Czy wpłaty na PFRON należy traktować jako dochód do opodatkowania? Jeżeli tak, to kiedy zapłacić (...)

Czy wpłaty na PFRON należy traktować jako dochód do opodatkowania? Jeżeli tak, to kiedy zapłacić należy podatek i w jakiej wysokości? Czy podatek należy zapłacić za miesiące, w których była strata, czy tylko za miesiąc lipiec, w którym Wnioskodawca osiągnął zysk(3.239,00 zł x 19% czy 21.016,00 zł x 19%)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala (...), przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2007 r. (data wpływu 20.08.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podstawy opodatkowania - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podstawy opodatkowania.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Celem statutowym SP ZOZ Szpitala (...) zgodnie z ustawą z dnia 30.08.1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, jest udzielanie świadczeń zdrowotnych, a w szczególności: wykonywanie zabiegów rehabilitacyjno ? leczniczych, prowadzenie badań diagnostycznych dla potrzeb leczniczych, działalność w zakresie kształtowania postaw i zachowań prozdrowotnych podopiecznych oraz działalność profilaktyki zdrowotnej. Szpital realizuje dochody (przychody), które zwolnione są z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ przeznacza je na cele statutowe. Wyjątek stanowią opłaty PFRON, które nie mają związku z działalnością statutową Szpitala, a zatem nie stanowią kosztów uzyskania przychodu. W miesiącach od stycznia do czerwca 2007 r. Szpital ponosił stratę. W lipcu 2007 r. wypracował zysk. Wydatki na cele niezwiązane z działalnością statutową, tj. wpłaty na PFRON ponoszone były każdego miesiąca 2007 r. Wysokość zysku/straty brutto (narastająco) i opłat na PFRON w okresie od stycznia do lipca 2007 r. przedstawia poniższa tabelka:


Miesiąc

Zysk/strata brutto (narastająco)

Wydatki na cele niezwiązane z działalnością statutową

styczeń

- 71.265,01 zł

2.823,00 zł

luty

- 9.446,36 zł

2.777,00 zł

marzec

- 47.006,70 zł

2.876,00 zł

kwiecień

- 98.241,85 zł

2.887,00 zł

maj

- 45.895,20 zł

3.140,00 zł

czerwiec

- 3.139,10 zł

3.274,00 zł

lipiec

53.864,92 zł

3.239,00 zł

RAZEM

21.016,00 zł



W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy wpłaty na PFRON należy traktować jako dochód do opodatkowania... Jeżeli tak, to kiedy zapłacić należy podatek i w jakiej wysokości... Czy podatek należy zapłacić za miesiące, w których była strata, czy tylko za miesiąc lipiec, w którym Szpital osiągnął zysk(3.239,00 zł x 19% czy 21.016,00 zł x 19%)...


Zdaniem Wnioskodawcy opłaty na PFRON należy potraktować jako dochód do opodatkowania. Podatek zapłacić należy za miesiąc, w którym Szpital wygenerował zysk, tj. w miesiącu lipcu (3.239,00 zł x 19%).


Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo ? techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego ? w części przeznaczonej na te cele. Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i ? bez względu na termin ? wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.), pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy jest obowiązany, z zastrzeżeniem ust. 2-5 i art. 22, dokonywać miesięcznych wpłat na Fundusz, w wysokości kwoty stanowiącej iloczyn 40,65% przeciętnego wynagrodzenia i liczby pracowników odpowiadającej różnicy między zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6% a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych. Zastrzeżenie wyżej określone, np. w ust. 2a i 2b, dotyczy m. in. szkół wyższych, państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych będących jednostkami budżetowymi, zakładami budżetowymi, gospodarstwami pomocniczymi, dla których określono wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych niższy niż 6%.

Wpłaty te nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, co wynika z art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten stanowi bowiem, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i w art. 23 ww. ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Wydatki te wpływają zatem na zwiększenie osiągniętego dochodu w rozumieniu przepisów prawa podatkowego. Dochód ten jednocześnie nie jest wolny od podatku w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albowiem nie został przeznaczony na cele statutowe Wnioskodawcy, tj. ochronę zdrowia. Został on już wydatkowany na inny cel, tj. na zasilenie Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Zatem dochód stanowiący równowartość wpłat na ten Fundusz podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Odnosząc powyższe wyjaśnienia do przedstawionego przez Szpital stanu faktycznego, należy stwierdzić, że w związku z tym, iż osiągnął on za okres od stycznia do lipca br. dochód w wysokości 53.864,92 zł, zobowiązany jest do uiszczenia należnej zaliczki na podatek dochodowy obliczonej od podstawy opodatkowania stanowiącej równowartość dokonanych wpłat na Fundusz również w tym samym okresie. Podatek dochodowy od osób prawnych rozliczany jest narastająco, a wynika to wprost z art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Reasumując powyższe, należy stwierdzić, że Wnioskodawca dokonując rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych za okres podatkowy od stycznia do lipca 2007 r., jako, że osiągnął za ten właśnie okres dochód w wysokości 53.864,92 zł, winien wyłączyć z tej kwoty tylko te dochody, które przeznacza na cele statutowe. Takiego dochodu nie stanowią natomiast wpłaty dokonane na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w okresie od stycznia do lipca br. w łącznej wysokości 21.016,00 zł. Kwota ta zarazem stanowi podstawę opodatkowania, od której należało obliczyć należny podatek dochodowy wg stawki 19% (21.016,00 zł x 19% = 3.993,00 zł) i wpłacić go w tej wysokości na rachunek urzędu skarbowego w terminie do dnia 20.08.2007 r. zgodnie z treścią art. 25 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika