Czy Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podatkowego dochodu w części wydatkowanej na rzecz członków (...)

Czy Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podatkowego dochodu w części wydatkowanej na rzecz członków grupy w formie nieodpłatnego przekazania środków produkcji, zarówno środków obrotowych, jak i środków trwałych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2012 r. (data wpływu 09 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony w dniu 25 lipca 2012 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: ?Spółka?), zarejestrowaną jako grupa producentów rolnych, wpisaną do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 ze zm.).

Spółka została utworzona przez osoby fizyczne prowadzące gospodarstwa rolne, producentów trzody chlewnej, w celu poprawy warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania wspólników, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży żywca i ochrony środowiska naturalnego.

Dochody Spółki pochodzą ze sprzedaży produktów wyprodukowanych w gospodarstwach wspólników Spółki, dla których grupa została utworzona. Spółka zamierza dochody te przeznaczyć na zakup środków produkcji takich jak pasze, prosięta, środki trwałe, maszyny, które zostaną nieodpłatnie przekazane Jej członkom. Nieodpłatne przekazanie przez Spółkę środków produkcji nie będzie się odbywało na mocy podjętej uchwały walnego zgromadzenia wspólników o podziale zysku, lecz walne zgromadzenie wspólników wyrazi jedynie zgodę na takie przekazanie. Przekazanie środków produkcji Spółka traktuje jako obojętne w zakresie podatku dochodowego.

Dodatkowo, w uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do tut. Organu w dniu 25 lipca 2012 r., Spółka wskazała, iż przekazane nieodpłatnie środki do produkcji służą czynnościom opodatkowanym, czynność ta udokumentowana jest protokołem przekazania - fakturą wewnętrzną z wykazaniem podatku VAT. Wszystkie zakupione środki (do produkcji, jak i maszyny rolnicze) będą służyć czynnościom opodatkowanym, będącym przedmiotem działalności grupy, tj. produkcji trzody, uprawy gruntów, bowiem przeznaczone są do zwiększenia wydajności i osiągnięcia lepszych wyników produkcyjnych przez członków grupy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania oznaczone we wniosku nr 1 i nr 2.

  1. Czy Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podatkowego dochodu w części wydatkowanej na rzecz członków grupy w formie nieodpłatnego przekazania środków produkcji, zarówno środków obrotowych, jak i środków trwałych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.)?
  2. Czy przekazanie przez Spółkę wspólnikom, prowadzącym indywidualne gospodarstwa rolne środków do produkcji zakupionych, zarówno środków obrotowych oraz środków trwałych przez Spółkę z zysku osiągniętego przez Spółkę ze sprzedaży produktów dla których grupa powstała, wytworzonych w gospodarstwach członków i od nich zakupionych, a także z dotacji przyznanej przez ARiMR rodzi po stronie wspólnika obowiązek podatkowy z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie wskazane pod nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy ad 1 i ad. 2, dopuszczalne jest przekazanie wspólnikom zysku w postaci zakupionych przez Spółkę środków do produkcji rolnej (obrotowych oraz środków trwałych), osiągniętego przez Spółkę ze sprzedaży produktów, dla których została utworzona, wytworzonych i zakupionych w gospodarstwach członków oraz nadwyżki zysku pozostałej z dotacji otrzymanej z ARiMR po zaspokojeniu potrzeb administracyjnych, na rzecz członków grupy bez pobierania z tego tytułu podatku dochodowego od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Zgodnie z przepisami art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.), nie powstanie również obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych.

Jak wynika z treści przepisu art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody grupy producentów rolnych spełniające łącznie warunki:

  • grupa producentów rolnych jest wpisana do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw,
  • dochody grupy pochodzą ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona,
  • produkty lub grupy produktów, ze sprzedaży których dochód jest wolny od podatku, muszą być wyprodukowane w gospodarstwach członków grupy producentów rolnych,
  • dochody zostały wydatkowane na rzecz członków grupy:
    • w roku podatkowym lub
    • po roku po nim następującym.

Spełnienie powyższych warunków uprawnia Spółkę do skorzystania ze zwolnienia podatkowego na podstawie powyższego przepisu i wykazania osiągniętego w roku podatkowym dochodu w części wydatkowanej na rzecz członków Grupy w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.

Z powyższego wynika, że ze zwolnienia podatkowego korzystać będą dochody Grupy pochodzące ze sprzedaży produktów, dla których Grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach Jej członków - w części wydatkowanej na środki produkcji, zakupione i przekazane na rzecz członków Grupy.

Przepis art. 4 ust. 2 ustawy o grupach producentów przewiduje, że w akcie założycielskim grupy może być przyjęte postanowienie dotyczące zaopatrzenia członków grupy w środki produkcji, zasady wspólnego użytkowania sprzętu rolniczego.

Konsekwencją tego jest zwolnienie dochodów wydatkowanych wyłącznie na zakup środków produkcji, które są zużywane lub przetwarzane w produkcji rolnej przez członków Grupy.

Przesłanką zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym jest, aby dochody w rozumieniu podatkowym były wydatkowane na określone środki produkcji, które następnie są nieodpłatnie przekazywane członkom grupy producentów rolnych.

Podstawą nieodpłatnego przekazania członkom Grupy środków produkcji, zużywanych przez nich w produkcji rolniczej jest ustawa o grupach producentów rolnych, która pozwala, aby w aktach założycielskich grup, przewidziany był obowiązek dostarczania przez Grupę na rzecz Jej członków środków produkcji. Przekazanie to wynika z prawnych uwarunkowań działania grup, na mocy których z jednej strony grupa zobowiązana jest przekazać członkom grupy środki produkcji, zaś z drugiej strony członkowie grupy zobowiązani są dostarczać na rzecz grupy produkty rolne.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewidują opodatkowania tego rodzaju świadczeń dokonywanych w ramach działania grupy producentów.

Dochodem z udziału w zysku osób prawnych, zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest dochód faktycznie uzyskany z udziału.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 cyt. ustawy podatek dochodowy od dywidend oraz innych dochodów osób prawnych wynosi 19%.

Stosownie do przepisu art. 191 § 1 Kodeksu spółek handlowych, wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonego do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników. Dopiero z chwilą podjęcia uchwały przez wspólników, wspólnik ma roszczenie o wypłatę dywidendy.

Podatek od dywidendy, zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, płatnicy zobowiązani są pobrać od dokonanych wypłat.

Wskazując na powyższe przepisy, Wnioskodawca jest zdania, że wartości przekazanych środków produkcji na rzecz członków grupy producentów nie można traktować jako przychodów z kapitałów pieniężnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.), pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków - w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub roku po nim następującym, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10.

Za wydatki, o których mowa w ww. przepisie, uznaje się stosownie do art. 17 ust. 9 omawianej ustawy wydatki na:

  1. zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy producentów rolnych;
  2. szkolenie członków grupy producentów rolnych.

Powołane przepisy ustanawiają następujące przesłanki materialnoprawne objęcia dochodów podatnika podatku dochodowego od osób prawnych tym zwolnieniem:

  1. podatnik ma status grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru grup producentów rolnych prowadzonego przez marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę grupy,
  2. dochód został uzyskany z określonego rodzaju działalności, tj. ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa producentów rolnych została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków,
  3. dochód został wydatkowany na rzecz członków tej grupy, tj. na zakup środków produkcji przekazanych członkom tej grupy lub na szkolenie członków tej grupy,
  4. wydatkowanie nastąpiło w roku podatkowym lub roku po nim następującym.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest Spółką zarejestrowaną jako grupa producentów rolnych, wpisaną do rejestru o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw. Dochody Wnioskodawcy pochodzą ze sprzedaży produktów wyprodukowanych w gospodarstwach Jego wspólników, dla których grupa została utworzona. Spółka zamierza dochody te przeznaczyć na zakup środków produkcji takich jak pasze, prosięta, środki trwałe, maszyny, które zostaną nieodpłatnie przekazane Jej członkom.

Odnosząc się szczegółowo do trzeciego z wymienionych powyżej warunków korzystania ze zwolnienia, należy podkreślić, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych - podobnie, jak ustawa o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw - nie definiuje pojęcia ?środków produkcji?. Wobec powyższego, w celu wyjaśnienia tego pojęcia, konieczne jest odniesienie się do jego znaczenia funkcjonującego w języku powszechnym. ?Środki produkcji? to przedmioty, którymi człowiek posługuje się w procesie pracy (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996 r.). Jest to więc ogół środków pracy (maszyny, urządzenia, narzędzia, itp.) oraz przedmiotów pracy (surowce, materiały, półprodukty) stwarzających warunki niezbędne do podjęcia i realizowania procesu produkcyjnego.

Przez ?środki produkcji?, o których mowa w art. 17 ust. 9 omawianej ustawy należy zatem rozumieć zarówno materiały potrzebne do produkcji rolnej (materiał siewny, sadzonki, materiał zarodowy, pasze, nawozy, itp.), jak i trwałe składniki majątkowe wykorzystywane w toku procesu produkcyjnego realizowanego przez członków grupy producentów rolnych (maszyny, urządzenia, sprzęt rolniczy, palety, itp.).

Uwzględniając zakres tak rozumianego pojęcia ?środki produkcji? uzasadnione jest stwierdzenie, że przez środki produkcji należy rozumieć zarówno środki obrotowe jak i środki trwałe zaangażowane w proces produkcyjny (działalność rolniczą) u członków grupy producentów rolnych.

Dla uznania za spełniony określonego w art. 17 ust. 1 pkt 49 w zw. z art. 17 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych warunku wydatkowania dochodu grupy producentów rolnych na rzecz członków tej grupy, nie jest jednak wystarczający sam zakup środków produkcji służących prowadzonej przez nich działalności. Konieczne jest również, aby nabyte środki produkcji zostały przekazane członkom grupy.

Ponownie odnosząc się do reguł wykładni językowej, należy wskazać, że ?przekazać? to - oddać, powierzyć komuś coś. W pojęciu tym - w jego znaczeniu funkcjonującym w języku powszechnym - mieszczą się zatem zarówno sytuacje przekazania czegoś komuś na własność, jak również przekazania do używania, korzystania. Przekazanie może być ponadto definitywne albo mieć charakter czasowy (okresowy).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie charakteryzuje przekazania środków produkcji członkom grupy producentów rolnych. Nie normuje sposobu dokonania ani formy tej czynności. Mając na względzie cel omawianej regulacji można jednak stwierdzić, że przekazanie, o którym mowa w art. 17 ust. 9 pkt 1 powinno być nieodpłatne i mieć charakter trwały. W przypadku materiałów do produkcji, przekazanie będzie skutkować ich wykorzystaniem, zużyciem przez członków grupy, natomiast przekazywane maszyny, urządzenia służące działalności produkcyjnej będą wykorzystywane w sposób ciągły.

Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że wydatkowanie dochodu grupy producentów rolnych, pochodzącego ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków zarówno na środki obrotowe, jak i środki trwałe przekazywane członkom tej grupy mieści się w pojęciu wydatkowania tego dochodu na zakup środków produkcji.

Reasumując, Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podatkowego dochodu w części wydatkowanej na rzecz członków grupy w formie nieodpłatnego przekazania środków produkcji, zarówno środków obrotowych, jak i środków trwałych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli wydatkowanie to nastąpi w roku podatkowym lub roku po nim następującym.

Jednocześnie zaznacza się, że dokonując weryfikacji prawidłowości zajętego przez Wnioskodawcę stanowiska tut. Organ nie odniósł się do wskazanych przez Spółkę przepisów art. 10 ust. 1, art. 22 ust. 1 oraz art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, (dotyczących kwestii opodatkowania dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych otrzymywanego przez osoby prawne), albowiem zagadnienie to nie było przedmiotem zapytania, a ponadto Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, iż Spółka została utworzona przez osoby fizyczne a nie osoby prawne.

Końcowo informuje się, iż w zakresie podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od spadków i darowizn zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika