Czy w chwili obecnej rok podatkowy pokrywa się z rokiem bilansowym i Spółka powinna dokonać rozliczenia (...)

Czy w chwili obecnej rok podatkowy pokrywa się z rokiem bilansowym i Spółka powinna dokonać rozliczenia rocznego na dzień 30 kwietnia 2009 r.?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zmiany roku podatkowego ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 29 września 2008 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony pismem w dniu 19.12.2008 r. (data wpływu) ? o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zmiany roku podatkowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka zmieniła rok bilansowy w 2008 r. Na dzień 30 kwietnia 2008 r. zamknęła księgi handlowe. Kolejny rok bilansowy rozpoczął się 01 maja 2008 r. Przyjęty rok bilansowy trwa od 01 maja każdego roku do 30 kwietnia roku następnego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w chwili obecnej rok podatkowy pokrywa się z rokiem bilansowym i Spółka powinna dokonać rozliczenia rocznego na dzień 30 kwietnia 2009 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

W świetle art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591 ze zm.) księgi rachunkowe zamyka się m.in. na dzień kończący rok obrotowy.

Mając na uwadze, iż wspólnicy Spółki podjęli uchwałę o zmianie roku obrotowego i tym samym zmianie uległa umowa Spółki, która zmieniła rok obrotowy na okres od 01 maja 2008 r. do 30 kwietnia 2009 r., zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zmianie uległ automatycznie rok podatkowy. Zatem, w opinii Spółki, obecny rok podatkowy zaczął się 01 stycznia 2008 r. i skończy się 30 kwietnia 2009 r. Ten okres czasu wypełnia dyspozycję art. 8 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym zmieniony rok podatkowy nie może trwać krócej niż 12 miesięcy i dłużej niż 23 miesiące.

Ponadto, Spółka wskazuje, iż przy automatycznej zmianie roku podatkowego wynikającej z art. 8 ust. 6 ww. ustawy nie stosuje się 30 dniowego terminu powiadomienia właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego o tej zmianie.

Przepis art. 8 ust. 1 tej ustawy, który mówi o zmianie roku podatkowego i powiadomieniu organu podatkowego o wyborze innego okresu 12 miesięcy jako roku podatkowego, stosować należy z zastrzeżeniem art. 8 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji, w ramach wykładni systemowej, treść art. 8 ust. 6 ww. ustawy jest przepisem lex specialis w stosunku do art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Przepis art. 8 ust. 6 ww. ustawy stanowi bowiem samodzielną regulację konsekwencji zmiany roku bilansowego u podatnika podatku dochodowego i nie wprowadza obowiązku informowania organów podatkowych o zmianie roku. W szczególności art. 8 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie odsyła do treści art. 8 ust. 1 tej ustawy. Brak jest zatem podstaw, aby na zasadzie analogii nakładać na podatnika obowiązek informowania organu podatkowego o zmianie roku podatkowego.

O zmianie roku organ podatkowy dowie się z przedłożonej deklaracji rocznej podatku (CIT-8). W świetle zasad wykładni przepisów podatkowych, nieunormowanie określonych obowiązków przez ustawodawcę nie może być domniemywane. Przepis art. 8 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w sposób wyczerpujący normuje konsekwencje zmiany roku bilansowego u podatnika. Tym samym, w opinii Spółki, skuteczna jest zmiana roku podatkowego wynikająca wyłącznie ze zmiany roku bilansowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ogólną definicję roku podatkowego zawiera art. 11 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), który stanowi, iż rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba że ustawa podatkowa stanowi inaczej.

Przepisy dotyczące roku podatkowego dla podatników podatku dochodowego od osób prawnych szczegółowo określone są w art. 8 ust. 1 ? 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Ustawa daje podatnikom możliwość wyboru roku podatkowego innego niż kalendarzowy, a także zawiera określenie roku podatkowego w sytuacjach szczególnych.

Zgodnie z generalną zasadą, wyrażoną w art. 8 ust. 1 ww. ustawy rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników i zawiadomi o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Natomiast art. 8 ust.

3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż w razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe.


Na podstawie art. 8 ust. 4 tej ustawy, zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, należy dokonać najpóźniej w terminie 30 dni, licząc od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego.


Z powyższego wynika, że istnieje możliwość zmiany roku podatkowego po rozpoczęciu działalności, przy zachowaniu następujących zasad:

  1. przyjęcie roku podatkowego innego niż kalendarzowy musi wynikać z postanowienia zamieszczonego w statucie, albo w umowie spółki, albo innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników,
  2. o zmianie roku podatkowego trzeba powiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 30 dni, licząc od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego. Obowiązek zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o zmianie roku podatkowego powstaje także wówczas, gdy podatnik pierwotnie wybrał rok podatkowy inny niż kalendarzowy i zamierza dokonać zmiany roku podatkowego na rok kalendarzowy,
  3. początkiem pierwszego roku podatkowego po zmianie będzie pierwszy dzień miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego i rok ten kończy się w ostatnim dniu nowo przyjętego roku podatkowego,
  4. pierwszy rok podatkowy po zmianie (?rok przejściowy?) nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe.


Przepisy ww. ustawy wyraźnie stanowią, że rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe i w określonym terminie zawiadomi o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Należy zauważyć, że z uwagi na fakt, iż termin zawiadomienia o zmianie roku podatkowego jest terminem prawa materialnego, niedochowanie terminu spowoduje, że zawiadomienie nie będzie skuteczne i nie będzie mogła nastąpić zmiana roku podatkowego.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wspólnicy Spółki podjęli uchwałę o zmianie roku obrotowego na okres kolejnych 12 miesięcy, trwający od 1 maja do 30 kwietnia. Zdaniem Wnioskodawcy, rok obrotowy, który rozpoczął się 1 stycznia 2008 roku, będzie miał charakter przejściowy i trwał będzie do 30 kwietnia 2009 r. Natomiast kolejny rok obrotowy trwać będzie od 1 maja 2009 r. do 30 kwietnia 2010 r.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż wprawdzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ma pewną swobodę przy ustalaniu roku podatkowego, ale musi przy tym przestrzegać ustalonych zasad. Nie wystarczy więc zmienić umowy Spółki. Należy jeszcze prawidłowo i w określonym terminie zawiadomić właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego. Spółka powinna tego dokonać w ciągu 30 dni licząc od zakończenia ostatniego roku podatkowego. Tak więc, poprzedni rok podatkowy kończył się 31 grudnia 2007 r., to na zawiadomienie właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego Wnioskodawca miał czas do 31 stycznia 2008 r.

Skoro jednak tak się nie stało, rozpoczęty 1 stycznia 2008 rok podatkowy zakończy się 31 grudnia 2008 r.

Mając na uwadze przepisy prawa podatkowego oraz opis zdarzenia przyszłego, tut. Organ informuje, iż zmiana roku podatkowego może nastąpić, dopiero po zawiadomieniu właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie do 30 stycznia 2009 r., kolejny rok obrotowy będzie mógł rozpocząć się 1 stycznia 2009 r. i zakończyć 30 kwietnia 2010 r., a następne lata podatkowe będą mogły trwać od 1 maja do 30 kwietnia.


W związku z powyższym, stanowisko Spółki należy uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika