Czy wartość otrzymanych nieodpłatnie od różnych firm próbek materiałów medycznych i próbek sprzętu (...)

Czy wartość otrzymanych nieodpłatnie od różnych firm próbek materiałów medycznych i próbek sprzętu medycznego, w ramach działalności reklamowej tych firm, stanowi dla szpitala klinicznego przychód opodatkowany i tym samym stanowi podstawę powstania obowiązku naliczania i odprowadzania podatku dochodowego od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2009 r. (data wpływu 20.07.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów z tytułu nieodpłatnych świadczeń ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony pismem z dnia 02 października 2009 r. ? o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów z tytułu nieodpłatnych świadczeń.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Szpital otrzymuje nieodpłatnie od różnych firm próbki materiałów medycznych i próbki sprzętu medycznego w ramach działalności reklamowej tych firm, z przeznaczeniem do zapoznania i przetestowania, w celu ewentualnego złożenia przez Szpital zamówienia na dostawę.

Otrzymane próbki materiałów medycznych, sprzętu medycznego, fizycznie przyjmowane są do magazynu apteki szpitalnej oraz zaewidencjonowane w urządzeniach księgowych.

Przekazanie próbek na użytek Szpitala następuje także po dokonaniu prezentacji próbek przez przedstawiciela firmy reklamującej. Próbki przeznaczone do reklamy posiadają minimalną cenę jednostkową. Rozchód magazynowy próbek następuje z zachowaniem zasad obowiązujących w gospodarce magazynowej Szpitala i podlega ewidencji w urządzeniach księgowych.

Wyżej wymienione próbki przekazywane są właściwym komórkom organizacyjnym Szpitala do wykorzystania na cele lecznicze, zgodnie z ich przeznaczeniem.

Pismem z dnia 02 października 2009 r. Wnioskodawca doprecyzował, iż:

  1. Szpital otrzymuje od przedstawicieli producentów próbki:
      1) materiałów medycznych:
       a) w opakowaniach, np.:
        - N. ? 10 opakowań po 30 tabletek - wartości 10, - zł.
        - S. ? 1 opakowanie zawierające 7szt. - wartości 1, - zł.
        - E. ? 2 opakowania po 30 ml - wartości 2, - zł.
        - D. ? 1 opakowanie zawierające 10 fiolek - wartości 1, - zł.
        - M. ? 3 opakowania po 50 tabletek - wartości 3, - zł.
       b) pojedyncze, np.:
        - R. ? 8 fiolek - wartości 8, - zł.
        - H. ? 6 fiolek - wartości 6, - zł.
        - M. ? 5 ampułkostrzykawek - wartości 5, - zł.
        - F. ? 40 tubek - wartości 40, - zł.
      2) sprzętu medycznego:
       a) pojedyncze, np.:
        - R. ? 1 szt. - wartości 1, - zł.
        - R. ? 1 szt. - wartości 1, - zł.
        - T. ? 1 szt. - wartości 1, - zł.
        - S. ? 1 szt. - wartości 1, - zł.
  2. W przypadku dostarczania Szpitalowi próbek w opakowaniach często występuje ich oklejanie taśmą z informacją: ?próbki reklamowe ? nie przeznaczone do sprzedaży?.
  3. Próbki dostarczane są Szpitalowi z własnej inicjatywy przedstawicieli producentów w ramach promocji materiałów medycznych i sprzętu medycznego, w celu zainteresowania Szpitala ewentualnym zakupem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wartość otrzymywanych nieodpłatnie od różnych firm próbek materiałów medycznych i próbek sprzętu medycznego, w ramach działalności reklamowej tych firm, stanowi dla Szpitala przychód opodatkowany i tym samym stanowi podstawę powstania obowiązku naliczania i odprowadzania podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, istnieje podstawa prawna do stosowania zwolnienia z obowiązku naliczania i odprowadzania podatku dochodowego od osób prawnych, wynikająca z treści:

  • art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.),
  • rozporządzenie ministra zdrowia w sprawie reklamy produktów leczniczych z dnia 21 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 210, poz. 1327).

Ponadto, podstawę zwolnienia stanowi fakt, że próbki materiałów medycznych i próbki sprzętu medycznego są wykorzystywane na realizację statutowej działalności Szpitala, której podstawowym celem jest ochrona zdrowia, zwolniona z obowiązku podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Stosownie do ust. 6 pkt 4 ww. ustawy, wartość nieodpłatnych świadczeń ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Cechą podstawową świadczenia nieodpłatnego jest to, aby otrzymujący takie świadczenie nie był zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego. Kolejnym warunkiem, który musi być spełniony, aby można było mówić o wystąpieniu przychodu z tytułu art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy jest to, by dane świadczenie nie było powszechnie dostępne, lecz aby miało charakter wyjątkowy, dostępny wyłącznie dla jednego lub zamkniętego kręgu adresatów, wybranych według uznania podmiotu dającego takie świadczenie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Szpital otrzymuje nieodpłatnie próbki materiałów medycznych oraz sprzętu medycznego od przedstawicieli producentów oraz przedstawicieli firm reklamujących te produkty w ramach prowadzonej przez nich działalności.

Otrzymanie przez Wnioskodawcę próbek materiałów medycznych i próbek sprzętu medycznego nie ma charakteru handlowego, nie można mówić, iż doszło do odprzedaży, która w swojej istocie oznacza przeniesienie własności. Próbki materiałów medycznych oraz sprzętu medycznego przekazywane są w celu zapoznania i testowania, po to, aby prawidłowo zostały zrealizowane ewentualne zamówienia.

Opisany przez Wnioskodawcę stan faktyczny nie może być zakwalifikowany jako ?przychód w naturze? lub ?nieodpłatne świadczenie?, które kształtuje podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym w trybie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, tut. Organ stwierdza, iż art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przedstawionym stanie faktycznym nie ma zastosowania. Wobec czego, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do ustalania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia w odniesieniu do otrzymanych nieodpłatnie próbek materiałów medycznych i próbek sprzętu medycznego od przedstawicieli producentów oraz przedstawicieli firm reklamujących te produkty w ramach prowadzonych przez nich akcji reklamowych. Tym samym, nie powstaje obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika