względzie kierować się ww. przepisami Kodeksu cywilnego i rozliczyć skutki tej operacji na takich zasadach jakie obowiązują wobec transakcji odpłatnego zbycia.

Oznacza to, że przedmiotowa zamiana nieruchomości stanowi jedynie formę odpłatnego zbycia nieruchomości gruntowych i posadowionych na jednej z nich: budynku mieszkalnego i budynków gospodarczych oraz nabycia nieruchomości gruntowej.

O ile w przypadku umowy sprzedaży kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedającemu określoną cenę w zamian za nabywany towar, o tyle w przypadku zamiany, formą zapłaty jest uzyskanie innej rzeczy w zamian za wydaną. Dlatego też, w opisanym zdarzeniu przyszłym, nieruchomości gruntowe (tj. działki komunalne oznaczone nr (?),(?)i (?)) i znajdujące się na jednej z tych nieruchomości: budynek mieszkalny i budynki gospodarcze, które zostaną wydane przez Gminę Miasto (?) należy uznać za sprzedawane, natomiast uzyskaną w zamian nieruchomość gruntową należy uznać za zakupioną.

Umowa zamiany zawiera w sobie zatem niejako dwie umowy sprzedaży, w której każdej ze stron przysługują prawa i obciążają obowiązki, zarówno sprzedawcy, jak i kupującego.

Zarówno opisane powyżej odpłatne zbycie, jak i nabycie należy, pod kątem oceny skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób prawnych, rozpatrywać oddzielnie.

I tak, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

Użycie przez ustawodawcę, w cytowanym przepisie, określenie ?odpłatne zbycie? oznacza, że w zakresie obrotu rzeczami i prawami majątkowymi ustawodawca przewidział inne niż sprzedaż legalne formy odpłatnego przeniesienia własności, w tym między innymi zamianę.

W związku z powyższym, z podatkowego punktu widzenia w wyniku sfinalizowania transakcji zamiany, po stronie zbywcy nieruchomości gruntowej oraz budynku mieszkalnego i budynków gospodarczych ? powstanie przychód podatkowy. Wartość tego przychodu równa będzie cenie określonej w umowie (akcie notarialnym).

Kosztem uzyskania przychodów transakcji zamiany, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a) i b) w związku z art. 16g ust. 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym, będą natomiast:

  • w przypadku nieruchomości gruntowych ? wydatki na ich nabycie, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  • w przypadku budynków ? wydatki na nabycie lub wytworzenie ich we własnym zakresie, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (?). Tak określony dochód stanowi ? w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy ? przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych transakcja zamiany nieruchomości znajduje swoje odzwierciedlenie w przychodach oraz kosztach uzyskania przychodów. Odpowiednie zestawienie przychodów podatkowych oraz kosztów ich uzyskania pozwoli natomiast odpowiedzieć na pytanie, czy ww. transakcja spowoduje powstanie zobowiązania w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie jednak z art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisy ustawy mają zastosowanie do osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji oraz do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Z kolei, art. 6 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Stosownie natomiast do treści art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 80, poz. 526 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o jednostkach samorządu terytorialnego ? rozumie się przez to gminy, powiaty i województwa.

Dochodami jednostek samorządu terytorialnego są dochody własne, subwencja ogólna, dotacje celowe z budżetu państwa (art. 3 ust. 1 ww. ustawy). Art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego stanowi z kolei, że źródłami dochodów własnych gminy są dochody z jej majątku.

W konsekwencji powyższego, stwierdzić należy, iż co do zasady transakcja zamiany rodzi na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych określone skutki podatkowe.

Jednak z uwagi na zwolnienie od podatku określone w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, obejmujące jednostki samorządu terytorialnego między innymi w zakresie dochodów własnych tych podmiotów, a więc dochodów pochodzących z ich majątku, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie transakcja zamiany nieruchomości będzie dla Wnioskodawcy neutralna podatkowo.

Innymi słowy, biorąc pod uwagę treść art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o jednostkach samorządu terytorialnego, z którego wynika, iż źródłami dochodów własnych gminy są dochody z majątku gminy, stwierdzić należy, iż tym majątkiem ? zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego ? są prawa własności nieruchomości należących do Wnioskodawcy oraz budynek mieszkalny i budynki gospodarcze, a w konsekwencji uzyskane z tych składników majątkowych dochody w świetle wyżej powołanego przepisu będą stanowić dochód z majątku Gminy Miasta (?), która w powyższym zakresie podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika