Czy likwidacja składnika majątku, z którym były związane wydatki inwestycyjne poniesione przez Spółkę (...)

Czy likwidacja składnika majątku, z którym były związane wydatki inwestycyjne poniesione przez Spółkę na terenie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych, skutkuje utratą prawa do zwolnienia od podatku od osób prawnych z tytułu działalności na terenie Strefy w odniesieniu do kosztów nabycia lub wytworzenia tego składnika majątku, podlegającego likwidacji, z którym związane były wydatki inwestycyjne?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2010 r. (data wpływu 26 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych likwidacji składnika majątku, z którym były związane wydatki inwestycyjne poniesione przez Spółkę na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych likwidacji składnika majątku, z którym były związane wydatki inwestycyjne poniesione przez Spółkę na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie Zezwolenia nr 49 z dnia 30 kwietnia 2004 r. Jest to działalność gospodarcza obejmująca działalność produkcyjną, handlową i usługową, w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie Strefy. Warunkami udzielonego zezwolenia były: poniesienie określonych wydatków inwestycyjnych nie później niż do 31 marca 2009 r., zatrudnienie określonej liczby pracowników i utrzymanie tego poziomu do 31 marca 2015 r. oraz przestrzeganie regulaminu strefy. Warunki zezwolenia zostały spełnione terminowo i w zakresie poziomu zatrudnienia są utrzymywane.

Spółka korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu kosztów inwestycji, stosownie do zasad wskazanych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 16 października 2006 r. w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Wskazać należy, że jakkolwiek rozporządzenie to zostało zastąpione dwoma późniejszymi aktami prawnymi, tj. rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, to jednak § 10 rozporządzenia o SSE stanowi, iż do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia tego rozporządzenia w życie (a więc w odniesieniu do Wnioskodawcy, który zezwolenie uzyskał w 2004 r.), stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.

Środki zakupione przez Wnioskodawcę zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wliczone w poczet wydatków inwestycyjnych, o których mowa w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE oraz w § 5 ust. 1 powołanego rozporządzenia. Środki te zostały prawidłowo zakwalifikowane, co zostało potwierdzone przez Specjalną Strefę Ekonomiczną w protokole kontroli z dnia 29 czerwca 2009 r.

Mając na uwadze powyższe, podkreślić należy, że Spółka obowiązana jest do kalkulacji przysługującej Jej maksymalnej kwoty zwolnienia podatkowego, tzw. limitu pomocy publicznej jako iloczynu maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą.

Ponadto, zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ustanowienia SSE, zwolnienie od podatku od osób prawnych z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem, że nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a nadto będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat.

Ze względu na postępujący rozwój technologiczny, zużycie w toku procesu produkcji, wymagania technologiczne oraz cykl życia produktu, środki kwalifikowane będące własnością Wnioskodawcy należy uznać za nie nadające się do produkcji nowych modeli tego samego wyrobu i nie spełniające wymagań klientów. Okres użyteczności technicznej jest krótszy od określonego w ww. przepisach pięcioletniego wymogu utrzymywania tych środków w ewidencji środków trwałych. w związku z tym, Wnioskodawca rozważa możliwość likwidacji określonych środków trwałych poprzez ich fizyczne zniszczenie i zastąpienie ich nowymi środkami, które zakupiono lub których zakup planuje wnioskująca Spółka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy likwidacja składnika majątku, z którym były związane wydatki inwestycyjne poniesione przez Spółkę na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych, skutkuje utratą prawa do zwolnienia od podatku od osób prawnych z tytułu działalności na terenie Strefy w odniesieniu do kosztów nabycia lub wytworzenia tego składnika majątku, podlegającego likwidacji, z którym związane były wydatki inwestycyjne...

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust 4 - 6 uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Natomiast art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że przedmiotowe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy. Szczegółowe warunki prowadzenia działalności na terenie Strefy określa natomiast odpowiednie rozporządzenie Rady Ministrów.

Stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów o Specjalnej Strefie Ekonomicznej, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej pod warunkiem, że nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Drugą przesłanką jest prowadzenie działalności gospodarczej przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona. w zamiarze Wnioskodawcy przesłanka ta zostanie spełniona.

Biorąc pod uwagę przywołane powyżej przepisy, w ocenie Spółki, jest Ona uprawniona do likwidacji środków trwałych, których koszt nabycia lub wytworzenia został uznany za wydatek kwalifikowany w rozumieniu § 6 ust. 1 rozporządzenia o Specjalnej Strefie Ekonomicznej przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia ich do rejestru środków trwałych, bez konsekwencji w postaci utraty prawa do zwolnienia podatkowego w tej części lub w całości § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia o Specjalnej Strefie Ekonomicznej nie dotyczy likwidacji środka trwałego. w tym wypadku nie dochodzi bowiem do przeniesienia prawa własności środków trwałych, a w konsekwencji w przypadku likwidacji danego środka trwałego np.: linii produkcyjnej w całości lub w części, Spółka nie traci prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółce znane jest stanowisko organów podatkowych zawarte w interpretacjach dotyczących zbliżonego zagadnienia o sygnaturach nr DP/423-0145/07/KK Pomorskiego Urzędu Skarbowego, IBPBI/2/423-419/09/AM Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, ILPB3/423-341/08-2/MM i ILPB3/423-838/09-5/ŁM Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, IPPB3/423-1613/08-4/EŻ Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. Tym niemniej, interpretacje te dotyczyły sprzedaży lub przeniesienia poza teren strefy środków inwestycyjnych przed upływem 5 lat od momentu ich poniesienia i rozważenia konsekwencji tego faktu dla utraty zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych w całości nie zaś zagadnienia odliczenia wartości tych wydatków od ogólnej wartości poniesionych nakładów.

W niniejszym wniosku Spółka nie zbywa w żaden sposób środka trwałego, natomiast planuje dokonanie jego fizycznej likwidacji. Przepis § 5 ust. 1 pkt 1 powołanego wyżej rozporządzenia o Specjalnej Strefie Ekonomicznej nie wymienia takiej przesłanki jako podstawy do częściowej utraty zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

W ocenie Spółki, nie dochodzi w omawianym przypadku do przeniesienia własności środków trwałych, o którym mówi powołany wyżej przepis. w konsekwencji, nie dochodzi zatem do utraty prawa do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu działalności na terenie Strefy w odniesieniu do kosztów nabycia lub wytworzenia środka trwałego, z którym związane były wydatki inwestycyjne.

Jeżeli Wnioskodawca we własnym zakresie zniszczy cały składnik majątkowy albo część jego elementów albo zleci takie zniszczenie innemu podmiotowi, wówczas dojdzie do unicestwienia dotychczasowego przedmiotu własności, a powstaną nowe rzeczy - przedmioty stanowiące złom. Likwidacja linii produkcyjnej wiąże się bowiem z odłączeniem poszczególnych jej elementów, a następnie ich fizycznym zniszczeniem. Nie budzi przy tym wątpliwości, że części składowe rzeczy, przez ich odłączenie od rzeczy głównej stają się odrębnymi rzeczami. Jeżeli nawet później dojdzie do przekazania tych rzeczy na złom, podmiotowi zewnętrznemu wraz udokumentowaniem tego faktu, to nie można w tym wypadku mówić o przeniesieniu własności pierwotnej rzeczy, z którą związane były wydatki inwestycyjne.

Mając to na uwadze, wobec brzmienia § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z 2006 r., który odnosi się wyłącznie do przeniesienia własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne, należy stwierdzić, że w przypadku zniszczenia całej linii produkcyjnej albo poszczególnych jej części, przepis ten nie znajdzie zastosowania.

W konsekwencji, takie zniszczenie składnika majątku nie będzie skutkowało utratą przez Wnioskodawcę zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ani nie wpłynie na zakres tego zwolnienia.

Przeciwna interpretacja powołanego przepisu byłaby nieracjonalna i nie uwzględniałaby wymogów nowoczesnej gospodarki ograniczając możliwość zastępowania zużytych lub przestarzałych środków majątkowych nowymi, wyłącznie ze względu na wymogi zezwoleń na działalność w SSE, a także nie uwzględniała faktu, iż zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o tym jak długo będzie używany w działalności gospodarczej dany składnik majątku decyduje podatnik. Również podjęcie decyzji dotyczącej likwidacji środka trwałego, który stał się technologicznie przestarzały należy do podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. u. 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Stosownie do art. 17 ust.

1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. u. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Podkreślenia wymaga fakt, iż prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest wyjątkiem od zasady równości i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 30 kwietnia 2004 r. Środki zakupione przez Wnioskodawcę zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wliczone w poczet wydatków inwestycyjnych, o których mowa w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy.

Ze względu na postępujący rozwój technologiczny, zużycie w toku procesu produkcji, wymagania technologiczne oraz cykl życia produktu, środki kwalifikowane będące własnością Wnioskodawcy należy uznać za nie nadające się do produkcji nowych modeli tego samego wyrobu i nie spełniające wymagań klientów. Okres użyteczności technicznej jest krótszy od określonego w ww. przepisach pięcioletniego wymogu utrzymywania tych środków w ewidencji środków trwałych. w związku z tym, Wnioskodawca rozważa możliwość likwidacji określonych środków trwałych poprzez ich fizyczne zniszczenie i zastąpienie ich nowymi środkami, które zakupiono lub których zakup planuje Spółka.

Przepisem wykonawczym do ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych dotyczącym Specjalnej Strefy Ekonomicznej jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1997 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. u. 1997 r. Nr 44, poz. 274 ze zm.).

Stosownie do postanowień § 3 ust. 5 ww. rozporządzenia, zwolnienie od podatku dochodowego przysługuje, począwszy od miesiąca w którym przedsiębiorca poniósł wydatki inwestycyjne, aż do wyczerpania regionalnej pomocy inwestycyjnej, pod warunkiem że nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Ponadto, zgodnie z art. 19 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wygasa, może zostać cofnięte lub przedmiot działalności ograniczony tylko w przypadkach enumeratywnie w nim wyliczonych, a są nimi:

  • upływ okresu, na jaki została ustanowiona strefa;
  • zaprzestanie prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej na terenie strefy;
  • rażące uchybienie warunkom określonym w zezwoleniu;
  • nie usunięcie uchybień stwierdzonych w toku kontroli przeprowadzonej przez ministra właściwego ds. gospodarki w terminie wyznaczonym w wezwaniu ministra do ich usunięcia.


Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że zarówno przesłanki warunkujące prawo do zwolnień (§ 3 ust. 5 ww. rozporządzenia), jak i przesłanki wygaśnięcia, cofnięcia lub ograniczenia zezwolenia (art. 19 ust. 1 i 3 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych) stanowią katalog zamknięty.

Cytowany przepis § 3 ust. 5 rozporządzenia w sprawie ustanowienia legnickiej specjalnej strefy ekonomicznej, jako warunku zachowania prawa do zwolnienia z podatku dochodowego, nie wskazuje zakazu likwidacji środka trwałego w określonym w nim terminie.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o tym jak długo będzie używany w działalności gospodarczej dany składnik majątku decyduje Podatnik. Również podjęcie decyzji dotyczącej likwidacji środka trwałego, który stał się technologicznie przestarzały należy do Podatnika.

Reasumując powyższe, likwidacja składnika majątku, z którym były związane wydatki inwestycyjne poniesione przez Spółkę na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych, nie skutkuje utratą prawa do zwolnienia od podatku przysługującego Jej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z tytułu działalności na terenie Strefy w odniesieniu do kosztów nabycia lub wytworzenia tego składnika majątku, podlegającego likwidacji, z którym związane były wydatki inwestycyjne.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB3/423-838/09-5/ŁM, interpretacja indywidualna

IPPB3/423-1613/08-4/EŻ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika