Czy Spółka nabędzie prawo korzystania ze zwolnienia w miesiącu następującym po miesiącu, w którym (...)

Czy Spółka nabędzie prawo korzystania ze zwolnienia w miesiącu następującym po miesiącu, w którym Spółka spełni jednocześnie warunek poniesienia wydatków inwestycyjnych i warunek poziomu zatrudnienia, określone dla pierwszego etapu, do wyczerpania dopuszczalnej wielkości pomocy wynikającej z poniesionych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą i intensywności obowiązującej regionie, w którym była realizowana inwestycja?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 06 grudnia 2011 r. (data wpływu 08 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 08 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony pismem z dnia 12 grudnia 2011 r. (data wpływu 15 grudnia 2011 r.) ? o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka wchodzi w skład międzynarodowej grupy kapitałowej o globalnym zasięgu działania. Jej zakład produkcyjny chwili obecnej nie znajduje się na terenie żadnej ze specjalnych stref ekonomicznych.


Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest m.in. produkcja części samochodowych, w szczególności elementów napędowych takich jak półosie i tulipy.


Spółka planuje rozwój swojej działalności gospodarczej i zwiększenie swoich możliwości produkcyjnych. Opracowany przez Spółkę w 2011 r. strategiczny plan 5-letniego rozwoju zakłada m.in.:

  1. rozbudowę istniejącego zakładu produkcyjnego Spółki, poprzez budowę nowej hali produkcyjnej położonej na gruncie stanowiącym w części własność Spółki, a w części będącym przedmiotem użytkowania wieczystego,
  2. rozpoczęcie produkcji z użyciem innowacyjnych technologii,
  3. zakup przez Spółkę środków trwałych, np. kompletnych linii produkcyjnych oraz maszyn,
  4. prowadzenie przez Spółkę prac badawczo - rozwojowych,
  5. istotne zwiększenie zatrudnienia.


Zastosowanie nowoczesnych i unikalnych technologii w ramach inwestycji pozwoli na zapewnienie najwyższej jakości oraz konkurencyjności produkowanych części samochodowych.


W związku z powyższymi założeniami planowanej nowej inwestycji, Spółka zamierza ubiegać się o objęcie istniejącego zakładu terenem jednej ze specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Następnie Spółka zamierza ubiegać się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE.


W efekcie, Spółka zamierza korzystać z pomocy publicznej w formie zwolnienia w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu poniesionych przez Spółkę kosztów nowej inwestycji lub z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy (§ 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 232, poz. 1548 ze zm.) (dalej: Rozporządzenie).


Realizacja planowanej nowej inwestycji następować będzie etapami. Warunki realizacji i zakończenia poszczególnych etapów zostaną określone w zezwoleniu na prowadzenie przez Spółkę działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej: Zezwolenie).


Etapowa realizacja planowanej nowej inwestycji pozwoli Spółce na stopniowe wdrażanie produkcji w części objętej danym etapem. Niezależnie od realizacji planowanej nowej inwestycji Spółka w dalszym ciągu będzie kontynuowała działalność produkcyjną w dotychczasowym zakresie.


Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w ramach specjalnej strefy ekonomicznej będzie zawierało w szczególności określenie:

  1. Przedmiotu działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU).
    Zezwolenie będzie obejmowało działalność usługową, produkcyjną i handlową w zakresie wyrobów produkowanych przed objęciem istniejącego zakładu terenem specjalnej strefy ekonomicznej, jak i wyrobów, które zostaną wdrożone do produkcji w wyniku realizacji inwestycji.
  2. Poszczególnych etapów planowanej nowej inwestycji, ze wskazaniem dla każdego etapu:
    1. kwoty wydatków inwestycyjnych, które Spółka będzie zobowiązana ponieść do daty wskazanej w Zezwoleniu;
    2. poziomu zatrudnienia, który Spółka będzie zobowiązana osiągnąć do daty wskazanej w Zezwoleniu.

Z treści Zezwolenia będzie wynikała łączna kwota wydatków inwestycyjnych, które Spółka będzie zobowiązana ponieść do daty wskazanej w Zezwoleniu (data ostatniego etapu inwestycji) oraz poziomu zatrudnienia, który Spółka będzie zobowiązana osiągnąć do daty wskazanej w Zezwoleniu i utrzymać przez okres wskazany w Zezwoleniu, jak również maksymalna kwota wydatków inwestycyjnych oraz maksymalna wysokość dwuletnich kosztów pracy wskazanej w Zezwoleniu ilości pracowników, które alternatywnie będą uwzględniane przy obliczaniu przysługującej Spółce wielkości pomocy publicznej (pomocy regionalnej) zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia.


Wnioskodawca nadmienia, że niezależnie od niniejszego wniosku Spółka wystąpiła równolegle o uzyskanie wiążącej interpretacji podatkowej m.in. § 5 ust. 2 Rozporządzenia, w odniesieniu do wskazania zakresu zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka nabędzie prawo korzystania ze zwolnienia w miesiącu następującym po miesiącu, w którym Spółka spełni jednocześnie warunek poniesienia wydatków inwestycyjnych i warunek poziomu zatrudnienia, określone dla pierwszego etapu, do wyczerpania dopuszczalnej wielkości pomocy wynikającej z poniesionych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą i intensywności obowiązującej w regionie, w którym była realizowana inwestycja?


Zdaniem Wnioskodawcy, jednoczesne spełnienie w okresie obowiązywania Zezwolenia obu warunków, tj. warunku osiągnięcia wydatków inwestycyjnych i warunku osiągnięcia poziomu zatrudnienia określonych w Zezwoleniu dla pierwszego etapu inwestycji, uprawnia Spółkę do korzystania ze zwolnienia od miesiąca następującego po miesiącu, w którym te warunki spełniono.


Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42 poz. 274 ze zm.) (dalej: ustawa o SSE), ?dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne (...) są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych (...)?.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), ?wolne od podatku są dochody (...) uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (...)?. Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotowe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.


Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia, pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą lub tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Należy również zauważyć, iż zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym (zdarzenie przyszłe) istniejący zakład Spółki zostanie objęty terenem SSE.


Tym samym zastosowanie znajdzie § 5 ust. 4 Rozporządzenia mówiący, iż ?w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia (?) przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej?.


Zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami Rozporządzenia, zwolnienie od podatku dochodowego przysługiwać będzie Spółce od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

  1. poniesione zostaną wydatki inwestycyjne określone w Zezwoleniu oraz
  2. osiągnięty zostanie poziom zatrudnienia określony w Zezwoleniu.


Zdaniem Spółki, w sytuacji opisanej w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym, jeśli Zezwolenie zostanie wydane na realizację kilku etapów Inwestycji, jednoczesne spełnienie warunku poniesienia wydatków inwestycyjnych oraz warunku uzyskania określonego poziomu zatrudnienia dla pierwszego etapu inwestycji wyczerpuje warunki dla nabycia prawa do korzystania ze zwolnienia określonego w § 5 ust. 4 Rozporządzenia.


Za takim rozumieniem przemawia literalne brzmienie przepisu, które nie wskazuje, aby moment rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia uwarunkowany był zakończeniem inwestycji, co w przypadku planowanej inwestycji nastąpi dopiero po zakończeniu ostatniego z etapów.


Również żaden przepis dotyczący zasad udzielania pomocy regionalnej, a także względy systemowe nie stoją na przeszkodzie takiej wykładni. Należy bowiem pamiętać, że w dalszym ciągu łączna wielkość pomocy w formie zwolnienia, a także wszelkie inne rodzaje pomocy udzielane w związku z planowaną inwestycją będą w swej wysokości ograniczone limitem dopuszczalnej pomocy wynikającym z poniesionych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą oraz intensywnością pomocy obowiązującą dla regionu, w którym inwestycja zostanie zrealizowana.


Wielkość pomocy będzie również ograniczona kwotą maksymalnych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, która zgodnie z obowiązującymi przepisami (art. 16 ust. 2 pkt 4 ustawy o SSE) powinna zostać określona w Zezwoleniu.


Takie rozumienie również nie oznacza, iż pozostałe etapy inwestycji nie muszą być zrealizowane. Brak wypełnienia warunków Zezwolenia może pociągnąć za sobą skutek w postaci cofnięcia Zezwolenia i tym samym utraty prawa do zwolnień na zasadach przewidzianych w art. 17 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Przedstawione przez Spółkę stanowisko, potwierdzające możliwość korzystania z pomocy publicznej po realizacji pierwszego (określonego w Zezwoleniu) etapu planowanej nowej inwestycji, jest spójne z dotychczasową praktyką organów podatkowych, co potwierdzono m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 października 2008 r. (sygn. IBPB3/423-865/08/AM).


Na marginesie jedynie Spółka wskazuje, że przepisy Rozporządzenia, w tym 5 ust. 4, podlegają interpretacji w przedmiotowej sprawie, ponieważ regulują one wprost kwestie wpływające na opodatkowanie i jego wysokość w przypadku przedsiębiorcy działającego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.


Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 12 kwietnia 2007 r. w sprawie o sygnaturze I SA/Rz 633/06:

?Pod pojęciem prawa podatkowego należy rozumieć wszelkie normy prawne, które regulują wszystkie elementy konstrukcyjne, tj. podmiotowe i przedmiotowe podatku. Skoro zatem rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 września 1995 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu i zmieniające je rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 marca 2004 r. reguluje m.in. kwestie szczegółowe związane z przyznawaniem zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (...), to w tym zakresie przepisy tego rozporządzenia stanowią normy prawa podatkowego, do których zastosowanie winny mieć przepisy art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej?.


W tym duchu wypowiedział się również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 21 listopada 2007 r. w sprawie o sygnaturze III SA/Wa 1737/2007 uznając, że:

?Nie można zatem obowiązku udzielenia przez organ podatkowy pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawężać wyłącznie do ustaw zawierających w tytule pojęcie prawa podatkowego, ponieważ nie tylko w tych ustawach uregulowano elementy, od których zależy opodatkowanie i jego wysokość?.


Mając powyższe na uwadze, Spółka wnosi o potwierdzenie Jej stanowiska w przedstawionym stanie faktycznym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.


Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.


Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Z wykładni gramatycznej, którą należy stosować przy ocenie zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.


Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych lub kosztów tworzenia nowych miejsc pracy.


Stosownie bowiem do treści § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548), pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.


Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej (§ 5 ust. 1).


Zgodnie z § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;
  2. utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.


Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy przysługuje począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, przy spełnieniu warunków, o których mowa w § 3 ust. 6 (§ 5 ust. 3).


W myśl § 5 ust. 4 tego rozporządzenia, w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.


Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy, w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy (§ 5 ust. 5).


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Spółka zamierza korzystać z pomocy publicznej w formie zwolnienia w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu poniesionych przez Spółkę kosztów nowej inwestycji lub z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy. Realizacja planowanej przez Spółkę nowej inwestycji następować będzie etapami. Warunki realizacji i zakończenia poszczególnych etapów zostaną określone w zezwoleniu na prowadzenie przez Spółkę działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.


Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w ramach specjalnej strefy ekonomicznej będzie zawierało w szczególności określenie przedmiotu działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz poszczególnych etapów planowanej nowej inwestycji, ze wskazaniem dla każdego etapu kwoty wydatków inwestycyjnych, które Spółka będzie zobowiązana ponieść do daty wskazanej w zezwoleniu i poziomu zatrudnienia, który Spółka będzie zobowiązana osiągnąć do daty wskazanej w zezwoleniu.


Spółka wskazała, iż z treści zezwolenia będzie wynikała także łączna kwota wydatków inwestycyjnych, które Spółka będzie zobowiązana ponieść do daty wskazanej w Zezwoleniu (data ostatniego etapu inwestycji) oraz poziomu zatrudnienia, który Spółka będzie zobowiązana osiągnąć do daty wskazanej w zezwoleniu i utrzymać przez okres wskazany w zezwoleniu, jak również maksymalna kwota wydatków inwestycyjnych oraz maksymalna wysokość dwuletnich kosztów pracy wskazanej w zezwoleniu ilości pracowników.


Istota rozpoznawanej sprawy dot. ustalenia, czy zgodnie z wykładnią przytoczonych przepisów zwolnienie od podatku dochodowego będzie przysługiwało Spółce w miesiącu następującym po miesiącu, w którym Spółka spełni jednocześnie warunek poniesienia wydatków inwestycyjnych i warunek poziomu zatrudnienia określone dla pierwszego etapu inwestycji. W przedmiotowej sprawie Spółka zamierza ubiegać się o objęcie istniejącego zakładu terenem jednej ze specjalnych stref ekonomicznych, zatem zastosowanie znajdzie § 5 ust. 4 ww. rozporządzenia.


Zgodnie z powołanym powyżej przepisem, przedsiębiorcy, którego zakład objęto granicami strefy, zwolnienie podatkowe przysługuje dopiero od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zrealizował w pełni warunki zezwolenia, tj. osiągnął zarówno poziom inwestycji, jak też poziom zatrudnienia, określony w zezwoleniu. Z gramatycznej wykładni ww. przepisu wynika zatem jednoznacznie, iż moment rozpoczęcia korzystania ze zwolnień podatkowych odroczony został do czasu spełnienia warunków przewidzianych w zezwoleniu.


Warunki zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wynikają natomiast z indywidualnego zezwolenia udzielonego Spółce na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, które mają swoją podstawę prawną w art. 16 ust. 1 i 2 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W tym miejscu należy przede wszystkim podkreślić, iż zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności i równości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie z wykładnią językową.


Jednocześnie zaznacza się, iż w przypadku przedsiębiorców, których inwestycja w strefie polega na budowie nowego przedsiębiorstwa (tzw. inwestycje greenfield), zwolnienie przysługuje od miesiąca poniesienia wydatków inwestycyjnych bądź rozpoczęcia ponoszenia kosztów pracy (§ 5 ust. 1 i 3 ww. rozporządzenia).


Natomiast dla przedsiębiorców, którzy realizują nową inwestycję na terenie już funkcjonującego przedsiębiorstwa (tzw. inwestycje typu brownfield) zwolnienia w podatku dochodowym przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu w okresie od dnia uzyskania zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej (§ 5 ust. 4 cytowanego rozporządzenia).


Celem wprowadzenia przepisu § 5 ust. 4 ww. rozporządzenia było zbliżenie warunków korzystania z pomocy publicznej przez przedsiębiorcę realizującego nową inwestycję na terenie funkcjonującego zakładu do przedsiębiorcy realizującego inwestycję od podstaw. Powyższe rozróżnienie pozwala na wyrównanie szans przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie strefy w różnych formach.


Zaznacza się również, iż możliwość korzystania ze zwolnienia nie jest ograniczona treścią § 5 ust. 4 ww. rozporządzenia, ale spełnieniem w pełni zawartych w zezwoleniu warunków dotyczących zatrudnienia przez określony czas określonej liczby pracowników oraz dokonania inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę.


Ponadto należy podkreślić, że z literalnego brzmienia § 5 ww. rozporządzenia wynika, iż jednym z warunków skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji jest prowadzenie działalności gospodarczej przez okres nie krótszy niż 5 lat, w którym cała inwestycja zostanie zakończona, a nie poszczególne jej etapy, czy zadania inwestycyjne.

Zatem, za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Spółki, iż jednoczesne spełnienie w okresie obowiązywania zezwolenia obu warunków, tj. warunku osiągnięcia wydatków inwestycyjnych i warunku osiągnięcia poziomu zatrudnienia określonych w zezwoleniu dla pierwszego etapu inwestycji, uprawnia Spółkę do korzystania ze zwolnienia od miesiąca następującego po miesiącu, w którym te warunki spełniono.


Reasumując powyższe, Spółka będzie miała prawo skorzystać ze zwolnienia podatkowego dopiero od miesiąca następującego po miesiącu, w którym w pełni zrealizuje warunki zwolnienia, tj. poniesie wydatki inwestycyjne, jak też osiągnie poziom zatrudnienia za okres od dnia wydania zezwolenia określone dla całej planowanej przez Spółkę inwestycji, a nie w momencie zrealizowania i zakończenia poszczególnych jej etapów.


W odniesieniu do powołanej przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.


Ponadto należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenia sądu nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego, tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika