Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania.

Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku sygnowanym datą 26 lipca 2013 r. (data wpływu 7 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

?A? jest jednostką organizacyjną samorządu zawodowego inżynierów budownictwa, powstałą na mocy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów, zrzeszającą osoby posiadające uprawnienia budowlane do wykonywania samodzielnych funkcji w budownictwie.

Działalność i zadania Izby poza ww. ustawą normuje: Statut Polskiej (?), uchwalony przez Krajowy (?), Zasady Gospodarki Finansowej (?), Regulaminy funkcjonowania organów izby oraz inne regulaminy i uchwały.

Zakres działania określa art. 8 ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów, który stanowi:

?Do zadań samorządów zawodowych należy w szczególności:

  1. sprawowanie nadzoru nad należytym i sumiennym wykonywaniem zawodu przez członków izb,
  2. reprezentowanie i ochrona interesów zawodowych swoich członków,
  3. ustalanie zasad etyki zawodowej i nadzór nad jej przestrzeganiem,
  4. nadawanie i pozbawianie uprawnień budowlanych w specjalnościach, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1-5 ustawy ? Prawo budowlane, zwanych dalej ?uprawnieniami budowlanymi?, uznawanie kwalifikacji zawodowych oraz nadawanie i pozbawianie tytułu rzeczoznawcy budowlanego,
  5. przeprowadzanie egzaminów oraz potwierdzanie kwalifikacji osób, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3-5,
  6. współdziałanie z organami administracji rządowej i organami samorządu terytorialnego oraz z innymi samorządami zawodowymi i stowarzyszeniami zawodowymi,
  7. opiniowanie minimalnych wymagań programowych w zakresie kształcenia zawodowego architektów, inżynierów budownictwa lub urbanistów oraz wnioskowanie w tych sprawach,
  8. współdziałanie w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych architektów, inżynierów budownictwa lub urbanistów,
  9. zarządzanie majątkiem i działalnością gospodarczą samorządu zawodowego,
  10. prowadzenie postępowań w zakresie odpowiedzialności zawodowej i dyscyplinarnej członków samorządów zawodowych,
  11. opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących architektury, budownictwa lub zagospodarowania przestrzennego,
  12. organizowanie i prowadzenie instytucji samopomocowych oraz innych form pomocy materialnej członkom samorządów zawodowych,
  13. prowadzenie list członków samorządów zawodowych,

  14. realizacja zadań statutowych?.

Zadania statutowe są określone w par. 7 statutu , który stanowi:

  1. Do zadań Izby jako samorządu zawodowego należy reprezentowanie i ochrona interesów zawodowych członków, a w szczególności:
    1. realizacja zadań określonych w art. 8 ustawy,
    2. występowanie z inicjatywą do władz ustawodawczych i wykonawczych w celu tworzenia właściwych warunków rozwoju budownictwa oraz roli i miejsca zawodu inżyniera w tym procesie,
    3. współdziałanie z innymi samorządami zawodowymi,
    4. współdziałanie ze stowarzyszeniami naukowo-technicznymi działającymi w obszarze budownictwa,
    5. wnioskowanie do właściwych organów państwowych o przyznawanie członkom Izby nagród i odznaczeń państwowych,
    6. przyznawanie członkom Izby nagród i odznak ustanowionych uchwałami Krajowego Zjazdu Izby.
  2. Izba może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w ustawie.
  3. Zysk z działalności gospodarczej będzie przeznaczony na działalność statutową.

Wnioskodawca w celu integracji środowiska inżynierów chciałby zorganizować dla swoich członków np. rajd turystyczny lub zawody sportowe. Koszty organizacji takiej imprezy obejmują m.in. wyżywienie i zakwaterowanie uczestników, ewentualne nagrody, bilety wstępu do miejscowych atrakcji turystycznych. Uczestnicy ponosiliby częściową odpłatność za udział w imprezie, np. 25% kosztów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy działania Wnioskodawcy wykraczające poza zadania określone ustawą i statutem należy traktować jako prowadzenie działalności gospodarczej i tym samym, jeśli źródłem finansowania są składki członkowskie (wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych wydatki poniesione na taką działalność?

Zdaniem Wnioskodawcy, zakres działalności statutowej jest określony w art. 8 ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów i w par. 7 statutu Polskiej (?). Żadne z zadań tam wymienionych nie obejmuje szeroko pojętej integracji środowiska inżynierów, której przejawem może być organizacja zawodów sportowych, wycieczek turystycznych itp. Należy zatem uznać, że podejmowanie działań nie będących realizacją zadań statutowych jest działalnością gospodarczą. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych ? w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą. W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca, w części w jakiej wydatkuje dochód na organizację imprez, nie spełnia przesłanek umożliwiających zastosowanie zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną samorządu zawodowego inżynierów budownictwa funkcjonującą na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 932), zrzeszającą osoby posiadające uprawnienia budowlane do wykonywania samodzielnych funkcji w budownictwie. Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, izby architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (?) mają osobowość prawną. Działalność izb określają statuty (ust. 2).

Wnioskodawca jest zatem osobą prawną i w związku z tym podlega opodatkowaniu zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (?).

Przepis art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mówi, że dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Tak określony dochód stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Zgodnie jednak z ugruntowanym poglądem, do tej kategorii należy zaliczyć każdą wartość wchodzącą do majątku podatnika, powiększającą jego aktywa, mającą definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została ujęta w katalogu zawartym w art. 12 ust. 4 tej ustawy. Dla uznania danego przysporzenia za przychód podatkowy nie ma znaczenia jego źródło, tj. czy pochodzi ze składek członkowskich czy też otrzymane zostało w inny przewidziany tą ustawą sposób. Przykładowe przysporzenia majątkowe zaliczane do tej kategorii zostały wymienione w art. 12 ust. 1 omawianej ustawy. Na jego mocy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe (art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Natomiast w myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (?).

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że ?A? w celu integracji środowiska inżynierów chciałaby zorganizować dla swoich członków np. rajd turystyczny lub zawody sportowe. Koszty organizacji takiej imprezy obejmują m.in. wyżywienie i zakwaterowanie uczestników, ewentualne nagrody, bilety wstępu do miejscowych atrakcji turystycznych. Uczestnicy ponosiliby częściową odpłatność za udział w imprezie, np. 25% kosztów. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że zadania statutowe Izby określa ustawa z dnia 15 grudnia 2000 roku o samorządzie zawodowym architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów, a także statut Polskiej (?).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy, wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych ? w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.

Zgodnie z definicją słownikową ?składka członkowska? to kwota pieniężna wpłacona, zwykle regularnie i obowiązkowo przez jedną osobę do wspólnej kasy, na jakiś wspólny cel, wkład jednej osoby we wspólny fundusz (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003). Z powyższej definicji wynika, że składka członkowska nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym pomiędzy opłacającym składkę, a podmiotem pobierającym składkę.

Zatem, analizowany przepis art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia od podatku dochodowego kwoty otrzymywane przez organizacje polityczne, społeczne i zawodowe od zrzeszonych w nich podmiotów, wpłacane z tytułu członkostwa w tych organizacjach, o ile nie są przeznaczane na działalność gospodarczą.

Ponadto, należy wskazać, że przepis art. 17 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy nie przewiduje żadnych innych ograniczeń, zarówno odnośnie przeznaczenia uzyskanych w ten sposób środków, jak i terminu ich wydatkowania.

Podsumowując, Wnioskodawca spełnia przesłanki podmiotowe do zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto, należy stwierdzić, że dochody Wnioskodawcy uzyskane z tytułu składek członkowskich nieprzeznaczone na działalność gospodarczą korzystać mogą ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy. Natomiast dochody w części przeznaczonej na pokrycie wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stosownie do treści art. 7 ust. 1 ww. ustawy podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Dodatkowo, należy podkreślić, że przedmiotem interpretacji nie jest ocena prawidłowości uznania działań wykraczających poza zadania określone ustawą o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów oraz statutem Polskiej (?), w zakresie organizacji w celu integracji środowiska inżynierów np. rajdu turystycznego lub zawodów sportowych, jako działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, że w zakresie:

  • podatku od towarów i usług wydana została interpretacja indywidualna,
  • podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Dyrektor Iz

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika