Podatek dochodowego od osób prawnych w zakresie: - ustalenia, czy po połączeniu spółek Wnioskodawca (...)

Podatek dochodowego od osób prawnych w zakresie: - ustalenia, czy po połączeniu spółek Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia podatkowego w oparciu o posiadane oraz przejęte zezwolenia, - ustalenia, czy zachodzą przesłanki do cofnięcia zezwolenia w związku z przejęciem własności składników majątku spółki przejmowanej, - ustalenia limitu zwolnienia podatkowego w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnych stref ekonomicznych przysługującego Spółce dla poszczególnych zezwoleń, - prowadzenia ewidencji rachunkowej dla dochodów osiąganych z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie trzech zezwoleń oraz działalności opodatkowanej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2012 r. (data wpływu 20 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • ustalenia, czy po połączeniu spółek Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia podatkowego w oparciu o posiadane oraz przejęte zezwolenie ? jest prawidłowe,
  • ustalenia, czy zachodzą przesłanki do cofnięcia zezwolenia w związku z przejęciem własności składników majątku spółki przejmowanej ? jest prawidłowe,
  • ustalenia limitu zwolnienia podatkowego w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnych stref ekonomicznych przysługującego Spółce dla poszczególnych zezwoleń ? jest prawidłowe,
  • prowadzenia ewidencji rachunkowej dla dochodów osiąganych z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie trzech zezwoleń oraz działalności opodatkowanej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • ustalenia, czy po połączeniu spółek Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia podatkowego w oparciu o posiadane oraz przejęte zezwolenie,
  • ustalenia, czy zachodzą przesłanki do cofnięcia zezwolenia w związku z przejęciem własności składników majątku spółki przejmowanej,
  • ustalenia limitu zwolnienia podatkowego w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnych stref ekonomicznych przysługującego Spółce dla poszczególnych zezwoleń,
  • prowadzenia ewidencji rachunkowej dla dochodów osiąganych z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie trzech zezwoleń oraz działalności opodatkowanej.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące opisy zdarzeń przyszłych.

Spółka (dalej: Wnioskodawca lub Spółka M) jest podatnikiem polskiego podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskodawca prowadzi działalność na terenie (...) Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: (...) SSE) na podstawie:

  • Zezwolenia nr ... z dnia ... 2000 r. (dalej: Zezwolenie M z 2000 r.) udzielonego do dnia ..., przy czym w dokumencie zezwolenia wskazana została nazwa spółki B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, pod którą to firmą Wnioskodawca działał do dnia ... ;
  • Zezwolenia nr ... z dnia ... 2008 r. (dalej: Zezwolenie M z 2008 r.) udzielonego do dnia ...

(dalej łącznie: Zezwolenia M).

Zezwolenie M z 2000 r. zostało wydane w trakcie obowiązywania Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia ...r. w sprawie ustanowienia (...) specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr ... ze zm.), natomiast Zezwolenie (...) z 2008 r. zostało wydane w okresie obowiązywania rozporządzenia Rady Ministrów z dnia ...r. w sprawie (...) Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr ... ze zm., dalej: Rozporządzenie o (...) SSE).

Na podstawie Zezwoleń M Spółka M korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. w Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.).

Obecnie Wnioskodawca zamierza połączyć się z inną spółką ? C Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka C lub Spółka przejmowana, a łącznie ze Spółką M: Spółki).

Spółka C jest polskim podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka przejmowana prowadzi działalność na terenie (X) Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: (X) SSE) na podstawie Zezwolenia nr ... z dnia ... 2006 r. (dalej: Zezwolenie C lub łącznie z Zezwoleniami M: Zezwolenia).

Na dokumencie Zezwolenia C wskazana została nazwa spółki C Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, pod którą to firmą Spółka przejmowana działała do dnia ... 2012 r. Zezwolenie C po jego wydaniu zostało zmienione (poprzez wydłużenie określonego w nim terminu poniesienia wydatków inwestycyjnych).

Spółka C prowadzi również częściowo działalność gospodarczą poza terenem Strefy, z tym że w zakresie dochodu na tej działalności Spółka C nie korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zezwolenie C udzielone zostało Spółce przejmowanej w trakcie obowiązywania rozporządzenia Rady Ministrów z dnia ...r. w sprawie (...) Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w brzmieniu obowiązującym do dnia ...r. (Dz. U. Nr ..., dalej: Rozporządzenie o (...) SSE).

Zezwolenie C ma obowiązywać do dnia ... Na jego podstawie Spółka C korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zakresy działalności określone w Zezwoleniu C oraz w Zezwoleniach M w podstawowym zakresie są ze sobą zbieżne.

Żadne z Zezwoleń ani przepisów, na podstawie których zostały wydane, nie zawiera ograniczeń w zakresie sukcesji praw i obowiązków z nich wynikających.

Spółka C oraz Spółka M są dużymi przedsiębiorcami w rozumieniu Załącznika I do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.; Dz. Urz. UE Polska wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 141).

Każdej ze Spółek w związku z uzyskanymi Zezwoleniami i poniesionymi nakładami inwestycyjnymi przysługują określone na podstawie właściwych przepisów limity pomocy publicznej, jaką każda ze Spółek może uzyskać, m.in. w postaci zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: SSE).

Połączenie Spółek ma być dokonane przez przejęcie, w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94. poz. 1037, ze zm.), tj. poprzez przeniesienie całego majątku Spółki przejmowanej na Spółkę M.

Połączenie nie będzie wiązało się ze zmianami inwestycji objętych Zezwoleniami, w szczególności nie będzie prowadziło do relokacji żadnej z inwestycji, w związku z którymi wydane zostały Zezwolenia. Inwestycje rozumiane jako ogół nabytych przez Spółki środków trwałych oraz stworzone przez nie nowe miejsca pracy pozostaną więc w dotychczasowej lokalizacji, tj. w regionie, w jakim inwestycja uzyskała Zezwolenie oraz zgodnie z nim miała zostać zrealizowana i utrzymana.

W związku z powyższym, w wyniku połączenia Wnioskodawca prowadzić będzie działalność na terenie zarówno (...) SSE, jak i (...) SSE, na podstawie i w zakresie określonym w Zezwoleniach.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w wyniku przedstawionego zdarzenia przyszłego, tj. połączenia się Wnioskodawcy ze Spółką przejmowaną w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, Wnioskodawca zachowa wszelkie uprawnienia wynikające z przysługujących mu Zezwoleń M oraz czy w związku z sukcesją generalną wskazaną w przepisach ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. w Dz. U. z 2012 r., poz. 749) i Kodeksu spółek handlowych będą mu przysługiwać uprawnienia Spółki przejmowanej wynikające z Zezwolenia C, a w szczególności, czy Wnioskodawca będzie miał po przejęciu Spółki C prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zarówno odnośnie dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie (...) SSE na podstawie Zezwoleń M, jak i działalności prowadzonej na terenie (...) SSE na podstawie Zezwolenia C?
  2. Czy w związku z przejęciem przez Wnioskodawcę, na skutek przejęcia Spółki C, własności jej składników majątku, stanowiących w części koszty kwalifikowane inwestycji, z uwagi na kontynuowanie przez Spółkę M działalności gospodarczej wskazanej w Zezwoleniu C, nie zajdą przesłanki do cofnięcia zezwolenia strefowego udzielonego Spółce C, a tym samym wyłączenia prawa do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych działalności prowadzonej na terenie (...) SSE przez Spółkę M oraz obowiązku zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia przez C?
  3. Czy po dokonaniu przez Wnioskodawcę przejęcia Spółki C, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zwolnienia dochodu od podatku od osób prawnych w łącznej kwocie wynikającej z sumy iloczynów dostępnej intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla poszczególnych Zezwoleń, z uwzględnieniem dotychczasowego poziomu wykorzystania puli zwolnienia oraz dyskontowania, oczywiście przy założeniu kontynuowania działalności na terenie obu stref przynajmniej do końca obowiązkowego okresu?
  4. Czy po dokonaniu przez Wnioskodawcę przejęcia Spółki C, prowadząc działalność gospodarczą w dwóch strefach ekonomicznych na podstawie Zezwoleń, Wnioskodawca będzie mógł prowadzić jedną łączną ewidencję rachunkową dla dochodów osiąganych z działalności prowadzonej na podstawie wszystkich Zezwoleń (podlegających zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych) i odrębną ewidencję dla działalności podlegającej opodatkowaniu?

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

1. Podsumowanie stanowiska Wnioskodawcy.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w wyniku dokonania przejęcia Spółki C:

  1. Wnioskodawca zachowa przysługujące mu uprawnienia wynikające z Zezwoleń M, a w szczególności prawo do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów pochodzących z działalności prowadzonej przez Niego na podstawie Zezwoleń M na terenie (...) SSE, ponieważ nie istnieją, ani nie istniały żadne regulacje, według których przejęcie innego podmiotu mogłoby skutkować dla dużego przedsiębiorcy utratą praw wynikających z zezwolenia strefowego;
  2. w związku z sukcesją generalną (wejściem we wszystkie prawa i obowiązki - także podatkowe - Spółki przejmowanej), zgodnie z właściwymi przepisami Ordynacji podatkowej oraz Kodeksu spółek handlowych, przejdą na Wnioskodawcę prawa i obowiązki Spółki przejmowanej wynikające z Zezwolenia C, a w szczególności Wnioskodawca będzie miał (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów pochodzących z działalności, którą obecnie na podstawie Zezwolenia C prowadzi Spółka przejmowana na terenie (...) SSE, a której prowadzenie będzie kontynuował Wnioskodawca w wyniku planowanego przejęcia Spółki C.

Powyższe stanowisko oparte jest na następujących przepisach, a także ich interpretacji dokonanej przez organy podatkowe, które w wydawanych interpretacjach indywidualnych prezentują stanowisko spójne z przedstawionym powyżej poglądem Wnioskodawcy:

2. Brzmienie przepisów.

  1. art. 494 § 2 Kodeksu spółek handlowych:
    ?§ 2. Na spółkę przejmującą [Spółkę M - przyp. Wnioskodawcy] albo spółkę nowo zawiązaną przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej [Spółce C - przyp. Wnioskodawcy] albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej?;
  2. art. 93 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym spółka przejmująca jest sukcesorem wszelkich praw i obowiązków podatkowych spółki przejmowanej:
    ?§ 1. Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:
    1. osób prawnych,
      (?)
      ? wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

    § 2. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:
    1. innej osoby prawnej (osób prawnych); (...)?;
  1. art. 93d Ordynacji podatkowej:
    ?Przepisy art. 93 - 93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego?;
  2. art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. w Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.):
    ?3. Zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:
    1. zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub
    2. rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
    3. nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki?;
  1. § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia o (...) SSE z ...r. (w brzmieniu obowiązującym do ...r.):
    ?Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:
    1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
    2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat (...)?.

3. Uzasadnienie szczegółowe.

Kontynuacja działalności przez Spółkę M.

Wnioskodawca stwierdza, że w wyniku przedstawionego zdarzenia przyszłego, tj. przejęcia przez Niego Spółki C, z punktu widzenia ciągłości działalności Wnioskodawcy nie dojdzie do żadnej zmiany. Wnioskodawca zachowa swój byt prawny w stanie niezmienionym, aktualne pozostaną identyfikujące go numery (NIP, numer REGON, numer KRS).

Przysługujące Wnioskodawcy prawa i obowiązki, w tym te o charakterze administracyjnym, nie ulegną więc zmianie wskutek połączenia.

Samo połączenie pozostanie bez wpływu na ważność Zezwoleń M, a w związku z tym, na możliwość korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnośnie dochodów pochodzących z działalności prowadzonej na podstawie Zezwoleń M.

Sukcesja w zakresie Zezwolenia C.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w wyniku przejęcia Spółki C stanie się on podmiotem wszelkich praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia C na skutek sukcesji prawnej przewidzianej we właściwych przepisach prawa handlowego oraz podatkowego.

Sukcesja prawna na gruncie przepisów prawa handlowego.

Art. 494 Kodeksu spółek handlowych określa m.in. zasady wstępowania przez spółkę przejmującą w prawa i obowiązki spółki przejmowanej. Art. 494 § 2 ww. ustawy stanowi, że uprawnienia wynikające z koncesji, zezwoleń, ulg etc., które przysługiwały przejętej spółce, przechodzą na spółkę przejmującą z dniem połączenia.

Sukcesja ta nie dotyczy jednak uprawnień, co do których ustawa bądź decyzja je przyznająca stwierdza, że nie podlegają one przejściu w wyniku połączenia spółek. W przypadku Zezwolenia C takie wyłączenie nie zostało przewidziane, a zatem, w ocenie Wnioskodawcy, nastąpi sukcesja na gruncie przepisów Kodeksu spółek handlowych.

Sukcesja na gruncie przepisów podatkowych.

Również przepisy Ordynacji podatkowej wyraźnie wskazują, że w przypadku połączenia spółek przez przejęcie, sukcesja dotyczy praw i obowiązków podatkowych (w tym odnoszących się do zwolnień i ulg podatkowych, a więc i zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W obowiązującym stanie prawnym, w przypadku połączenia przez przejęcie, zgodnie z art. 93 § 1 w zw. z § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, następuje sukcesja podatkowa, tj. spółka kapitałowa przejmująca inną spółkę kapitałową wstępuje w jej prawa i obowiązki podatkowe.

Zgodnie z art. 93d ww. ustawy, sukcesja odnosi się także do praw i obowiązków powstałych w wyniku decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Biorąc powyższe pod uwagę, także na gruncie przepisów podatkowych będzie miała miejsce sukcesja praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia C.

Ewentualne ograniczenie sukcesji ze względu na przepisy szczególne.

Jak już wskazano powyżej, warunkiem przejścia uprawnień wynikających z zezwolenia, koncesji czy ulgi na spółkę przejmującą jest, zgodnie z art. 494 § 2 Kodeksu spółek handlowych, brak ograniczeń w tym względzie wynikających z treści danej decyzji bądź przepisów ustawowych. Art. 93e Ordynacji podatkowej uzależnia z kolei sukcesję m.in. od tego, czy odrębna ustawa nie stanowi inaczej.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia szczegółowe uwagi w tym zakresie.

Zezwolenia.

Treść żadnego z Zezwoleń nie wprowadza ograniczeń odnośnie sukcesji. Również Regulamin (...) SSE oraz Regulamin (...) SSE, do których odwołują się Zezwolenia, nie przewidują w tej kwestii żadnych przeszkód.

Ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych.

Również przepisy regulujące działalność gospodarczą na terenie specjalnych stref ekonomicznych, w tym w szczególności ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, nie wprowadzają żadnych ograniczeń w zakresie sukcesji praw i obowiązków wynikających z zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie strefy, w związku z połączeniem spółek.

Na skutek połączenia nie dochodzi również do spełnienia przesłanek cofnięcia któregokolwiek z Zezwoleń, wskazanych w art. 19 ust. 3 ww. ustawy.

W wyniku połączenia nie dojdzie bowiem do zaprzestania prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - w analizowanym zdarzeniu przyszłym Spółka M będzie kontynuowała swoją dotychczasową działalność oraz jako następca prawny Spółki C będzie prowadziła działalność także na podstawie Zezwolenia C (stanowisko Wnioskodawcy w kwestii zasadności uznania, że przejęcie spółki w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych nie stanowi zakończenia działalności Spółki przejmowanej zostało szeroko przedstawione w części wniosku odnoszącej się do Pytania nr 2).

Rozporządzenia.

Obecnie podstawowym aktem dotyczącym działalności gospodarczej na terenie strefy jest Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 ze zm.) obowiązujące od 30 grudnia 2008 r.

Zgodnie z § 8 ww. rozporządzenia, do przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenia strefowe wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, zastosowanie mają regulacje obowiązujące wcześniej: ?Do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej?.

Do Zezwolenia C zastosowanie będzie więc miało Rozporządzenie o (...) SSE.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia ...r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie (...) specjalnej strefy ekonomicznej, tj. Rozporządzenie o (...) SSE (Dz. U. Nr ...) do przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenia wydane przed wejściem w życie ww. rozporządzenia zmieniającego, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej. W związku z tym, do Zezwolenia C, wydanego w dniu 1 grudnia 2006 r., zastosowanie mają przepisy Rozporządzenia o (...) SSE w oryginalnym brzmieniu sprzed ww. nowelizacji, obowiązującym do dnia ...r.

Przepisy te nie zawierają żadnych ograniczeń w zakresie związanej z połączeniem spółek i opisanej powyżej sukcesji praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia C.

Rozporządzenie o (...) SSE określa jedynie w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 warunki korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, które to warunki w wyniku połączenia nie ulegną zmianie i nie zostaną naruszone. W wyniku połączenia nie dojdzie bowiem do:

  • przeniesienia w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne, przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym (w wyniku połączenia nie dojdzie do przeniesienia składników majątku, a do wstąpienia przez Spółkę M w prawa i obowiązki z nimi związane);
  • zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę C.

Jak wynika z powyższego, żadne przepisy regulujące działalność na terenie SSE nie wprowadzają żadnych ograniczeń wstępowania w prawa i obowiązki wynikające z zezwoleń strefowych na podstawie sukcesji wynikającej z art. 494 § 2 Kodeksu spółek handlowych.

Podsumowanie.

Podsumowując, stwierdzić należy, że żadne ze wskazanych wyżej przepisów nie wprowadzają ograniczenia w kwestii wstąpienia przez Spółkę M w ogół praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia C w wyniku przejęcia Spółki C przez Spółkę M.

Wnioskodawca wskazuje także, że w Jego ocenie nie obowiązują jakiekolwiek inne przepisy, które mogłyby takie ograniczenie wprowadzać.

Ponadto należy stwierdzić, że wskazane powyżej wyliczenia warunków, jakie spełniać musi przedsiębiorca działający na podstawie zezwolenia strefowego oraz przyczyny cofnięcia zezwolenia strefowego stanowią katalogi zamknięte.

Tak też uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji podatkowej z dnia 27 maja 2011 r. sygn. akt IBPBI/2/423-248/11/SD stwierdzając, że wyżej wymienione przypadki utraty zwolnienia lub cofnięcia zezwolenia strefowego stanowią katalog zamknięty, do którego nie należy połączenie spółek przez przejęcie, a więc cyt.: ?w rezultacie w przypadku sukcesji generalnej [wynikającej z połączenia spółek - przyp. Wnioskodawcy] zezwolenie nadal obowiązuje, a sukcesorem praw i obowiązków wynikających z zezwolenia staje się podmiot przejmujący?.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że w wyniku przejęcia Spółki przejmowanej, podmiotem wszelkich praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia C stanie się Wnioskodawca.

Możliwość stosowania zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji, w związku z faktem, że Wnioskodawca w następstwie planowanego przejęcia Spółki M:

  • zachowa swoje dotychczasowe uprawnienia wynikające z Zezwoleń M,
  • stanie się podmiotem uprawnień wynikających z Zezwolenia C,

zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochody Wnioskodawcy z działalności prowadzonej zarówno na terenie (...) SSE na podstawie Zezwolenia C, jak i na terenie (...) SSE na podstawie Zezwoleń M będą zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych do wysokości limitów określonych we właściwych przepisach ograniczających wielkość pomocy publicznej dla przedsiębiorców.

Stanowisko analogiczne do przedstawionego powyżej przez Wnioskodawcę wyraził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 31 stycznia 2011 r. sygn. akt IBPBI/2/423-1511/10/CzP, w której organ podatkowy stwierdził, że cyt.: ?w myśl przepisów art. 93 Ordynacji podatkowej w wyniku połączenia się spółek, o którym mowa w art. 492 § 1 Ksh, na spółkę przejmującą (bądź nowozawiązaną) przechodzą wszystkie prawa i obowiązki, jakie spółka łącząca się posiadała na dzień wykreślenia jej z rejestru sądowego. Oznacza to, że spółka przejmująca / nowozawiązana wstępuje, co do zasady, we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej przewidziane w przepisach prawa podatkowego. Zatem Wnioskodawca (bądź podmiot nowozawiązany) będzie mógł korzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, w oparciu o posiadane przez E. zezwolenie?.

Z kolei w interpretacji indywidualnej z dnia 9 października 2009 r. sygn. akt IBPBI/2/423-823/09/AM, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, który stwierdził, że ?zwolnienie podatkowe wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (?), zgodnie z którym wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia; zostanie po połączeniu przejęte przez Wnioskodawcę w drodze sukcesji generalnej?.

Podobny pogląd wyraził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 17 kwietnia 2009 r. sygn. akt ILPB3/423-97/09-4/ŁM.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

1. Podsumowanie stanowiska Wnioskodawcy.

Ciągłość prowadzenia działalności.

Mając na uwadze brzmienie powołanych powyżej przepisów, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dokonanie przez Wnioskodawcę przejęcia Spółki C:

  1. nie może być uważane za zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej objętej Zezwoleniem C na terenie (...) SSE, gdyż działalność ta na skutek wstąpienia przez Wnioskodawcę we wszystkie prawa i obowiązki Spółki przejmowanej będzie kontynuowana na podstawie Zezwolenia C przez Wnioskodawcę jako sukcesora prawnego, a nie odrębny (nowy) podmiot;
  2. nie może być uważane za naruszenie obowiązku prowadzenia działalności gospodarczej przez okres wskazany w § 5 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia o (...) SSE, gdyż działalność ta będzie kontynuowana przez Wnioskodawcę jako sukcesora Spółki C.

A zatem, Zezwolenie C nie będzie mogło zostać cofnięte na podstawie art. 19 ust. 3 pkt 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i nie dojdzie do skutku, o którym mowa w art. 17 ust. 5 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych, tj. do utraty prawa do zwolnienia podatkowego oraz obowiązku zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego.

W związku z tym, Wnioskodawca, po przejęciu Spółki C oraz przejściu na Niego wszelkich praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia C, będzie miał możliwość zastosowania do dochodów osiąganych z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie Zezwolenia C zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Brak zbycia składników majątkowych.

Mając na uwadze brzmienie powołanych poniżej przepisów, Wnioskodawca stoi również na stanowisku, że dokonanie przez Wnioskodawcę przejęcia Spółki C nie może być uważane za przeniesienie własności składników majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjne poniesione przez Spółkę C, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia o (...) SSE.

Co więcej, inwestycja (środki trwałe, utworzone nowe miejsca pracy) pozostanie w regionie, w jakim inwestycja miała zostać zrealizowana i utrzymana.

W związku z powyższym, Wnioskodawca po przejęciu Spółki C, w związku z przejściem na Niego całości praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia C, będzie miał możliwość zastosowania do dochodów osiąganych z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie Zezwolenia C zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2. Brzmienie przepisów.

Przedstawione powyżej stanowisko Wnioskodawcy oparte jest o brzmienie następujących przepisów:

  1. art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:
    ?1. Wolne od podatku są:
    (?)
    34) dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami?;
  2. art. 17 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
    ?5. W razie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego?;
  3. art. 19 ust. 3 pkt 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych:
    ?3. Zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:
    1. zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie (...)?;
  4. § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia o (...) SSE z ...r., określających warunki przysługiwania zwolnienia od podatku dochodowym od osób prawnych przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na terenie SSE:
    ?Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:
    1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
    2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat (...)?.

3. Uzasadnienie szczegółowe.

Przejęcie na gruncie przepisów dotyczących SSE.

Wskazane powyżej przepisy ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz Rozporządzenia o (...) SSE określają konsekwencje zakończenia przez przedsiębiorcę strefowego działalności prowadzonej przez niego na podstawie uzyskanego zezwolenia strefowego.

Po pierwsze, art. 19 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy daje właściwemu ministrowi możliwość cofnięcia zezwolenia strefowego w razie, gdyby przedsiębiorca zakończył działalność.

Po drugie, warunkiem korzystania przez przedsiębiorcę ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych jest niezakończenie prowadzenia działalności, na którą przyznano zezwolenie, przez wskazany w § 5 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia o (...) SSE okres 5 lat oraz powstrzymywanie się od zbycia składników majątkowych, z którymi były związane wydatki inwestycyjne, przez okres 5 lat od momentu wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Ratio legis ww. przepisów jest zagwarantowanie trwałości inwestycji strefowych, w związku z którymi przedsiębiorcy otrzymują pomoc publiczną w postaci zwolnień podatkowych oraz uniknięcie sytuacji, w których majątek, z którym związane były osiągnięte przez przedsiębiorcę korzyści podatkowe byłby zbywany, a nie przeznaczany do prowadzenia określonej w zezwoleniu działalności.

Nie jest z pewnością ich celem ograniczenie możliwości dokonywania przekształceń odnoszących się do przedsiębiorcy prowadzącego działalność, w tym zmieniania formy prawnej czy też łączenia się z innymi przedsiębiorcami, o ile zdarzenia takie nie doprowadzą do ograniczenia lub zakończenia prowadzonej działalności albo przeniesienia własności składników majątkowych na podmioty zewnętrzne.

Przepisy te nie wskazują również wyraźnie na połączenie spółek poprzez przejęcie, jako przykład sytuacji, w której właściwy minister mógłby cofnąć przyznane wcześniej zezwolenie strefowe lub przedsiębiorca miałby utracić prawo do zwolnienia od podatku dochodowego. Ponieważ są to przepisy sankcjonujące pewne potencjalne zachowania przedsiębiorcy, nie można ich interpretować rozszerzająco (takie stanowisko akceptowane jest w praktyce organów podatkowych - za prawidłowe uznał je m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji podatkowej z dnia 7 października 2008 r. sygn. akt ILPB3/423-431/08-4/DS).

Mając powyższe na względzie, biorąc również pod uwagę interpretację celowościową wskazanych powyżej przepisów ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz Rozporządzenia o (...) SSE, zdaniem Wnioskodawcy, Jego stanowisko w tym zakresie jest prawidłowe.

Przejęcie na gruncie przepisów prawa handlowego i podatkowego ? sukcesja.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym nastąpi sukcesja praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia C, zarówno na gruncie przepisów prawa handlowego, jak i podatkowego, zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy dotyczącym pytania nr 1.

Jest to sukcesja pod tytułem ogólnym, obejmująca zarówno prawa i obowiązki cywilnoprawne, jak i publicznoprawne.

Z wykładni właściwych przepisów, w szczególności biorąc pod uwagę przepisy Działu I Tytułu IV Kodeksu spółek handlowych, dotyczącego połączeń spółek, ewidentnie wynika, że nie można uznać, że działalność spółki przejmowanej wskutek przejęcia zostaje zakończona. Sama spółka przejmowana zostaje co prawda rozwiązana, jednakże całokształt jej działalności jest kontynuowany przez spółkę przejmująca, będącą jej sukcesorem prawnym.

Tak też uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 22 września 2010 r. sygn. akt IBPBI/2/423-819/10/SD, w której to wyraźnie stwierdził, że cyt.: ?(?) nie można twierdzić, iż w wyniku połączenia dochodzi do zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej. Działalność ta jest bowiem dalej kontynuowana w sposób nieprzerwany przez następcę prawnego?.

Także w interpretacji z dnia 10 września 2009 r. sygn. akt IBPBI/2/423-823/09/AM Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach przychylił się do stanowiska podatnika, który stwierdził m.in., że cyt.: ?połączenie nie oznacza zakończenia prowadzenia działalności, przeciwnie - umożliwia jej rozszerzenie i dalsze skuteczne prowadzenie w ramach przedsiębiorstwa wnioskodawcy?.

Również wykładnia celowościowa wskazuje na to, że ideą przepisów dotyczących przejmowania spółek nie było doprowadzenie do sytuacji, w której można by uznać, że działalność spółki przejmowanej zostaje całkowicie zakończona, a spółka przejmująca mogłaby ją jedynie kontynuować jako zupełnie odrębny podmiot. Z przepisów dotyczących połączenia przez przejęcie wyraźnie wynika bowiem, że sytuacja spółki przejmującej nie powinna być zrównana z przypadkiem podmiotu, który po prostu nabył cały majątek (przedsiębiorstwo) innej spółki, która następnie uległa rozwiązaniu.

Przytoczone powyżej przepisy nie wskazują także, by dokonanie połączenia spółek poprzez przejęcie było tożsame ze zwykłym przeniesieniem przez spółkę przejmowaną składników majątku na spółkę przejmującą.

W przypadku przejęcia spółki trwa bowiem cały czas związek składników majątkowych z prowadzoną działalnością gospodarczą, której prowadzenie, wraz z całokształtem spraw spółki przejmowanej (prawami i obowiązkami) przejmuje spółka przejmująca. Nie pojawia się ?nowy? właściciel (jak np. miałoby to miejsce w przypadku sprzedaży składnika majątku) - ze względu na sukcesję prawną zachodzi tożsamość podmiotów będących właścicielami.

Oceniając więc, czy w wyniku przejęcia spółki dochodzi do przeniesienia własności należących do niej składników majątkowych, nie można traktować spółki przejmującej - sukcesora praw i obowiązków spółki przejmowanej - jako odrębnego, zewnętrznego podmiotu.

Podobnie stwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w powołanej już wcześniej przez Wnioskodawcę interpretacji podatkowej z dnia 7 października 2008 r. sygn. akt ILPB3/423-431/08-4/DS, stwierdzając, że reguła utraty zwolnienia w przypadku zbycia składników majątkowych, z którymi związane były odliczenia od podatku cyt.: ?nie dotyczy przeniesienia własności w wyniku przekształcenia formy prawnej, łączenia lub podziału podmiotów?.

Podobne stanowiska zajął m.in. także Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji podatkowej z dnia 17 kwietnia 2009 r. sygn. akt ILPB3/423-97/09-4/ŁM oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 1 czerwca 2009 r. sygn. akt IBPBI/2/423-269/09/CzP.

W przypadku przejęcia spółki nie dochodzi zatem do przeniesienia składników majątkowych pomiędzy spółkami, lecz do faktycznego złączenia ich majątków w jedna całość, razem z wszelkimi przysługującymi im prawami i obowiązkami (nie dochodzi przy tym do przeniesienia inwestycji do innego regionu).

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Wnioskodawcy, analiza przepisów dotyczących połączenia spółek przez przejęcie na tle warunków korzystania ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz podstaw do ewentualnego cofnięcia Zezwoleń wskazuje, że stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, przejęcie przez Niego Spółki C nie będzie mogło zostać uznane na gruncie § 5 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 Rozporządzenia o (...) SSE ani za zaprzestanie przez Spółkę C prowadzenia działalności gospodarczej, ani za przeniesienie własności składników majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjne. W związku z tym, przepisy te nie będą stały na przeszkodzie zastosowaniu przez Wnioskodawcę zwolnienia od podatku dochodowym od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do dochodów, które Wnioskodawca osiągać będzie po przejęciu Spółki C z działalności obecnie prowadzonej przez Spółkę C na podstawie Zezwolenia C.

Nie dojdzie też do zaprzestania przez Spółkę C prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 19 ust. 3 pkt 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, a w związku z tym nie wystąpi podstawa upoważniająca do cofnięcia na podstawie tego przepisu Zezwolenia C, a zatem Wnioskodawca nie utraci prawa do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych ani nie będzie miał obowiązku zapłaty podatku za cały okres korzystania przez Spółkę C ze zwolnienia podatkowego.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

1. Podsumowanie stanowiska Wnioskodawcy.

Mając na uwadze brzmienie właściwych przepisów, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że gdy w wyniku przejęcia Spółki C przejdzie na Niego, zgodnie z zasadami sukcesji, Zezwolenie C, Wnioskodawca będzie mógł korzystać z puli pomocy publicznej równej sumie iloczynów odpowiedniej intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla poszczególnych Zezwoleń, z uwzględnieniem dotychczasowego poziomu wykorzystania puli zwolnienia oraz dyskontowania.

Od obliczonej w powyższy sposób przysługującej Wnioskodawcy łącznej puli pomocy publicznej Wnioskodawca odejmować będzie kwoty odpowiadające podatkowi od osób prawnych, jakie Wnioskodawca musiałby zapłacić od dochodu uzyskiwanego zarówno z działalności prowadzonej na podstawie Zezwoleń M (na terenie (...) SSE), jak i działalności prowadzonej na podstawie Zezwolenia C (na terenie (...) SSE), bez obowiązku rozróżnienia, z której z tych działalności pochodzić będzie zwolniony od opodatkowania dochód, aż do wyczerpania przysługującej mu łącznej puli pomocy publicznej (z uwzględnieniem dyskontowania).

2. Brzmienie przepisów.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 oparte jest na interpretacji następujących przepisów:

  1. art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym podatnicy są zobowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej tak, by możliwe było określenie podstawy opodatkowania i należnego podatku:
    ?1. Podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m?;
  2. art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym dochody osiągane z działalności prowadzonej na podstawie zezwoleń strefowych są zwolnione od podatku w granicach określonych we właściwych przepisach:
    ?1. Wolne od podatku są:
    (?)
    34) dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami?;
  3. § 5 ust. 3 Rozporządzenia o (...) SSE, zgodnie z którym zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych określone w przepisach o SSE dotyczą jedynie dochodów osiąganych z działalności prowadzonej na terenie SSE, a przedsiębiorca prowadzący działalność równocześnie w SSE i poza SSE ma obowiązek organizacyjnego wydzielenia tych działalności:
    ?3. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy?;
  4. § 5 ust. 3 Rozporządzenia o (...) SSE:
    ?3. Zwolnienia. o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy?.

3. Uzasadnienie szczegółowe.

Przepisy właściwe dla Zezwolenia M z 2000 r.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że chociaż Rozporządzenie o (...) SSE zaczęło obowiązywać już po wydaniu Zezwolenia M z 2000 r., jednakże będzie stosować się do obydwu Zezwoleń M, gdyż nie zawiera ono przepisów intertemporalnych wskazujących na to, by do przedsiębiorców, którzy otrzymali zezwolenia strefowe przed jego wejściem w życie miały znajdować zastosowanie wcześniejsze przepisy. Takich regulacji nie zawierało również Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia ...r. w sprawie (...) specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr ..., ze zm.), obowiązujące po utracie mocy przez Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia ...r. w sprawie ustanowienia (...) specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr ...ze zm.).

Powyższe stanowisko spójne jest z poglądem wyrażonym przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 29 maja 2009 r. sygn. akt IBPBI/2/423-332/09/CzP, w którym organ podatkowy stwierdził, że ?rozporządzenie z ...r. [tj. Rozporządzenie o (...) SSE - przyp. Wnioskodawcy], (...) nie wprowadziło przepisów przejściowych dotyczących podmiotów działających na podstawie zezwoleń wydanych przed dniem wejścia w życie tego rozporządzenia (...). W związku z powyższym, zasady korzystania ze zwolnień na podstawie zezwoleń wcześniej udzielonych zostały określone w ww. rozporządzeniu z dnia ...r.? (interpretacja ta odnosiła się do Rozporządzenia o (...) SSE, które zawiera przepisy analogiczne do Rozporządzenia o (...) SSE, w związku z czym, zdaniem Wnioskodawcy, jej powołanie jest zasadne).

Stąd wskazany wyżej przepis § 5 ust. 3 Rozporządzenia o (...) SSE będzie miał zastosowanie również do Zezwolenia M z 2000 r.

Rozgraniczenie ewidencji.

Przywołane powyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazują wyraźnie, że zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych przysługujące w związku z prowadzeniem działalności na podstawie zezwolenia strefowego obejmuje wyłącznie dochody pochodzące z działalności prowadzonej na terenie SSE.

Zarówno Rozporządzenie o (...) SSE, jak i Rozporządzenie o (...) SSE zawierają odpowiednie przepisy dotyczące sytuacji, w której podatnik prowadzi działalność równolegle w SSE, jak i poza nią. Konieczne jest organizacyjne wyodrębnienie tych działalności i prowadzenie ewidencji rachunkowej w sposób wyodrębniający (i) dochody pochodzące z działalności opodatkowanej oraz (ii) dochody zwolnione od opodatkowania, pochodzące z działalności prowadzonej na podstawie zezwolenia strefowego.

Celem takiego uregulowania ewidencjonowania dochodów opodatkowanych i zwolnionych z opodatkowania jest umożliwienie ich wyraźnego rozgraniczenia oraz jasnego określenia, jaka powinna być podstawa opodatkowania, a jaka będzie kwota dochodu zwolnionego z podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE w ramach zezwolenia.

Limity pomocy publicznej.

Wysokość przysługującej pomocy publicznej regulują właściwe przepisy, odpowiednie dla poszczególnych zezwoleń. Limity te zależeć mogą m.in. od wysokości kwalifikowanych kosztów inwestycji poniesionych przez podatnika, lokalizacji inwestycji, zakwalifikowania przedsiębiorcy do określonej grupy - małych, średnich bądź dużych przedsiębiorców.

Niezależnie od sposobu, w jaki limit pomocy publicznej powinien zostać ustalony dla danego zezwolenia strefowego, podatnik korzysta z tej pomocy m.in. poprzez zwolnienie z opodatkowania dochodów osiąganych z działalności prowadzonej na terenie SSE w ramach zezwolenia. Podatnik powinien każdorazowo określać kwotę podatku, do zapłacenia którego nie był zobowiązany ze względu na przysługujące mu zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów z działalności prowadzonej w SSE na podstawie zezwolenia. Tak ustalane kwoty podatnik powinien odejmować od przysługującego mu limitu pomocy publicznej (z uwzględnieniem dyskontowania), aż do jego wyczerpania.

Przepisy dotyczące limitów pomocy publicznej nie zawierają jednak rozróżnienia dotyczącego sytuacji, w której podatnikowi przyznano więcej niż jedno zezwolenie strefowe, a więc przysługują mu niejako dwie odrębne pule pomocy publicznej, których sposób obliczenia może się od siebie różnić.

Kumulacja pomocy publicznej.

Ponieważ przepisy nie regulują wyraźnie sytuacji podatnika, który uzyskał więcej niż jedno zezwolenie strefowe - czy to na skutek uzyskania kolejnego zezwolenia, czy to w drodze sukcesji prawnej - uznać należy, że żadne przepisy prawa nie zabraniają kumulacji pomocy publicznej w opisany przez Wnioskodawcę sposób, tj. poprzez ustalanie łącznej puli pomocy publicznej poprzez zsumowanie iloczynów odpowiedniej intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla poszczególnych Zezwoleń.

Wnioskodawca podkreśla przy tym, że celem wyodrębnienia w ewidencji dochodów w zależności od tego, czy pochodzą one z działalności objętej zezwoleniem bądź nie, jest możliwość ustalenia, które z nich powinny podlegać opodatkowaniu, a które powinny podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Brak jest więc przeszkód, by limity pomocy publicznej przysługujące Wnioskodawcy, zgodnie z Zezwoleniami M, zostały w następstwie dokonania przejęcia Spółki C zsumowane z limitem pomocy publicznej przysługującym obecnie Spółce C oraz by Wnioskodawca łączną kwotę maksymalnego zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych obliczoną w ten sposób zastosował do całości dochodu z działalności strefowej prowadzonej na podstawie wszystkich Zezwoleń (zarówno na terenie (...) SSE, jak i (...) SSE), który uzyskiwać będzie po dokonaniu przejęcia Spółki C.

Powyższa teza znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe. Na szczególną uwagę zasługuje przy tym interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 listopada 2011 r. sygn. akt IBPBI/2/423-1036/11/AK.

W ww. interpretacji organ uznał za prawidłowe następujące stanowisko podatnika, cyt.: ?W związku z posiadaniem czterech Zezwoleń (w powiązaniu ze spełnieniem warunków określonych w każdym z tych Zezwoleń) Spółce będzie przysługiwało prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu w kwocie wynikającej z połączenia iloczynów dostępnej intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla poszczególnych Zezwoleń, z uwzględnieniem dyskontowania?.

Powyższa interpretacja wydana została na gruncie stanu faktycznego analogicznego do przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego. Dotyczyła ona bowiem spółki, która dysponowała czterema zezwoleniami strefowymi - dwoma uzyskanymi bezpośrednio przez spółkę oraz dwoma uzyskanymi wskutek przejęcia innej spółki kapitałowej, które to zezwolenia dotyczyły działalności na terenie dwóch różnych SSE.

Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca zwraca uwagę, że ponieważ ani przepisy ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, ani żadnego z właściwych rozporządzeń nie odnoszą się wyraźnie do kwestii obliczania puli dostępnej pomocy publicznej w przypadku, gdy podatnik dysponuje więcej niż jednym zezwoleniem strefowym, nie ma również podstawy, by różnicować w tym względzie sytuację podatnika prowadzącego działalność tylko w jednej SSE (na podstawie więcej niż jednego zezwolenia) od sytuacji, gdy podatnik dysponuje zezwoleniami na działalność w różnych SSE.
<

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika