1. Czy otrzymane od Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego nieodpłatnie lub częściowo (...)

1. Czy otrzymane od Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy, prawa lub świadczenia (np.: mienie ruchome Skarbu Państwa, będącego w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej niewykorzystanym do realizacji ich zadań) przeznaczone na cele statutowe muzeum są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych?
2. Czy sprzedaż otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń od Skarbu Państwa Muzeum jest zwolniona z podatku od osób prawnych w części przeznaczonej na cele statutowe?

INTERPRETACJA INDYWIDU

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Muzeum przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2010 r. (data wpływu 20 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony pismem z dniu 29 października 2010 r. ? o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • obowiązku składania zeznania podatkowego oraz
  • zwolnienia przedmiotowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Muzeum jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej i działa na podstawie regulaminu nadanego przez założycieli w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Muzeum nie prowadzi działalności gospodarczej. Celem statutowym Muzeum jest w szczególności:

  • gromadzenie i udostępnianie zabytków i zbiorów:
    1. znalezisk pozyskanych w wyniku prowadzenia działań eksploracyjnych,
    2. pamiątek historycznych, a zwłaszcza militariów, mundurów, sztandarów, pieczęci, odznaczeń, medali i orderów,
    3. wytworów techniki, będących świadectwem dawnej działalności technicznej, a zwłaszcza urządzeń transportu, maszyn i narzędzi,
    4. materiałów dokumentacyjnych i bibliotecznych, a zwłaszcza książek, dokumentów piśmienniczych, kartograficznych, ikonicznych,
  • przechowywanie, zabezpieczenie i konserwacja zgromadzonych zbiorów w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo oraz dostęp do celów naukowych,
  • inwentaryzowanie i katalogowanie zbiorów,
  • użyczanie i przyjmowanie w depozyt zbiorów,
  • organizowanie wystaw,
  • prowadzenie działalności poszukiwawczej i restauratorskiej,
  • prowadzenie działalności upowszechniającej kulturę.


Muzeum będzie otrzymywać na cele muzealne od Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy, prawa lub świadczenia np.: mienie ruchome Skarbu Państwa, będącego w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej niewykorzystanym do realizacji ich zadań.

Po otrzymaniu nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń od Skarbu Państwa, Muzeum może sprzedać je i przeznaczyć uzyskane środki na cele statutowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Muzeum jest zobowiązane do składania urzędowi skarbowemu zeznania o wysokości dochodu (straty) osiągniętego za rok podatkowy...
  2. Czy otrzymane od Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy, prawa lub świadczenia (np.: mienie ruchome Skarbu Państwa, będącego w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej niewykorzystanym do realizacji ich zadań) przeznaczone na cele statutowe muzeum są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych...
  3. Czy sprzedaż otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń od Skarbu Państwa Muzeum jest zwolniona z podatku od osób prawnych w części przeznaczonej na cele statutowe...


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie drugie i trzecie.

Wniosek w zakresie pytania pierwszego, został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 19 listopada 2010 r. nr ILPB3/423-706/10-4/JG.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pyt. nr 2.

Dochody Muzeum, którego celem statutowym jest działalność kulturalna, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4, są zwolnione z podatku w części przeznaczonej na te cele.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pyt. nr 3.

Dochody ze sprzedaży z nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie otrzymanych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń od Skarbu Państwa, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4, są zwolnione z podatku w części przeznaczonej na te cele.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Oznacza to, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na rachunek podatnika stanowią, co do zasady, przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bez względu na źródło ich pochodzenia.

Ponadto art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, do przychodów zalicza także wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo nieodpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo nieodpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Powstanie przychodu ze świadczeń nieodpłatnych należy zatem rozważyć zawsze wtedy, gdy podatnik podatku dochodowego od osób prawnych otrzymuje bez obowiązku świadczenia wzajemnego rzeczy lub prawa, bądź inne świadczenia lub też możliwość korzystania z rzeczy lub praw.

W myśl art. 12 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Art. 12 ust. 5a ww. ustawy wskazuje, że wartością rzeczy lub praw częściowo odpłatnych stanowiącą przychód podatnika jest różnica między wartością tych rzeczy lub praw, ustaloną według zasad określonych w ust. 5, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika. Przepis art. 14 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

Z kolei, art. 12 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że wartość nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu - w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.


Natomiast art. 12 ust. 6a ww. ustawy wskazuje, iż wartością świadczeń częściowo odpłatnych stanowiącą przychód podatnika jest różnica między wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 6, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika. Przepis art. 14 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Muzeum będzie otrzymywać na cele muzealne od Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy, prawa lub świadczenia np.: mienie ruchome Skarbu Państwa, będącego w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej niewykorzystanym do realizacji ich zadań. Po otrzymaniu nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń od Skarbu Państwa, Muzeum może je sprzedać i przeznaczyć uzyskane środki na cele statutowe.

W tym miejscu należy przywołać przepis art. 15 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego, w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi, stosownie do art. 12 ust. 5 - 6a, określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji zgodnie z odrębnymi przepisami, jest:

  1. wartość przychodu określonego w art. 12 ust. 5 i 6 albo
  2. wartość przychodu, określonego w art. 12 ust. 5a i 6a, powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń

   - pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne, wskazać należy, że na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód (art. 7 ust. 1).

W świetle art. 7 ust. 2 ww. ustawy, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Mając na uwadze zakres działalności Wnioskodawcy wskazać w tym miejscu należy na art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl tego przepisu, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 powołanej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest zwolnieniem warunkowym. Do skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki:

  • podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) wymienioną w tym przepisie,
  • dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.


Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Należy wskazać, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ww. ustawy. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowania ?w części przeznaczonej na te cele? oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych ?innych celów? nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy, stwierdzić należy, że dochód uzyskany przez Muzeum i przeznaczony na Jego działalność statutową będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB3/423-706/10-4/JG, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika