Czy dotacja otrzymana przez Spółkę z budżetu Komisji Europejskiej ze środków Programu Ramowego (...)

Czy dotacja otrzymana przez Spółkę z budżetu Komisji Europejskiej ze środków Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji w latach 2008-2013 (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 310 z 09.11.2006 r., str. 15) za pośrednictwem Koordynatora Konsorcjum jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 03 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka uczestniczy obecnie w realizacji Inicjatywy Komisji Europejskiej pod nazwą Enterprise Europe Network podjętej w ramach Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji w latach 2007-2013 (Competitiveness and Innovation Framework Programme 2007-2013 ? CIP), ustanowionego Decyzją nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 310/15 z dnia 09.11.2006) w zakresie rozwoju, usług wspierających działalność gospodarczą innowacje. Komisja Europejska dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu Enterprise Europe Network na obszarze wszystkich krajów członkowskich UE w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych, który został ogłoszony w styczniu 2007 r. (sygnatura ENT/CIP/07/0001) i rozstrzygnięty w kwietniu 2007 r.


Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez KE do realizacji przedsięwzięcia Enterprise Europe Network jest konsorcjum B. grupujące następujące instytucje: (?)

Koordynatorem (liderem) Konsorcjum jest P. reprezentowana przez Centrum X. Wnioskodawca wchodzi w skład Konsorcjum B. i uczestniczy w realizacji projektu Enterprise Europe Network na mocy następujących umów zawartych z Komisją Europejską:

  • umowy ramowej (?),
  • umowy specyficznej (?)

oraz umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości dotyczącej udzielenia pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków Enterprise Europe Network w związku z powierzeniem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przez Ministra Gospodarki zadania polegającego na udzieleniu pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia dla mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podmiotów realizujących, na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską, zadania partnera sieciowego, o których mowa w art. 21 ust. 2 decyzji nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r., ustanawiającej Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013 (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 310 z 09.11.2006, str. 15) ? załącznik, umowa i uchwała RM.


Usługi świadczone przez ośrodki Enterprise Europe Network dotyczą następujących obszarów:

  1. usługi w zakresie informacji, informacji zwrotnych, współpracy podmiotów gospodarczych i umiędzynarodowienia,
       - rozpowszechniania informacji dotyczących funkcjonowania oraz perspektyw rynku wewnętrznego towarów i usług, włącznie z informowaniem o procedurach przetargowych,
       - aktywnego promowania inicjatyw, polityk i programów Wspólnoty mających znaczenie dla MSP oraz dostarczanie MSP informacji na temat procedur korzystania z takich programów,
       - wykorzystania narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na MSP,
       - wkładu w przeprowadzanie przez Komisję oceny oddziaływania,
       - wykorzystania innych odpowiednich środków w celu włączenia MSP do europejskiego procesu decyzyjnego,
       - pomocy MSP w rozwijaniu działań na terenach przygranicznych i tworzeniu sieci międzynarodowej,
       - pomocy MSP w szukaniu odpowiednich partnerów z sektora prywatnego lub publicznego za pomocą odpowiednich narzędzi.
  2. usługi w zakresie innowacji oraz transferu technologii i wiedzy,
       - informowania oraz podnoszenia świadomości na temat polityk, ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczących innowacji,
       - uczestniczenia w rozpowszechnianiu i wykorzystywaniu wyników badań,
       - zapewnienia usług w zakresie transferu technologii i wiedzy oraz w zakresie budowania partnerstwa pomiędzy wszelkimi podmiotami zajmującymi się innowacją,
       - stymulowania potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, w szczególności MSP,
       - ułatwiania łączenia z innymi usługami w zakresie innowacji, w tym z usługami w dziedzinie własności intelektualnej.
  3. usługi w zakresie zachęcenia małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) do uczestnictwa w Siódmym Programie Ramowym na rzecz Badań, Rozwoju Technologicznego i Demonstracji,
       - podnoszenia świadomości MSP w zakresie Siódmego Programu na Rzecz Badań?,
       - pomocy MSP w określeniu ich potrzeb w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz w znalezieniu odpowiednich partnerów,
       - pomocy MSP w przygotowaniu i koordynowaniu propozycji projektów w sprawie uczestnictwa w Siódmym Programie Ramowym Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013).

Usługi ośrodków Enterprise Europe Network są działaniami nierynkowymi, tzn. świadczenie tych usług nie grozi zakłóceniem i nie zakłóca konkurencji oraz nie wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi UE. Dlatego KE dopuszcza pełne finansowanie realizacji projektu ze środków publicznych i nie traktuje usług sieci jako pomocy publicznej. Usługi świadczone przez te ośrodki nie są usługami przynoszącymi zysk, pełnią rolę informacyjno-doradczą w zakresie usług nie obsługiwanych przez podmioty komercyjne.


Ośrodki Enterprise Europe Network realizują usługi sieci w następującej formie:

  • prowadzenie indywidualnych konsultacji bezpośrednich (w biurze ośrodka, w firmie, itp.

    ) i pośrednich (mail, telefon, Internet, itp.),

  • organizacja konferencji, seminariów, szkoleń, warsztatów, itp.,
  • organizacja przyjazdowych i wyjazdowych misji gospodarczych i wizyt studyjnych,
  • zamieszczanie oferty firm w bazach internetowych,
  • opracowywania specjalistycznych raportów z audytów technologicznych, strategii technologicznych, planów marketingowych, itp.,
  • wydawanie biuletynów informacyjnych w formie elektronicznej,
  • zakup specjalistycznych usług (prawniczych, marketingowych), itp.


Źródłem pokrycia kosztów generowanych przez ośrodki w związku z realizowanymi usługami (realizacją projektu) są:

  • dotacja z Komisji Europejskiej ze środków Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2007-2013, pokrywająca maksymalne do 60% ponoszonych kosztów,
  • budżet państwa na podstawie Uchwały Rady Ministrów Nr 313/2007 z dnia 31 grudnia 2007r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą ?Udział Polski w Programie ramowym na rzecz konkurencyjności i innowacji, w latach 2008-2013?, pokrywająca maksymalne do 40% ponoszonych kosztów.


Wyżej wskazane środki są przekazywane Spółce w formie zaliczkowej, przy czym odbywa się to za pośrednictwem Koordynatora Konsorcjum B., którym jest P. / Centrum X.

Co do zasady usługi sieci są oferowane bezpłatnie. Dopuszcza się wprowadzenie opłat pokrywających częściowo koszty ponoszone w związku ze świadczeniem usług. W przypadku konferencji i szkoleń mogą być pobierane opłaty, które będą pokrywały np. koszty posiłków dla uczestników, natomiast w przypadku specjalistycznych ekspertyz mogą być pobierane opłaty, które pokryją koszty zaangażowania zewnętrznych ekspertów. Wysokość opłat nie będzie odpowiadała wartości rynkowej świadczonych usług, a same opłaty będą miały głównie charakter dyscyplinujący w stosunku do usługobiorców (np. opłaty mające służyć zapewnieniu udziału w seminariach informacyjnych wszystkich zgłoszonych uczestników), fakt pobierania opłat nie wpływa na niedochodowy charakter działalności, opłaty będą pokrywały ewentualne wydatki przekraczające kwoty określone w budżecie projektu, np. wyższe koszty organizacji seminarium niż założone w budżecie.

W związku z realizacją zadań projektu finansowanego ze środków budżetu Unii Europejskiej (60%) i budżetu państwa (40%) Wnioskodawca zatrudnia personel merytoryczny do bezpośredniej realizacji projektu na podstawie umowy o pracę.


W skład personelu merytorycznego wchodzą:


Kierownik Projektu ? zakres odpowiedzialności:

wdrożenie projektu obejmujące nadzór i koordynację jego realizacji z zastosowaniem odpowiednich procedur wymaganych prawem, współpracę z liderem Konsorcjum, relacje z instytucjami zewnętrznymi w zakresie koniecznym do zrealizowania projektu, współpracę z partnerami uczestniczącymi w projekcie, stały monitoring i ewaluację projektu, opracowywanie planów i sprawozdań, a także za kontrolę wydatkowania środków.


Konsultant ds. Współpracy Gospodarczej ? zakres odpowiedzialności:

organizacja współpracy podmiotów gospodarczych w środowisku międzynarodowym, rozwijanie współpracy transgranicznej, realizacja usług w dziedzinie transferu technologii, wsparcie przygotowania projektów ze Wspólnotowego Programu Ramowego Badań i Rozwoju.


Konsultant ds. Informacji Europejskiej ? zakres odpowiedzialności:

upowszechnianie informacji dotyczących funkcjonowania i możliwości Rynku Wewnętrznego dla towarów i usług, pomiar wpływu prawodawstwa europejskiego na małe i średnie przedsiębiorstwa działające w Polsce oraz za promowanie inicjatyw wspólnotowych.


Konsultant ds. Promocji i PR ? zakres odpowiedzialności:

promowanie działalności podejmowanej w ramach projektu Enterprise Europe Network w prasie, radiu, TV, sieciach informatycznych, przygotowywanie materiałów informacyjnych na stronę internetową Spółki w odniesieniu do działań realizowanych w ramach projektu Enterprise Europe Network, nawiązywanie kontaktów i współpracy z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami Enterprise Europe Network, współpraca z instytucjami regionalnymi działającymi na rzecz wspierania przedsiębiorczości i promocji Dolnego Śląska, świadczenie usług informacyjnych i doradczych w zakresie funkcjonowania na Rynku Wewnętrznym, świadczenie proinnowacyjnych usług informacyjnych i doradczych, świadczenie usług informacyjnych i doradczych w zakresie dostępu do 7. Programu Ramowego UE.

W ramach projektu będą również zatrudniane osoby na podstawie umów cywilno-prawnych, wynagrodzenie tych osób będzie wypłacane bezpośrednio z konta projektu lub ze środków Spółki, a następnie refundowane. Wynagrodzenia pracowników w pierwszej kolejności płacone są ze środków własnych Wnioskodawcy, w momencie otrzymania środków nastąpi refundacja wypłaconych wynagrodzeń z konta projektu.


W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.


  1. Czy dotacja otrzymana przez Spółkę z budżetu Komisji Europejskiej ze środków Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji w latach 2008-2013 (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 310 z 09.11.2006 r., str. 15) za pośrednictwem Koordynatora Konsorcjum ? P. / Centrum X. jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych...
  2. Czy dotacja otrzymana przez Spółkę z budżetu państwa na podstawie umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości dotyczącej udzielenia pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków Enterprise Europe Network w związku z powierzeniem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przez Ministra Gospodarki zadania polegającego na udzieleniu pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia dla mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podmiotów realizujących, na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską, zadania partnera sieciowego, o których mowa w art. 21 ust. 2 decyzji nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiającej Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013 (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 310 z 09.11.2006 r., str. 15) otrzymana za pośrednictwem Koordynatora Konsorcjum ? P. / Centrum X jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych...


Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja otrzymana przez Spółkę z budżetu Komisji Europejskiej podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23, gdyż spełnia wymogi określone w tym artykule, jest dotacją otrzymaną na podstawie umowy zawartej z Komisją Europejską, a środki na realizację projektu przekazane są koordynatorowi bezpośrednio z budżetu Komisji Europejskiej ze środków bezzwrotnej pomocy, natomiast dotacja z budżetu państwa podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47, jako pomoc finansowa w formie bezzwrotnego wsparcia dla mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podmiotów realizujących, na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską, zadania partnera sieciowego, o których mowa w art. 21 ust. 2 decyzji nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiającej Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013 (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 310 z 09.11.2006, str. 15).


Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź w zakresie pytania nr 1.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy, w części dotyczącej pytania nr 1, w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego, na podstawie powołanego powyżej art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, istotne jest określenie źródła, z którego Wnioskodawca otrzymuje środki finansowe. Warunkiem jest otrzymanie środków bezpośrednio z zagranicy lub od podmiotu krajowego upoważnionego do ich rozdzielania. Zatem, zwolnienie dotyczy tylko beneficjentów pomocy, którzy otrzymali środki bezzwrotnej pomocy, również za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż środki na sfinansowanie realizowanego przez Wnioskodawcę projektu przekazywane są w 60% bezpośrednio z Komisji Europejskiej do koordynatora, który następnie przekazuje je Wnioskodawcy celem pokrycia kosztów z nim związanych. Zatem, otrzymane środki przez beneficjenta pomocy, pokrywane bezpośrednio ze środków finansowych Unii Europejskiej, pomimo przekazywania ich przez koordynatora, spełniają warunek pochodzenia środków pomocowych z zagranicy.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż dotacja ze środków Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007-2013), otrzymana przez Spółkę z budżetu Komisji Europejskiej, podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższej interpretacji udzielono na podstawie stanu faktycznego przedstawionego w złożonym w dniu 13 października 2008 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.


Jednocześnie dodaje się, iż w zakresie pozostałych pytań dotyczących przedstawionego stanu faktycznego zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia, i tak:

  • w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) wydano w dniu 07 stycznia 2009 r. interpretację indywidualną nr ILPB3/423-662/08-3/EK,
  • w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) wydano w dniu 31 grudnia 2008 r. interpretację indywidualną nr ILPP1/443-966/08-2/AI,
  • w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (pytanie oznaczone we wniosku nr 4) wydano w dniu 06 stycznia 2009 r. interpretację indywidualną nr ILPB1/415-837/08-2/AMN.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB1/415-837/08-2/AMN, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-662/08-3/EK, interpretacja indywidualna

ILPP1/443-966/08-2/AI, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika