Jak należy zakwalifikować koszty w postaci odsetek od kredytu bankowego zaciągniętego na budowę (...)

Jak należy zakwalifikować koszty w postaci odsetek od kredytu bankowego zaciągniętego na budowę mieszań; czy jako koszty finansowe dotyczące gospodarki zasobami mieszkaniowymi, czy jako koszty finansowe związane z pozostałą działalnością gospodarczą prowadzoną przez Towarzystwo Budownictwa Społecznego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 26.09.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji odsetek od kredytu bankowego zaciągniętego na budowę mieszkań ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 września 2008 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony w dniach 27 listopada 2008 r. oraz 02 grudnia 2008 r. (data wpływu) ? o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji odsetek od kredytu bankowego zaciągniętego na budowę mieszkań.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi ? w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Na podstawie przepisów przywołanej ustawy oraz uzgodnień międzyresortowych pomiędzy Ministerstwem Finansów a Ministerstwem Budownictwa (uzgodnienia z dnia 22 grudnia 2006 r., znak DD6-8213-438/WK/06/339/391) ustalono co nie budzi wątpliwości definicję oraz zakres ?zasobów mieszkaniowych? oraz w następstwie zasadę, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będą jedynie dochody związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Praktyka wskazuje, iż utrzymanie zasobów mieszkaniowych od strony finansowej odbywa się bezwynikowo. Opłaty (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie lokali mieszkalnych jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji).

Konstrukcja art. 17 ust. 1 pkt 44 w jej brzemieniu literalnym, a także dostępne wyjaśnienia i opinie wskazują, iż wszelkie czynności natury inwestycyjnej (zakup ? sprzedaż), czy finansowej (zw. z tym elementy kosztów) nie związane bezpośrednio z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych należy kwalifikować jako inną działalność gospodarczą niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.


Pismem uzupełniającym z dnia 02 grudnia 2008 r. Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z aktem założycielskim wykonuje obecnie następujące rodzaje działalności:

  1. buduje domy mieszkalne z kredytów z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, (od zaciągniętych kredytów płaci odsetki, które są kosztem Spółki). Mieszkania budowane z udziałem kredytu z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego podlegają regulacji normatywnej stosownie do aktów wykonawczych do ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego,
  2. buduje z własnych środków finansowych lokale użytkowe, które przeznacza na wynajem lub sprzedaż,
  3. buduje i sprzedaje lokale mieszkalne w systemie deweloperskim,
  4. prowadzi wynajem nieruchomości na własny rachunek,
  5. zarządza nieruchomościami na zlecenie,
  6. sprawuje funkcje inwestora zastępczego.


Wnioskodawca prowadzi więc działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jak i zwolnioną, aby prawidłowo przypisać koszty do poszczególnych rodzajów działalności.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jak należy zakwalifikować koszty w postaci odsetek od kredytu bankowego zaciągniętego na budowę mieszkań; czy jako koszty finansowe dotyczące gospodarki zasobami mieszkaniowymi, czy jako koszty finansowe związane z pozostałą działalnością gospodarczą prowadzoną przez Towarzystwo Budownictwa Społecznego...

Zdaniem Wnioskodawcy, odsetki od kredytu bankowego zaciągniętego na budowę mieszkań należy kwalifikować jako koszty finansowe związane z pozostałą działalnością gospodarczą. Wynika to z literalnego brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Koszty finansowe dotyczące gospodarki zasobami mieszkaniowymi, zgodnie z wolą ustawodawcy oraz praktyką ukierunkowane są na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Należy przyjąć, iż koszty związane z procesem inwestycyjnym czy sprzedażą lokali należy traktować jako koszty związane z pozostałą działalnością gospodarczą. Jest to zgodne z obowiązującym porządkiem prawnym i uregulowaną linią orzecznictwa.

Stosując analogię w stosunku do przedstawionego problemu Spółka zaznacza, iż częściowe umorzenie kredytu otrzymanego na budowę mieszkań podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zbieżność wskazanych instytucji i stosowane rozwiązania fiskalne są potwierdzeniem zgłoszonego stanowiska. Kwalifikacja kosztów dotyczących gospodarki zasobami mieszkaniowymi, jako bezpośrednio związana z ich utrzymaniem pozwala na zwolnienie z opodatkowania środków przeznaczonych za zasilenie funduszu remontowego, zaś ewidentnie wskazuje na potrzebę opodatkowania środków przeznaczonych na fundusz zapasowy (związany z inwestycjami). Przyjęcie odmiennego stanowiska powodowałoby, tak w stosunku do analizowanego kosztu, jak i innych nie związanych bezpośrednio z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych olbrzymi wpływ na wysokość i płynność czynszów.


Zdaniem Spółki, jej stanowisko wspiera linię polityki ustawodawcy w zakresie rozwiązań fiskalnych, a także względów społecznych.

Wnioskodawca pragnie poinformować, iż Dyrektorzy Izb Skarbowych do których kierowano podobny problem o interpretację uważają, że stanowisko Wnioskodawcy, iż odsetki od kredytu bankowego zaciągniętego na budowę mieszkań należy kwalifikować jako koszty związane z pozostałą działalnością gospodarczą.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi ? w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Stosownie do wyżej cytowanego przepisu zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody towarzystw budownictwa społecznego, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.


Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

  • gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
  • innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.


Przez ?zasoby mieszkaniowe? należy rozumieć:

  • znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże,
  • pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, np.: spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
  • urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.: zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki oraz inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Z powyższego wynika, iż zasoby mieszkaniowe stanowią już istniejące budynki mieszkalne wraz z infrastrukturą, a nie budynki w budowie, co w konsekwencji skutkuje brakiem możliwości uznania odsetek od kredytu bankowego zaciągniętego na budowę mieszkań, jako kosztów związanych z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.

Podkreślić także należy, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy stanowi formę ulg podatkowych. Tym samym powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

W związku z powyższym, konieczne jest prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie przychodów i kosztów w sposób, aby możliwe było rozróżnienie dochodów pochodzących z gospodarki zasobami mieszkaniowymi od dochodów z innej działalności.

Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, iż odsetki od kredytu bankowego zaciągniętego na budowę mieszkań należy kwalifikować jako koszty związane z pozostałą działalnością gospodarczą uznaje się za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Jednocześnie dodaje się, iż w zakresie opisu zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych została wydana odrębna interpretacja w dniu 18 grudnia 2008 r., nr ILPB3/423-610/08-7/KS.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB3/423-610/08-7/KS, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika