Czy wydatkowanie, w powyżej opisany sposób, dochodu Związku spełnia ustawowy warunek zwolnienia z (...)
Czy wydatkowanie, w powyżej opisany sposób, dochodu Związku spełnia ustawowy warunek zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w świetle art. 17?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 01 lutego 2011 r. (data wpływu 08.02.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego ? jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 08 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony pismem z dnia 04 maja 2011 r. (data wpływu 09.05.2011 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Związek, dnia 31 marca 2009 r. wpłacił kwotę 500,00 na rzecz Stowarzyszenia.
Pismem z dnia 04 maja 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny wskazując, iż:
- działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235 z późn. zm.),
- źródłem finansowania wpłaconej kwoty 500,00 zł tyt. darowizny są składki członkowskie Związku.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy wydatkowanie, w powyżej opisany sposób, dochodu Związku spełnia ustawowy warunek zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w świetle art. 17...
Zdaniem Wnioskodawcy, Związek jest osobą prawną, opodatkowanie dochodów której reguluje ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U z 2000 r. Nr 54, poz. 654).
Art. 17 ust. 1 pkt 39 zwalnia z podatku dochodowego dochody, między innymi, ?organizacji pracodawców - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej?.
Ustawa podatkowa nie definiuje pojęcia działalności statutowej. W związku z tym, Wnioskodawca przytacza stwierdzenia na ten temat, które pojawiły się w orzecznictwie sądów administracyjnych.
I tak:
- w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 04 lipca 2003 r. (sygn. akt I SA/Ka 910/02) stwierdzono, że pod działaniem działalności statutowej fundacji należy rozumieć te rodzaje działalności, które zostały ujęte w statucie. Podkreślono, że określenie celów statutowych fundacji pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe,
- w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 10 marca 2003 r. (sygn. akt III SA 1968/02) uznano, iż cele fundacji, będące jednym z warunków wyłączenia dochodu fundacji z opodatkowania, muszą wynikać wprost ze statutu. Nie mogą być ustalone przez organy podatkowe w drodze wykładni,
- w piśmie z 16 marca 1995 r. nr PO 4/P-722-265/95 Minister Finansów wyjaśnił, iż przez pojęcie ?których celem statutowym jest działalność? należy rozumieć działania bezpośrednie, ale także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.
Statut Związku zawiera następujące cele i zadania:
- Prezentowanie opinii w sprawach związanych z gospodarką;
- Występowanie do przedstawicieli organów władzy publicznej i władz sądowych, w sprawach związanych z interesami pracodawców;
- Opiniowanie założeń projektów ustaw oraz aktów wykonawczych do tych ustaw w zakresie objętym niniejszym statutem;
- Udział w negocjacjach, w szczególności w celu rozwiązywania sporów zbiorowych oraz w celu zawierania układów pracy i innych porozumień;
- Delegowanie swoich przedstawicieli do organów doradczych władzy publicznej i władz sądowych, a także innych podmiotów, w których na podstawie odrębnych przepisów, mają prawo posiadać swoją reprezentację przedstawiciele organizacji pracodawców;
- Inspirowanie inicjatyw gospodarczych i prowadzenie doradztwa organizacyjnego, prawnego, ekonomicznego i technicznego;
- Prowadzenie badań, popularyzację wiedzy ekonomicznej, prawniczej i organizacyjnej;
- Organizowanie seminariów, konferencji i innych form wymiany poglądów i doświadczeń;
- Organizowanie zespołów doradczych oraz zatrudnianie pracowników i ekspertów do wykonywania zadań statutowych.
Nie obejmuje on swoim zakresem działalności na rzecz innych organizacji promujących ochronę zdrowia, jakim niewątpliwie jest Stowarzyszenie. Jednak darowizna ta znajduje się w katalogu zwolnień w świetle art. 17 podatku dochodowego od osób prawnych.
W świetle przytoczonego stanu Wnioskodawca uważa, że przekazana darowizna na rzecz Stowarzyszenia stanowi dochód zwolniony z opodatkowania w Związku, gdyż nie nosi znamion działalności gospodarczej oraz zawarta jest w katalogu zwolnień objętych art. 17 pkt 4.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235), pracodawcy mają prawo tworzyć, bez uzyskania uprzedniego zezwolenia, związki według swego uznania, jak też przystępować do tych organizacji, z zastrzeżeniem stosowania się do ich statutów.
W myśl art. 5 ww. ustawy, podstawowym zadaniem związków pracodawców, ich federacji i konfederacji jest ochrona praw i reprezentowanie interesów, w tym gospodarczych, zrzeszonych członków wobec związków zawodowych, organów władzy i administracji rządowej oraz organów samorządu terytorialnego.
Art. 6 ust. 1 cytowanych przepisów, stanowi, że majątek związków pracodawców, ich federacji i konfederacji powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, z własnej działalności i dochodów z majątków organizacji.
Z kolei art. 18 ust. 1 przytoczonej ustawy stanowi, iż dochód z działalności gospodarczej prowadzonej przez związki pracodawców (?.) służy realizacji ich zadań statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między ich członków.
Związki pracodawców (?.) korzystają ze zwolnień podatkowych przewidzianych dla stowarzyszeń (art. 18 ust. 2 ww. ustawy).
Katalog dochodów wolnych od podatku dochodowego zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Innymi słowy, ustawodawca wyłączył z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów wymienionych w tym przepisie.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (?).
Dopiero ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania ?w części przeznaczonej na te cele? oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych ?innych celów? nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.
Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a (art. 17 ust. 1b ww. ustawy).
Natomiast, zgodnie z ust. 1c, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
- przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,
- przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
- samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
W ww. przepisie, w sposób enumeratywny, wymieniono statutowe cele działalności podatników, które uprawniają do nabycia prawa do zwolnienia od podatku dochodowego. W myśl ww. regulacji, przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Należy jednocześnie wskazać, że ustawodawca zezwolił na znacznie późniejsze, niż moment uzyskania, wydatkowanie dochodu, jednakże zawsze musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy wydatkowaniem dochodu, a celem określonym w ustawie.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym. Do skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie następujące przesłanki:
- podatnik korzystający ze zwolnienia nie może być podmiotem, o którym mowa w art. 17 ust. 1c tej ustawy,
- podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) wymienioną w tym przepisie,
- dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin ? wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.
Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest to, aby cele przewidziane w statucie Wnioskodawcy mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.
Przedmiotowe zwolnienie jest istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości opodatkowania), dlatego też jego wykładnia powinna być ścisła, co oznacza, że w sytuacji, gdy ustawodawca obejmuje zwolnieniem podatkowym jedynie cześć dochodów podatnika, która jest przeznaczona na cele ściśle wymienione w powyższym zapisie ustawowym, to istotne staje się wykazanie istnienia związku pomiędzy wydatkowaniem dochodu, a celem określonym w ustawie, który jest jednocześnie celem statutowym podatnika.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno - zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Jak wynika z powyższego, również na mocy art. 17 ust. 1 pkt 39 cytowanej ustawy, wolne od podatku są dochody organizacji pracodawców przeznaczone wyłącznie na cele statutowe, z wyłączeniem wydatkowanych na działalność gospodarczą.
Wnioskodawca działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235). Jest osobą prawną zatem opodatkowanie dochodów uzyskiwanych przez Związek reguluje ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. W 2009 r. Wnioskodawca wpłacił, tytułem darowizny, kwotę 500,00 na rzecz Stowarzyszenia. Źródłem finansowania ww. kwoty są składki członkowskie Związku.
Statut Wnioskodawcy zawiera następujące cele i zadania:
- Prezentowanie opinii w sprawach związanych z gospodarką;
- Występowanie do przedstawicieli organów władzy publicznej, władz sądowych, w sprawach związanych z interesami pracodawców;
- Opiniowanie założeń projektów ustaw oraz aktów wykonawczych do tych ustaw w zakresie objętym niniejszym statutem;
- Udział w negocjacjach, w szczególności w celu rozwiązywania sporów zbiorowych. oraz w celu zawierania układów pracy i innych porozumień;
- Delegowanie swoich przedstawicieli do organów doradczych władzy publicznej i władz sądowych, a także innych podmiotów, w których na podstawie odrębnych przepisów, mają prawo posiadać swoją reprezentację przedstawiciele organizacji pracodawców;
- Inspirowanie inicjatyw gospodarczych i prowadzenie doradztwa organizacyjnego, prawnego, ekonomicznego i technicznego;
- Prowadzenie badań, popularyzację wiedzy ekonomicznej, prawniczej i organizacyjnej;
- Organizowanie seminariów, konferencji i innych form wymiany poglądów i doświadczeń;
- Organizowanie zespołów doradczych oraz zatrudnianie pracowników i ekspertów do wykonywania zadań statutowych.
W tym miejscu stwierdzić należy, iż statut nie obejmuje swoim zakresem działalności na rzecz innych organizacji promujących ochronę zdrowia.
W świetle powyższego, kwota dochodu przekazana jako darowizna na rzecz organizacji promującej ochronę zdrowia, nie może korzystać ze zwolnienia ? na co wskazuje Wnioskodawca ? wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 i pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy, wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.
Warunkiem skorzystania, przez wymienione w tym przepisie organizacje, ze zwolnienia jest przeznaczenie przez nie otrzymanych składek na dowolny cel (może to być np. cel statutowy albo charytatywny), z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Tak więc, regulacją powyższą objęty został jeden rodzaj przysporzeń uzyskiwanych przez te podmioty - składki członkowskie, a warunkiem skorzystania z tego przepisu jest przeznaczenie składek na cele inne niż działalność gospodarcza.
Zgodnie z definicją słownikową, ?składka członkowska? to kwota pieniężna wpłacana, zwykle regularnie i obowiązkowo przez jedną osobę do wspólnej kasy, na jakiś wspólny cel, wkład jednej osoby we wspólny fundusz - (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003).
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują również pojęć organizacji politycznej, społecznej lub zawodowej. Odnosząc się do znaczenia terminu ? organizacja społeczna - należy wskazać, że na podstawie Słownika Języka Polskiego ? Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. ?organizacja społeczna? to dobrowolnie ukształtowana grupa celowa, której członkowie chcą osiągać cele, ważne dla nich osobiście lub ważne ze względu na dobro publiczne; powszechnie spotykane nazwy: stowarzyszenie, zrzeszenie, związek, fundacja, koło, klub, obecnie również sektor pozarządowy, organizacja pozarządowa; w języku potocznym używa się także określeń: organizacja społeczna sprawna i organizacja społeczna niesprawna, dobra i zła - na oznaczenie skutków będących rezultatem zasad i reguł funkcjonowania danego społeczeństwa, wynikających z jego kultury, gospodarki i systemu politycznego; organizacja społeczna jest wówczas rozumiana jako organizacja pracy (http://encyklopedia.pwn.pl/).
Ze względu na przepisy szczególne, zwolnieniu z art. 17 ust. 1 pkt 40 podlegają m. in. dochody podatników działających na podstawie:
- ustawy z dnia 27.06.1997 r. o partiach politycznych (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 857 ze zm.),
- ustawy z dnia 23.05.1991 r. o związkach zawodowych (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 854 ze zm.),
- ustawy z dnia 23.05.1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235 ze zm.),
- ustawy z dnia 07.04.1989 r. o związkach zawodowych rolników indywidualnych (Dz. U. Nr 20, poz. 106 ze zm.),
- ustawy z dnia 08.10.1982 r. o społeczno - zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217 ze zm.).
Wnioskodawca działa na podstawie ustawy o organizacjach pracodawców, a źródłem finansowania przekazanej darowizny są składki członkowskie.
W świetle przedstawionego stanu faktycznego, należy stwierdzić zatem, iż przekazana kwota dochodu, na rzecz Stowarzyszenia, spełnia warunki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tym samym korzysta ze zwolnienia z opodatkowania.
Jednakże, z uwagi na stwierdzenie zawarte w stanowisku Wnioskodawcy, tj. wskazanie jako podstawy do zwolnienia ww. dochodu z opodatkowania art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, należy uznać stanowisko za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.