Czy sformułowanie zawarte w par. 12 umowy o Partnerstwie na rzecz Rozwoju ?Nowe(?)? o nieodpłatnym (...)

Czy sformułowanie zawarte w par. 12 umowy o Partnerstwie na rzecz Rozwoju ?Nowe(?)? o nieodpłatnym przeniesieniu autorskich praw majątkowych lub umowy o korzystanie z rezultatów powierzonych zadań projektu, które są utworami w rozumieniu ustawy o prawie autorskim skutkuje u Administratora lub Partnera uzyskaniem przychodu do opodatkowania w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku, gdy następuje to w ramach działalności podmiotu biorącego udział w Partnerstwie na rzecz Rozwoju?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji X przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2007 r. (data wpływu 24.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodów z tytułu nieodpłatnego przeniesienia autorskich praw majątkowych w części dotyczącej Administratora (Wnioskodawcy) ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodów z tytułu nieodpłatnego przeniesienia autorskich praw majątkowych u Administratora i Partnera.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Fundacja X w Z. została powołana w celu:

  • prowadzenia działalności na rzecz aktywizacji i rozwoju sektora gospodarczego, otoczenia okołobiznesowego oraz rozwoju polityki rynku pracy i zatrudnienia,
  • upowszechniania wiedzy o Unii Europejskiej i programach pomocowych UE,
  • wspierania i organizowania lokalnych, regionalnych oraz transgranicznych inicjatyw na rzecz rozwoju przedsiębiorczości,
  • wspierania działań jednostek samorządowych w zakresie pozyskiwania środków pozabudżetowych,
  • podejmowanie i prowadzenie inicjatyw na rzecz edukacji społecznej, ekologicznej, kultury i rozwoju myśli naukowo ? technicznej,
  • promowanie i wspieranie polityki równości szans oraz przeciwdziałanie wszelkim formom dyskryminacji,
  • promocji regionu Z.


W ramach pomocy unijnej Fundacja otrzymała środki finansowe z Programu Inicjatywy Wspólnotowej EXXXL dla Polski 2004 ? 2006 przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11.08.2004 r. Program EXXXL dąży do osiągnięcia celów Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EXXXL w zakresie zwalczania wszelkich form dyskryminacji i nierówności na rynku pracy w drodze współpracy partnerskiej i ponadnarodowej. Beneficjentem otrzymanych środków jest Fundacja X w Z. (Administrator), która realizuje postanowienia umowy o dofinansowanie Działania 2 z dnia 14.12.2005 r. z Fundacją ?Fundusz Współpracy? wspólnie z pozostałymi Partnerami. W skład Partnerstwa na rzecz Rozwoju ?Nowe(?)?, wchodzą:

  1. Fundacja X;
  2. Starostwo Powiatowe;
  3. X Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.;
  4. Fundacja Y;
  5. S.A.;


W paragrafie 12 umowy o Partnerstwie na rzecz Rozwoju ?Nowe(?)? widnieje zapis dotyczący realizacji określonych zadań miedzy innymi na temat: ?Prawa autorskie do utworów będących rezultatami działań Partnerstwa. Strony umowy zobowiązują się do zawarcia z Administratorem (Fundacja X) umowy o nieodpłatne przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowy o korzystanie z rezultatów powierzonych zadań projektu, które są utworami w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 z późniejszymi zmianami) w zakresie pól eksploatacji i terminie umożliwiającym prawidłową realizację działań związanych z upowszechnianiem i włączaniem rezultatów Programu EXXXL do głównego nurtu polityki.? Realizacja działań określonych dla Partnerów i Beneficjenta wynika z zakresu głównego objętego programem EXXXL. Finansowanie Programu EXXXL w ramach Działania 2 przebiega następująco:

całkowity koszt Działania 2 wynosi 6 752 786,11 zł, w tym:

  • dofinansowanie z Programu EXXXL - 6 751 586,11 zł,
  • środki własne S.A. ? Partner - 1 200,00 zł.


Działania wszystkich członków Partnerstwa są bezpośrednio ze sobą powiązane. Partner wykonując swój zakres prac na potrzeby Partnerstwa na rzecz Rozwoju zawiera umowę z twórcą o przeniesieniu praw autorskich do utworów będących rezultatami realizowanych projektów. Efekty tej umowy wykorzystywane są przez Beneficjenta (Administratora) i służą całemu Działaniu, m.in.: przygotowanie podręcznika w zakresie wykorzystania metodologii bilansu kompetencji ? S.A., stworzenie internetowego portalu innowacji - Partner Starostwo Powiatowe, Vademecum norm, kodów i praktyki społecznej odpowiedzialności MŚP ? Fundacja Y. Z uwagi na ścisły związek realizowanych działań Partnerów i Administratora istnieje konieczność wykorzystywania rezultatów działania Partnerów (w przypadku Fundacji autorskich praw majątkowych) również przez Administratora. Należy stwierdzić, że realizacja Programu EXXXL w ramach Działania 2 ?Nowe(?)? jest możliwa tylko poprzez utworzenie Partnerstwa na rzecz Rozwoju, które to dzięki realizacji wytyczonych celów uczestnikom Programu, może ogarnąć szerszy zasięg odbiorców, a tym samym korzyści dla lokalnych środowisk społecznych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy sformułowanie zawarte w par. 12 umowy o Partnerstwie na rzecz Rozwoju ?Nowe(?)? o nieodpłatnym przeniesieniu autorskich praw majątkowych lub umowy o korzystanie z rezultatów powierzonych zadań projektu, które są utworami w rozumieniu ustawy o prawie autorskim skutkuje u Administratora lub Partnera uzyskaniem przychodu do opodatkowania w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku, gdy następuje to w ramach działalności podmiotu biorącego udział w Partnerstwie na rzecz Rozwoju...


Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że Partnerstwo na rzecz Rozwoju powołane do realizacji Programu EXXXL działa poprzez utworzenie grupy podmiotów współpracujących ze sobą ściśle w zakresie realizacji wytyczonych ustawą i innymi przepisami celów, to zawarcie umowy z twórcą przez jednego z Partnerów i wykorzystanie autorskich praw majątkowych w celach wskazanych Programem EXXXL nie powoduje powstania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tym bardziej, że umowa Partnera z twórcą jest odpłatna, a Partner staje się bądź właścicielem autorskiego prawa majątkowego, bądź zostaje mu udzielona licencja. Partner zawierając umowę z twórcą realizuje postanowienia Programu EXXXL i na rzecz tego Programu umowa ta podlega wykonaniu i wykorzystaniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12. ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są m.in. otrzymane nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub prawa, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie. Zatem w świetle ww. przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, aby można było określone świadczenie zaliczyć do kategorii świadczeń nieodpłatnych stanowiących źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu, musi dojść do stosunku prawnego, w wyniku którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi natomiast to świadczenie otrzymuje nieodpłatnie, zwiększając w ten sposób swoje przychody podatkowe. Dla celów podatkowych za nieodpłatne świadczenia należy przyjmować te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Warunkiem uznania nieodpłatnego świadczenia za przychód ? co wynika z literalnego brzmienia art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? jest jego otrzymanie przez podatnika. Nie wystarczy samo zawarcie umowy o nieodpłatne świadczenie, lecz konieczne jest jej wykonanie. Aby mówić z kolei o otrzymaniu świadczenia przez świadczeniobiorcę, świadczeniodawca musi wyrazić pozytywną wolę świadczenia, tzn. że chce przekazać świadczenie na rzecz świadczeniobiorcy. Działanie polegające na przekazaniu świadczenia nie może być bezwolne.

Jednocześnie, zgodnie art. 12 ust. 4 pkt 14 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów. Powyższa regulacja wprowadza szeroki wachlarz wyłączeń z przychodów odnoszących się do wszelkiego rodzaju otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy, praw czy też świadczeń, których źródłem jest budżet państwa, środki jednostek samorządu terytorialnego, agencji rządowych, a także pochodzące od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, z tym, że wszystkie te wartości muszą spełniać jeden warunek, muszą być udzielane w ramach rządowych programów, m.in. Programu Inicjatywy Wspólnotowej EXXXL dla Polski 2004 ? 2006.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Fundacja X będąca Administratorem na podstawie zawartej umowy o Partnerstwie na rzecz Rozwoju ?Nowe(?)? będzie otrzymywać od Partnerów prawa autorskie i korzystać z rezultatów powierzonych zadań projektu. Fundacja ponadto wskazała, iż zgodnie z § 12 ww. umowy o Partnerstwie na rzecz Rozwoju, przeniesienie praw autorskich na rzecz Administratora lub korzystanie przez niego z rezultatów powierzonych zadań projektu będzie nieodpłatne. Tak więc w przedstawionym zdarzeniu przyszłym jednoznacznie mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem otrzymanym przez Fundację. Jednakże świadczenie to, ze względu na źródło finansowania programu, w ramach którego jest realizowane (Program Inicjatywy Wspólnotowej EXXXL 2004-2006) nie powoduje ? u otrzymującego prawo autorskie i korzystającego z rezultatów powierzonych zadań projektu - powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Ponadto informuje się, iż rozpatrując niniejszy wniosek ORD ? IN o wydanie interpretacji indywidualnej, tut. Organ nie dokonał oceny umowy cywilnoprawnej do niego dołączonej, bowiem strony mogą dowolnie kształtować treść zawieranych umów. Ocena taka może być dokonana dopiero w ramach prowadzonego postępowania kontrolnego lub podatkowego.


Jednocześnie informuje się, że w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług, wydana została interpretacja w dniu 24 stycznia 2008 r. nr ILPP2/443-99/07-2/IM.


Natomiast w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego przychodów z tytułu nieodpłatnego przeniesienia autorskich praw majątkowych w części dotyczącej podmiotu występującego w umowie jako Partner, wydane zostało postanowienie z dnia 24 stycznia 2008 r. nr ILPB3/423-189/07-3/HS odmawiające wszczęcia postępowania w tej części.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP2/443-99/07-2/IM, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika