Czy Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE zachowa ważność po dokonaniu (...)

Czy Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE zachowa ważność po dokonaniu podziału i pozostanie przy tej części działalności, której, zgodnie z planem podziału, przypadną aktywa związane z działalnością strefową będące podstawą dla wydania zezwolenia?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością , przedstawione we wniosku z dnia 05 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości pozostawienia zezwolenia przy Spółce po przeprowadzeniu wydzielenia ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • powstania przychodu z tytułu podziału Spółki przez wydzielenie,
  • możliwości pozostawienia zezwolenia przy Spółce po przeprowadzeniu wydzielenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej ?SSE?) na podstawie otrzymanego w dniu 26 czerwca 2006 r. zezwolenia (dalej: ?Zezwolenie?). Działalność objęta Zezwoleniem jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych i obejmuje m. in. działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie artykułów papierowych, toaletowych i sanitarnych. Ponadto, Spółka prowadzi również działalność dystrybucyjną artykułów nieprodukowanych na terenie SSE, która podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych. Oba rodzaje działalności prowadzone są w ramach jednego podmiotu gospodarczego, jednak zarówno działalność produkcyjna prowadzona na terenie SSE, jak i działalność dystrybucyjna prowadzona poza terenem SSE są wyodrębnione pod względem organizacyjnym i finansowym.

W celu usprawnienia działalności w Polsce rozważana jest restrukturyzacja działalności Spółki. Mianowicie, władze Spółki rozważają dokonanie Jej podziału w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu Spółek Handlowych (dalej KSH), tj. poprzez wydzielenie części majątku Spółki i jego przeniesienie na nowo zawiązaną spółkę (podział przez wydzielenie). W szczególności podział będzie miał na celu wyodrębnienie ze Spółki działalności dystrybucyjnej i przeniesienie jej do nowo zawiązanej spółki. Natomiast istniejąca Spółka kontynuowałaby prowadzenie działalności produkcyjnej.

Jedynym udziałowcem Spółki jest obecnie spółka ?A? (dalej ?A?) z siedzibą w Niemczech. Po dokonaniu podziału przez wydzielenie, ?A? otrzyma wszystkie udziały w nowo zawiązanej spółce. Jednocześnie spółka dzielona obniży swój kapitał zakładowy w celu odzwierciedlenia przeniesienia części majątku na nowo zawiązaną spółkę.

Zarówno majątek który pozostanie w dzielonej Spółce, jak i majątek przechodzący na nowo zawiązaną spółkę będą spełniały definicję zorganizowanych części przedsiębiorstwa (dalej: ZCP). Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ZCP to ?organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania?.

Analizując poszczególne elementy przepisu definiującego ZCP należy stwierdzić, iż wszystkie jego warunki zostaną spełnione.

?Organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie?? - zarówno zespół składników majątkowych pozostających w spółce dzielonej jak i zespół składników majątkowych wydzielonych ze spółki dzielonej i przeniesionych do nowo zawiązanej spółki będą na moment wydzielenia wyodrębnione organizacyjnie (przykładowo: będą posiadały odrębną strukturę organizacyjną, będą zatrudniały osobnych pracowników, itd.) oraz finansowo (przykładowo: Spółka będzie posiadać narzędzia księgowe pozwalające na odrębną ewidencję przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów obu części działalności, obie części działalności będą posiadały odrębne konta bankowe, itd.).

Dodatkowo, w przypadku podjęcia decyzji o podziale Spółki, Jej władze podejmą odpowiednie kroki prawne, które spowodują formalne wyodrębnienie ZCP zarówno w stosunku do działalności produkcyjnej, jak i działalności dystrybucyjnej (w szczególności podjęcie przez Zarząd Spółki odpowiednich uchwał mających na celu formalne wyodrębnienie obu ZCP w strukturach Spółki). Zostanie również przygotowany plan podziału określający składniki majątkowe które pozostaną w spółce dzielonej oraz te które przejdą do spółki nowo zawiązanej.

  • ??zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania?? - zespół składników majątkowych pozostających w spółce dzielonej, będzie obejmował m.in. składniki materialne, takie jak: zakłady produkcyjne usytuowane na terenie SSE, wszelkie maszyny, narzędzia produkcyjne i zapasy materiałów oraz składniki niematerialne takie jak np. prawa wynikające z umów na zakup surowców niezbędnych do produkcji wraz ze zobowiązaniami wobec dostawców, a także zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE. Zespół składników majątkowych, który zostanie wydzielony ze spółki dzielonej i przeniesiony do nowo zawiązanej spółki, również będzie obejmował składniki materialne, takie jak: zapasy towarów handlowych, środki transportu oraz składniki niematerialne takie jak m.in. prawa z umów na sprzedaż towarów, zobowiązania wobec klientów itp.
  • ??przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych??- zespół składników majątkowych, który pozostanie w spółce dzielonej zasadniczo będzie przeznaczony do prowadzenia działalności produkcyjnej (produkcja wyrobów higienicznych), natomiast zespół składników majątkowych przeniesiony do nowo założonej spółki zasadniczo będzie przeznaczony do prowadzenia działalności dystrybucyjnej (dystrybucja wyrobów higienicznych produkowanych na terenie SSE oraz dystrybucja innych towarów produkowanych przez spółki powiązane), opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób prawnych.

  • ??który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.? - zarówno zespół składników majątkowych pozostający w spółce dzielonej, jak i ten przenoszony do spółki nowo założonej będą po podziale prowadziły samodzielnie działalność gospodarczą w powyższym zakresie.

W kontekście powyższego Spółka przyjmuje, że definicja ZCP, zarówno w odniesieniu do działalności pozostającej w spółce dzielonej, jak i działalności wydzielonej, będzie spełniona. Niemniej jednak Spółka zaznacza, że klasyfikacja majątku jako ZCP nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.

Jak wcześniej wspomniano, jednym z niematerialnych składników majątkowych Spółki jest zezwolenie na działalność w SSE. Uzyskanie Zezwolenia jest uwarunkowane spełnieniem określonych warunków, tj. (i) osiągnięcia i utrzymania w uzgodnionym okresie zakładanej wielkości zatrudnienia oraz (ii) poniesienia określonych nakładów inwestycyjnych.

Spółka zaznacza, że po dokonaniu podziału wszystkie warunki uzyskania Zezwolenia będą w dalszym ciągu spełnione przez spółkę dzieloną, tj. spółkę prowadzącą działalność produkcyjną w szczególności, zgodnie z planem podziału majątek, na który poniesione zostały wydatki stanowiące podstawę do określenia limitu pomocy publicznej w Zezwoleniu, pozostanie w całości w spółce prowadzącej działalność produkcyjną. Poziom nakładów inwestycyjnych na składniki majątkowe, które pozostaną przy spółce dzielonej będzie w dalszym ciągu zgodny z warunkami zawartymi w Zezwoleniu. Również poziom zatrudnienia w spółce dzielonej będzie zgodny z warunkami wynikającymi z Zezwolenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

  1. Czy w wyniku podziału przez wydzielenie, przy założeniu, że zarówno majątek wydzielony, jak i majątek pozostający w Spółce będą stanowiły ZCP, po stronie spółki dzielonej powstanie przychód do opodatkowania w wysokości równej wartości wydzielanego majątku...
  2. Czy Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE zachowa ważność po dokonaniu podziału i pozostanie przy tej części działalności, której, zgodnie z planem podziału, przypadną aktywa związane z działalnością strefową będące podstawą dla wydania zezwolenia...


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 2 (oznaczone we wniosku jako nr 3). Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną w dniu 11 października 2011 r. znak ILPB3/423-314/11-2/MM.

Zdaniem Wnioskodawcy, zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE zachowa ważność po dokonaniu podziału i pozostanie przy tej części działalności, której, zgodnie z planem podziału przypadną aktywa związane z działalnością strefową będące podstawą dla wydania zezwolenia.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej. ustawa o SSE), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zezwolenia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości zgodnie z odrębnymi przepisami.

Art. 16 ust. 1 ustawy o SSE wskazuje, że podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą (tj. zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych przychodów z działalności na terenie SSE), jest Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej.

Podstawę do sukcesji praw i obowiązków podatkowych w przypadku podziału spółki stanowi art. 93c Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im w planie podziału składnikami majątku. Natomiast zgodnie z art. 93c § 2 Ordynacji podatkowej, powyższe zasady stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielanie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Innymi słowy, Spółka dzielona zachowa prawo do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie zezwolenia, o ile łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

  1. Podział Spółki przez wydzielenie nastąpi w trybie przepisów art. 529 § 1 KSH.
  2. Zarówno majątek który pozostanie w Spółce dzielonej, jak i majątek przechodzący do spółki nowo zawiązanej spełniać będą definicje ZCP.
  3. Plan podziału będzie określać, iż majątek będący efektem poniesienia przez Spółkę nakładów inwestycyjnych będących podstawą dla wydania Zezwolenia pozostanie w Spółce dzielonej.


Ad a)

Zgodnie z informacjami przedstawionymi w opisie zdarzenia przyszłego, władze Spółki planują dokonać jej podziału przez wydzielenie, po którym działalność produkcyjna będzie kontynuowana przez Spółkę, tj. spółkę dzieloną, natomiast działalność dystrybucyjna zostanie wydzielona do nowo powstałej spółki. Podział zostanie dokonany zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 KSH. Tak więc warunek ten zostanie spełniony.

Ad b)

Zarówno majątek, który pozostanie w spółce dzielonej, jak majątek przechodzący do spółki nowo zawiązanej będą spełniać definicję ZCP. W związku z tym, warunek przewidziany w art. 93c § 2 zostanie spełniony, zatem sukcesja praw i obowiązków podatkowych przewidziana w tym przepisie będzie skuteczna.

Ad c)

Zgodnie z planem podziału, składniki majątkowe, których nabycie było podstawą wydania Zezwolenia pozostaną w całości w spółce dzielonej, tj. spółce prowadzącej działalność produkcyjną. Tak więc w ocenie Spółki, Zezwolenie, jak również wszystkie prawa i obowiązki z nim związane (w tym w szczególności prawo do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych przychodów objętych Zezwoleniem) pozostaną przy Spółce, tj. spółce dzielonej.

Powyższe stanowisko potwierdza praktyka organów podatkowych np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 27 kwietnia 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-124/09/MO), gdzie Dyrektor stwierdził w odniesieniu do przenoszonego zezwolenia na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej, iż następstwo prawne związane jest jedynie z tymi składnikami majątku, które zostały przydzielone osobom prawnym zgodnie z planem podziału.

Stanowisko zgodnie z którym o przypisaniu zezwolenia do działalności pozostającej w Spółce bądź działalności wydzielanej decyduje alokacja składników majątkowych, z którymi związane jest zezwolenie, potwierdza również orzecznictwo sądów administracyjnych, np wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 19 marca 2009 r. (sygn. I SA/Gl 1028/08). W wyroku tym w zbliżonym stanie faktycznym Sąd odnosząc się do kwestii przypisania zezwolenia do spółki dzielonej lub spółki wydzielanej stwierdził m.in., iż zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji będzie przysługiwać spółce, która po dokonaniu podziału będzie posiadać składniki majątku, z którymi są związane wydatki inwestycyjne.

Ponadto, Spółka pragnie zaznaczyć, że w analizowanym przypadku aktywa będące podstawą dla wydania zezwolenia pozostaną w Spółce dzielonej. Tym samym z perspektywy prawno - administracyjnej nie dojdzie do przeniesienia zezwolenia na nowy podmiot (tj. zezwolenie pozostanie przy podmiocie, na które zezwolenie zostało wydane tj. Spółce).

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanej przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Jednocześnie nadmienia się, iż w zakresie podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB3/423-314/11-2/MM, interpretacja indywidualna

ILPP1/443-975/11-2/NS, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika