Jak należy zakwalifikować koszty w postaci odsetek od kredytu bankowego zaciągniętego na budowę (...)
Jak należy zakwalifikować koszty w postaci odsetek od kredytu bankowego zaciągniętego na budowę mieszań; czy jako koszty finansowe dotyczące gospodarki zasobami mieszkaniowymi, czy jako koszty finansowe związane z pozostałą działalnością gospodarczą prowadzoną przez Towarzystwo Budownictwa Społecznego?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 26.09.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji odsetek od kredytu bankowego zaciągniętego na budowę mieszkań ? jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 września 2008 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony w dniach 27 listopada 2008 r. oraz 02 grudnia 2008 r. (data wpływu) ? o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji odsetek od kredytu bankowego zaciągniętego na budowę mieszkań.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi ? w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Na podstawie przepisów przywołanej ustawy oraz uzgodnień międzyresortowych pomiędzy Ministerstwem Finansów a Ministerstwem Budownictwa (uzgodnienia z dnia 22 grudnia 2006 r., znak DD6-8213-438/WK/06/339/391) ustalono co nie budzi wątpliwości definicję oraz zakres ?zasobów mieszkaniowych? oraz w następstwie zasadę, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będą jedynie dochody związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Praktyka wskazuje, iż utrzymanie zasobów mieszkaniowych od strony finansowej odbywa się bezwynikowo. Opłaty (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie lokali mieszkalnych jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji).
Konstrukcja art. 17 ust. 1 pkt 44 w jej brzemieniu literalnym, a także dostępne wyjaśnienia i opinie wskazują, iż wszelkie czynności natury inwestycyjnej (zakup ? sprzedaż), czy finansowej (zw. z tym elementy kosztów) nie związane bezpośrednio z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych należy kwalifikować jako inną działalność gospodarczą niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Pismem uzupełniającym z dnia 02 grudnia 2008 r. Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z aktem założycielskim wykonuje obecnie następujące rodzaje działalności:
- buduje domy mieszkalne z kredytów z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, (od zaciągniętych kredytów płaci odsetki, które są kosztem Spółki). Mieszkania budowane z udziałem kredytu z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego podlegają regulacji normatywnej stosownie do aktów wykonawczych do ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego,
- buduje z własnych środków finansowych lokale użytkowe, które przeznacza na wynajem lub sprzedaż,
- buduje i sprzedaje lokale mieszkalne w systemie deweloperskim,
- prowadzi wynajem nieruchomości na własny rachunek,
- zarządza nieruchomościami na zlecenie,
- sprawuje funkcje inwestora zastępczego.
Wnioskodawca prowadzi więc działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jak i zwolnioną, aby prawidłowo przypisać koszty do poszczególnych rodzajów działalności.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Jak należy zakwalifikować koszty w postaci odsetek od kredytu bankowego zaciągniętego na budowę mieszkań; czy jako koszty finansowe dotyczące gospodarki zasobami mieszkaniowymi, czy jako koszty finansowe związane z pozostałą działalnością gospodarczą prowadzoną przez Towarzystwo Budownictwa Społecznego...
Zdaniem Wnioskodawcy, odsetki od kredytu bankowego zaciągniętego na budowę mieszkań należy kwalifikować jako koszty finansowe związane z pozostałą działalnością gospodarczą. Wynika to z literalnego brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Koszty finansowe dotyczące gospodarki zasobami mieszkaniowymi, zgodnie z wolą ustawodawcy oraz praktyką ukierunkowane są na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Należy przyjąć, iż koszty związane z procesem inwestycyjnym czy sprzedażą lokali należy traktować jako koszty związane z pozostałą działalnością gospodarczą. Jest to zgodne z obowiązującym porządkiem prawnym i uregulowaną linią orzecznictwa.
Stosując analogię w stosunku do przedstawionego problemu Spółka zaznacza, iż częściowe umorzenie kredytu otrzymanego na budowę mieszkań podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zbieżność wskazanych instytucji i stosowane rozwiązania fiskalne są potwierdzeniem zgłoszonego stanowiska. Kwalifikacja kosztów dotyczących gospodarki zasobami mieszkaniowymi, jako bezpośrednio związana z ich utrzymaniem pozwala na zwolnienie z opodatkowania środków przeznaczonych za zasilenie funduszu remontowego, zaś ewidentnie wskazuje na potrzebę opodatkowania środków przeznaczonych na fundusz zapasowy (związany z inwestycjami). Przyjęcie odmiennego stanowiska powodowałoby, tak w stosunku do analizowanego kosztu, jak i innych nie związanych bezpośrednio z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych olbrzymi wpływ na wysokość i płynność czynszów.
Zdaniem Spółki, jej stanowisko wspiera linię polityki ustawodawcy w zakresie rozwiązań fiskalnych, a także względów społecznych.
Wnioskodawca pragnie poinformować, iż Dyrektorzy Izb Skarbowych do których kierowano podobny problem o interpretację uważają, że stanowisko Wnioskodawcy, iż odsetki od kredytu bankowego zaciągniętego na budowę mieszkań należy kwalifikować jako koszty związane z pozostałą działalnością gospodarczą.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi ? w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Stosownie do wyżej cytowanego przepisu zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody towarzystw budownictwa społecznego, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.
Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:
- gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
- innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.
Przez ?zasoby mieszkaniowe? należy rozumieć:
- znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże,
- pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, np.: spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
- urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.: zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki oraz inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.
Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Z powyższego wynika, iż zasoby mieszkaniowe stanowią już istniejące budynki mieszkalne wraz z infrastrukturą, a nie budynki w budowie, co w konsekwencji skutkuje brakiem możliwości uznania odsetek od kredytu bankowego zaciągniętego na budowę mieszkań, jako kosztów związanych z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.
Podkreślić także należy, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy stanowi formę ulg podatkowych. Tym samym powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.
W związku z powyższym, konieczne jest prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie przychodów i kosztów w sposób, aby możliwe było rozróżnienie dochodów pochodzących z gospodarki zasobami mieszkaniowymi od dochodów z innej działalności.
Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.
Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, iż odsetki od kredytu bankowego zaciągniętego na budowę mieszkań należy kwalifikować jako koszty związane z pozostałą działalnością gospodarczą uznaje się za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Jednocześnie dodaje się, iż w zakresie opisu zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych została wydana odrębna interpretacja w dniu 18 grudnia 2008 r., nr ILPB3/423-610/08-7/KS.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPB3/423-610/08-7/KS, interpretacja indywidualna