Czy po przekształceniu spółki komandytowej, funkcjonującej w oparciu o zezwolenia na działalność (...)

Czy po przekształceniu spółki komandytowej, funkcjonującej w oparciu o zezwolenia na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej w Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością spółka przekształcona stanie się sukcesorem zezwoleń otrzymanych przez spółkę komandytową i od dnia przekształcenia Spółka z o.o. będzie korzystała ze zwolnienia w podatku dochodowym na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późń. zm.)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki komandytowej, przedstawione we wniosku z dnia z dnia 23 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości kontynuacji korzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych po przekształceniu Spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W dniu 24 września 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów, w oparciu o art. 165a § 1 w zw. z art. 14b § 1 i art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), wydał postanowienie nr ILPB3/423-580/10-6/MM, w którym odmówił wszczęcia postępowania w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości korzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, po przystąpieniu do Spółki komandytowej nowego wspólnika (pytanie oznaczone we wniosku nr 1 w części dot. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych),
  • możliwości kontynuacji korzystania ze zwolnienia przedmiotowego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, po przekształceniu Spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Na powyższe postanowienie, Spółka wniosła w dniu 05 października 2010 r. zażalenie (data nadania w Urzędzie Poczta Polska w dniu 04.10.2010 r.).

Po ponownym rozpoznaniu sprawy, na skutek ww. zażalenia, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów, w części dot. możliwości kontynuacji korzystania ze zwolnienia przedmiotowego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, po przekształceniu Spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) uchylił zaskarżone postanowienie.

W związku z powyższym, niezbędne stało się wydanie interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka została założona w styczniu 2006 roku i wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy 6 lutego 2006 roku. Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie Zezwoleń o numerach xx z dnia 8 listopada 2006 roku oraz xxx z dnia 10 stycznia 2008 roku, wydanych przez ?A? Spółka Akcyjna, na podstawie art. 16 ust. 1, 2, 3, 6 i art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994 roku o specjalnych strefach ekonomicznych.

Wspólnikami Spółki od początku Jej istnienia są te same krajowe osoby fizyczne, przy czym dwie z nich to komandytariusze a jedna z nich to komplementariusz. W najbliższym czasie do Spółki zamierza przystąpić nowy wspólnik - osoba prawna z siedzibą na terenie Unii Europejskiej (nierezydent) w charakterze wspólnika - komandytariusza. Docelowo Wspólnicy zamierzają dokonać przekształcenia Spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie art. 551 i następne ustawy Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po przekształceniu Spółki komandytowej, funkcjonującej w oparciu o zezwolenia na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka przekształcona stanie się sukcesorem zezwoleń otrzymanych przez Spółkę komandytową i od dnia przekształcenia spółka z o.o. będzie korzystała ze zwolnienia w podatku dochodowym na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późń. zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazać należy na wstępie, że stosownie do treści art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037), spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo - akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Z treści art. 553 § 1 tej ustawy wynika z kolei, iż spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Zgodnie z art. 553 § 2 ww. ustawy, Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Ponadto, w myśl art. 93a § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki. Dodatkowo zgodnie z art. 93d ustawy Ordynacja podatkowa, przepisy art. 93 - 93c stosuje się również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Zatem w wyniku przekształcenia się spółek, o którym mowa w art. 551 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych, drogą sukcesji uniwersalnej na spółkę przekształconą przechodzą wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Ponadto, proces przekształcenia związany jest z sukcesją podatkową. Oznacza to, że spółka przekształcona wstępuje, co do zasady, we wszystkie prawa i obowiązki Spółki przekształcanej przewidziane w przepisach prawa podatkowego.

Zgodnie natomiast z art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274), podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na teranie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej zezwoleniem. Utrata prawa do zwolnienia z podatku dochodowego następuje natomiast w sytuacji kiedy przedsiębiorcy zostaje cofnięte zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej, na mocy art. 19 ust. 3 ww. ustawy. Wskazać należy, iż przepis ten nie wymienia zmiany (przekształcenia) formy prawnej przedsiębiorcy, który uzyskał zezwolenie, jako przesłanki cofnięcia tego zezwolenia, co w świetle art. 93e ustawy Ordynacja podatkowa uprawnia do wniosku, iż na skutek takiego przekształcenia dochodzi do przejścia zezwolenia na spółkę przekształconą.

W konsekwencji, skoro w wyniku przekształcenia w oparciu o przepis art. 553 § 1 ustawy - Kodeks spółek handlowych, spółka przekształcona (spółka z o.o.) wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej (spółki komandytowej), a w konsekwencji spółka przekształcona pozostanie podmiotem zezwoleń, koncesji oraz ulg przyznanych spółce przekształcanej, to uwzględniając treść § 16 ust. 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, z chwilą przekształcenia na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością przejdą zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli po przekształceniu w spółce z o.o. (posiadającą osobowość prawną) spółka przekształcona nadal będzie spełniać warunki określone w zezwoleniu oraz warunki wynikające z ustawy i aktów wykonawczych oraz będzie uzyskiwać dochód z działalności określonej w tym zezwoleniu, to, zdaniem Spółki, będzie miała prawo do korzystania ze zwolnienia w podatku dochodowym, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika