Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie przychodów, zwolnienia przedmiotowego, kosztów uzyskania (...)

Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie przychodów, zwolnienia przedmiotowego, kosztów uzyskania przychodów oraz amortyzacji podatkowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2010 r. (data wpływu 06.09.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów, zwolnienia przedmiotowego, kosztów uzyskania przychodów oraz amortyzacji podatkowej jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej pytania nr 2, 3, 5 oraz
  • nieprawidłowe w części dotyczącej pytania nr 1, 4, 7.

UZASADNIENIE

W dniu 06 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów, zwolnienia przedmiotowego, kosztów uzyskania przychodów oraz amortyzacji podatkowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką celową, powołaną w celu prowadzenia działalności non-profit, która ewentualnie osiągnięty zysk ma przeznaczać na cele związane z zadaniami realizowanymi przez PARP, to jest rozwój MSP, rozwój eksportu, rozwój regionalny, wykorzystanie nowych technik i technologii, tworzenie nowych miejsc pracy, przeciwdziałanie bezrobociu i rozwój zasobów ludzkich.

Działalność Spółki związana jest bezpośrednio z realizacją projektu, którego celem jest powołanie do życia co najmniej 11 nowych przedsiębiorstw, poprzez znalezienie ciekawego pomysłu, przeprowadzanie analizy opłacalności przedsięwzięcia jego szans na sukces rynkowy, przygotowanie business planów, budżetów i przygotowanie do założenia przedsiębiorstwa oraz ostatecznie wsparcie kapitałowe. Zgodnie z założeniami projektu, Spółka może dokonać wejścia kapitałowego obejmując do 50% udziałów w nowopowstałym podmiocie oraz może dokonać darowizny przekazując środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne. Łączna wartość dofinansowania nowego przedsiębiorstwa, czy to w formie wejścia kapitałowego, czy to w formie przekazania darowizny nie może przekroczyć 200.000,00 euro.

Projekt dofinansowany jest w 100% w zakresie kosztów kwalifikowanych, które obejmują takie kategorie jak wynagrodzenia osób zatrudnionych przy realizacji projektu, wynajem powierzchni, zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych prawnych do przekazania nowopowstałym podmiotom w formie darowizny, zakup usług w szczególności telekomunikacyjnych, transportowych, doradczych itp., audyty finansowe, podróże służbowe osób uczestniczących w realizacji projektu, materiały biurowe itp.

Spółka w trakcie realizacji projektu nie będzie osiągać przychodów z innej działalności, Jej celem jednakże jest dokonanie wyjść kapitałowych z nowopowstałych przedsiębiorstw, w których Spółka posiada udziały, czy to w formie sprzedaży przedsiębiorstwa innym podmiotom, znalezienia inwestora, czy wprowadzenia spółki na NewConnect lub GPW. Przychody osiągnięte ze sprzedaży udziałów zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie w całym okresie funkcjonowania Spółki mają być przeznaczane na cele realizowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, co oznacza, iż działalność Spółki przez cały okres jej trwania będzie polegała na powoływaniu do życia nowych przedsiębiorstw poprzez dokonywanie inwestycji, wsparcie nowych przedsiębiorstw w ich rozwoju i ostatecznie wyjścia kapitałowe.

Umowa pomiędzy Wnioskodawcą (jako Beneficjentem) a PARP (jako Instytucją Wdrażającą / Instytucją Pośredniczącą II stopnia) zakłada, że Spółka otrzyma od PARP dofinansowanie na realizację projektu ?(?)? w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013, a dokładniej w ramach działania 3.1 Inicjowanie działalności innowacyjnej osi priorytetowej 3 Kapitał dla innowacji.

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013 zakłada udzielenie wsparcia przedsiębiorcom, instytucjom otoczenia biznesu, jednostkom badawczym i naukowym oraz instytucjom administracji publicznej w wysokości przekraczającej 9,71 miliarda euro. Z kwoty tej 8,25 miliarda euro to środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), a pozostałe 1,46 miliarda euro pochodzi z budżetu krajowego.

Maksymalna wysokość kwoty, jaką PARP zobowiązała się wypłacić Spółce w ramach realizacji Umowy, wynosi 18.663.083,14 zł. Z kwoty tej ok. 50% Spółka zobowiązana jest przekazać do spółek - córek, w tym 8.361.409,04 zł ma być przekazanych spółkom - córkom w formie wkładów gotówkowych na pokrycie obejmowanych przez Spółkę udziałów lub akcji tych spółek - córek. Pozostała część dotacji od PARP ma służyć sfinansowaniu kosztów działalności Spółki. (np. wynagrodzeń pracowników, czynszu za najmowane pomieszczenia, wynagrodzeń doradców zewnętrznych), uznanych przez PARP za wydatki kwalifikowane.

Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych. Przedmiot działalności Wnioskodawcy to: reprodukcja zapisanych nośników informacji (PKD 18.2), działalność wydawnicza w zakresie oprogramowania (PKD 58.2), działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej (PKD 61.1), działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej, z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej (PKD 61.2), działalność w zakresie telekomunikacji satelitarnej (PKD 61.3), działalność w zakresie pozostałej telekomunikacji (PKD 61.9), działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana (PKD 62), przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting i podobna działalność), działalność portali internetowych (PKD 63.1), działalność firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych (PKD 70.1), stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja (PKD 70.21), pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.

22), pozostałe badania i analizy techniczne (PKD 71.20.B), badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19), badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych (PKD 72.2), badanie rynku i opinii publicznej (PKD 73.2), pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 74.9), działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.3), pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 82.99), działalność wspomagająca edukację (PKD 85.6), działalność obiektów kulturalnych (PKD 90.04).

Umowa z PARP podpisana została w roku 2008.

Środki finansowe zostaną przez Wnioskodawcę uzyskane w ramach ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Środki finansowe na realizację projektu Spółka otrzymała przed dniem 31.12.2009 r. Będzie je również otrzymywać po dniu 01.01.2010 r.

Podmiotem, który dokonywał płatności na rzecz Spółki była Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Zgodnie z obecnymi procedurami, kolejne płatności będą dokonywane następująco:

  • 85% kwoty ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego poprzez konto Ministerstwa Finansów,
  • 15% kwoty ze środków budżetu państwa poprzez konto Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Podmiotem dokonującym od 1 stycznia 2010 r. płatności na rzecz Spółki (beneficjenta), tj. podmiotem pełniącym rolę tzw. Płatnika jest:

  1. Bank Gospodarstwa Krajowego, który na podstawie wystawionego przez Instytucję Wdrażającą / lnstytucję Pośredniczącą II stopnia zlecenia płatności, przekazuje płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85% wartości dofinansowania),
  2. (?) Bank Polska Centrala, który na podstawie wystawionego przez Instytucję Wdrażającą / Instytucję Pośredniczącą II stopnia zlecenia płatności, przekazuje płatności ze środków PARP (15% wartości dofinansowania).


Do dnia 31.12.2009 r. Spółce zostały przekazane środki w następujących formach:

  • jednej transzy zaliczki przeznaczonej na realizację dwóch etapów projektu w drugim półroczu 2009 r.,
  • dwóch płatności refundacyjnych, stanowiących zwrot poniesionych wydatków na realizację dwóch etapów projektu w pierwszym półroczu 2009 r.

Po dniu 01.01.2010 r. Spółce zostaną przekazane środki zarówno w formie zaliczki, przeznaczonej na bieżące wydatki realizowanego etapu, zaplanowane w harmonogramie rzeczowo - finansowym, jak i w formie refundacji wydatków już przez Spółkę poniesionych na realizację projektu. Właściwą formą realizacji projektu jest wydatkowanie przez Spółkę środków finansowych pochodzących z przekazanych zaliczek, osobnej na każdy etap projektu.

Ze względu na zwłokę w rozliczeniu poprzednich etapów przez PARP, które jest podstawą wypłaty kolejnej transzy, Spółka zobligowana jest wydatkować własne środki, aby zapewnić ciągłość finansowania projektu. Skutkuje to pojawieniem się nieregularnych płatności zarówno w formie refundacji, jak i zaliczek.

Poza dotacją z PARP Wnioskodawca osiąga jedynie przychody w postaci odsetek od środków zgromadzonych na koncie bankowym.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy otrzymywane przez Spółkę od PARP na podstawie Umowy pieniądze są Jej przychodem... Jeśli tak, to czy przychód ten jest objęty zwolnieniem przedmiotowym z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy ponoszone przez Spółkę wydatki na zakup wyposażenia, które następnie Spółka darowuje spółkom - córkom, są Jej kosztami uzyskania przychodów...
  3. Czy koszty kwalifikowane Spółki (koszty kwalifikujące się do objęcia wsparciem na podstawie Umowy) są kosztami uzyskania przychodów Spółki...
  4. Czy koszty niekwalifikowane Spółki (koszty niekwalifikujące się do objęcia wsparciem na podstawie Umowy) są kosztami uzyskania przychodów Spółki...
  5. Czy wyposażenie kupowane przez Spółkę w celu dokonania darowizny na rzecz spółek -córek podlega amortyzacji...
  6. W jaki sposób należy ustalać wartość darowizny wyposażenia do spółki - córki, jeśli darowizna taka następuje po upływie sporego okresu czasu (np. po 1,5 roku) od zakupu wyposażenia przez Spółkę...
  7. Czy środki przelane przez Spółkę spółce - córce tytułem objęcia udziałów lub akcji w jej kapitale zakładowym będą kosztami uzyskania przychodu Spółki...


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Otrzymywane przez Spółkę od PARP na podstawie Umowy pieniądze są przychodem Spółki zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Środki otrzymywane przez Spółkę od PARP są środkami pochodzącymi w większości z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), będącego funduszem strukturalnym Unii Europejskiej oraz w pozostałej części z budżetu krajowego. W rozumieniu ustawy o finansach publicznych środki te są w całości środkami publicznymi. W stosunku do środków pochodzących z budżetu krajowego (utworzonego z dochodów publicznych), ich kwalifikacja jako środków publicznych jest jednoznaczna i oczywista w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. Z kolei zaliczenie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) do środków publicznych wynika z treści art. 5 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którymi to przepisami, środkami publicznymi są środki pochodzące z unijnych funduszy strukturalnych.

Środki publiczne pochodzące z budżetu Unii Europejskiej mogą być wykorzystane, w myśl art. 202 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, m. in. na dotacje rozwojowe dla podmiotów będących beneficjentami tych środków (takim podmiotem jest Wnioskodawca). Dotacjami rozwojowymi są również środki z budżetu krajowego, przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków z unijnych funduszy strukturalnych (w tym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) ? art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych.

Dotacje rozwojowe są natomiast, zgodnie z art. 106 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, wydatkami budżetu państwa.

Tak więc całość środków wydatkowanych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, także środki przekazywane Spółce przez PARP, jest wydatkiem budżetu państwa w postaci dotacji rozwojowych.

Art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Powyższy przepis ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia z opodatkowania podatkiem dochodowym (podatkiem CIT) środki otrzymywane przez Spółkę z PARP na podstawie Umowy, gdyż środki te są dotacjami rozwojowymi z budżetu państwa.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Ponoszone przez Spółkę wydatki na zakup wyposażenia, które następnie Spółka darowuje spółkom - córkom, nie są kosztami uzyskania przychodów Spółki na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka zakupuje i będzie zakupywała wyposażenie (np. sprzęt komputerowy), które następnie będzie przez Spółkę darowane spółkom - córkom. Zakup wyposażenia zostanie sfinansowany z dotacji, a jego przekazanie spółkom - córkom w formie darowizny będzie zgodne z warunkami umowy zawartej z PARP. Wnioskodawca przekaże wyposażenie spółkom - córkom w drodze darowizny w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego. Jest to jedna z form realizacji Umowy przez Spółkę, preferowana przez PARP.

Środki na zakup tego wyposażenia będą w całości pochodzić z pieniędzy otrzymanych z PARP, które to pieniądze są dotacjami rozwojowymi z budżetu państwa, o których jest mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka ewidencjonuje zakupione wyposażenie w cenie nabycia, w 3 zespole planu kont, na koncie ?Rozliczenie zakupu materiałów?. Środki te nie są używane ani amortyzowane. Rozliczenie salda następuje wówczas, gdy PARP zaakceptuje i rozliczy wydatki poniesione na zakup wyposażenia, a następnie wyrazi zgodę na wejścia kapitałowe w nowopowstałe spółki, w postaci nabycia udziałów / akcji tychże spółek oraz przekazanie im ww. sprzętu w formie darowizny.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W art. 16 ust. 1 ww. ustawy znajduje się m. in. pkt 58, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów ?wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.)?.

Zakup sprzętu podlegającego następnie darowiźnie będzie finansowany przez Spółkę ze środków dotacji rozwojowych, będących przychodem objętym art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy od osób prawnych. Tak więc, wydatki Spółki na zakup przedmiotowego sprzętu nie będą kosztami uzyskania przychodów, gdyż art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zakazuje takiego ich klasyfikowania.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

Koszty kwalifikowane Spółki nie są Jej kosztami uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Koszty kwalifikowane Spółki to koszty, które w Umowie określane są jako koszty kwalifikujące się do objęcia wsparciem, co oznacza, że środki na ich pokrycie zostaną przekazane Spółce przez PARP. Koszty kwalifikowane nie będą kosztami uzyskania przychodów Spółki, gdyż również w ich przypadku znajdzie zastosowanie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4.

Koszty niekwalifikowane Spółki nie są Jej kosztami uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych a contrario.

Koszty niekwalifikowane spółki to koszty, które nie zostaną objęte wsparciem przez PARP. Koszty niekwalifikowane nie występują w katalogu wydatków kwalifikowanych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 kwietnia 2008 r. (Dz. U. Nr 68, poz. 414 ze zm.), jako koszty niefinansowane z dotacji rozwojowych z budżetu państwa nie będą one objęte art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Koszty niekwalifikowane finansowane są ze środków własnych Spółki. Spółka pokrywa wydatki niekwalifikowane oraz wydatki kwalifikowane poniesione na realizację projektu zwracane jej następnie w formie refundacyjnej ze środków własnych, na które składają się: kapitał własny oraz kapitał zapasowy powstały z wniesienia udziałów przez udziałowców Spółki oraz z pożyczek od udziałowców oraz podmiotów zewnętrznych w zależności od zapotrzebowania na kapitał obrotowy.

Koszty niekwalifikowane obejmują wydatki niezbędne dla realizacji projektu, ale nie ujęte w katalogu wydatków kwalifikowanych, takie jak np. koszty gwarancji bankowej niezbędnej do uzyskania finansowania w formie zaliczki, koszty środków trwałych zakupionych na potrzeby własne Spółki, koszty świadczeń na rzecz pracowników, takich jak badania lekarskie czy woda, koszty dotyczące wyposażenia w odpowiednią infrastrukturę telekomunikacyjną itp.

Wnioskodawca wszystkie koszty ponosi na rzecz Spółki. Ponoszone koszty niekwalifikowane wiążą się bezpośrednio z realizacją projektu i są niezbędne do jego prawidłowej realizacji.

Podkreślić należy, iż zgodnie z generalną zasadą określoną w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przychodem Spółki są środki otrzymywane z PARP będące przychodem zwolnionym z opodatkowania podatkiem CIT. Wydatki związane z tym przychodem (koszty kwalifikowane) nie mogą być, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uznawane za koszty uzyskania przychodów. Z kolei, koszty niekwalifikowane nie mogą być uznane za związane z przychodem w postaci środków otrzymywanych przez Spółkę z PARP, nie są więc one objęte art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie oznacza to jednak, że można je uznać za koszty uzyskania przychodów Spółki. Przypomnieć bowiem należy, że Spółka nie została powołana w celu osiągania przychodów. A to właśnie osiąganie przychodów przez podatnika, a co najmniej podejmowanie działań w celu jego osiągnięcia, jest w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych conditio sine qua non prawa podatnika do kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów. Koszty niekwalifikowane nie są zatem kosztami uzyskania przychodów Spółki.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 5.

Wyposażenie kupowane przez Spółkę w celu dokonania darowizny na rzecz spółek - córek nie podlega amortyzacji na podstawie art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych a contrario.

Jedną z form wsparcia przez Spółkę spółek - córek będzie przekazywanie w formie darowizny wyposażenia (np. sprzętu komputerowego) zakupionego przez Spółkę ze środków uzyskanych z PARP. W praktyce może dojść do sytuacji, gdy upływ czasu pomiędzy zakupem wyposażenia a jego darowizną będzie dłuższy niż jeden rok. Darowizna wyposażenia następuje po długim czasie (np. 1,5 roku od daty zakupu), ponieważ tyle trwa proces rozliczania przez PARP etapu, w którym wydatek na ww. środki został poniesiony.

Z uwagi, iż wyposażenie zakupione przez Spółkę nie będzie kupowane z przeznaczeniem do używania przez samą Spółkę w jakimkolwiek okresie czasu, wyposażenie to nie powinno być kwalifikowane przez Spółkę jako środek trwały i nie powinno podlegać amortyzacji (art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych a contrario).

Oznacza to również, że jeżeli w okresie przechowywania tego wyposażenia przez Spółkę będzie miał miejsce koniec roku obrotowego, należy dokonać inwentaryzacji na podstawie Rozdziału 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 6.

Dopuszczalne jest uznanie że wartością darowizny wyposażenia, dokonanej przez Spółkę na rzecz spółki - córki, jest wartość godziwa tego wyposażenia.

W przypadku dokonania darowizny wyposażenia po upływie kilkunastu miesięcy od jego zakupu przez Spółkę dopuszczalne jest uznanie za wartość darowizny wartości godziwej wyposażenia.

Potwierdzeniem takiego stanowiska są art. 12 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z art. 12 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, w myśl których to przepisów otrzymanie od Spółkę darowizny wyposażenia oznaczać będzie dla spółki - córki uzyskanie dochodu z tytułu nieodpłatnego otrzymania rzeczy w wysokości równej wartości rynkowej darowanego wyposażenia na dzień darowizny.

Nie jest jednak wykluczone, że wymogiem PARP będzie, aby wartość darowizny określona była na równi z wartością wydatków Spółki na zakup wyposażenia, niezależnie od długości okresu czasu dzielącego zakup od darowizny. Darowizna wyposażenia nie będzie dla Spółki kosztem uzyskania przychodów i to na podstawie dwóch przepisów: art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 7.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, środki przelane przez Wnioskodawcę spółce - córce tytułem objęcia udziałów lub akcji w jej kapitale zakładowym nie będą kosztami uzyskania przychodu Spółki, tak długo, jak długo Spółka nie dokona odpłatnego zbycia udziałów lub akcji w spółce - córce (co zgodnie z umową z PARP, winno nastąpić w ciągu 10 lat od nabycia tych udziałów lub akcji). Wtedy to kwota wydatkowana przez Spółkę na objęcie udziałów lub akcji w spółce - córce, będzie kosztem uzyskania przychodu w postaci wynagrodzenia za zbywane udziały lub akcje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie pytania nr 2, 3 i 5,
  • nieprawidłowe w zakresie pytania 1, 4 i 7.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 1.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w 2008 r. Spółka zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie projektu ?(?)? realizowanego w ramach działania 3.1 Inicjowanie działalności innowacyjnej Osi priorytetowej 3 Kapitał dla innowacji Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013.

Ponadto, jak wskazano we wniosku, środki finansowe na realizację projektu Spółka otrzymała przed dniem 31.12.2009 r. Będzie je również otrzymywać po dniu 01.01.2010 r.

Rozpatrując kwestię będącą przedmiotem pytania nr 1, biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz fakt, iż z dniem 01 stycznia 2010 r. zmianie uległy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych m. in. w zakresie opodatkowania dotacji, odpowiedź na niniejsze pytanie wydaje się w oparciu o stan prawny obowiązujący do dnia 31 grudnia 2009 r. (w zakresie dotyczącym środków otrzymanych przez Spółkę do końca 2009 r.) oraz stan prawny obowiązujący od dnia 01 stycznia 2010 r. (w zakresie dotyczącym pozostałej części środków otrzymanych przez Spółkę po tym dniu).

Stan prawny do dnia 31 grudnia 2009 r.

Realizowany w ramach perspektywy finansowej na lata 2007 - 2013 Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka (POIG), współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, będącego jednym z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, został przyjęty do wykonania w trybie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 ze zm.).

Jak stanowi art. 17 ust. 3 tej ustawy, sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy ustawy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) ? w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Ustawa o finansach publicznych w art. 5 ust. 1 pkt 2 określa, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych, dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dalej dotacjami rozwojowymi.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 - 4, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Zgodnie zaś z definicją zawartą w art. 5 pkt 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, beneficjentem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizująca projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

W art. 202 ust. 3 ustawy o finansach publicznych wskazano, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu operacyjnego finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektu w ramach takiego programu.

A zatem, w świetle ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji, tzw. środki pomocowe pochodzące m. in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, w tym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W przedmiocie sprawy, do dnia 31.12.2009 r. Spółce zostały przekazane środki w następujących formach:

  • jednej transzy zaliczki przeznaczonej na realizację dwóch etapów projektu w drugim półroczu 2009 r.,
  • dwóch płatności refundacyjnych, stanowiących zwrot poniesionych wydatków na realizację dwóch etapów projektu w pierwszym półroczu 2009 r.

Podmiotem, który dokonywał płatności na rzecz Spółki była Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

W związku z powyższym, uzyskane przez Spółkę środki finansowe stanowią Jej przychód podatkowy w dacie ich otrzymania. Jednakże przychód ten będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie bowiem do brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Reasumując powyższe wyjaśnienia, w przedstawionym stanie faktycznym kwota przekazana Wnioskodawcy do dnia 31.12.2009 r. za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości stanowi, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychód podatkowy w dacie jej otrzymania. Dochód z tego tytułu wolny jest od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy.

Stan prawny od dnia 01 stycznia 2010 r.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do przykładowego wyliczenia w art. 12 ust. 1 powołanej ustawy przysporzeń majątkowych ?w szczególności? zaliczanych do tej kategorii.

Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle powyższego, środki finansowe, które Wnioskodawca otrzyma na dofinansowanie realizacji projektu mieszczące się w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, co do zasady, będą stanowiły przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Rozważając charakter środków finansowych, które Spółka otrzymała oraz będzie otrzymywać w 2010 r., należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 06 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

W niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie znowelizowana ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która weszła w życie z dniem 01 stycznia 2010 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Istotną zmianą wprowadzoną nową ustawą o finansach publicznych jest wprowadzenie w art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy definicji ?środków europejskich?, do których zalicza się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009 - 2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009 - 2014,
    3. Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej ?Sekcja Gwarancji?,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W myśl art. 186 nowej ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.


Natomiast stosownie do art. 127 ust. 2 pkt 2, 4 i 5 nowej ustawy o finansach publicznych, dotacjami celowymi są m. in. środki przeznaczone na:

  1. realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;
  2. realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d;
  3. współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.


Zgodnie z art. 188 ust. 1 powyższej ustawy, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Instytucja, o której mowa w ust. 1, informuje właściwego dysponenta części budżetowej o zleceniach płatności przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dla których instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, także zarząd województwa (art. 188 ust. 4 ww. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z obecnymi procedurami, płatności na rzecz Spółki będą dokonywane następująco:

  • 85% kwoty ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego poprzez konto Ministerstwa Finansów,
  • 15% kwoty ze środków budżetu państwa poprzez konto Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Z przedstawionych informacji wynika także, iż podmiotem dokonującym od 1 stycznia 2010 r. płatności na rzecz Spółki (beneficjenta), tj. podmiotem pełniącym rolę tzw. Płatnika jest:

  1. Bank Gospodarstwa Krajowego, który na podstawie wystawionego przez Instytucję Wdrażającą / lnstytucję Pośredniczącą II stopnia zlecenia płatności, przekazuje płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85% wartości dofinansowania),
  2. (?) Bank Polska Centrala, który na podstawie wystawionego przez Instytucję Wdrażającą / Instytucję Pośredniczącą II stopnia zlecenia płatności, przekazuje płatności ze środków PARP (15% wartości dofinansowania).


Jak już wskazano powyżej, kwota dofinansowania jakie otrzyma Spółka, będzie stanowić przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże w myśl art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Zatem, w oparciu o powyższy przepis ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, środki otrzymane przez Spółkę będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania, jako kwota otrzymana od agencji rządowej.

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Tym samym, wartość otrzymanych od instytucji dokonującej płatności (Banku Gospodarstwa Krajowego) środków, będzie jednocześnie zwolniona od tego podatku.

Podsumowując, środki finansowe, które Spółka otrzymała oraz otrzymywać będzie w 2010 r. w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka będą stanowiły Jej przychód podatkowy, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w dacie otrzymania. Jednakże dochód z tego tytułu wolny będzie od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 oraz art. 17 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 2, 3 i 7.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż działalność Spółki związana jest bezpośrednio z realizacją projektu, którego celem jest powołanie do życia co najmniej 11 nowych przedsiębiorstw, poprzez znalezienie ciekawego pomysłu, przeprowadzanie analizy opłacalności przedsięwzięcia jego szans na sukces rynkowy, przygotowanie business planów, budżetów i przygotowanie do założenia przedsiębiorstwa oraz ostatecznie wsparcie kapitałowe.

Zgodnie z założeniami projektu, Spółka może dokonać wejścia kapitałowego obejmując do 50% udziałów w nowopowstałym podmiocie oraz może dokonać darowizny, przekazując środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika również, iż projekt dofinansowany jest w 100% w zakresie kosztów kwalifikowanych, które obejmują takie kategorie jak wynagrodzenia osób zatrudnionych przy realizacji projektu, wynajem powierzchni, zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych prawnych do przekazania nowopowstałym podmiotom w formie darowizny, zakup usług w szczególności telekomunikacyjnych, transportowych, doradczych itp., audyty finansowe, podróże służbowe osób uczestniczących w realizacji projektu, materiały biurowe itp.

Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 1, pomoc finansowa uzyskana przez Spółkę do dnia 31.12.2009 r. oraz po dniu 01.01.2010 r. korzystać będzie ze zwolnienia przedmiotowego, określonego odpowiednio w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do końca roku 2009 oraz w art. 17 ust. 1 pkt 48 oraz art. 17 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy ? w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2010 r.

Konsekwencją zwolnienia od podatku środków otrzymywanych w ramach projektu jest brak możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych sfinansowanych z tych środków wydatków.

Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2009 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Natomiast stosownie do treści ww. przepisu, w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2010 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

W konsekwencji, wydatki i koszty sfinansowane bezpośrednio z przedmiotowego wsparcia, w tym również dotyczące objęcia udziałów lub akcji w kapitale zakładowym spółki - córki, podlegają ? na mocy powołanego art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? wyłączeniu z kategorii kosztów podatkowych.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 4.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (?).

Powyższe oznacza, iż podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ww. ustawy oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu (w tym zachowania lub zabezpieczenia przychodów). Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo - skutkowy.

Kosztem uzyskania przychodów będzie zatem taki koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest spółką celową, powołaną w celu prowadzenia działalności non-profit, która ewentualnie osiągnięty zysk ma przeznaczać na cele związane z zadaniami realizowanymi przez PARP, tj. rozwój MSP, rozwój eksportu, rozwój regionalny, wykorzystanie nowych technik i technologii, tworzenie nowych miejsc pracy, przeciwdziałanie bezrobociu i rozwój zasobów ludzkich.

Działalność Spółki związana jest bezpośrednio z realizacją projektu, którego celem jest powołanie do życia co najmniej 11 nowych przedsiębiorstw, poprzez znalezienie ciekawego pomysłu, przeprowadzanie analizy opłacalności przedsięwzięcia jego szans na sukces rynkowy, przygotowanie business planów, budżetów i przygotowanie do założenia przedsiębiorstwa oraz ostatecznie wsparcie kapitałowe.

Spółka w trakcie realizacji projektu nie będzie osiągać przychodów z innej działalności, jednakże Jej celem jest dokonanie wyjść kapitałowych z nowopowstałych przedsiębiorstw, w których Spółka posiada udziały, czy to w formie sprzedaży przedsiębiorstwa innym podmiotom, znalezienia inwestora, czy wprowadzenia spółki na NewConnect lub GPW. Przychody osiągnięte ze sprzedaży udziałów, zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie, w całym okresie funkcjonowania Spółki mają być przeznaczane na cele realizowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika również, iż poza dotacją z PARP Wnioskodawca osiąga jedynie przychody w postaci odsetek od środków zgromadzonych na koncie bankowym.

W przedmiocie sprawy, Spółka ponosi wydatki, które nie zostały objęte wsparciem przez PARP, tzn. nie występują w katalogu wydatków kwalifikowanych określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2008 r. (Dz. U. Nr 68, poz. 414 ze zm.), lecz które wiążą się z projektem i są niezbędne do jego prawidłowej realizacji. Wśród kosztów niekwalifikowanych Spółka wymienia m. in. koszty gwarancji bankowej niezbędnej do uzyskania finansowania w formie zaliczki, koszty środków trwałych zakupionych na potrzeby własne, koszty świadczeń na rzecz pracowników (np. badania lekarskie, woda), czy koszty dotyczące wyposażenia w odpowiednią infrastrukturę telekomunikacyjną, finansowane ze środków własnych Spółki.

Odnosząc powołane przepisy prawa podatkowego do przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż ponoszone przez Spółkę wydatki na pokrycie kosztów niekwalifikowanych, są kosztami dotyczącymi całokształtu działalności Spółki, związanymi z Jej funkcjonowaniem i prawidłową realizacją projektu.

Wobec powyższego, wskazać należy, iż koszty niekwalifikowane, tj. nieobjęte wsparciem przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, są niezbędnym elementem realizacji projektu i jako służące osiągnięciu przychodów, zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów w postaci dotacji, stanowią ? zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? koszty uzyskania przychodów.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 5.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16.

Stosownie do postanowień art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

   - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

W świetle powyższego, aby składniki majątku wymienione w tym artykule mogły zostać zaliczone do środków trwałych podatnika, muszą spełniać następujące warunki:

  • przewidywany okres ich używania musi przekraczać jeden rok ? o tym, jak długo będzie używany dany składnik decyduje sam podatnik;
  • muszą stanowić własność lub współwłasność podatnika ? amortyzacji podatkowej podlegają wyłącznie środki trwałe, do których przysługuje podatnikowi prawo własności, z wyjątkiem środków używanych przez leasingobiorcę na podstawie umowy leasingu finansowego oraz tych wymienionych w art. 16a ust.

    2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
  • muszą być kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania ? ustawodawca nie określił bliżej tych warunków, jednakże należy stwierdzić, iż warunki te spełnia składnik majątku, który jest wyposażony we wszystkie elementy konstrukcyjne pozwalające na jego funkcjonowanie zgodnie z przeznaczeniem, ponadto sprawne technicznie i zalegalizowane prawnie w formie stosownych uprawnień, homologacji i pozwoleń na użytkowanie;
  • muszą być wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą lub oddane do używania na podstawie umowy leasingu, najmu lub dzierżawy;

nie mogą być wymienione w katalogu środków trwałych wymienionych w art. 16c ustawy.

W przedmiocie sprawy, jedną z form wsparcia spółek - córek w ramach realizacji projektu będzie przekazywanie w formie darowizny wyposażenia zakupionego przez Spółkę ze środków uzyskanych z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Jak wskazano we wniosku

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika