1. Czy Spółka wystawiając faktury sprzedaży na przełomie dwóch okresów sprawozdawczych powinna (...)

1. Czy Spółka wystawiając faktury sprzedaży na przełomie dwóch okresów sprawozdawczych powinna zakwalifikować przychód należny w podziale na części, które dotyczą tych lat?
2. Czy Spółka może zaliczyć przychody z okresu roku poprzedniego, jeśli wystawi faktury w roku następnym? Spółka zaznacza, że okres rozliczania przypada na przełomie roku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2011 r. (data wpływu 02 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 września 2011 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony pismami z dnia 02 grudnia 2011 r. (data wpływu 05 grudnia 2011 r.) oraz z dnia 07 grudnia 2011 r. ? o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka świadczy usługi w zakresie dostawy wody i oczyszczania ścieków. Na podstawie umów o zaopatrzeniu w wodę i odbiór ścieków, Spółka fakturuje swoje należności po dokonaniu odczytów stanu wodomierzy w okresach rozliczeniowych miesięcznych lub dwumiesięcznych. Zdarza się również, z przyczyn niezależnych od Spółki, że okres odczytów przekracza termin określony w umowie.

Okres rozliczeniowy obejmuje okres sprzedaży wynikający z wystawionych faktur i przypada na kolejne dni miesiąca, i tak:

  • faktura wystawiona w dniu 31 grudnia 2010 r. obejmuje okres sprzedaży od 30 listopada 2010 r. do 31 grudnia 2010 r.,
  • faktura wystawiona w dniu 10 stycznia 2011 r. obejmuje okres sprzedaży od 15 listopada 2010 r. do 10 stycznia 2011 r.,
  • faktura wystawiona 28 lutego 2011 r. obejmuje okres sprzedaży od 15 października 2010 r. do 28 lutego 2011 r.,
  • faktura wystawiona 12 marca 2011 r. obejmuje okres sprzedaży od 28 grudnia 2009 r. do 12 marca 2011 r.

W związku z tym, przychód należny w Spółce powstaje:

  1. w pierwszym przypadku w roku 2010,
  2. w następnych przypadkach należy przypisać należny przychód do dwóch okresów sprawozdawczych.


W piśmie z dnia 02 grudnia 2011 r. (data wpływu 05 grudnia 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku, Spółka doprecyzowała przedstawiony stan faktyczny o poniższe informacje.

  1. Okresem rozliczeniowym jest przedział czasowy, który został wyodrębniony ze względu na obowiązek uregulowania przez dane podmioty spraw finansowych. W umowie o usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez Wnioskodawcę § 9 określa sposób rozliczania się z odbiorcami:
    • § 9 pkt 1 stanowi, że odczyt wodomierza i urządzenia pomiarowego następuje w okresach jedno lub dwumiesięcznych,
    • § 9 pkt 2 stanowi, że kwotę należności Spółki oraz warunki zapłaty określa wystawiona faktura. Faktura VAT zawiera okres rozliczenia: podany jest poprzedni stan licznika wraz z datą jego odczytu oraz stan licznika aktualny również z datą dokonania odczytu, np. od 30.12.2010 r. do 07.02.2011 r.; od 01.12.2010 r. do 10.01.2011 r.; zdarza się również np. od 05.01.2010 r. do 10.02.2011 r.; od 12.06.2010 r. do 15.03.2011 r.
  2. Okresem sprawozdawczym dla Spółki jest rok kalendarzowy = rok podatkowy.
  3. Przełom dwóch okresów sprawozdawczych to przełom dwóch lat podatkowych - wystawiana jest jedna faktura.
  4. Według umowy, obowiązkiem Spółki jest odczytanie wodomierzy u poszczególnych odbiorców usług w ciągu miesiąca do dwóch od ostatniego odczytu. Zdarzają się sytuacje, że faktura obejmuje okresy dłuższe od wskazanych w umowie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy Spółka wystawiając faktury sprzedaży na przełomie dwóch okresów sprawozdawczych powinna zakwalifikować przychód należny w podziale na części, które dotyczą tych lat...
  2. Czy Spółka może zaliczyć przychody z okresu roku poprzedniego, jeśli wystawi faktury w roku następnym... Spółka zaznacza, że okres rozliczenia przypada na przełomie roku.


Zdaniem Wnioskodawcy, zachowując współmierność przychodów i kosztów za dany okres sprawozdawczy przychód należny należy wykazać w podziale na części, które dotyczą tych lat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 3 powołanej ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Stosownie natomiast do treści art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli strony ustalą, iż usługa rozliczana jest w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Dokonując analizy przytoczonego przepisu art. 12 ust. 3c ww. ustawy, wywieść należy, iż ustawodawca, w przypadku usługi rozliczanej w okresach rozliczeniowych, wskazał następujące możliwe daty powstania przychodu:

  • ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub
  • ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego na wystawionej fakturze.



Wskazać jednocześnie należy, iż zgodnie z art. 12 ust. 3c ustawy, rozpoznanie przychodu winno następować nie rzadziej niż raz w roku. Natomiast istotnym dla wskazania daty powstania przychodu jest okoliczność ustalenia w umowie (fakturze) rozliczania w okresie rozliczeniowym. Wystąpienie więc tej sytuacji ? zależnej wyłącznie od woli stron ? oznacza, iż przychód z tego rodzaju usług powstaje w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na fakturze nie rzadziej niż raz w roku.

Jeżeli strony na podstawie umowy ustaliły, że usługa rozliczana będzie w okresach rozliczeniowych, to przychód powstanie w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego. Tak więc w przypadku, gdy okres rozliczeniowy obejmuje miesiące na przełomie roku, to przychód dla celów podatku dochodowego powstanie w ostatnim dniu rozliczeniowym określonym w umowie lub na wystawionej fakturze.

Odnosząc powyższe do opisanego we wniosku stanu faktycznego, stwierdzić należy, że wystawiając faktury sprzedaży na przełomie dwóch okresów sprawozdawczych, Spółka za datę powstania przychodu należnego powinna uznać ostatni dzień okresu rozliczeniowego (jedno lub dwumiesięcznego) określonego w umowie.

Zatem, jeżeli Spółka wystawi fakturę w roku następnym, obejmującą dwa okresy rozliczeniowe określone w umowie, z których jeden przypada na rok poprzedni (ostatni dzień okresu rozliczeniowego), to powinna przypisać przychód odpowiednio do dwóch okresów sprawozdawczych (dwóch lat podatkowych).

Reasumując, nie można więc zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że zachowując współmierność przychodów i kosztów za dany okres sprawozdawczy przychód należny należy wykazać w podziale na części, które dotyczą tych lat.

Z tej to przyczyny, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika