Czy Spółka może zaliczyć opłaty partycypacyjne ponoszone przez Spółkę do kosztów ogólnych prowadzonej (...)

Czy Spółka może zaliczyć opłaty partycypacyjne ponoszone przez Spółkę do kosztów ogólnych prowadzonej przez Spółkę działalności nie związanej z SSE - a tym samym kosztów podatkowych, czy też tylko do bilansowych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2010 r. (data wpływu 02 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów dot. poniesionych opłat partycypacyjnych ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów dot. poniesionych opłat partycypacyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka otrzymała 23 listopada 2006 r. zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. 24 listopada Spółka zawarła umowę pomiędzy X Specjalną Strefą Ekonomiczną Spółka Akcyjna ustalającą zasady współuczestniczenia w ponoszonych przez Zarządzającego Strefą kosztach związanych z administrowaniem Strefą Ekonomiczną oraz z utrzymaniem ogólnej infrastruktury położonej na jej terenie. Spółka została zobowiązana do pokrywania przez okres, na jaki została ustanowiona SSE stosunkowej części kosztów:

  • prowadzenia uzgodnień lokalizacji i ewidencji podmiotów działających w SSE,
  • prowadzenia i aktualizacji systemu o SSE,
  • obsługi administracyjnej w zakresie prowadzenia prac budowlanych i zagospodarowania terenu SSE,
  • prowadzenia obsługi informacyjnej o SSE,
  • utrzymania dróg i ciągów komunikacyjnych SSE,
  • oświetlenia terenu SSE,
  • utrzymania placów, zieleńców oraz obiektów i urządzeń przeznaczonych do ogólnego lub publicznego użytkowania SSE,
  • innych czynności wynikających z potrzeb ogólnej obsługi administracyjnej SSE.

Koszty ww. pokrywane są przez Spółkę w formie zryczałtowanych opłat ustalanych w oparciu o kryteria wielkości zajmowanego terenu SSE, wielkości zatrudnienia, natężenia ruchu towarowego oraz przedmiotu działalności gospodarczej.

Co miesiąc, na podstawie wystawionej faktury, Spółka uiszcza należną kwotę. Do tej pory Spółka nie uruchomiła produkcji w strefie SSE i wszystkie poniesione koszty księguje do kosztów ogólnych pozostałej działalności Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka może zaliczyć opłaty partycypacyjne ponoszone przez Nią do kosztów ogólnych prowadzonej przez Spółkę działalności nie związanej z SSE - a tym samym kosztów podatkowych, czy też tylko do bilansowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie SSE, czyli nie ponosi innych kosztów związanych z produkcją w strefie, a tym samym nie korzysta ze zwolnienia dochodu od opodatkowania, Wnioskodawca uważa, że może zaliczyć koszty partycypacji w kosztach SSE do kosztów uzyskania przychodu.

Wydatki ponoszone na utrzymanie SSE nie są wydatkiem inwestycyjnym i jako takie nie stanowią podstawy do zmniejszenia dochodu do opodatkowania.

Przepisy § 7 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów (Dz. U. Nr 26, poz. 163) określają warunki skutkujące zakwalifikowaniem danego wydatku do objęcia pomocą publiczną:

nbspnbspnbsp - muszą to być koszty inwestycji lub związane z inwestycją.

Koszty utrzymania SSE do takich, wg Spółki, nie należą.

W związku z tym, Spółka uważa, że może je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ogólnych w poz. działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t . j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.

), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Z wykładni gramatycznej, którą należy stosować przy ocenie zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

Przepisy dotyczące ulg i zwolnień podatkowych są przepisami szczególnymi określającymi odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (?).

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie przychodów oraz zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Przez koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu z danego źródła. Są to więc wszelkie koszty, których poniesienie jest niezbędne, aby określone źródło przychodów przyniosło konkretne przychody. Aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie między nim a przychodem bezpośredniego związku. Należy zaznaczyć, że kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości.

Wobec powyższego, kosztami będą również koszty pośrednie związane z uzyskiwanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,

nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Należy przy tym podkreślić, iż obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo ?skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tego przychodu ? każdorazowo spoczywa na podatniku.

Aby wydatki poczynione przez podatnika można uznać za koszt uzyskania przychodu, muszą być poniesione w sposób celowy i zasadny. Podatnik więc podejmując decyzję o dokonaniu wydatku, musi być przeświadczony o racjonalności, z punktu widzenia prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, wydatkowania środków finansowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka otrzymała 23 listopada 2006 r. zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Po otrzymaniu ww. zezwolenia, Spółka zawarła umowę ze spółką zarządzającą strefą ustalającą zasady współuczestniczenia w ponoszonych przez zarządzającego strefą kosztach związanych z administrowaniem strefą oraz z utrzymaniem infrastruktury położonej na jej terenie.

Spółka została zobowiązana do pokrywania przez okres, na jaki została ustanowiona strefa, części kosztów w formie zryczałtowanych, comiesięcznych opłat. Do tej pory Spółka nie uruchomiła produkcji w strefie.

Wnioskodawca wskazał również w uzasadnieniu własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, iż nie korzysta ze zwolnienia dochodu od opodatkowania w związku z działalnością prowadzoną na terenie strefy.

Zatem, wydatki poniesione przez Spółkę z tytułu przedmiotowych opłat partycypacyjnych, w sytuacji, kiedy Spółka nie korzysta ze zwolnienia podatkowego, stanowią co do zasady koszty uzyskania przychodów dla Wnioskodawcy. Koszty te będą kosztami bieżącej działalności w momencie uzyskania pierwszych przychodów Spółki z działalności zwolnionej prowadzonej na terenie strefy.

Podsumowując, koszty te należy uznać za koszty strefowe i winny być one kwalifikowane jako wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, z których dochód zwolniony będzie od podatku, wydatki te bowiem są bezpośrednio związane z inwestowaniem na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w celu korzystania ze zwolnienia podatkowego, tj. z utworzeniem źródła przychodów, z którego dochód jest zwolniony od podatku na podstawie 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując powyższe, Spółka nie może zaliczyć opłat partycypacyjnych ponoszonych przez Nią do kosztów uzyskania przychodów ogólnych prowadzonej przez Spółkę działalności nie związanej z SSE.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika