1)Czy wydatki na zakup katalogów stanowią koszty związane bezpośrednio czy pośrednio z przychodami (...)

1)Czy wydatki na zakup katalogów stanowią koszty związane bezpośrednio czy pośrednio z przychodami Spółki?
2)Czy Spółka postępuje prawidłowo zaliczając w ciągu roku przedmiotowe wydatki na nabycie katalogów do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpis na konto ?Zużycie katalogów? proporcjonalnie do ilości wysłanych w danym miesiącu katalogów?
3)Czy wydatki na usługę wysyłki katalogów stanowią koszty związane bezpośrednio czy pośrednio z przychodami Spółki?
4)Czy Spółka postępuje prawidłowo zaliczając koszty usługi wysyłki katalogów w ciągu roku do kosztów podatkowych z momentem ich poniesienia?
5)Czy Spółka postąpiła prawidłowo na przełomie roku nie zaliczając do kosztów uzyskania przychodów roku 2007 części kosztów nabycia katalogów oraz kosztów wysyłki tychże katalogów, które zostały ujęte jako czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów w roku 2007?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2008 r. (data wpływu 30.05.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony w dniu 11 lipca 2008 r. ? o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.


W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne.


Stan faktyczny nr 1.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży wysyłkowej. Dla Spółki jest to praktycznie jedyny kanał dystrybucji jej towarów do klientów i w pewnym sensie rodzaj jej witryny sklepowej dla klientów. Udział sprzedaży wysyłkowej w ogólnej wartości sprzedaży Spółki wynosi bowiem aż ok. 95%. Pozostałą część stanowi sprzedaż za pośrednictwem sieci własnych sklepów. Spółka podkreśla jednak, iż ten kanał dystrybucji ma charakter wyłącznie uzupełniający, ponieważ dotyczy ok. 5% wartości ogółu sprzedaży towarów, które stanowią jednocześnie końcówki poszczególnych serii.

Oferta towarów znajduje się w katalogach sprzedaży wysyłkowej. W ciągu roku Spółka nabywa i wysyła do klientów kilkanaście katalogów. Oferta zawarta w każdym katalogu obowiązuje przez wyznaczony okres czasu, w ciągu którego można składać zamówienia. Katalogi są nabywane od firm zewnętrznych, które zajmują się ich przygotowaniem.

W grudniu 2007 r. Spółka dokonała zakupu katalogów na sezon wiosna/lato 2008. Spółka wysyła te katalogi sukcesywnie do potencjalnych klientów, przy czym pierwsza ich partia była wysyłana pod koniec grudnia 2007 r., tj. pomiędzy 19.12.2007 r. a 31.12.2007 r. Z tego też tytułu Spółka otrzymała w grudniu 2007 r. faktury z Poczty Polskiej S.A. Z uwagi na prowadzoną na koniec roku inwentaryzację towarów sprzedaż na podstawie wysłanych pod koniec grudnia katalogów rozpoczęła się dopiero w styczniu 2008 r. Oferta katalogowa obowiązywać będzie do końca lipca 2008 r. Do tego terminu klienci mogą składać zamówienia.


W odniesieniu do katalogów, które Spółka nabyła i wysłała pod koniec grudnia 2007 r., dokonano księgowania w następujący sposób:

  1. Nabycie katalogów:

  2.        Wn ?Zapasy? / Ma ?Zobowiązania?
  3. Rozliczenie katalogów wysłanych w grudniu 2007 r.:

  4.        Wn ?Rozliczenia międzyokresowe kosztów? / Ma ?Zapasy?
  5. Rozliczenie wysłanych w 2007 r. katalogów w księgach roku 2008:

  6.        Wn ?Zużycie katalogów? / Ma ?Rozliczenia międzyokresowe kosztów?
  7. Rozliczenie usługi wysyłki katalogów do klientów (na podstawie faktury z poczty):

  8.        Wn ?Rozliczeniamiędzyokresowe kosztów? / Ma ?Zobowiązania?
  9. Rozliczenie usługi wysyłki katalogów do klientów w księgach roku 2008:

  10.        Wn ?Usługi obce? / Ma ?Rozliczenia międzyokresowe kosztów?.

W momencie wysyłki katalogów w 2007 r. Spółka tą część poniesionego wydatku na zakup katalogów, która odpowiada stosunkowi ilości wysłanych katalogów w 2007 r. w ogólnej ilości katalogów, rozliczyła poprzez czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów, ponieważ w 2007 r. nie uzyskała przychodów związanych z tym wydatkiem. Podobnie ? poprzez czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów ? Spółka rozliczyła usługę wysyłki tych katalogów. W 2008 r. ta część kosztów została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, w momencie przeksięgowania rozliczeń międzyokresowych na konto kosztowe ?Zużycie katalogów? i ?Usługi obce?.


Katalogi zakupione w grudniu 2007 r. i nie wysłane do końca roku pozostają na koncie ?Zapasy? i w następnym roku rozliczane są następująco: Wn ?Zużycie katalogów?/Ma ?Zapasy?.


Stan faktyczny nr 2.


Koszty nabycia i wysyłki katalogów w ciągu roku Spółka księguje w następujący sposób:

  1. Nabycie katalogów:

  2.        Wn ?Zapasy? / Ma ?Zobowiązania?
  3. Rozliczenie wysłanych katalogów:

  4.        Wn ?Zużycie katalogów? / Ma ?Zapasy?
  5. Zakup usługi wysyłki katalogów:

  6.        Wn ?Usługi obce? / Ma ?Zobowiązania?

W momencie wysyłki katalogów Spółka odpisuje w koszty jako ?Zużycie katalogów? tą część wydatków, która odpowiada ilości wysłanych katalogów w ogólnej liczbie nabytych katalogów. Przykładowo wysyłając w danym miesiącu 20% katalogów Spółka zalicza do kosztów uzyskania przychodów tego miesiąca 20% wydatków na ich nabycie. Ponadto do kosztów podatkowych Spółka zalicza z momentem poniesienia koszty usługi wysyłki tych katalogów.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wydatki na zakup katalogów stanowią koszty związane bezpośrednio czy pośrednio z przychodami Spółki...
  2. Czy Spółka postępuje prawidłowo zaliczając w ciągu roku przedmiotowe wydatki na nabycie katalogów do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpis na konto ?Zużycie katalogów? proporcjonalnie do ilości wysłanych w danym miesiącu katalogów...
  3. Czy wydatki na usługę wysyłki katalogów stanowią koszty związane bezpośrednio czy pośrednio z przychodami Spółki...
  4. Czy Spółka postępuje prawidłowo zaliczając koszty usługi wysyłki katalogów w ciągu roku do kosztów podatkowych z momentem ich poniesienia...
  5. Czy Spółka postąpiła prawidłowo na przełomie roku nie zaliczając do kosztów uzyskania przychodów roku 2007 części kosztów nabycia katalogów oraz kosztów wysyłki tychże katalogów, które zostały ujęte jako czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów roku 2007...


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na zakup katalogów stanowią koszty pośrednio związane z przychodami. W ocenie Spółki, przedmiotowe wydatki na zakup katalogów sprzedaży wysyłkowej stanowią koszty, których nie można bezpośrednio przypisać do danych przychodów. Nie jest bowiem możliwe określenie związku konkretnego katalogu i kosztów jego nabycia oraz wysyłki z konkretnymi osiąganymi przychodami. Wysyłka katalogu do klienta nie oznacza bowiem, że nastąpi transakcja sprzedaży towaru.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2.

W ocenie Wnioskodawcy, Spółka postępuje prawidłowo zaliczając wydatki na nabycie katalogów do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpis kosztów proporcjonalnie do ilości wysłanych w danym miesiącu katalogów (Wn ?Zużycie katalogów?/Ma ?Zapasy?). W opinii Spółki, przedmiotowe wydatki należy zaliczać do kosztów uzyskania przychodów jako koszty pośrednie na podstawie przepisu art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym: ?Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia?. Zgodnie natomiast z przepisem art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ?za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów?.

W związku z powyższym należy uznać, że ponieważ Spółka dokonuje faktycznego księgowania wydatku w koszty (Wn ?Zużycie katalogów?/Ma ?Zapasy?) w momencie wysyłki, to koszt uzyskania przychodów należy rozpoznać w tej części, w dniu, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych. Spółka dokonuje odpisu wydatków dotyczących nabycia katalogów w poszczególnych miesiącach stosując klucz odpowiadający proporcji ilości wysłanych w danym miesiącu katalogów w ogólnej ilości nabytych katalogów.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 3.

W ocenie Wnioskodawcy, wydatki na usługę wysyłki katalogów stanowią koszty pośrednio związane z przychodami. Zdaniem Spółki, przedmiotowe wydatki na usługę wysyłki katalogów stanowią koszty, których nie można bezpośrednio przypisać do danych przychodów. Nie jest bowiem możliwe określenie związku konkretnego kosztu wysyłki katalogu z konkretnymi osiąganymi przychodami.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 4.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka postępuje prawidłowo zaliczając wydatki na usługę wysyłki katalogów do kosztów uzyskania przychodów z momentem ich poniesienia (Wn ?Usługi obce?/Ma ?Zobowiązania?). Przyjmując, że koszty usługi wysyłki katalogów stanowią dla Spółki koszt pośredni, należy stwierdzić, iż będą one stanowiły koszt podatkowy z momentem ich poniesienia. Momentem poniesienia kosztu w tym przypadku jest natomiast ujęcie faktury w księgach rachunkowych w następujący sposób: Wn ?Usługi obce?/Ma ?Zobowiązania? pod datą wystawienia faktury.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 5.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka postąpiła prawidłowo nie zaliczając do kosztów uzyskania przychodów roku 2007 części kosztów nabycia katalogów oraz kosztów ich wysyłki, które zostały ujęte jako czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów w roku 2007, ponieważ w 2007 r. na podstawie wysłanych katalogów nie wystąpiła jeszcze sprzedaż i nie dokonano też odpisu rozliczeń międzyokresowych kosztów, a oferta z tych katalogów ważna będzie aż do lipca 2008 r. (na katalogu określono termin ważności oferty).

W opisanym stanie faktycznym wydatek poniesiony na zakup i wysyłkę w grudniu 2007 r. katalogów dotyczy roku 2008. Zdaniem Spółki, przedmiotowe wydatki nie dotyczą bowiem 2007 r. W roku tym nie doszło bowiem na pewno do sprzedaży towarów z katalogów wysłanych pod koniec grudnia 2007 r. Realizacja zamówień z wymienionych katalogów rozpoczęła się bowiem dopiero w pierwszej połowie stycznia 2008 r. Gdyby jednak, w ocenie Organu, w przypadku kosztów pośrednich związek tychże kosztów z przychodami danego roku podatkowego Spółki nie miał znaczenia i należałoby go całkowicie pominąć, to zdaniem Spółki, zastosowanie powinny znaleźć regulacje przepisu art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym: ?Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą?.

W przedmiotowej sprawie koszty dotyczące wysyłki katalogów z końca grudnia 2007 r. dotyczą katalogów, z których oferta handlowa będzie ważna do końca lipca 2008 r. W konsekwencji obejmują one okres dłuższy niż jeden rok podatkowy. Powinny zatem w świetle wymienionego wyżej przepisu zostać zaliczone proporcjonalnie do kosztów podatkowych lat 2007 oraz 2008 (tj. proporcjonalnie do ilości dni obowiązywania oferty handlowej z katalogów licząc począwszy od dnia ich wysyłki do klientów).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (?).

Zgodnie z tymi uregulowaniami, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, iż wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.


W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Powyższe oznacza, że podatnik ma możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, pod tym jednak warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów. Ponadto zaliczenie danego wydatku do kosztów podatkowych uzależnione jest od tego, czy nie mieści się on w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, który zawiera art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Należy przy tym zaznaczyć, że koszty podatkowe ponoszone przez podmiot gospodarczy podzielić można na koszty bezpośrednie i koszty pośrednie. Koszty bezpośrednie obejmują wydatki, które są ściśle (bezpośrednio) związane z konkretnymi przychodami, jakie osiąga podmiot gospodarczy. Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje prawidłowe funkcjonowanie podmiotu gospodarczego. Aby określić czy dany koszt jest bezpośrednio, czy pośrednio związany z przychodem, należy rozstrzygnąć czy istnieje możliwość powiązania tego wydatku z przychodem osiągniętym w roku podatkowym.


Odpowiedź na pytanie 1.

Jeżeli danych kosztów nie można w sposób jednoznaczny powiązać z przychodami konkretnego roku podatkowego, nie można określić z jaką częścią przychodów związane są te koszty, wtedy wydatki takie stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów, których moment poniesienia uregulowany został w art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego, stwierdzić należy, że wydatki związane z nabyciem katalogów sprzedaży wysyłkowej stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów. Niemożliwe jest bowiem przypisanie kosztom związanym z nabyciem katalogów ? konkretnych przychodów osiąganych przez Spółkę. Ponadto zauważyć należy, iż przedmiotowe wydatki poniesione zostały przez Spółkę w celu zachowania źródła przychodów.


Odpowiedź na pytanie 2.

W przypadku kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami, a do takich zaliczyć należy wydatki z tytułu nabycia katalogów sprzedaży wysyłkowej, zastosowanie znajduje art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten stanowi, iż koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się natomiast dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art.15 ust. 4e ww. ustawy).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż w momencie wysyłki katalogów Spółka odpisuje w koszty tą część wydatków, która odpowiada ilości wysłanych katalogów w ogólnej liczbie nabytych katalogów.

W tym miejscu należy podkreślić, iż kryteria kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów oraz zasady ich rozliczania powinny wynikać z przyjętej przez Spółkę polityki rachunkowości. Jak wynika bowiem z treści art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy mają obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, tj. z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.).

W świetle powyższego, jako, że wydatki związane z nabyciem katalogów na sezon wiosna/lato 2008 dotyczą oferty obowiązującej do końca lipca 2008 r., winny zostać potrącone właśnie w tym roku podatkowym. Zatem wydatki na zakup ww. katalogów jako koszty dotyczące roku podatkowego 2008, w myśl art. 15 ust. 4d ww. ustawy, stanowią koszty uzyskania przychodów roku 2008. Sposób potrącenia tychże wydatków winien wynikać z przyjętych przez Spółkę zasad (polityki) rachunkowości.


Odpowiedź na pytanie 3.

Podobnie jak wydatki na nabycie katalogów sprzedaży wysyłkowej, również koszty związane z usługą wysyłki tych katalogów stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów. Powyższe wynika z faktu, iż nie jest możliwe powiązanie tego wydatku z konkretnym przychodem osiągniętym w roku podatkowym. Podkreślenia również wymaga fakt, iż przedmiotowe wydatki poniesione zostały przez Spółkę w celu zachowania źródła przychodów.


Odpowiedź na pytanie 4.

W myśl art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami są potrącalne w dacie ich poniesienia. Wskazanie w art. 15 ust. 4e tej ustawy, że dniem poniesienia kosztu jest dzień, na który ujęto koszt w księgach oznacza, że dla celów podatkowych koszt ten należy rozpoznać w oparciu o uregulowania wynikające z rachunkowości.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 4 i 6 ustawy o rachunkowości podstawą zapisu w księgach rachunkowych jest dowód księgowy, który powinien zawierać m.in. datę dokonania operacji oraz stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja). Zapis księgowy powinien natomiast zawierać m.in. datę dokonania operacji gospodarczej, określenie rodzaju i numer identyfikacyjny dowodu księgowego stanowiącego podstawę zapisu oraz jego datę, jeżeli różni się od daty dokonania operacji, kwotę i datę zapisu (art. 23 ust. 2 ustawy o rachunkowości). Zatem o zadekretowaniu dokumentu do danego miesiąca decyduje data dokonania operacji gospodarczej. Dekret na fakturze powinien wskazywać jako datę ujęcia w kosztach właśnie ten miesiąc, na który przypada data dokonania operacji. Data zapisu księgowego jest bowiem tylko datą techniczną wprowadzenia informacji do systemu.

Z powyższego wynika zatem, iż pod pojęciem ?dzień poniesienia kosztu? rozumieć należy dzień, na który Spółka uwzględniła koszt w prowadzonych przez nią księgach rachunkowych. Tym samym jest to dzień, który Spółka wskazała jako dzień (okres), do którego dany wydatek został przypisany.


Odpowiedź na pytanie 5.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż w grudniu 2007 r. Spółka dokonała zakupu katalogów na sezon wiosna/lato 2008, przy czym pierwsza ich partia wysyłana została pod koniec grudnia 2007 r. Ponadto z uwagi na fakt, iż w 2007 r. Spółka nie uzyskała przychodów związanych z nabyciem i wysyłką przedmiotowych katalogów do klientów (sprzedaż rozpoczęła się w styczniu 2008 r.), część poniesionego wydatku (odpowiadająca stosunkowi ilości wysłanych katalogów w 2007 r. do ogólnej ilości katalogów) rozliczona została poprzez czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów.

Mając na uwadze powyższe, zauważyć należy, iż zgodnie z art. 39 ust. 1 i ust. 3 ustawy o rachunkowości, jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych. Odpisy czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów mogą następować stosownie do upływu czasu lub wielkości świadczeń. Polskie prawo nie definiuje kategorii czynnych rozliczeń międzyokresowych. Stosuje się do nich ogólną definicję aktywów, przez które rozumie się kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych. Rozliczanie takich kosztów w czasie jest uzasadnione wówczas, gdy stanowią one kwotę istotną dla podatnika. Nie ma uzasadnienia do rozliczania międzyokresowego wartości, które w skali działalności firmy są nieznaczne tzn. nie wpływają na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego jednostki. Przepisy nie przesądzają jednak o wysokości kwoty wydatku, decydującej o formie rozliczenia. W zależności zatem od skali prowadzonej działalności oraz wysokości ponoszonej opłaty podatnik musi zdecydować, czy jest to wartość istotna, która powinna być rozliczona w czasie, to znaczy w poszczególnych miesiącach, czy też jest to dla niego kwota nieistotna, którą można jednorazowo zaliczyć do kosztów podatkowych w dacie jej poniesienia.

Jeśli zatem Spółka, kierując się zasadą istotności, dla celów bilansowych traktuje koszty nabycia oraz wysyłki katalogów jako istotne dla jej działalności i rozlicza je miesięcznie w 2008 r., to powinna je w tym samym czasie zaliczać do kosztów uzyskania przychodów dla celów podatkowych. Co do zasady, stanowi o tym art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń w przedstawionych stanach faktycznych.


Ponadto dodaje się, iż indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego dotyczy wyłącznie kwestii kosztów uzyskania przychodów w ujęciu podatkowym, które nie uwzględnia ewidencji na kontach księgowych. Taka ewidencja winna bowiem zostać dokonana w oparciu o przepisy ustawy o rachunkowości, która nie jest ustawą podatkową w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy ? Ordynacja podatkowa. Tym samym ewidencja zdarzeń gospodarczych na odpowiednich kontach księgowych nie podlega interpretacji indywidualnej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB3/423-976/10-4/MM, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika