Czy wydatki poniesione przez Spółkę w związku z otrzymaniem aportu będą mogły być kwalifikowane (...)

Czy wydatki poniesione przez Spółkę w związku z otrzymaniem aportu będą mogły być kwalifikowane jako koszty uzyskania przychodu Spółki?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez Pełnomocnika , przedstawione we wniosku z dnia 08 marca 2010 r. (data wpływu 10.03.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka). Planowane jest podwyższenie kapitału zakładowego Spółki, który pokryty zostanie wkładem niepieniężnym w postaci przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. u. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa zostanie wniesiony przez spółkę jawną (dalej: spółka wnosząca).

W związku z planowanym otrzymaniem przedsiębiorstwa w formie wkładu niepieniężnego, Spółka prawdopodobnie zmuszona będzie ponieść określone wydatki, przy czym mogą to być zarówno wydatki o charakterze publicznoprawnym, jak również związane z usługami nabywanymi w związku z planowaną transakcją (dalej: wydatki), w szczególności wydatki te mogą dotyczyć:

  • świadczonych na rzecz Spółki usług doradczych (np. doradztwo prawne, finansowe, podatkowe),
  • opłat sądowych,
  • kosztów notarialnych, kosztów wypisów i kosztów poświadczenia podpisów,
  • podatku od czynności cywilnoprawnych.


Możliwa jest również sytuacja, w której przedmiot wnoszonego do Spółki wkładu będzie kwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. u. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Kwestia kwalifikacji przedmiotu transakcji jest przedmiotem odrębnego zapytania o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki poniesione przez Spółkę w związku z otrzymaniem aportu będą mogły być kwalifikowane jako koszty uzyskania przychodu Spółki...

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione przez Niego w związku z otrzymaniem przedsiębiorstwa (ewentualnie zorganizowanej części przedsiębiorstwa) w ramach aportu będą mogły być kwalifikowane jako koszty uzyskania przychodu Spółki.

Dla ustalenia kwalifikacji wskazywanych wydatków jako kosztów uzyskania przychodów kluczowe znaczenie ma art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. w rezultacie, w przedmiotowej kwestii należy przede wszystkim ustalić:

  • czy poniesione przez Spółkę wydatki będą miały związek z przychodami bądź z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów Spółki, oraz
  • czy w odniesieniu do poniesionych przez Spółkę wydatków będą miały zastosowanie ograniczenia wynikające z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Spółka pragnie dokonać ponadto analizy art. 7 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pod kątem ewentualnego jego zastosowania w przedmiotowej sprawie. Jak wynika bowiem z art. 7 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, gdzie w pkt 1 mowa jest o przychodach ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.

Warunkiem zakwalifikowania określonych wydatków jako koszów uzyskania przychodów jest ich celowe poniesienie przez podatnika dla osiągnięcia, zachowania bądź zabezpieczenia źródła przychodów.

W ocenie Spółki, warunki określone w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych niewątpliwie będą w przedmiotowej sytuacji spełnione, gdyż wydatki te będą związane z otrzymaniem przedsiębiorstwa, które będzie służyło rozszerzeniu dotychczasowej działalności Spółki, co w konsekwencji umożliwi Spółce generowanie dodatkowych przychodów z tytułu rozszerzenia zakresu i skali działalności.

W ocenie Spółki, przedmiotowe wydatki wpłyną na osiągnięcie przychodów Spółki w sposób pośredni, podobnie jak inne wydatki niezbędne do Jej funkcjonowania (ogólny zarząd, obsługa prawna itp.

). Należy bowiem przyjąć, że przychodami, z którymi wiążą się wydatki poniesione w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego (np. w drodze aportu) nie są kwoty przekazane na ten kapitał, lecz przede wszystkim późniejsze przychody uzyskiwane z działalności gospodarczej finansowanej tym kapitałem. w związku z otrzymaniem przedsiębiorstwa w drodze wkładu niepieniężnego, istotnie wzrośnie potencjał rozwoju Spółki i zakres prowadzonej działalności, co z kolei będzie wpływało na osiągane przez Spółkę po aporcie przychody podlegające opodatkowaniu. Wskazywane wydatki Spółki będą zatem niewątpliwie związane z przyszłymi przychodami Spółki.

W ocenie Spółki, nie można w przedmiotowej sytuacji uznać, że skoro wydatki związane z otrzymaniem aportu w formie przedsiębiorstwa są bezpośrednio przeznaczone na powiększenie kapitału zakładowego, to wydatki ponoszone przez Spółkę będą związane wyłącznie z przychodem otrzymanym na podwyższenie kapitału zakładowego (z otrzymanym w drodze aportu przedsiębiorstwem). Potwierdza to wprost chociażby Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który wskazując na możliwość kwalifikacji wydatków związanych z otrzymaniem wkładu niepieniężnego (w tym przypadku zorganizowanej części przedsiębiorstwa) jako kosztów uzyskania przychodu, podkreślił, że: ?przychodami, z którymi wiążą się poniesione w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego nie są kwoty przekazane na ten kapitał, lecz przychody uzyskiwane z działalności gospodarczej finansowej tym kapitałem? (sygn. III SA/Wa 44/08).

Należy zwrócić przy tym uwagę, że ustawodawca posłużył się pojęciem ?przychodów? a nie ?przychodu?. Wynika z tego, że aby dany wydatek mógł być kwalifikowany jako koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie jest konieczne wykazywanie zależności pomiędzy nim a powstaniem lub powiększeniem konkretnego, poddającego się kwantyfikacji (mierzalnego) przychodu (uchwała 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 czerwca 2007 r. sygn. II FPS 8/06). Jak wskazuje NSA w dalszej części niniejszej uchwały, w myśl dominującego w orzecznictwie sądowym poglądu, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą zmierzającą do stworzenia, zabezpieczenia i zachowania źródła przychodów - tak np. w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 marca 1998 r. sygn. l SA/Lu 230/97 i z dnia 12 maja 1999 r. sygn. l SA/Wr 482/97. Co więcej, warunkiem kwalifikacji danego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu nie jest faktyczne osiągnięcie przychodu. Może bowiem się zdarzyć, że mimo uzasadnionych ekonomicznie działań, nie dojdzie do powstania przychodu. Wskazać przy tym należy, że kosztami mogą być również wydatki poniesione w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

W konsekwencji, biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że w odniesieniu do przedmiotowych wydatków, bez wątpienia będą spełnione warunki, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Uzyskane w formie wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwo umożliwi Spółce rozszerzenie zakresu prowadzonej działalności. Wskazywane wydatki Spółki będą zatem niewątpliwie związane z przyszłymi przychodami Spółki. Biorąc dodatkowo pod uwagę fakt, iż żadne z ograniczeń wynikających z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie odnosi się do przedmiotowej sytuacji, wskazywane wydatki, jako koszty pośrednie, powinny być kwalifikowane przez Spółkę jako koszty uzyskania przychodów.

Spółka pragnie ponadto wskazać, iż nawet, gdyby zakwestionowane zostały wskazywane przez Spółkę argumenty w zakresie związku wydatków z przyszłymi przychodami Spółki i kwalifikacji wydatków jako kosztów pośrednich będących kosztami uzyskania przychodów Spółki, na rzecz kwalifikacji wydatków jako kosztów bezpośrednio związanych z uzyskanym przychodem w postaci przedsiębiorstwa otrzymanego w ramach aportu, wydatki wciąż będą mogły być kwalifikowane jako koszty uzyskania przychodu Spółki. w tej sytuacji, należy jednak dodatkowo dokonać analizy art. 7 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pod kątem ewentualnego jego zastosowania w przedmiotowej sprawie. Należy bowiem zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 tejże ustawy, ?do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela?. Jak wynika z kolei z art. 7 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, gdzie w pkt 1 mowa jest o przychodach ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku. Wynika z tego, że powyższa regulacja art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnosi się do:

  • dochodów, które nie podlegają opodatkowaniu oraz
  • dochodów korzystających z przedmiotowych oraz podmiotowych zwolnień z opodatkowania wskazanych zarówno w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i innych przepisach.


Należy przy tym zwrócić uwagę, że takie pojęcia jak:

  • dochody wolne od podatku (art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych),
  • dochody niepodlegające opodatkowaniu, tzn. takie, w odniesieniu do których nie stosuje się przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych),
  • wartości nie stanowiące przychodu podatkowego (art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych)

w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowią odrębne kategorie uregulowane w różnych przepisach ustawy.

Biorąc pod uwagę zasadę racjonalności ustawodawcy i odnosząc ją do pojęć stosowanych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz konstrukcji tej ustawy, należy przyjąć, że celem ustawodawcy w odniesieniu do art. 7 ust.

3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych było jedynie wyłączenie z kalkulacji dochodu wydatków związanych z uzyskaniem określonych rodzajów dochodów niepodlegających opodatkowaniu (art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) oraz wolnych od podatku (art. 17 tejże ustawy), nie zaś wydatków na uzyskanie wartości niestanowiących przychodów w świetle postanowień ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 4 ww. ustawy).

W rezultacie, biorąc pod uwagę fakt, że wartości otrzymane przez Spółkę w formie wkładu niepieniężnego na podwyższenie kapitału zakładowego nie będą mieściły się w zakresie dochodu niepodlegającego opodatkowaniu (art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), ani też dochodu wolnego od podatku (art. 17 ww. ustawy), w odniesieniu do przedmiotowej sprawy nie znajdzie zastosowania art. 7 ust. 3 pkt 3 tejże ustawy.

Za wskazywaną interpretacją art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przemawia również odniesienie go do innych sytuacji mających miejsce w praktyce gospodarczej, jak na przykład do kredytów i pożyczek. Analogicznie, jak w przypadku wartości otrzymanych na podwyższenie kapitału zakładowego, przychodu nie stanowią również otrzymane lub zwrócone pożyczki i kredyty (art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). w rezultacie, przyjmując, że art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma zastosowanie również do kosztów związanych z wartościami niestanowiącymi przychodów opodatkowanych (określonymi w art. 12 ust. 4 ww. ustawy), wydatki związane z uzyskanymi kredytami i pożyczkami (np. prowizje bankowe) nie mogłyby być kwalifikowane jako koszty uzyskania przychodu bez względu na sposób wykorzystania uzyskanych kredytów i pożyczek. w praktyce, powszechnie przyjmuje się, iż w takich sytuacjach art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma zastosowania. Konsekwentnie należy zatem uznać, że również w odniesieniu do wartości określonych w art. 12 ust. 4 pkt 4 ww. ustawy (wartości otrzymane na podwyższenie kapitału zakładowego), nie będzie miało zastosowanie ograniczenie wynikające z art. 7 ust. 3 pkt 3 tejże ustawy.

W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, że wydatki poniesione przez Spółkę w związku z otrzymaniem przedsiębiorstwa w ramach aportu będą mogły być kwalifikowane jako koszty uzyskania przychodu Spółki i bez wątpienia będą bowiem spełnione warunki, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazywane wydatki Spółki będą niewątpliwie związane z przyszłymi przychodami Spółki. Biorąc dodatkowo pod uwagę fakt, iż żadne z ograniczeń wynikających z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie odnosi się do przedmiotowej sytuacji, wskazywane wydatki, jako koszty pośrednie, powinny być kwalifikowane przez Spółkę jako koszty uzyskania przychodów. Co więcej, nawet gdyby zakwestionowane zostały wskazywane przez Spółkę argumenty w zakresie związku wydatków z przyszłymi przychodami Spółki i kwalifikacji wydatków jako kosztów pośrednich, będących kosztami uzyskania przychodów Spółki, na rzecz kwalifikacji wydatków jako kosztów bezpośrednio związanych z uzyskanym przychodem w postaci przedsiębiorstwa otrzymanego w ramach aportu, wydatki wciąż będą mogły być kwalifikowane jako koszty uzyskania przychodu Spółki. w szczególności, nie będzie bowiem miało zastosowania ograniczenie, o którym mowa w art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Dla kwalifikacji prawnej danego kosztu zasadnicze znaczenie ma zatem cel, w jakim został on poniesiony. Podstawową przesłanką uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest bowiem istnienie związku przyczynowego pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskania. Należy ponadto podkreślić, że w oparciu o kryterium stopnia powiązania, ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio z nimi związane ? tzw. koszty pośrednie.

Koszty bezpośrednie obejmują wydatki, które są ściśle (bezpośrednio) związane z konkretnymi przychodami, jakie osiąga podmiot gospodarczy. Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje prawidłowe funkcjonowanie podmiotu gospodarczego. Jest to wówczas koszt ogólny działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka planuje podwyższenie kapitału zakładowego, który pokryty zostanie wkładem niepieniężnym w postaci przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. w związku z tym, Spółka prawdopodobnie zmuszona będzie ponieść wydatki o charakterze publicznoprawnym oraz wydatki związane z usługami nabywanymi w związku z planowaną transakcją. Zgodnie ze wskazaniami Spółki, wydatki te w szczególności mogą dotyczyć świadczonych na rzecz Spółki usług doradczych (np. doradztwo prawne, finansowe, podatkowe), opłat sądowych, kosztów notarialnych, kosztów wypisów i kosztów poświadczenia podpisów, a także podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Powyższe oznacza, iż wartość wkładów zarówno pieniężnych, jak i niepieniężnych, wnoszona na pokrycie kapitału zakładowego w związku z utworzeniem spółki, jak również z podwyższeniem tego kapitału, nie jest zaliczana do przychodów podatkowych Spółki.

Skoro więc przychód otrzymany na powiększenie kapitału zakładowego nie stanowi przychodu dla celów podatkowych, to koszty jego uzyskania nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto, z dyspozycji zawartej w art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ww. ustawy wynika, że przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku. Związane z tymi przychodami koszty nie mogą, stosownie do pkt 3 tego przepisu, pomniejszać przychodów uzyskiwanych z innych źródeł.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego przez Spółkę opisu zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, iż skoro przychód związany z powiększeniem kapitału zakładowego nie stanowi przychodu dla celów podatkowych, to wydatki związane z powiększeniem tego kapitału, co do zasady, nie będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Ponadto, w odniesieniu do rozpoznawanej kwestii, nie można również zastosować analogii do pożyczek (kredytów), które nie stanowią przychodów (art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy), jednakże koszty związane z ich pozyskaniem stanowią koszty uzyskania przychodów. Należy zauważyć, iż pożyczka nie stanowi przychodu z uwagi na fakt, iż ma ona charakter zwrotny, a koszty związane z jej uzyskaniem stanowią koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na zasadzie wyjątku.

Reasumując, poniesione przez Spółkę wydatki o charakterze publicznoprawnym oraz związane z usługami nabywanymi w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego, dotyczące w szczególności świadczonych na rzecz Spółki usług doradczych, opłat sądowych, kosztów notarialnych, kosztów wypisów i poświadczenia podpisów oraz podatku od czynności cywilnoprawnych, nie będą stanowić dla Spółki kosztów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż są one związane z przychodem niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż zdaniem tut. Organu tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu. Przy zaistniałym podobieństwie stanu faktycznego oraz rozważań prawnych tut. Organ uważa, iż w badanej sprawie należy jednak uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika