Uczelnia Zawodowa Z. M. zgodnie ze statutem Uczelni oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (...)

Uczelnia Zawodowa Z. M. zgodnie ze statutem Uczelni oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w rozliczeniu z Urzędem Skarbowym stosuje przepisy art. 17 ust. 1 pkt 45. Czy Wnioskodawca prawidłowo interpretuje wymieniony przepis?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uczelni Zawodowej Z. M. przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2008 r. (data wpływu 25.03.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych ? jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony pismem z dnia 9 kwietnia 2008 r. (data wpływu 14.04.2008 r.) i 26 maja 2008 r. (data wpływu 29.05.2008 r.) ? o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Zarządzeniem nr 4(...) Kanclerza Uczelni Zawodowej Z. M. w L. z dniem 1 października 2007 r. wydzielona została jednostka ogólnouczelniana pod nazwą Centrum Usługowe. Centrum Usługowe zostało powołane do świadczenia usług w zakresie:

  • usługi poligraficzno ? wydawnicze,
  • usługi konsultingowe i szkoleniowe.

Działalność Centrum Usługowego została wyodrębniona organizacyjnie i finansowo. Osiągnięte dochody przeznaczone są na potrzeby Uczelni. Centrum usługowe nie posiada osobowości prawnej. Zgodnie z paragrafem 63 ust. 1 pkt 6 Statutu Uczelni przychody z wyodrębnionej działalności gospodarczej zostają zaliczane do przychodów Uczelni i są wykorzystywane na potrzeby Uczelni. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym, Dział IV Zwolnienia przedmiotowe, art. 17 ust. 1 pkt 45, dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ? w części przeznaczonej na cele szkoły, z zastrzeżeniem ust. 8 przeznaczane są na cele szkoły.

W piśmie z dnia 26.05.2008 r. Uczelnia wskazała, iż dochody uzyskiwane przez Centrum Usługowe od miesiąca października 2007 r. przeznaczane są w całości na cele oświatowe Uczelni zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z odpisem z Rejestru Uczelni Niepublicznych i Związków Niepublicznych z dnia 15.10.2005 r., Uczelnia jest szkołą niepubliczną.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Uczelnia Zawodowa Z. M. zgodnie ze statutem Uczelni oraz ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych w rozliczeniu z Urzędem Skarbowym stosuje przepisy art. 17 ust. 1 pkt 45. Czy Wnioskodawca prawidłowo interpretuje wymieniony przepis...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych dochód osiągnięty z tytułu działalności Centrum Usługowego Wnioskodawca przeznacza w całości na swoje cele oświatowe. Osiągany dochód w miesiącu nie przekracza 3.000,00 zł.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (?). Tak określony dochód stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego ? w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1b tej ustawy, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i ? bez względu na termin ? wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów. Przedmiotowe zwolnienie dotyczy dochodów uzyskanych zarówno z działalności statutowej jak i gospodarczej, za wyjątkiem dochodu z działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Przepis art. 17 ust. 1c ww. ustawy stanowi, że zwolnienie to nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
  3. zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.


Z powyższych przepisów wynika, iż zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.



Należy podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Użycie przez ustawodawcę w ww. artykule sformułowania ?w części przeznaczonej na te cele? oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych ?innych celów? nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Jednocześnie nadmienia się, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Wymóg ten w równym stopniu dotyczy sformułowania ustawy, jak też wymienionych w statucie rodzajów statutowej działalności jednostki, co oznacza, iż nie mogą być one poddane wykładni rozszerzającej.

Z uwagi na powyższe, dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu. Badają jedynie, czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.

Wnioskodawca jest uczelnią wyższą niepubliczną, która nie jest wymieniona w powołanym wyżej w art. 17 ust. 1c wykazie podmiotów, do których nie stosuje się przedmiotowego zwolnienia. Uczelnia działa na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.). Zgodnie z art. 7 tejże ustawy, uczelnia może prowadzić działalność gospodarczą wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo od działalności, o której mowa w art. 13 i 14, w zakresie i formach określonych w statucie.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, w Uczelni wyodrębniona została organizacyjnie i finansowo jednostka ogólnouczelniana pod nazwą Centrum Usługowe, nie mająca osobowości prawnej, świadcząca usługi poligraficzno ? wydawnicze, konsultingowe i szkoleniowe. Zgodnie ze statutem Uczelni przychody z działalności gospodarczej przedmiotowej jednostki zaliczane są do przychodów Uczelni i wykorzystywane na potrzeby Uczelni. Dochód osiągnięty z tytułu działalności Centrum Usługowego Wnioskodawca przeznacza w całości na cele oświatowe Uczelni.

Mając na uwadze powyższe, jeżeli cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są celami statutowymi Uczelni, to dochód (osiągnięty przez Uczelnię w ramach wyodrębnionej działalności gospodarczej Centrum Usługowego) w takiej części, w jakiej zostanie przeznaczony, a następnie wydatkowany na te cele, będzie korzystał ze zwolnienia przewidzianego w ww. artykule tej ustawy. W przeciwnym przypadku dochody uzyskane przez Uczelnię, a przeznaczone na inne cele, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Równocześnie zaznaczyć należy, że statut Uczelni może przewidywać również i inne cele działalności, jednakże dochody uzyskane przez Uczelnię, w części przeznaczanej i wydatkowanej na inne cele niż wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Reasumując, w świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego należy stwierdzić, iż Uczelnia może korzystać, po spełnieniu opisanych powyżej warunków, ze zwolnienia dochodu uzyskanego z tytułu działalności Centrum Usługowego od podatku dochodowego na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 17 ust. 1 pkt 45 tejże ustawy w przedstawionym stanie faktycznym nie będzie miał zastosowania.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika