Czy całość dochodu wygenerowanego przez Spółkę na terenie SSE, w ramach limitu określonego przez (...)

Czy całość dochodu wygenerowanego przez Spółkę na terenie SSE, w ramach limitu określonego przez Rozporządzenie, zarówno (I) w oparciu o stare środki produkcji istniejące w Spółce przed włączeniem Jej do SSE i przed uzyskaniem przez Spółkę Zezwolenia, jak również (II) w oparciu o nowe środki produkcji wytworzone lub nabyte przez Spółkę w ramach realizacji nowej inwestycji, o ile dochód ten pochodził będzie z działalności wskazanej w Zezwoleniu podlega zwolnieniu podatkowemu wynikającemu z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 06 grudnia 2011 r. (data wpływu 08 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 08 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony pismem z dnia 12 grudnia 2011 r. (data wpływu 15 grudnia 2011 r.) ? o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka wchodzi w skład międzynarodowej grupy kapitałowej o globalnym zasięgu działania. Jej zakład produkcyjny w chwili obecnej nie znajduje się na terenie żadnej ze specjalnych stref ekonomicznych.


Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest m.in. produkcja części samochodowych, w szczególności elementów napędowych, takich jak półosie i tulipy.


Spółka planuje rozwój swojej działalności gospodarczej i zwiększenie swoich możliwości produkcyjnych. Opracowany przez Spółkę w 2011 r. strategiczny plan 5-letniego rozwoju zakłada m.in.:

  1. rozbudowę istniejącego zakładu produkcyjnego Spółki, poprzez budowę nowej hali produkcyjnej położonej na gruncie stanowiącym w części własność Spółki a w części będącym przedmiotem użytkowania wieczystego,
  2. rozpoczęcie produkcji z użyciem innowacyjnych technologii,
  3. zakup przez Spółkę środków trwałych, np. kompletnych linii produkcyjnych oraz maszyn,
  4. prowadzenie przez Spółkę prac badawczo - rozwojowych,
  5. istotne zwiększenie zatrudnienia.


Zastosowanie nowoczesnych unikalnych technologii w ramach inwestycji pozwoli na zapewnienie najwyższej jakości oraz konkurencyjności produkowanych części samochodowych.


W związku z powyższymi założeniami planowanej nowej inwestycji, Spółka zamierza ubiegać się o objęcie istniejącego zakładu terenem jednej ze specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Następnie Spółka zamierza ubiegać się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE.


W efekcie, Spółka zamierza korzystać z pomocy publicznej w formie zwolnienia w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu poniesionych przez Spółkę kosztów nowej inwestycji lub z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy (§ 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 232, poz. 1548 ze zm.) (dalej: Rozporządzenie)).


Realizacja planowanej nowej inwestycji następować będzie etapami. Warunki realizacji i zakończenia poszczególnych etapów zostaną określone w zezwoleniu na prowadzenie przez Spółkę działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej: Zezwolenie).


Etapowa realizacja planowanej nowej inwestycji pozwoli Spółce na stopniowe wdrażanie produkcji w części objętej danym etapem. Niezależnie od realizacji planowanej nowej inwestycji, Spółka w dalszym ciągu będzie kontynuowała działalność produkcyjną w dotychczasowym zakresie.


Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w ramach specjalnej strefy ekonomicznej będzie zawierało w szczególności określenie:

  1. Przedmiotu działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU).
    Zezwolenie będzie obejmowało działalność usługową, produkcyjną i handlową w zakresie wyrobów produkowanych przed objęciem istniejącego zakładu terenem specjalnej strefy ekonomicznej, jak i wyrobów, które zostaną wdrożone do produkcji w wyniku realizacji inwestycji.
  2. Poszczególnych etapów planowanej nowej inwestycji, ze wskazaniem dla każdego etapu:
    1. kwoty wydatków inwestycyjnych, które Spółka będzie zobowiązana ponieść do daty wskazanej w Zezwoleniu;
    2. poziomu zatrudnienia, który Spółka będzie zobowiązana osiągnąć do daty wskazanej w Zezwoleniu.

Z treści Zezwolenia będzie wynikała łączna kwota wydatków inwestycyjnych, które Spółka będzie zobowiązana ponieść do daty wskazanej w Zezwoleniu (data ostatniego etapu inwestycji) oraz wartość poziomu zatrudnienia, który Spółka będzie zobowiązana osiągnąć do daty wskazanej w Zezwoleniu i utrzymać przez okres wskazany w Zezwoleniu, jak również maksymalna kwota wydatków inwestycyjnych oraz maksymalna wysokość dwuletnich kosztów pracy wskazanej w zezwoleniu ilości pracowników, które alternatywnie będą uwzględniane przy obliczaniu przysługującej Spółce wielkości pomocy publicznej (pomocy regionalnej), zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia.


Wnioskodawca wyjaśnia również, że niezależnie od niniejszego wniosku, Spółka wystąpiła równolegle o uzyskanie wiążącej interpretacji podatkowej m.in. przepisu § 5 ust. 4 Rozporządzenia w odniesieniu do wskazania momentu, od jakiego Spółce będzie przysługiwało prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy całość dochodu wygenerowanego przez Spółkę na terenie SSE, w ramach limitu określonego przez Rozporządzenie, zarówno (I) w oparciu o stare środki produkcji istniejące w Spółce przed włączeniem Jej do SSE i przed uzyskaniem przez Spółkę Zezwolenia, jak również (II) w oparciu o nowe środki produkcji wytworzone lub nabyte przez Spółkę w ramach realizacji nowej inwestycji, o ile dochód ten pochodził będzie z działalności wskazanej w Zezwoleniu podlega zwolnieniu podatkowemu wynikającemu z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)?


Zdaniem Wnioskodawcy, pod warunkiem, ze spełni On pozostałe warunki przewidziane prawem, cały dochód Spółki uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej przez Niego na terenie SSE w zakresie określonym w Zezwoleniu korzysta ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, niezależnie od tego, czy został on wygenerowany za pomocą starych środków produkcji, które istniały w Spółce przed włączeniem Jej do SSE i przed wydaniem Zezwolenia, czy też w oparciu o nowe środki produkcji stworzone lub nabyte w wyniku realizacji nowej inwestycji zgodnie z treścią Zezwolenia, o ile dochód ten zostanie wygenerowany przez Spółkę w wyniku działalności gospodarczej zdefiniowanej w Zezwoleniu.


Uzasadnienie stanowiska Podatnika.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.) (dalej: ustawa o SSE): ?dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 przez osoby prawne (...) są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych (...)?.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: ?wolne od podatku są dochody (...) uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (?), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami?. Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotowe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.


Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia, pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą lub tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.


Przy czym, zgodnie z treścią § 5 ust. 2 Rozporządzenia, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego (...) jest:

  1. utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;
  2. utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.


Zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami, wolny od podatku dochodowego od osób prawnych będzie dochód uzyskany przez Spółkę z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE, w zakresie określonym w Zezwoleniu. Dla skorzystania ze zwolnienia konieczne jest zatem uzyskanie przez Spółkę Zezwolenia oraz spełnienie wynikających z niego warunków (w szczególności poniesienie określonych wydatków inwestycyjnych oraz stworzenie nowych miejsc pracy w określonej w nim liczbie).


Ustawodawca określając zakres zwolnienia wskazał następujące ograniczenia:

  • dochód musi być uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
  • działalność, z której pochodzi dochód, prowadzona jest na podstawie zezwolenia - a zatem dochód pochodzi z działalności mieszczącej się w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu,
  • wielkość zwolnienia oblicza się z uwzględnieniem wysokości limitu wynikającego z poniesionych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą i intensywności pomocy publicznej obowiązującej na obszarze, w którym zrealizowana zostanie inwestycja.


Tym samym, brak jest podstaw prawnych do ustalania i opodatkowania części dochodu z tego powodu, iż został on zrealizowany przy wykorzystaniu środków produkcji wytworzonych lub nabytych przed realizacją nowej inwestycji, na którą zostało wydane Zezwolenie, o ile spełnione są wyżej wskazane warunki, tj. dochód ten jest uzyskiwany w trakcie obowiązywania Zezwolenia i z działalności w zakresie wyrobów określonych w Zezwoleniu prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, a limit pomocy publicznej wynikający z poniesienia kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą nie został wyczerpany.


Takie wnioski nie naruszają warunków udzielania pomocy regionalnej na nowe inwestycje. Należy mieć na względzie, że zwolnienie w podatku dochodowym od osób prawnych jest formą udzielenia pomocy, a nie warunkiem udzielenia pomocy.


W dalszym ciągu pomoc będzie udzielana pod warunkiem realizacji nowej inwestycji i do wysokości wynikającej z poniesionych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą oraz właściwej intensywności pomocy.


Wnioskodawca jest dużym przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych), a tym samym w przypadku korzystania z pomocy na koszty nowej inwestycji, pomocą objęte będą wyłącznie nakłady na nowe środki trwałe.


Objęcie zwolnieniem całości dochodu z produkcji wyrobów określonych w Zezwoleniu nie spowoduje uzyskania pomocy w wysokości przekraczającej dopuszczaną wielkość pomocy w regulacji o udzielaniu pomocy regionalnej. Wnioskodawca będzie bowiem zobowiązany do bieżącej kalkulacji kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą oraz wynikającej z tej kalkulacji dopuszczalnej wielkości pomocy.

Pomoc w wysokości nieodprowadzonego podatku połączona z innymi formami pomocy regionalnej udzielonymi w związku z tą samą inwestycją, z uwzględnieniem dyskontowania przewidzianego w § 7 Rozporządzenia nie może przekroczyć limitu pomocy wynikającego z poniesionych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, tj. kosztów nowej inwestycji lub kosztów tworzenia nowych miejsc pracy. Nawet jeśli przedmiotem zwolnienia będzie dochód zrealizowany z użyciem istniejących środków trwałych, to ostateczna wielkość pomocy (zwolnienia) zależna będzie od faktycznie zrealizowanych nakładów na nową inwestycję.


Na marginesie należy wskazać, iż w praktyce jednoznaczne rozdzielenie dochodu na części wynikające z użycia istniejących oraz nowych środków produkcji nie byłoby możliwe. Ani ustawa podatkowa, ani też ustawa o rachunkowości nie zawierają żadnych regulacji wskazujących metody kalkulacji i wyodrębnienia takiego dochodu.


W związku z tym, cały dochód Spółki uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE w zakresie określonym w Zezwoleniu będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, niezależnie od tego czy zostanie on wygenerowany za pomocą dotychczasowych środków produkcji, które istniały w Spółce przed włączeniem Jej do SSE i przed wydaniem Zezwolenia, czy też w oparciu o nowe środki produkcji wytworzone lub nabyte przez Spółkę w wyniku realizacji nowej inwestycji zgodnie z treścią Zezwolenia.


Przedstawione przez Spółkę stanowisko, potwierdzające możliwość korzystania z pomocy publicznej w stosunku do całości dochodu generowanego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej zgodnie z treścią Zezwolenia przez Spółkę, jest spójne z dotychczasową praktyką organów podatkowych, co potwierdzono m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 października 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-925/10/AK), w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 16 grudnia 2009 r. (sygn. ILPB3/423-825/09-2/MM), w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 stycznia 2009 r. (sygn. IBPBI/2/423-956/08/AM) oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 grudnia 2008 r. (sygn. IPPB3/423-1510/08-2/KB).


Na marginesie jedynie Spółka wskazuje, że przepisy Rozporządzenia, w tym § 3 ust. 1 oraz § 5 ust. 2, podlegają interpretacji w przedmiotowej sprawie, ponieważ regulują one wprost kwestie wpływające na opodatkowanie i jego wysokość w przypadku przedsiębiorcy działającego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie Zezwolenia.


Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 12 kwietnia 2007 r. w sprawie o sygnaturze I SA/Rz 633/06:

?Pod pojęciem prawa podatkowego należy rozumieć wszelkie normy prawne, które regulują wszystkie elementy konstrukcyjne, tj. podmiotowe i przedmiotowe podatku. Skoro zatem rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 września 1995 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu i zmieniające je rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 marca 2004 r. reguluje m.in. kwestie szczegółowe związane z przyznawaniem zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (...), to w tym zakresie przepisy tego rozporządzenia stanowią normy prawa podatkowego, do których zastosowanie winny mieć przepisy art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.?


W tym duchu wypowiedział się również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 21 listopada 2007 r. w sprawie o sygnaturze III SA/Wa 1737/2007 uznając, że:

?Nie można zatem obowiązku udzielenia przez organ podatkowy pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawężać wyłącznie do ustaw zawierających w tytule pojęcie prawa podatkowego, ponieważ nie tylko w tych ustawach uregulowano elementy, od których zależy opodatkowanie i jego wysokość.?


Mając powyższe na uwadze, Spółka wnosi o potwierdzenie Jej stanowiska w przedstawionym stanie faktycznym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.


Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.


Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Z wykładni gramatycznej, którą należy stosować przy ocenie zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.


Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548), pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.


W myśl § 5 ust. 4 tego rozporządzenia, w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.


Zgodnie z § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;
  2. utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.


Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy, w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy (§ 5 ust. 5).


Mając na uwadze powyższe przepisy należy przede wszystkim podkreślić, iż zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności i równości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie z wykładnią językową.


Z powyższych przepisów wynika, że jedynymi warunkami skorzystania ze zwolnienia podatkowego jest uzyskanie zezwolenia oraz poniesienie określonych wydatków inwestycyjnych i osiągnięcia poziomu zatrudnienia. Brak jest natomiast wymogu, aby zwolnienie podatkowe odnosić wyłącznie do przychodów wygenerowanych w oparciu o nową inwestycję, tj. nowe środki produkcji wytworzone lub nabyte przez Spółkę w ramach realizacji nowej inwestycji - jedynym warunkiem jest ograniczenie zwolnienia do przychodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia.


W związku z powyższym, zwolnienie podatkowe z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie miało zastosowanie do przychodów Spółki z tytułu produkcji odbywającej się w oparciu o stare środki produkcji istniejące w Spółce przed włączeniem Jej do SSE i przed uzyskaniem przez Spółkę zezwolenia.


Reasumując powyższe, całość dochodu wygenerowanego przez Spółkę na terenie SSE, w ramach limitu określonego przez Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, zarówno (I) w oparciu o stare środki produkcji istniejące w Spółce przed włączeniem Jej do SSE i przed uzyskaniem przez Spółkę zezwolenia, jak również (II) w oparciu o nowe środki produkcji wytworzone lub nabyte przez Spółkę w ramach realizacji nowej inwestycji, o ile dochód ten pochodził będzie z działalności wskazanej w zezwoleniu podlega zwolnieniu podatkowemu wynikającemu z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.


W odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika