Czy usługi pośrednictwa handlowego świadczone przez firmę zagraniczną na terenie Białorusi podlegają (...)

Czy usługi pośrednictwa handlowego świadczone przez firmę zagraniczną na terenie Białorusi podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i czy w związku z tym przepisem Spółka ma obowiązek pobrać zryczałtowany podatek od przychodów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 29.10.2008 r. (data wpływu 03.11.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego firmie zagranicznej na terenie Białorusi z tytułu nabywanych usług pośrednictwa ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 03 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17 grudnia 2008 r. (data wpływu 22.12.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego firmie zagranicznej na terenie Białorusi z tytułu nabywanych usług pośrednictwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży dóbr inwestycyjnych dla producentów rolnych, urządzeń dla przemysłu spożywczego oraz produkcji proszku serwatkowego.

Prowadząc sprzedaż na rynek Białorusi, Spółka korzysta z usług pośrednictwa handlowego świadczonych przez podmiot zagraniczny na podstawie umowy agencyjnej. Agent posiada siedzibę i zarząd poza terytorium Polski. Usługi świadczone przez pośrednika polegają na:

  1. poszukiwaniu klientów na terenie Białorusi, chcących kupić towar Spółki,
  2. uczestniczeniu w negocjacjach, pomocy przy organizacji spotkań pomiędzy klientem a Spółką,
  3. informowaniu klientów o warunkach dostawy, przekazywaniu zamówień klienta do Spółki,
  4. zebraniu informacji o wiarygodności klienta,
  5. dokonywaniu innych działań w celu pozyskania dla Spółki klientów na terenie Białorusi.


Zgodnie z umową agencyjną, od kontraktów zrealizowanych dla odbiorców z Białorusi, Agentowi należy się wynagrodzenie określane w dodatkowych porozumieniach do umowy agencyjnej. Na kwotę prowizji Agent wystawia fakturę.

Dodatkowo Spółka uzyskała od Agenta certyfikat rezydencji dokumentujący miejsce siedziby podatnika.

Spółka pismem z dnia 17 grudnia 2008 r. doprecyzowała stan faktyczny informując, iż firma działająca na terenie Białorusi jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi pośrednictwa handlowego świadczone przez firmę zagraniczną na terenie Białorusi podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i czy w związku z tym przepisem Spółka ma obowiązek pobrać zryczałtowany podatek od przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód z tytułu świadczenia przez podmiot zagraniczny usług pośrednictwa handlowego nie podlega obowiązkowi podatkowemu na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Treść wyżej wymienionego przepisu nie wymienia przychodów uzyskiwanych przez podmiot zagraniczny w związku ze świadczeniem usług pośrednictwa handlowego (usługi wykonywane poza granicami Polski) jako tytułu do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego.

W tym zakresie wydane zostały interpretacje zgodne ze stanowiskiem Spółki:

  1. Postanowienie Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w sprawie interpretacji prawa podatkowego, sygn. nr 1473/843/KDO/423/57/06/ES z 23.03.2007 r.
  2. Postanowienie Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w sprawie interpretacji prawa podatkowego, sygn. nr RO/423-56/06 z 25.10.2006 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podmioty te nie są w Polsce opodatkowane z tytułu dochodów, których źródło położone jest zagranicą.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 2a ww. ustawy, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze ? ustala się w wysokości 20% przychodów, chyba że umowa międzynarodowa stanowi inaczej i przedstawiono aktualny certyfikat rezydencji.

W powołanym powyżej przepisie (art. 21 ust. 1 pkt 2a ww. ustawy) został określony konkretny katalog świadczeń, które podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych. Katalog ten nie jest wyczerpujący, jednakże nie ulega wątpliwości, że inne podlegające opodatkowaniu świadczenia muszą mieć charakter podobny do wskazanych w ustawie. Poprzez sformułowanie ?świadczenia o podobnym charakterze? ustawodawca pozostawił otwarty katalog tych świadczeń, nie można jednak przyjmować, iż obejmuje on wszystkie pozostałe usługi w nim nie wymienione.

Jak wynika z art. 26 ust. 1 ww. ustawy osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a mają obowiązek pobrania w dniu dokonania wypłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od tych wypłat. Podmioty te pełnią funkcje płatnika.

W art. 3 ust. 2 ww. ustawy, wyrażona jest zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła. Niezależnie od miejsca lokalizacji siedziby danego podmiotu ? opodatkowaniu w danym państwie podlegać będą te dochody, które w państwie tym powstały.

Wnioskodawca wskazał, iż prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży dóbr inwestycyjnych dla producentów rolnych, urządzeń dla przemysłu spożywczego oraz produkcji proszku serwatkowego, w ramach której dokonuje ich sprzedaży na rzecz odbiorców zagranicznych. Spółka korzysta w tym zakresie z usług pośrednika (firmy zagranicznej), wyszukującego dla niej klientów na rynku białoruskim. W związku z powyższym, Spółka dokonuje wypłat wynagrodzeń na rzecz ww. firmy zagranicznej z tytułu nabywanych usług pośrednictwa.

Mając na uwadze powyższe, usługi pośrednictwa handlowego polegające na wyszukaniu odpowiednich kontrahentów na rynkach zagranicznych nie zostały wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 2a ww. ustawy, jak również nie mają podobnego charakteru do świadczeń w nim wymienionych, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w tym przepisie.

Reasumując, wypłacanie przez Spółkę wynagrodzeń na rzecz firmy zagranicznej na terenie Białorusi, nieposiadającej zakładu na terytorium Polski w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z tytułu nabywanych usług pośrednictwa handlowego, nie podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce na zasadach art. 21 ust. 1 pkt 2a ww. ustawy. Wnioskodawca nie ma zatem obowiązku potrącenia podatku u źródła od płatności na rzecz zagranicznego usługodawcy ani uzyskania od niego certyfikatu rezydencji podatkowej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

IPPB3/423-87/10-4/AG, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika